"בתחילת שנות העשרים שלי הבנתי שאני פמיניסטית ושמאז ומעולם הייתי כזאת. אם את מאמינה שמגיעות לך אותן הזדמנויות וזכויות כמו לכל אחד אחר, את פמיניסטית. אישה פמיניסטית מבינה שיש יש לה זכות להגנה ולביטחון", מבהירה רויטל זלונקה (46), ד"ר לפילוסופיה ומורה לאנגלית שהחליטה להקים לאחרונה את אתר 'פמיניסטית', פורטל פמיניסטי-קווירי-להט"בקי, וזירת תוכן לכל מי שרוצה להעמיק וללמוד יותר על הנושא וחשיבותו לחברה.
"עשייה פמיניסטית הביאה לנו את החקיקות שמגנות עלינו. גברים לא קמו בוקר אחד והחליטו שהם עוזרים לנשים. אף אחד לא העניק לנו במתנה את זכות ההצבעה בבחירות ברחבי העולם. הזכויות שלנו התקבלו על ידי מאבקים של נשים חכמות, אקטיביסטיות ומשכילות. נשים באירופה ובארה"ב נאבקו כדי להשיג את הזכות להשתתף בפוליטיקה, להצביע, לייצג ולהתמודד על משרות".

3 צפייה בגלריה
רויטל זילונקה
רויטל זילונקה
רויטל זילונקה. האם עתידה כמורה פמיניסטית בסכנה?
(צילום: סלפי)

רויטל מגדירה את עצמה כפמיניסטית-רדיקלית שדוגלת בשוויון זכויות והזדמנויות לכולן, ולא רק לנשים לבנות. "הפמיניזם המיינסטרימי מסתפק בשכר שווה ובנקודות זיכוי במס הכנסה למעונות לילדים, ולטעמי זה לא מספיק. ברור שמגיע לכולן שכר שווה ואפשרות לקבל סיוע בנושא כמו חינוך לילדים, אבל פמיניזם ליברלי עוצר שם ולא ממש בוחן מה קורה לאלה שלא יכולות לצאת לעבוד מסיבות שונות ומגוונות, למשל כאלו שנמצאות במצב של אלימות כלכלית, או מברר מה לגבי אלה שמשתכרות שכר מינימום, כשנקודות הזיכוי לא באמת ישנו את המשכורת המחפירה שלהן".
"הפמיניזם שלי רואה את שאר החלקים שלך, מעבר למגדר שלך כאישה. בין אם את אישה עם נכות, או ענייה, ערבייה או לסבית. זה פמיניזם שרואה לא רק את מי שנמצאת במיינסטרים, כי נשים טרנסיות או חד-הוריות מתמודדות עם סוגיות אחרות"
כשרויטל חושבת על פמיניזם אקטיבי, שאותו היא מגדירה כפמיניזם של סולידריות והזדהות, היא נזכרת בקבוצת נשים שפעלה לשיפור תנאיה ונכנסה לה ללב באופן מיוחד. "לפני כמה שנים פגשתי קבוצה של עובדות ניקיון במועצה מקומית באזור השפלה. הן ניקו את בתי הספר ביישוב, והמועצה רצתה להעביר אותן לקבלן משנה. כולן נשים חזקות ומהממות, ללא השכלה פורמלית, והן ביקשו עזרה. הן לא רצו העלאה בשכר או שיפור בתנאים, הן בסך הכול ביקשו שלא יפגעו בתנאים הקיימים שלהן. הן ביקשו להמשיך להיות מועסקות על ידי המועצה המקומית ולא כעובדות קבלן.
"דיברתי עם המועצה, יצרתי קשרים, ובמקביל עירבתי ארגון למיצוי זכויות של עובדים ועובדות. נציג של הארגון בא לפגוש אותן וניהל את המאבק שלהן מהנקודה הזאת. אני רק ליוויתי, הקשבתי ותמכתי. בסוף הן ניצחו. המועצה המשיכה להעסיק אותן באופן ישיר. לכן, כשאני חושבת על פמיניזם, אני חושבת על קבוצת הנשים הזאת שהייתה לי זכות גדולה להכיר ולסייע לה.
"הפמיניזם שלי הוא פמיניזם שרואה את שאר החלקים שלך מעבר למגדר שלך כאישה. בין אם את אישה עם נכות, או ענייה או ערבייה או לסבית. זה פמיניזם שרואה לא רק את מי שנמצאת במיינסטרים, כי נשים טרנסיות או או חד-הוריות הן לא במיינסטרים, הן מתמודדות עם סוגיות אחרות".

