"כבר חצי שנה שאני מנסה להיכנס להיריון אבל המחזור שלי לא סדיר. זה כל כך מתסכל שאני לא יודעת אם ומתי יגיע הביוץ - ואז מפספסת אותו, בכל פעם מחדש. בחודשים האחרונים ניסיתי להשתמש בבדיקת ביוץ ביתית, אבל היא תמיד יוצאת לי שלילית", אמרה נועה, שהגיעה לסדנה למודעות לפוריות עם רצון גדול להבין מה באמת מתרחש אצלה בגוף. כבר במפגש הראשון היא התחילה להבין – הגוף שלה משדר לה בעזרת סימנים מאוד מוחשיים באילו ימים במהלך החודש היא פורייה ובאילו ימים לא. כל מה שהיא צריכה לעשות זה להתחיל להקשיב לו.
אם נדייק רגע במונחים – מחזור הוא יותר מאשר ימי הדימום. הוא תהליך מעגלי שחוזר על עצמו שוב ושוב. המחזור מתחיל ביום הראשון של הווסת וממשיך עד תחילת הווסת הבאה, שם מתחיל מחזור חדש. אז למה בתרבות שלנו הווסת נקראת בפי כל "מחזור"? כנראה בגלל שאף אחד לא לימד אותנו להכיר את כל אירועי המחזוריות, למעט הדימום עצמו.
על אף התפיסה הרווחת לפיה מחזור סדיר נמשך 28 יום בדיוק והביוץ מתרחש ביום ה-14 מקבלת הווסת, המציאות טיפה שונה. לפי הספרות הרפואית, מחזור סדיר יכול להימשך בין 22 ל-36 ימים, כאשר האורך שלו משתנה מאישה לאישה, וגם אצל כל אישה האורך עשוי להשתנות ממחזור למחזור. בעצם אורך המחזור, כמה זמן עבר בין דימום לדימום, הוא נתון ידוע, וקל להתעסק בו אבל הוא נתון הרבה פחות מעניין מאשר הנתון האמיתי: האם ומתי התקיים ביוץ?

1 צפייה בגלריה
שיטת המודעות לפוריות מאפשרת לכל אישה להכיר את הגוף שלה באמת
שיטת המודעות לפוריות מאפשרת לכל אישה להכיר את הגוף שלה באמת
שיטת המודעות לפוריות מאפשרת לכל אישה להכיר את הגוף שלה באמת
(צילום: shutterstock)

"אני ממש אוהבת ספורט וריצות, מתאמנת באופן קבוע, ולא הבנתי למה יש ימים שבהם אני מצליחה לרוץ בקלילות חמישה קילומטרים וימים אחרים שבהם אני בקושי מצליחה לסחוב שני קילומטרים?", שיתפה שרון במהלך הסדנה. שרון היא בחורה בריאה. היא עשתה כבר את כל הבדיקות האפשריות דרך רופאת המשפחה וכולן יצאו תקינות, לכן היא לא הבינה למה היא בכל זאת מרגישה שמשהו בגוף שלה פשוט לא עובד כמו שצריך. "לא הבנתי למה יש ימים שבהם יש לי אנרגיות בלי סוף וימים שבהם אני ממש עייפה, ימים שבהם אני מזנקת מהמיטה ויוצאת לריצה וימים אחרים שבהם רק בא לי להמשיך לישון".
שרון הגיעה לסדנה כדי ללמוד על הגוף שלה, ותוך כדי המעקב היום-יומי, היא שמה לב לתבנית שחוזרת על עצמה – בימים הפוריים שלה היא יותר עירנית, מלאת אנרגיות ורצה בקלילות, לעומת הימים הלא פוריים שבהם יותר קשה לה להניע את עצמה. ברגע שהיא זיהתה את התבנית הזאת, היא כבר ידעה למה אפשר לצפות בכל יום והתחילה לעבוד עם הגוף בצורה מגוונת.
"די, נמאס לי, אני לא מוכנה יותר להמשיך עם אמצעי מניעה הורמונליים, זה עושה לי רע בגוף ומכבה לי את כל החשק. אבל אילו עוד אפשרויות כבר יש? אני בזוגיות ארוכה וממש לא מתאים לנו לחזור לקונדומים בכל פעם שאנחנו שוכבים", שיתפה שיר, שניסתה כבר ארבעה סוגים של גלולות למניעת היריון, ותופעות הלוואי לא הפסיקו להציק לה, ביניהן כאבי ראש, יובש נרתיקי, דכדוך ועלייה במשקל, והיא החליטה לחפש פתרון טבעי למניעת היריון.
