פרשת ג'וני דפ ואמבר הרד הציבה רף חדש לסכסוכי גירושים אפלים ועקובים מדם. המשפט המתועד לעיני כל, החשיפה לפרטי פרטים של מערכת יחסים שהמילה 'מעוותת' קטנה עליה, השקרים, המניפולציות והאלימות ההדדית, כל אלו מזכירים לכולנו עד כמה מערכות יחסים שהתחילו מאהבה גדולה, עלולות להידרדר למחוזות אפלים, בזויים ומביכים ביותר, שאף צד לא יוצא מהן נורמלי.
אומנם דפ והרד הם באמת הקיצון של הקיצון, אבל גם פה בישראל התקיימו לאורך השנים סכסוכי גירושים של אנשים איומים ונוראיים, שאולי עדיף היה שמראש לא היו נישאים. מלבד שמות עורכי הדין, כל השמות המשתתפים בכתבה שונו כדי לשמור על פרטיותם.

המתחזה

"ענת היא גרושה טרייה בשנות ה-40 לחייה, שסיפרה כי בזמן משבר גירושיה ומות שני הוריה, היא הכירה בן זוג חדש בשם רועי", מספר עו"ד מושיקו מלכה, בעליו של משרד עורכי הדין "מלכה ושות'". לדבריו, האהבה החדשה הייתה חבל הצלה עבור ענת בתקופתה הקשה, והקשר עם רועי התהדק במהרה. תוך זמן קצר, רועי עבר לגור אצלה והציע שהם יקנו מגרש שעליו יבנו בית משלהם. ענת, שסמכה על רועי והזדקקה לעזרתו בשעת המשבר, העניקה לו גישה מלאה לחשבונה ולכספי הירושה שהשאירו לה הוריה.
"אך כאשר הם עברו לגור בבית החדש, האיש התקין מצלמות והאזנות בבית והחל למרר את חייה ואת חיי הילדים", מספר עורך הדין. "הוא השתלט על כל אספקט של חייהם והשליט בבית אורח חיים נוקשה וקפדני, במסגרתו, למשל, אסור היה להם להדליק מזגן או להביא חברים הביתה. הוא היה מתקשר אליה כל שניה כשהיא הייתה בעבודה, אומר לה, 'הילד שלך עושה ככה, עושה ככה', ממרר את חייה".

4 צפייה בגלריה
מושיקו מלכה
מושיקו מלכה
עו"ד מושיקו מלכה. היזהרו ממתחזים, בייחוד כשאתם במצב נפשי קשה
(צילום: אופיר אברמוב)

כעבור זמן קצר השניים נפרדו ורועי יצא מהבית, אך לצערה של ענת, הסיפור היה רחוק מלהסתיים. "בזמן שאותו גבר התחיל לצאת עם מישהי אחרת, הוא פתאום החליט שהוא חוזר הביתה", מספר עורך הדין. "האישה נכנסה ללחץ, ופעלה כדי להוציא נגדו צו על הטרדה מאיימת בשל איומיו עליה".
"היא רצתה להאמין שהיא מצאה את הגבר של חייה, שיטפל בכספים ויעשה הכול לטובתה, כשבפועל הוא עשה הכול לטובתו ולביתו"
באותה נקודה הגיעה ענת למשרד עורכי הדין "מלכה ושות'". "הסתבר שכל כספיה הועברו לטובת הבית החדש ושהיא הפכה למממנת הבלעדית שלו ללא ידיעתה. הסתבר גם שאת הכספים שכביכול לקח למשכנתא למימון הבית, הגבר ההוא העביר לחשבון פרטי, וקנה בעזרתו עוד נכס. עברנו על מאות מסמכים של הבנק כדי להבין את העוקץ שהוא עשה".

4 צפייה בגלריה
אמבר הרד ג'וני דפ
אמבר הרד ג'וני דפ
ג'וני דפ במשפט. קרקס משפטי מביך וסכסוך גירושים מהמכוערים שידענו
(צילום: AP)