הזכות לקבל ולצרוך מידע מהימן

במהלך הקורונה פנה אליה חבר לסייע לביתו בכתיבת עבודת גמר בנושא פמיניזם ומגדר, ורויטל מצאה את עצמה משקיעה שעות בחיפוש ובמיון חומרים על פמיניזם, במטרה להנגיש את הנושא בצורה שתתאים לבני ולבנות נוער. "היה לי מאוד קשה למצוא חומר שמותאם לתיכוניסטים. יש מאמרים ברמה אקדמית שאת צריכה מינימום כמה קורסים של מבואות במגדר כדי לצלוח. הבנתי שחסרה אכסניה של תוכן על פמיניזם ומגדר בעברית, אז התחלתי לאסוף מקורות מרחבי האינטרנט ולשתף בתכנים שמצאתי, עד שלאט-לאט נהיה לי מאגר, שהלך וגדל במהלך הסגרים.
"החלטתי לעשות עם זה משהו ועלה לי רעיון – להקים פורטל תוכן נטו לנושא הזה. היום יש באינדקס יותר מ-700 פרטי מידע. ילדים וילדות נמצאים היום בטיקטוק ובאינסטגרם, נחשפים להמון סוגיות ויש להם שאלות. אני מרגישה שיש לנו, כמבוגרות האחראיות, מחויבות לתת לילדים האלה מידע מהימן. זאת זכותם של ילדות וילדים לקבל מידע. זה נמצא באמנת זכויות הילד.ה שמדינת ישראל חתומה עליה".
כשהמאגר גדל, הבינה רויטל שהיא לא תצליח להוציא את החזון שלה לפועל בלי עזרה. "מכספי הפרטי העסקתי במהלך הקורונה נשים שהוצאו לחל"ת או היו פרילנסריות. היה לי חושב להעסיק נשים עם השקפת עולם פמיניסטית, שהקורונה פגעה בפרנסה שלהן. אני משלמת מחיר הוגן, כפול משכר המינימום, ועד עכשיו כ-12 נשים עבדו בצוות התוכן של האתר".
"האתר יכול לעזור לגברים ולנערים להיות פמיניסטים ובעלי ברית טובים יותר, כי הם ידעו ויבינו טוב יותר את החוויה הנשית. נשים פמיניסטיות מעריכות גברים פמיניסטים, כאלה שהם באמת פמיניסטיים בפרקטיקה ולא רק ברמת ההצהרה"
עבור רויטל, אתר 'פמיניסטית' מהווה התגלמות של האקטיביזם הפמיניסטי שלה. "פמיניסטית זה מאגר שמסייע לך להיות פרו-אקטיבית עם הפמיניזם שלך: לא רק לצרוך תוכן באופן פסיבי, אלא ממש להצטרף ליוזמות חברתיות וקהילתיות, לתרום להן ולהמליץ עליהן. זה בעצם אוסף מגוון של כל מה שפמיניסטי בעברית, וגם בערבית: ארגונים, עמותות, מיזמים, בלוגים, קבוצות פייסבוק, פרופילים פמיניסטיים, אקטיביסטיים באינסטגרם וטוויטר, ערוצי יוטיוב, המלצות על סרטים, סדרות טלוויזיה, ספרים, אתרי ידע ומידע בתחומי חיים כמו בריאות, הורות, זכויות, קריירה וניהול, טכנולוגיה וגיימינג, אמנות ותרבות - הכול בדגש על מגדר, פמיניזם, קוויריות ואקטיביזם לצדק חברתי".

3 צפייה בגלריה
פוסטר של אתר פמיניסטית
פוסטר של אתר פמיניסטית
פוסטר של אתר פמיניסטית
(צילום: באדיבות אתר פמיניסטית)

היית חושבת שב-2022, אתר בית זה כבר משהו שלא כל כך רלוונטי, לא? כולם גם ככה באינסטגרם ובטיקטוק. למי הוא מיועד?
"האתר מיועד לכולם ולכולן. למורות ומורים במערכת החינוך, לתנועות נוער, לנוער שמחפש מידע לבית הספר, לאנשי קצונה שמכינים מערכים לחיילים ולחיילות".
מה גברים יקבלו ממנו?
