1. זה לא הזמן להתחשבן

היו בני אדם. אם אחד ההורים נאלץ לעזוב את הבית עקב המצב הביטחוני, זה לא הזמן להתחשבן איתו האם אילו זמני השהות שלו. התנהגו אל ההורה השני ובקשר ביניכם, בצורה אמפטית. זה הזמן להשאיר בצד את המחלוקות וה"דם הרע".

2. גלו גמישות

התגמשו בזמני השהות וביתר העניינים הכרוכים בכך. אפשרו תקשורת חופשית בין הילדים לבין ההורה השני, שינוי בזמני השהות בלי "להתחשבן" או לקזז בהמשך ובלי לחשוש היכן יהיה הילד בזמנים של אזעקות.

3. כבדו הסכמים

בכל ההסכמים (לפחות ברובם) ישנם כללי אצבע כמו היכן הילד יהיה אם התעורר בבוקר חולה, מי יהיה "תורן" במצב כזה, ועוד כללי אצבע כאלו ואחרים (עם/בלי קיזוזים על נסיעות לחו"ל). הייתם שם כאשר ניסחו את ההסכם – נסו לעמוד ברוח ההסכם וליישם את עקרונותיו גם במצב החדש שנוצר.
1 צפייה בגלריה
גירושים אפורים
גירושים אפורים
היו בני אדם והתנהגו בכבוד. זאת לא העת לריב
(צילום: shutterstock)

4. חזרו למגשר בעת הצורך

בכל זאת רבים? מתווכחים? לא מסכימים? פנו להגיע להסכמות באמצעות חזרה אל המגשר/ת ו/או אל המתאם ההורי. ברוב ההסכמים יש מנגנון יישוב סכסוכים. בזמנים כאלו, נכון לפנות לאנשי מקצוע במידה שאין הסכמות, כדי לא לשבור את הכלים.

5. עודדו קיום קשר עם ההורה השני והמשפחה המורחבת

מידת המערבות של סבים וסבתות בחיי הילדים משתנה בהתאם לנוהגים משפחתיים ותרבויות שונות. אם הילדים לא יכולים כעת לפגוש בסבא וסבתא – עודדו קשר טלפוני.

6. חינוך ביתי

הורות היא לא רק זמני השהות הפיזית ותשלום המזונות, יש לה גם פונקציות של חינוך. בימים בהם מערכת החינוך מושבתת, ניתן לקחת על עצמכם חלק מתפקידי הלימוד וההוראה. לכל הורה, יהיו שנות החינוך שלו במערכת הפורמלית אשר יהיו, יש מה ללמד את ילדיו.

7. חינוך לדחיית סיפוקים

הילדים רוצים לצאת ולבלות בחוץ למרות המצב? רוצים לשבת כל היום מול הטלוויזיה? זה הזמן לחנך אותם לדחיית סיפוקים באמצעות הכנת לו"ז, הסברה של המצב בשפתם של הילדים ועוד.

8. זה לא הזמן להתחשבן על ההוצאות

נכון שקבעתם מזונות ונכון שההוצאות יכולות להשתנות, במיוחד אם הילדים כל היום בבית וההוצאות גדלו. ובכל זאת, היו בני אדם, נסו להסתדר עם עניין כלכלת הילדים, לא להתחיל, דווקא עכשיו להתקטנן על ההצמדה למדד או על מחצית של משהו. דברו, תקשרו והגיעו לעמק השווה בדבר המאמץ בכלכלת הילדים.

9. הפסקת אש

נמצאים בהליכים משפטיים? מערכת המשפט באזורכם נמצאת במצב חירום? זה הזמן להנחות את עורכי הדין שלכם לעצור את האש ולהקפיא את הליטיגציה לטובת יישוב הסכסוך בדרכים חלופיות: משא ומתן, גישור או הידברות. הפתיעו את הדיינים בבית הדין הרבני או את השופטים בבית המשפט לענייני משפחה עם הסכם מיד לאחר שכל הברוך הזה ייגמר, וחסכו למשפחה שלכם: זמן, אנרגיה, כסף וקארמה רעה.
בהצלחה!
הכותב עומד בראש משרד ארתור שני ושות המתמחה בדיני משפחה, גירושים והורות