4 צפייה בגלריה
גברים
גברים
גברים. כיצד MeToo שינתה את יחסם לנשים?
(צילום: Shutterstock)

השבוע הורשע המפיק ההוליוודי, הארווי ויינשטיין, באונס. הפרשה המטלטלת שהגיעה סוף-סוף לסיומה, הביאה בשנים האחרונות להיווצרותה של תנועת MeToo#. ביקשתי לבדוק מה גברים בישראל למדו מהתנועה הזאת, האם הם שינו משהו בהרגלים שלהם, האם התבוננו פנימה, ואיך הם מתנהגים כשהם הולכים בלילה ברחוב?
"אני בעד מהפכת MeToo, אבל אני לא חושב שזה הביא לאיזשהו דיון עמוק בנושא. להפך, זה קצת כמו בפוליטיקה עם מי צועק הכי הרבה", אומר רונן, רווק בן 35. "כעיתונאי ואדם כותב שיחסית מוכר ברשת, אני שם לב שיש גברים שמנצלים את רוח התקופה בשביל לקבל יותר אהדה או לייקים. לא אציין שמות, אבל בפייסבוק ובטוויטר יש כל מיני בחורים שחושבים שאם הם יכתבו פוסטים בעד העצמה נשית, אז זה כאילו שהם עשו את שלהם, כשבפועל זה סתם מוזיל את כל השיח. אני גם לא מבין במה יש להתגאות. זה לא יותר מהרבה שופוני ברשתות עם 'תראו! כתבתי על זה שאסור להטריד בנות. נכון שאני מלך וחמוד?'
"אגב, אם הייתי רוצה, הייתי מתראיין בשם מלא עם תמונה והכול, ומספר על העמדות הברורות שלי כנגד הטרדה מינית באשר היא, כבוד ושוויון לנשים ולכל בני האדם בפרט, אבל אני לא רוצה לקבל את הלייקים האלה או את האהדה השטחית הזאת. אני פשוט פועל ככה כבנאדם, ו-MeToo הוציאה מכל החורים בחורים כאלה.
אז לא שינית בעצמך שום דבר?
"ברור שכן. כשאני הולך ברחוב בלילה ויש מישהי שהולכת לבד, אני בדרך כלל אלך מהר יותר ואעקוף אותה כדי שהיא לא תחשוב שאני עוקב אחריה. לפעמים אני ממש יכול להרגיש את החשש שלה. אני שם לב שלא פעם ולא פעמיים, בסיטואציות כאלה, האישה עוצרת או מאטה ממש את הקצב כדי שאעבור אותה, אז אני פשוט מנסה להיעלם לה מהרדאר. אני עובר קדימה כדי שהיא תראה שאני בסדר.

4 צפייה בגלריה
משפט הארווי ויינשטיין. הזניק את תנועת MeToo
משפט הארווי ויינשטיין. הזניק את תנועת MeToo
משפט הארווי ויינשטיין. הזניק את תנועת MeToo
(צילום: gettyimages)

"אני כן חושב שיש שינוי, אבל מדובר בתהליך איטי. זה לא שמי שהיה מטרידן פתאום הפסיק להטריד. אבל בתחומים שאני כותב עליהם, בידור ותרבות למשל, אני כן רואה שינויים קטנים. הכתבות על ההטרדות במועדוני הסטנד-אפ למשל - אישית לא הייתי עד למשהו כזה, אבל אני כן שם לב שאם פעם היו בדיחות סקסיסטיות בהופעות, היום יש פחות בדיחות על נשים ואפילו על סקס. מי שעדיין מספר בדיחות כאלה הופך בעצמו לבדיחה".

"הסביבה שלי מצ'ואיסטית אבל איש מאיתנו לא יטריד"

"סביבת העבודה שלי היא מאצ'ואיסטית", פוסק יואל, נשוי בן 45 שעובד במשרד פרסום. "אנחנו חבורת גברים מאוחדת ומגובשת, חלקינו נשואים וחלקנו עוד רווקים סוררים, ולמרות כל זה אני מבטיח לך שאף אחד מאיתנו לא יפגע במכוון במישהי או יטריד. זה לא קיים אצלנו הטרדות מיניות. אם אני מסתכל על העבר, אז אני לא חושב שהיה לי אומץ להטריד מישהי או להתנהג לא יפה. אני כן מודה שכל הפרשה הזאת של הוליווד והשיח שהתחיל הציף אצלי כל מיני מחשבות אחרות, אולי קצת אפלות, שעברו אצלי בראש לגבי כל מיני בחורות".
מה למשל?
"פעם חשבתי מחשבות כמו 'הלוואי שהיא מפנטזת עליי' או 'אמן שיהיה לי איתה משהו', מחשבות מיניות כאלה שעברו לי בראש מבלי לחשוב על מה עובר על הצד שלה, או אם היא מרגישה ממני וייב מסוים. לא בחנתי את ההתנהגות שלי לצד המחשבות, ובתקופה הזאת אני מודע יותר ונזהר. אגב, בעבודה פעם הייתי נוגע מלא, ברמה של חיבוק או טפיחה על השכם, והיום אני ממש נזהר ומשתדל לכבד את המרחב הפרטי. זה לגמרי בזכות MeToo.