לא פחות מהפגיעה הכלכלית, נגרמה לענת פגיעה רגשית עמוקה, כשהבינה שנוצלה בשעת משבר על ידי מי שהחשיבה לבן זוג תומך ואוהב. "הוא נתן לה להבין שהיא כל עולמו, כאשר בפועל הוא ניצל אותה כספית", מסביר עו"ד מלכה. "היא רצתה להאמין שהיא מצאה את הגבר של חייה, שיטפל בכספים ויעשה הכול לטובתה, כשבפועל הוא עשה הכול לטובתו ולביתו".
המקרה שתואר כאן קשה דיו, אך לאחריו הוכתה בענת מהלומה נוספת, כאשר ביקשה המשטרה לזמן אותה לחקירה לאחר שנמצאו סרטוני עירום שלה ברשת. ככל הנראה, ענת היא אחת מבין מספר קורבנות שאותו רועי צילם והפיץ סרטונים שלהן. "רק עכשיו אנחנו מתחילים להבין מי עומד בצד השני", מספר עו"ד מלכה. "ברגעים כאלה הקורבן מבינה שהיא איבדה את הפרטיות שלה בכל המובנים – הגופני, הנפשי והפיננסי".
בינתיים רועי נתפס, אך הסיפור של ענת עדיין לא נגמר, והמשפט מתנהל בימים אלו ממש. עו"ד מלכה מקווה כי לכל הפחות, נוכל ללמוד מהסיפור הזה לבאות, ופונה במסר לציבור הקוראות והקוראים: "חשוב לדאוג להסכמים שישמרו על הכסף ועל הרכוש שלכם, ולהיעזר באנשי מקצוע גם ברמה המשפטית וגם ברמה הרגשית. טיפול רגשי יכול לסייע לנו לראות תמונה רחבה יותר ממה שראינו לבד, ולהימנע מבזבוז גדול של כסף וכאב לב".

"אני לא היחיד. גם אשתי ניסתה להתאבד"

שחר, אבא לשניים ממרכז הארץ, הוא גבר בשנות ה-40 לחייו שפנה אל עו"ד שמאי-אליה לאחר שעזב את הבית וגילה כי אשתו כבר הספיקה להצטייד בעורך דין משלה. "עורך הדין שאשתו לקחה היה מאוד ישר והגון, וכמונו גם הוא חשב שכדאי להסדיר את הפרטים בינינו, ולא להגיע למשפט", מספרת עו"ד שמאי-אליה.
לדבריה, תמיד מומלץ להגיע להסכם במהלך פגישות הגישור ולא לחכות לבית המשפט. כידוע, דיונים בבית המשפט הם ארוכים וקשים, ולדברי עו"ד שמאי-אליה, משתלמים למי מבני הזוג רק אם עומדים ביניהם "סכומים של מיליונים". "ברגע שמדובר בבית במרכז ובחיסכון קטן, זה לא משהו ששווה לנהל עליו משפט בסדר גודל של תיק רצח", היא מסבירה.
אלא שבשיחות הגישור התברר שהאישה לא מוכנה בשום פנים ואופן להשאיר את ילדיה לבד עם אביהם, מאחר שנמצא בעברו ניסיון התאבדות. "היינו בהלם, הלקוח שלי לא סיפר לי על זה קודם", מספרת עו"ד שמאי-אליה. אבל הנה הטוויסט האמיתי: "הוא אמר לי, 'כן, הרגשתי שאני עובר רף גבוה מדי של דיכאון ולא ידעתי איך לפתור את זה אז החלטתי לשים קץ לסבל שלי, אבל אני לא היחיד שעשיתי את זה, כי גם אשתי ניסתה להתאבד".

4 צפייה בגלריה
נועה שמאי אליה
נועה שמאי אליה
עו"ד שמאי אליה. הופתעה מאוד מהגילוי שנחשף
(צילום: אורלי שניידר)

מסתבר שבזמן שזוגתו לשעבר הייתה בת 20, הוריה שלא אהבו את הקשר עם שחר, אסרו עליה להתחתן. בתגובה היא איימה לשלוח יד בנפשה, וברחה מהבית. "היא נעלמה, חיפשו אותה ומצאו שהיא באמת עמדה להתאבד", מספרת עורכת הדין. "בסופו של דבר, ההורים הסכימו שהיא תתחתן איתו. לימים היא כמובן רצתה להתגרש, אבל תוך כדי פגישות הגישור הבנו ששניהם בלתי יציבים בטירוף".
בסופו של דבר, הצליחו עורכי הדין להביא את הזוג להסכם פשרה שהניח את דעתם של שני הצדדים, כולל הסכמה באשר לסכומי המזונות ושהיית הילדים. בני הזוג חתמו, ובית המשפט אישר את ההסכם. אך מה שגרם לתיק הזה להיחקק בזיכרונה של עו"ד שמאי-אליה במיוחד, הוא כאמור הגילוי הדרמטי על שני בני הזוג. "תוך כדי הסכסוך אתה מגלה את כל הסודות הכמוסים של בני הזוג", משתפת עורכת הדין. "תמיד יש הפתעות, אבל לא תמיד זה כל כך מסעיר".