"האתר יכול לעזור לגברים ולנערים להיות פמיניסטים ובעלי ברית טובים יותר, כי הם ידעו ויבינו טוב יותר את החוויה הנשית. נשים פמיניסטיות מעריכות גברים פמיניסטים, כאלה שהם באמת פמיניסטיים בפרקטיקה ולא רק ברמת ההצהרה. אני חושבת שגם נערים יגיעו לאתר ויודעת שזה יעזור להם להבין נערות טוב יותר. אני עצמי מורה בבית ספר, ויודעת שהם כל הזמן מחפשים מידע. בגילי 13-11 הם עושים גוגל על כל דבר שמסקרן אותם, כל דבר שהם שומעים".
למה אנחנו צריכות עוד אתר פמיניסטי? יש כבר את 'פוליטיקלי קוראת', לדוגמה.
"למה לא? למה לא עוד 20 אתרים פמיניסטים? למה לא עוד 50 מגזינים ופודקאסטים והרצאות פמיניסטיות? יש מקום לכולן. 'פוליטיקלי קוראת' זה מגזין והוא מופיע באינדקס של האתר שלי, כמו עוד עשרות רבות של ארגונים, עמותות, יוזמות, מגזינים, ספרים, מאמרים ועוד. אתר 'פמיניסטית' מחבר בין פלטפורמות פמיניסטיות, ועושה קישור גם בין תכנים של מגדר ולהט"ב - קישור שמאוד חשוב בעיניי כאישה קווירית וכאשת חינוך".
בכל זאת, איזה ערך יש באתר פמיניסטי חדש ואיך אתן מתכוונות לקיים אותן לאורך זמן, נוכח אתרים עצמאיים אחרים שנפלו לאורך השנים?
"האתר עושה משהו שלא קורה כמעט באינטרנט הישראלי. הוא מחבר פמיניזם, מגדר, סוגיות להט"ב ואקטיביזם לצדק חברתי במקום אחד. הוא גם כולל מילון מונחים פמיניסטי-קווירי - בעברית ובערבית, והוא כתוב בצורה כזאת שכל אחד ואחת יוכלו לקרוא וללמוד ולהעמיק בידע. את לא צריכה תואר ראשון במגדר בשביל להבין מה כתבנו על 'אפקט מתילדה' או 'מצוק הזכוכית' או 'מס ורוד'. תרגמנו את כל המונחים האלה בשבילך מתוך אמירה ברורה - אנחנו עושות פמיניזם ומגדר בשפה שלך.
"היום אנשים שומעים מושג וישר בודקים בגוגל מה זה. יגיעו, נגיד, לוויקיפדיה, ויש סיכוי שהם ילכו שם לאיבוד כי הערך כתוב בשפה שאינה נגישה. מילון המונחים באתר שלנו נותן לך הסבר של פסקה או שתיים בגובה העיניים, וגם נותן לך קישורים רלוונטיים למונח. הרצאת טד, סרטון ביוטיוב, טיקטוק, עמוד באינסטגרם, או קבוצה בפייסבוק שעוסקת במושג הזה.
"כדי לקיים את האתר לאורך זמן, האתר יכלול טופס שבו ניתן להציע פרטי תוכן. לדוגמה, אם למישהי יש פודקאסט או אתר בנושא מגדר או פמניזם, היא תוכל תמלאי את הטופס, נבדוק אותו ונעלה לאינדקס. הרעיון הוא שהאינדקס יהיה כלי משותף. המטרה היא שנשים וגברים, נערות ונערים יציעו תוכן, ויעלו מונחים שחסרים במילון.
"זה אתר שסומך על הקהילה שלו, ומבחינתי הקהילה היא כל אחת ואחד שמעוניינים ומעוניינות להיות חלק מהשיח שמקדם אותנו לעתיד פמיניסטי, בלי להתנצל. עתיד קהילתי ושיתופי של קבלה ואהבה. עתיד שבו ילד טרנס לא יעבור שבעה מדורי גיהינום כי הוא רוצה ללמוד בבית ספר. עתיד שבו כולנו נדבר על פמיניזם ומגדר וקוויריות וזה לא יהיה מוזר לאף אחד ולאף אחת, כי זה חלק מהחיים שלנו, חלק מהאנושיות שלנו".
"אני ממליצה לכל רופא ורופאה להניח דגל גאווה קטן על שולחן העבודה. גם מורים ומורות צריכים להביע תמיכה וקבלה של יוזמות פמיניסטיות ולהט"ביות במוסדות החינוך. אנחנו לא נחזור לארון, אנחנו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית"
מה דעתך על הרוחות הנושבות מהממשלה החדשה?
