3 צפייה בגלריה
תהיו שם בשבילם. זאת התקופה המורכבת בחייהם
תהיו שם בשבילם. זאת התקופה המורכבת בחייהם
תהיו שם בשבילם. זאת התקופה המורכבת בחייהם
(צילום: Shutterstock)

החבר הכי טוב שלכם הודיע לכם כי החליט להתגרש. אחותך הקטנה סיפרה לך שהיא ובעלה עומדים בפני פרידה. האנשים האלה שאתם כל כך אוהבים, עומדים כעת בפתחו של אחד המשברים הקשים שיחוו בחייהם. הבסיס המוכר והבטוח שהיה להם עד כה עומד לעבור טלטלה עזה שתטלטל בכוח רב אותם ואת ילדיהם מבחינה רגשית ונפשית. הם יעלו על רכבת הרים שתוביל אותם לצורות התנהגות שלרוב לא מאפיינות אותם, לשינויים קיצוניים במצב הרוח ולהצעות שלא תמיד יש בהן היגיון והסתכלות לטווח ארוך.
לצורה שבה חבריכם יעברו את תהליך הגירושין תהיה השפעה מכרעת על המשך חייהם, ועוד יותר מכך – על חיי ילדיהם. הם צריכים אתכם עכשיו יותר מתמיד כמשענת, כדמות שמעניקה להם את הביטחון שהם כל כך זקוקים לו, כיועצים שמשמיעים קול שפוי ולא אימפולסיבי. זהו שלב בו ההשפעה שלכם על מצבם הרגשי ועל הפעולות שיעשו היא דרמטית. לכן חשוב שתהיו שם ותדעו איך להתנהל מולם נכון. הנה מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם בסיטואציה המורכבת הזאת.

חבקו אותם

פשוט ככה. החבר או בן המשפחה שעומדים בפני פרידה צריכים את החיבוק שלכם. לפני העצות שתוכלו לתת, לפני הניתוחים המשותפים של הסיטואציה, בלי שיפוטיות ובלי תנאים – חבקו אותם. התקשרו אליהם בכל בוקר או שילחו הודעה שאומרת כמה אתם אוהבים ומעריכים אותם, וכמה הם אנשים מדהימים. תזכירו להם שזאת תקופה, היא תעבור ושאתם תעברו אותה יחד איתם. הזמינו אותם לבילויים, לארוחות שבת, לחגים. זה נשמע פשטני, אבל יש מעט דברים שיכולים לסייע בשלב הזה בחיים כמו חיבוק, חום ואהבה.
3 צפייה בגלריה
היא צריכה את החיבוק שלך
היא צריכה את החיבוק שלך
היא צריכה את החיבוק שלך
(צילום: shutterstock)

היו הקול השפוי שלהם

אנשים שנכנסים לתהליך גירושין מושפעים מאוד מהאמיגדלה - אותו חלק במוח שאחראי על יצר ההישרדות שלנו, שעובדת כרגע שעות נוספות. אדם שנמצא במצב הישרדותי נוטה לחשוב מהבטן, להיות אימפולסיבי ולנסות לשמור על עצמו בלי לראות את התמונה הרחבה ובלי לחשוב לטווח הרחוק. מהמקומות האלה נולדות המלחמות הגדולות ביותר בין הורים מתגרשים.
אל תיתנו להם ללכת לשם. כשהם מתחילים להקצין, הזכירו להם שבן או בת הזוג שלהם יישארו האבא/אמא של הילדים שלהם גם אחרי הפרידה; שאפשר לפתור את כל המחלוקות בהידברות, בתהליך גישור, ולא דרך עורכי דין ובתי משפט. ספרו להם שכל המחקרים מראים שתהליכי גירושין שהתנהלו בצורה של מלחמה פגעו בילדים המשותפים, לעיתים שנים רבות קדימה. הם חייבים לשמוע את זה מכם כי אתם החיבור שלהם לקרקע המציאות בסיטואציה בה הם מצויים.

הרחיקו מהם יועצים שעלולים לגרום לנזק

כשזוג עומד בפני תהליך גירושין מתקבצים סביבו המון יועצים מכל מיני סוגים. בתוך הקבוצה הזאת ישנם כמה יועצים שכדאי לכם לנסות למנוע מהם להשפיע על החבר/בן המשפחה, משום שהנזק שהם עלולים לייצר הוא דרמטי, לעתים בלתי הפיך.
בין היועצים שכדאי לכם להרחיק: אנשים שעברו גירושים טראומטיים ובאופן לא מודע משיאים עצות שעלולות להקצין מחלוקות, האינטרנט שמציף סיפורי זוועה ומלא במידע שלא תמיד רלוונטי או מתאים למשפחה של החבר/בן המשפחה, וכמובן – אנשים שישכנעו את המתגרשים לעתיד שמגיע להם דבר מה על פי חוק למרות שאין לכך שום ביסוס במציאות.

3 צפייה בגלריה
היזהרו מיועצים בעיני עצמם
היזהרו מיועצים בעיני עצמם
היזהרו מיועצים בעיני עצמם
(קרדיט: Shutterstock)

המליצו להם להיעזר באנשי מקצוע מתחום הטיפול

כל איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה או הטיפול יכול לסייע לחבר/בן המשפחה שלכם לעבור את התהליך הזה בצורה בריאה יותר גם עבורו וגם עבור ילדיו. עזרו להם למצוא אנשי מקצוע טובים ומומלצים. זה אחד הדברים הכי חשובים שאתם יכולים לעשות עבורם.

סייעו להם לאסוף כמה שיותר נתונים ופרטים

תהליך גירושין מייצר המון אי-ודאות בקרב שני הצדדים. אי-ודאות עלולה לייצר חרדות בנוגע לעתיד. אחת החרדות הגדולות ביותר נמצאת בתחום הכלכלי, שכן לעובדה שבית אחד הופך לשני בתים יש משמעויות נרחבות שלא תמיד ברורות בשלבים הראשונים.
זה הזמן לעזור באיסוף כל הנתונים לגבי עלות החיים של החבר/בן המשפחה - כמה כסף הוא מוציא על קניות בחודש, כמה על ביגוד לילדים, כמה עולות מסגרות החינוך, החשמל, הגז, הארנונה והמים. ככל שאוספים יותר מידע, כך קל יותר לסדר את התמונה של ההתנהלות אחרי הפרידה בצורה מדויקת יותר. כשהמספרים נמצאים על השולחן, אי-הוודאות מתפוגג יחד עם מרבית החרדות, מה שמאפשר למצוא פתרונות ולראות שהשד לא נורא כל כך.

דברו איתם על העתיד

החבר הטוב שלכם או בן המשפחה שקועים כעת עמוק בקושי של ההווה ובמשקעי העבר, ומתקשים לראות את האפשרות לצמוח מתוך המשבר. אתם יכולים לעזור להם לצאת, ולו לרגע, מההווה המורכב ולשאול אותם שאלות על העתיד כמו: בעוד שנה מהיום, איך ייראו החיים שלך? איזו עבודה תספק אותך? איך ייראה הבית שלך באופן שיגרום לך להרגיש הכי נעים?
מה יגרום לך לישון טוב בלילה? איזה נוף תרצה לראות מהחלון כל בוקר? אלומת האור הזאת מהעתיד שתיכנס פתאום לחייהם תיתן להם את הכוחות להתמודד עם קשיי ההווה, כוחות שהם מאוד צריכים עכשיו.

נדב נישרי הוא מגשר מומחה בגישור גירושין, מחבר הספרים "להתגרש בשלום" ו"שותפות חדשה" ועומד בראש משרד מגשרים אזרחי.