עם המכנסיים למטה

במרכז סיפורה השני של עו"ד שמאי-אליה עומד, כלומר שוכב, רופא בכיר שבגד באשתו ונתפס על ידה עם המאהבת במיטה. עד כאן לא סיטואציה זרה לבית המשפט או לסרטי בורקס, אבל מה שקרה אחר כך טרף את הקלפים כולם. "הבעל כל כך נבהל עד שהוא חתם לה על הסכם, במסגרתו הוא מתחייב להעביר לה סכום גדול מאוד של כסף מדי חודש במידה והם יתגרשו".
לדבריה של עורכת הדין, האישה שתפסה אותו ידעה שהוא בוגד בה, וכיוונה היטב לנקודת הסיום של הקשר. "היא אמרה לו, 'אם אתה רוצה שאני אישאר פה ולא אפרק את זה, אז תחתום לי על ההסכם הזה והזה'". לטענתה, אחרי שהוא חתם היא כמובן גירשה אותו, וההסכם נכנס לתוקף. "רופאים לא חשודים בטיפשות, אבל מרוב הלחץ הוא חתם, והיא לא הסכימה לשחרר אותו".
אותו רופא פנה אל עו"ד שמאי-אליה לייעוץ לאחר שתבע את אשתו במטרה להיחלץ מהחוזה, אך נכשל. בשלב הזה שקל הרופא לפנות לבית המשפט העליון, אך לא ניתן היה להגיש לו ערעור נוסף, ועו"ד שמאי-אליה נאלצה לבשר לו שנבצר ממנה לסייע במקרה הזה. לדבריה, לאורך השנים היא נתקלה בסכסוכים רבים בין בני זוג שסבבו סביב כסף, אך הסיפור הזה התבלט מעל כולם בשל החוזה הדרקוני שעליו חתם הבעל ברגעי חולשתו.

"אתה לא אבא שלי"

לצד קוריוזים כמו קקי על מיטה (גם הוא לא באמת אקט משעשע אם חושבים על זה פעם נוספת), משפט דפ-הרד הביא לתשומת ליבנו סוגייה כואבת שלא מדוברת מספיק - גברים שחווים אלימות מנשותיהם. "לפני שלוש שנים הגיעו אלינו גבר בשם רז, אחרי שחווה ניכור וניתוק מילדיו", מספרים אן וגיל איכבום, זוג עורכי דין המנהלים יחד את משרדם, ולשמחתם לא מתכוונים להתגרש בקרוב.
"זה קרה שנתיים אחרי שהבן הבכור שלו כבר ניתק עמו את הקשר, ונאלצנו להסביר לו שהמאבק אבוד מראש. תקוותו הייתה שנסייע לו לחדש את הקשר עם הבן הקטן, בן ה-14, שאיתו תמיד היה בקשר חם ואוהב". לדבריהם, הילד הטיח ברז: "אתה לא אבא שלי. אני שונא אותך. הלוואי שתמות'".

4 צפייה בגלריה
אן וגיל איכבום
אן וגיל איכבום
עורכי הדין אן וגיל איכבום. סכסוכי גירושים חושפים לא פעם אלימות הדדית שנמצאת בבית
(צילום: בנימין אדם)

לאור הזמן הקצר יחסית של הנתק מהבן הצעיר, הכינו עורכי הדין בקשה דחופה להתערבות של בית המשפט. ברקע, חשו עורכי הדין איכבום שמתחת לכאב על ניכור הילדים מסתתר סיפור נוסף, שרז שומר תחת חזות ממלכתית. הם החליטו לפגוש אותו שוב. "הסתבר שהוא סבל מהתעללות פיזית ומילולית. לאורך נישואיו הוא ספג קללות, סטירות ואפילו בעיטות מפעם לפעם – לפעמים רק לשם ההשפלה. גם אחרי שהם נפרדו – ההשפלות והעלבונות המשיכו, אבל רז מעולם לא התלונן נגדה. הבושה אכלה אותו והוא גם לא רצה שהילדים ייפגעו מכך".
בדיון שנקבע תוך זמן קצר, השופט קבע שלפחות עד שייכנס מומחה לתמונה, רז יפגוש את הבן הצעיר פעם בשבוע לשעה בבית קפה. הפגישה הראשונה עברה בהצלחה יחסית, ולמרות שרז דיווח כי הילד התעלם ממנו וישב עם גבו אליו לאורך כל הפגישה, הוא שמח על עצם המפגש וסיפר עליו בהתרגשות. בפגישה השנייה, כשרז ניסה לתקשר עם הילד, הוא כבר חטף ממנו סטירה מצלצלת אל מול מבטיהם ההמומים של יושבי בית הקפה.
"לרז לא היה כוח יותר להמשיך את המלחמה", מספר עו"ד איכבום בצער. "גרושתו 'ניצחה', ואחרי שסיפחה וגייסה לצידה את שני הילדים, הוא הרים ידיים וכיום אינו בקשר עם ילדיו. למרבה הצער, זאת המציאות במאות מקרים דומים".