"אני מאוד מודאגת מהממשלה המסתמנת. לא מדברים שם על יוקר המחיה ועל תאונות דרכים קשות ועל אלימות בבתי ספר, מדברים על האם רופא יהודי יכול להחליט לא לטפל בגוי בשבת כי לטפל בגוי זה לא פיקוח נפש. אני קוראת את החדשות ומתחלחלת. קשה לי לתפוס שעלולים להשתיק אותי כאשת חינוך קווירית, ולהגיד שאני לא יכולה לדבר על מגדר, נטייה מינית וזכויות מיעוט. אני חוששת שיחליטו להשתיק ארגונים להט"בים וארגוני זכויות אדם, ושישחירו את העבודה החשובה שהם עושים. אני חוששת שאם לא נלמד את התלמידים והתלמידות שלנו על זכויות של נשים ולהט"ב, זה יפגע בהם.
"כשאנחנו אומרים שאסור לדבר על משהו, אנחנו הופכים אותו למשהו שלילי, ותלמידים ותלמידות עלולים להחרים תלמיד או תלמידה עם זהות לא הטרוסקסואלית, ואני חוששת לרווחה הרגשית והנפשית של אותם תלמידים ותלמידות. זה פיקוח נפש אמיתי. הייתי רוצה שתלמידים ותלמידות יוכלו לגשת ליועצת בית הספר ולבקש עזרה, ושבחדר שלה יהיה תלוי דגל הגאווה כדי שתלמידים שניגשים אליה יבינו שזה מרחב בטוח עבורם.
"אני גם ממליצה לכל רופא ורופאה להניח דגל גאווה קטן על שולחן העבודה. גם מורים ומורות צריכים להביע תמיכה וקבלה של יוזמות פמיניסטיות ולהט"ביות במוסדות חינוך. אנחנו לא נחזור לארון, אנחנו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית".

3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בנפגעות אלון קסטיאל במחוזי נצרת
הפגנת תמיכה בנפגעות אלון קסטיאל במחוזי נצרת
הפגנת תמיכה בנפגעות אלון קסטיאל. "נשים בישראל לא מרגישות ביטחון"
(צילום: גיל נחושתן)

נשים בישראל בטוחות?
"אני לא יודעת מה זה בטוחות. אני בטוחה? את בטוחה? זה תלוי הקשר. אם את פלסטינית שגרה במזרח ירושלים או אישה בזנות, את לא בטוחה. המצב כיום הוא שגברים רוצחים ומכים נשים, הורגים את הילדים שלהם כנקמה על גירושים. יש נשים חוות אלימות כלכלית, שלא יכולות להוציא שקל בלי אישור של הבעל וצריכות לדווח על כל דבר שהן עושות.
"לפני כמה חודשים סיפרו לי על אישה צעירה שכל הזמן מסתובבת עם אוזניה באוזן, כי חבר שלה מכריח אותה לספר לו מה היא עושה ועם מי היא מדברת בכל רגע נתון. האם היא בטוחה? האם אני בטוחה בתור מורה קווירית במערכת החינוך? האם המשרה שלי בטוחה אם יום אחד בממשלה יחליטו שאסור להומואים ולסביות וביסיות וטרנסיות ללמד בבית ספר? האם אני עדיין מצמידה את המפתחות של הבית בין האצבעות כשאני הולכת הביתה בלילה? האם אני מוטרדת לפעמים ברחוב או באוטובוס? כמובן שכן.
"אני חושבת שנשים בטוחות פחות מגברים. אם היינו בטוחות ומקבלות שוויון בהזדמנויות ובזכויות ובקידום בעבודה ובהשכלה, לא היינו צריכות פמיניזם. אבל עובדה שאנחנו צריכות. פמיניזם הוא בעצם תנועה לסיום כל פרקטיקה של דיכוי - ניצול, נישול, הדרה והשתקה. הפמיניזם שלי הוא נגד גזענות וגילנות ונגד עליונות לבנה ונגד עליונות יהודית. כל עוד נשים יצביעו למפלגות שרוצות לצמצם את הנוכחות של נשים במרחבים ציבוריים, עסקיים, חינוכיים, אני לא ארגיש בטוחה, ואני חושבת שאף אישה לא בטוחה".
את גם אופטימית? מאמינה שיכול להגיע שינוי?