שיטת המודעות לפוריות מתאימה לכל אחת מהנשים הללו. היא מבוססת על מחקרים מדעיים שבוצעו ב-160 השנים האחרונות, וממשיכה להתפתח לפי מחקרים עדכניים שנערכים מדי שנה. בעזרת הכלים של השיטה, כל אישה מסוגלת למנוע היריון ללא אמצעים הורמונליים, או להיכנס להיריון דרך זיהוי הימים הפוריים שלה. לפי המחקרים המדעיים על גוף האדם ידוע שישנם שלושה סימני פוריות עיקריים שהגוף משדר לאישה מדי יום, והם: חום השחר, הפרשות טבעיות ושינויים בפתח צוואר הרחם. הסימנים הללו משתנים במהלך המחזור החודשי בהתאם להשפעת ההורמונים הנשיים, והם ניתנים למדידה ולבדיקה עצמית פשוטה.
למרות הדעות הרווחות בציבור ולעיתים גם בקרב רופאים ואנשי מקצוע, שיטת המודעות לפוריות איננה שיטת "הימים הבטוחים", ובניגוד לשיטות כמו מכשיר פוריות ואפליקציות למיניהן, שיטת המודעות לפוריות לא מסתמכת על חישובים וזמנים משוערים של הביוץ, ואפילו לא על סטטיסטיקות של מחזורים קודמים, אלא על בדיקה ותיעוד מסודר של סימני הפוריות באופן יום-יומי ובזמן אמת. בכל יום האישה בודקת את הסימנים שלה ויודעת בוודאות מה מצבה.
נוי הגיעה לסדנה אחרי שעברה הפסקת היריון, בתחושה חזקה שהיא צריכה לקחת אחריות יותר גדולה על גופה. "אני לא מבינה איך נכנסתי להיריון. קיימתי יחסים עם חבר שלי ממש אחרי שהסתיימה הווסת, זה היה אמור להיות כמעט שבוע לפני הביוץ". אכן, הפריה יכולה להתרחש רק בזמן הביוץ, אבל - הביוץ לא בהכרח קורה ביום ה-14 של המחזור, ובנוסף לכך, נוזל הזרע יכול לחיות בתוך גוף האישה עד חמישה (ויש שאומרים שבעה) ימים אחרי המיניות, במידה וקיימות בצוואר הרחם ובנרתיק הפרשות פוריות ששומרות עליו. אותן הפרשות יתפתחו, כמובן, בדיוק בימים שלקראת הביוץ, בהם יש לגוף האישה אינטרס לשמר אצלו את הזרע. אז כן – אפשר לקיים יחסים לא מוגנים חמישה ימים לפני הביוץ, לא לקיים יותר יחסים עד אחרי הביוץ, ועדיין להיכנס להיריון!
בלימוד של השיטה יש חשיבות גדולה לזיהוי של תחילת הימים הפוריים, שכן מהיום הראשון שבו יש סימנים של פוריות יש סיכוי להיכנס להיריון, ולא רק בימים שקרובים ממש לביוץ. ושימו לב - אין שום אפשרות לנבא, לספור ימים או לחשב מראש את חלון הפוריות ואת מועד ביוץ – הדרך היחידה היא מעקב יום-יומי בזמן אמת.

הגיע הזמן שתכירי: המחזור החודשי שלך

כדי להבין זאת חשוב להבין כיצד נראה המחזור החודשי שלנו. המחזור מתחלק לשני שלבים עיקריים ומושפע ממספר הורמונים, העיקריים שבהם הם האסטרוגן והפרוגסטרון. השלב הראשון נקרא השלב הפוליקולרי, ובמהלכו מתפתחים ומבשילים הזקיקים בשחלות עד שאחד מהם, הזקיק המוביל, פורץ החוצה מהשחלה ומשחרר מתוכו את הביצית שהבשילה בו אל עבר החצוצרה – זהו הביוץ. השלב הפוליקולרי נמשך בממוצע כשבועיים, אך אורכו אינו קבוע, והוא עשוי להתארך או להתקצר בעקבות יציאה משגרה, סטרס, נסיעות, מעבר דירה, הכנות לחתונה, תקופת מבחנים, מחלות ועוד.
השלב הפוליקולרי מושפע בעיקר מהורמון האסטרוגן, ששומר על חום גוף נמוך יחסית וגורם לייצור של הפרשות נוזליות מצוואר הרחם. ההפרשות הללו תומכות בזרע ולמעשה מגבירות את הסיכויים להיכנס להריון. בנוסף, האסטרוגן משפיע גם על פתח צוואר הרחם שהולך ונפתח מעט, מתרכך ועולה כלפי מעלה ככל שהשלב הפוליקולרי מתקדם לקראת הביוץ.
השלב השני של המחזור נקרא השלב הלוטאלי, והוא נמשך מהביוץ ועד הווסת הבאה. בזמן הביוץ, הביצית פורצת מהזקיק שעטף אותה והזקיק הופך לגופיף הצהוב, והוא זה שמפריש את הורמון הפרוגסטרון. לגופיף הצהוב יש אורך חיים קבוע שנמשך כשבועיים (ליתר דיוק, בין 10-16 יום כאשר אצל כל אישה המספר הזה שונה), וכאשר הוא מסיים את חייו – מתחיל מחזור חדש. השלב הלוטאלי מושפע בעיקר מהורמון הפרוגסטרון שמעלה את חום הגוף מעט על מנת לתמוך בהתפתחות של עובר פוטנציאלי, מייבש את ההפרשות מצוואר הרחם והופך אותן ליותר יבשות ודביקות, ובנוסף משפיע גם על צוואר הרחם שהולך ונסגר, מתקשה ויורד בחזרה כלפי מטה.