הגילוי שטרף את הקלפים

עוד מקרה שזכור לעורכי הדין איכבום במיוחד, הוא זה של רויטל, אישה בשנות ה-50 לחייה ממרכז הארץ, שסיפרה על הבגידות של בעלה, יוסי, ועל האלימות המילולית והכלכלית ממנה סבלה. "כאמא לארבעה ילדים, ששניים מהם גרים עם ההורים ועדים למתח שבבית על בסיס יומיומי, רויטל הבהירה שהיא רוצה להתגרש ולקבל את כל המגיע לה מבחינת רכוש, מזונות, זכויות פנסיוניות ועוד, אך בשלב הראשון, נוכח אווירת האלימות בבית, היה ברור שהצעד הדחוף ביותר הוא להוציא לה צו הגנה", מסביר עו"ד איכבום.
"כחודשיים לאחר צו ההגנה הראשון שהתקבל, פנתה אלינו רויטל וסיפרה על נסיבות חדשות שהצדיקו הגשת בקשה לצו הגנה נוסף. מיהרנו להגיש את הבקשה ונקבע דיון". מחוץ לאולם הם פגשו את רויטל, כשהיא מוטרדת ומתוחה. בדיון היא תיארה בפרוטרוט את אווירת המתח שבה היא מצויה.
"היינו מאוד נבוכים לגלות כיצד הלקוחה הנבגדת והמבוהלת שלנו התכוננה לדיון. היא ויוסי הצליחו להפתיע גם את השופט, ולא רק אותנו"
"כשעורך הדין של יוסי החל לחקור את רויטל, הוא הציג לה תחילה התכתבויות וואטסאפ בינה לבין יוסי, שבהם היא קוראת לו 'מאמי', 'נשמה' וכינויים דומים", מספר עו"ד איכבום. "לא הופתענו, כי ידענו על ההתכתבויות האלו והיה לנו בהחלט איך להסביר אותם. אלא שאז נשאלה שאלה שהתנגדנו לה נחרצות: 'מה בדיוק עשית אתמול בצהריים ואיפה היית בלילה?'".
"הסברנו שלא מקובל עלינו יצר החטטנות הזה והחקירה המבישה הזאת כלפי מי שסובלת מאלימות וחיה באווירת טרור, אך השופט, בניגוד לעמדתנו, חשב שהשאלה לגיטימית". מפה לשם, התברר שאת הצהריים של היום הקודם בילתה רויטל עם יוסי, שלקח אותה למסעדה טובה, ומשם – לחדר בבית מלון שבו בילו השניים את הלילה.
"היינו מאוד נבוכים לגלות כיצד הלקוחה הנבגדת והמבוהלת שלנו התכוננה לדיון", אומרים עורכי הדין. "לזכותם של רויטל ושל יוסי, הם הצליחו להפתיע גם את השופט, ולא רק אותנו". מייצגיה של רויטל ויתרו על בקשת צו ההגנה, ולדבריהם, היום רויטל ויוסי חיים ביחד ואף החליטו לשפר את יחסיהם בעזרת טיפול זוגי.
האם זה סיפור על אישה נבגדת, מוכה נפשית, שנשברה וחזרה אל בעלה המתעלל? או שמא סיפור על בעל שהצליח לתקן את דרכיו באמת ובתמים, לקראת עתיד משותף ומאושר? את זה, כנראה, רק יוסי ורויטל יודעים. "חשבנו על זה גם", אומרים עורכי הדין, "אבל הבנו מאחרים שמכירים אותם שבאמת היה שם שינוי, חיובי כמובן". האם גם אמבר הרד וג'וני דפ יחזרו זה לזרועותיה של זו? ימים יגידו.