"אני רואה שיש התקדמות בהרבה מקומות, הרבה הודות לנשים שהחליטו להתמודד על תפקידים ציבוריים. מצד שני, אנחנו רואות גם באק-לשים אלימים נורא, גם מגברים וגם מנשים. יש מאבקים כל הזמן, ויש שינויים קטנים שקורים. המפתח הוא להמשיך לחפש דרכים חדשות להצליח במאבקים, כי אחד הדברים שאנחנו רואות זה שמאבקים של נשים שהצליחו גם משפיעים לטובה על קבוצות אחרות, למשל על גברים".
"כל עוד נשים יצביעו למפלגות שרוצות לצמצם את הנוכחות של נשים במרחבים ציבוריים, עסקיים וחינוכיים, אני לא ארגיש בטוחה, ואני חושבת שאף אישה לא בטוחה"
איך פמיניזם עוזר גם לגברים?
"פמיניזם עוזר לגברים להגדיר מחדש את התפקיד המסורתי שלהם - להיות בעבודה 14 שעות ביום, להיות אחראים על הכסף, על התיקונים בבית, להעביר את האוטו טסט - זה כל כך מגביל! אנחנו יודעות שגברים מסוגלים ליותר מזה. גברים רוצים לבלות יותר עם הילדים, לבשל ולעשות פילאטיס, וגם להביע רגשות ולבכות, בלי שיקראו להם בשמות גנאי.
"פמיניזם עוזר לגברים להבין שזאת גם האחריות שלהם לעשות תיקון בחברה. התיקון צריך להיעשות במקומות עבודה שבהם מצפים מגברים לעבוד 16 שעות, ולהיות זמינים בסופי שבוע עם הטלפון והאימייל. אני מכירה גברים שיכלו לעשות המון כסף בהייטק, אבל ויתרו כי הבינו שלא יישאר להם זמן לבלות עם המשפחה. הדרישה להישאר שעות נוספות או להתחיל ישיבות צוות בחמש, ובכך גם להדיר נשים מהישיבות האלה כי באופן מסורתי הן יוצאות מוקדם יותר כדי להוציא את הילדים מהגן, צריכה להדאיג גם את הגברים.
"אני חושבת שאם מקומות עבודה יהיו יותר פרו-פמיניזם, זה יעזור גם לגברים. לא יסתכלו עליהם בעין עקומה אם הם ירצו לצאת פעמיים בשבוע בשלוש כדי להוציא את הילד מהגן וללכת איתו לגינה ולבלות איתו. גברים פמיניסטיים חיים טוב יותר. הם מאוזנים יותר ומסופקים יותר".
את אתר 'פמיניסטית' היא מתכוונת להשיק ביום האישה הבינלאומי שחל ב-8 במרץ, ועד ה-31 לדצמבר רויטל מריצה קמפיין הדסטארט שעיצבה וקידמה בעצמה. "אנחנו כבר ב-90% מיעד הגיוס, התשורות מהממות במיוחד. יש הרצאות נהדרות של אקדמאים/ות מומחים ומומחיות בתחומם/ן. ד"ר חנין שיבלי על נשים בדואיות וגישתן לשירותי בריאות, ד"ר יפתח נגר על טכנולוגיה ומגדר, ד"ר נדב פרץ-וייסוידובסקי על איך פמיניזם עוזר לגברים, והרצאה שלי על חינוך פמיניסטי להורים שרוצים לקיים משק בית פמיניסטי יותר.
"יש גם פוסטרים, ערכות מתנה, סדנת כתיבה פמיניסטית עם המשוררת נעם פרתום. ההתגייסות של נשים וגברים לסייע להדסטארט היא מפעימה ומרגשת. תרמו הרצאות, ספרים, סדנאות, פוסטרים, ציורים בעבודת-יד - הכול כדי שאצליח להגיע ליעד שהצבתי. כל שקל הולך לפיתוח של האתר, לתשלום לכותבות שמסייעות לי עם איסוף פריטי המידע, לעורכת ולמתרגמת לערבית.
"זה מיזם פמיניסטי-קווירי, שיתופי, קהילתי והוגן, וזאת גם החשיבות של האתר הזה. כל-כך הרבה נשים וגברים מעורבים ביצירה ובעשייה שלו. אני גאה מאוד באופן שבו אני מנהלת את הפרויקט הנהדר הזה, וגאה במיוחד בכל אלה שבא ולעזור, לתמוך, לתרום, לייעץ ולעזור בחשיפה של הפרויקט הזה".