בכל מחזור ישנו "חלון פוריות", או במילים אחרות – ימים שבמהלכם אפשר להיכנס ליהריון. חלון הפוריות מתחיל במהלך השלב הפוליקולרי ונסגר בתחילת השלב הלוטאלי. בדומה לאורך המחזור שמשתנה מאישה לאישה וגם אצל אותה אישה ממחזור למחזור, כך גם חלון הפוריות עשוי להשתנות ממחזור למחזור. הוא לא נפתח ונסגר בימים קבועים. כללי השיטה מאפשרים לזהות את תחילתו וסיומו של חלון הפוריות בעזרת בדיקה של סימני הפוריות.
שימו לב: על מנת למנוע היריון בעזרת השיטה, נדרשת אחריות אישית גבוהה, ויש ללמוד את כללי השיטה בצורה מעמיקה ומסודרת, רצוי עם מנחה מוסמכת. כתבה זו אינה מפרטת את הכללים למניעת היריון ואת הדיוקים שנלמדים בסדנאות עצמן. אם את מעוניינת ביעילות גבוהה למניעת היריון – היזהרי מלימוד השיטה הזו מחברה או ממקור שאינו מוסמך.
נורית, בת 45, מתקרבת לגיל המעבר והמחזורים שלה מתחילים להתארך: "פתאום הווסת שלי מגיעה פעם בחודשיים או שלושה, ואז מגיעה שוב אחרי חמישה שבועות, וחוזר חלילה. אני יודעת שזאת תקופה כזו שתימשך כמה שנים עד שהמחזוריות תפסיק, אבל מפריע לי מאוד שאני לא יודעת מתי תגיע הווסת הבאה. זה יכול להפתיע אותי בחופשה או בסתם יום עמוס, ואני ממש על קוצים מהרגע שעברו 28 יום מהווסת האחרונה ועד שהווסת הבאה מגיעה. זה מתיש!", סיפרה, ואכן, לקראת גיל המעבר המחזורים מתחילים להתארך או להתקצר ובהחלט יכולים להיות לא סדירים.
עם זאת, קיים נתון חשוב שעוזר להבין מתי תגיע הווסת הבאה והוא האורך הקבוע של השלב הלוטאלי אצל כל אישה. נורית התחילה לעקוב אחרי הגוף שלה במשך מספר מחזורים, ואז שמה לב שהשלב הלוטאלי שלה הוא באורך קבוע של 12 יום. מעכשיו, בכל פעם שהיא תסגור את חלון הפוריות שלה, היא תדע בוודאות מתי תגיע הווסת הבאה. למעשה, היא גם יודעת שאחרי סגירת חלון הפוריות אין לה סיכוי להיכנס להיריון עד המחזור הבא. הידיעה הזו מוסיפה הרבה רוגע לחיים, ולא רק בשנים שלקראת גיל המעבר.
שיטת המודעות לפוריות היא שיטה שלא בהכרח קשורה רק למניעה או לתכנון של היריון. זו שיטה שקשורה לבריאות האישה, שיטה שנותנת לאישה ידע על גופה וכלים להתבונן על עצמה. אישה שמודעת לכל שלבי המחזור שלה ולתהליכים שקורים לה בגוף, מודעת יותר לבריאות שלה וקשובה יותר לגוף שלה. היא יכולה לשים לב מתי יש לה יותר חשק מיני או פחות, מתי יש לה חשק ליצור ולעשות דברים שהיא אוהבת, מתי יש לה יותר תיאבון או פחות תיאבון, מתי בא לה לצאת עם חברים ומתי היא רוצה להתכנס פנימה ולנוח. היא יכולה לדעת מתי יהיה יותר מתאים לה לקבוע ראיון עבודה, לצאת לדייט ראשון או לארח חברים, ומתי זה יהיה פחות מתאים.
להיות מסוגלת לקרוא את האיתותים של הגוף זאת חתיכת מתנה, גם אם את לא מנסה כרגע למנוע היריון או להיכנס להיריון. זה לדעת אותך ברמה שאף אחד אחר לא יוכל להגיע אליה.
האיגוד לקידום מודעות לפוריות בישראל הוקם ע"י מנחות מוסמכות של שיטת המודעות לפוריות, ששואפות להפיץ את הידע על המחזוריות הנשית לקהל הרחב. בין התאריכים 11-12 למאי יתקיים הכנס החמישי של האיגוד, כנס "לדעת אותך", שיכלול 16 הרצאות אונליין.