4 צפייה בגלריה
נשות השנה של Time - המתלוננות
נשות השנה של Time - המתלוננות
נשות השנה של Time - המתלוננות

"אני שם לב גם איך מאז הפרשה הזאת השיח בינינו, הגברים, השתנה, וזה גם ברמת המגזינים שאני כבר לא מזמין למשרד. אני לא צריך עכשיו תמונה של בחורה חצי ערומה על שולחן העבודה שלי. גם בשיחות על בחורות במשרד, אני יכול להגיד ששומעים פחות הערות סקסיסטיות מבעבר, בטח בעולם שלי, עולם הפרסום. הרי לדבר על דוגמנית כפרזנטורית לפרסומת למשל, זאת השיחה הכי שוביניסטית ומחפצנת שיש, ושאף אחד לא יהיה שה תמים - זה המקצוע. אבל היום ההתייחסות היא הרבה יותר מקצועית, ומה שנאמר פעם בקול רם בחדר ישיבות כבר לא ייאמר יותר, או שדברים נאמרים בחדרי חדרים וממש בזהירות ולעיתים רחוקות בלבד.
"אני כן חושב שהודות ל-MeToo אני, לפחות, מבין נשים יותר מפעם. אני מסתכל אחרת על נשים במרחב היום-יומי שלי, מקפיד לתת להן תחושה נוחה, כמו למשל שלא יסגרו את הדלת כשהן אצלי במשרד, וכמו שאמרתי להוציא מהמרחב שלנו כל דבר שעלול לערער או לגרום למישהי להרגיש לא בנוח".

"אם אני התנהגתי ככה, מה זה אומר על גברים אחרים?"

"בשנים האחרונות קרו לי שני דברים שהפכו לי את הראש: נולדה לי ילדה וכל פרשת MeToo התפוצצה", אומר גיא, גרוש בן 41 ואבא לשני ילדים. "אני לא יודע איך הייתי מגיב לזה אם לא הייתה לי ילדה בבית, אני רק יודע שזה הכניס אותי לחרדות על העולם הזה ושם אותי בחשבון נפש עמוק, שאם לא MeToo, אולי לא הייתי שוקע בו ככה.
"MeToo השפיעה בעיקר על השיחות ביני לבין הגרושה שלי", הוא אומר. "הייתה לנו מערכת נישואים מקרטעת גם ככה, אבל היא אף פעם לא אמרה לי דברים שעשיתי או פגעו בה עד שהפרשה התפוצצה. כשזה רק התחיל היא סיפרה לי שבתחילת הקשר שלנו עשיתי מעשה שפגע בה על גבול ההטרדה. הייתי בשוק ולא ידעתי להגיב לזה בכלל, הרי היינו כמעט 15 שנים ביחד כולל חתונה וילדות, ופתאום היא דיברה אליי אחרת, הסבירה לי דברים שללא MeToo אולי לא הייתי קולט.
"מסתבר שהייתי ילד ולא הבנתי את הסיטואציה, והרשתי לעצמי יותר מדי. ושוב - זה ממקום של טמטום! ואם אני התנהגתי ככה, מה זה אומר על גברים אחרים? אז אני כן חושב ש-MeToo העלתה שיח פתוח בינינו על התנהגות של גברים שנחשבים לנורמטיביים. זה לא היה קל לשמוע את זה וזה כאב בבטן כי עברתי הגבול, ומה שאני חשבתי שחמוד נחשב לחמור מאוד".
אילו עוד שינויים חווית מתוך מודעות חדשה למצב?
"אני מודה שאני יותר רגיש לבחורות שאני מכיר או לא מכיר. אני חושב על הבחורה הזאת שהולכת לבד ברחוב למשל וממש מקווה שהיא לא מפחדת ממני או מהסיטואציה. אני מנסה לדמיין מה עובר לה בראש ואני מזהה את הלחץ שלה. היא מתחילה ללכת מהר, פתאום שולפת טלפון ועושה את עצמה מתקשרת למישהו, וזה מבאס אותי כי אם אני אגיד לה 'היי, אני סתם בחור רגיל שבדיוק כמוך חוזר ממסיבה מאוחר בלילה ונתקעתי בלי מונית', זה עוד יותר יגרום לה לפחד. זה לא נעים, וברור לי שזו תחושה שאני בחיים לא אצליח להבין ולהרגיש".

"אני מבקש אישור כתוב מכל בחורה"

"ההבדל הכי גדול מאז MeToo הוא עניין הזהירות", אומר אריק, רווק בן 27. "אני יותר זהיר עם בחורות בהכל. אני חושב שפיתחתי רגישות יתר לכל תנועה, צעד או טון קול של בחורה, שלא יצא מצב שמחר אני אשמע שאנסתי מישהי".
מה זאת אומרת?
"אני ברמן ויוצא לי להיתקל במלא בחורות שיכורות. אני מודה שיצא לי לא פעם ולא פעמיים לקחת הביתה כאלה, אבל אף פעם לא הייתי עם בחורה שהיה נראה לי שהיא לא מחוברת למציאות או שהיא שיכורה מדי, במיוחד אחרי שפתאום נהיה מסוכן להתנהג ככה, ואני יודע שזה נשמע ממש רע מצדי, אבל התחלתי לחשוב פעמיים לפני כל צעד שלי ואני משנה את ההתנהגות שלי. נגיד, אם יש בחורות שאני מרגיש וייב מוזר איתן, שיש משהו בנימת הקול שלהן שרומז לי שהן אולי לא רוצות אותי באמת, אז אני נזהר עם הפלירטוטים.

4 צפייה בגלריה
"פעם הייתי מחפש נשים שיכורות בבר"
"פעם הייתי מחפש נשים שיכורות בבר"
"פעם הייתי מחפש נשים שיכורות בבר"
(צילום: ירון ברנר)

"עוד דבר ממש חשוב שאף גבר לא אומר זה שמאז MeToo יש פחות ספונטניות, גם בנושאים של דיק-פיק וכל מיני התכתבויות כאלה. פעם זה היה חופשי כי הבנתי את הסיטואציה ששנינו חרמנים ושזה מתאים. בחיים לא הייתי שולח ככה סתם תמונה של האיבר שלי, אבל הייתי שולח בהתאם לווייבים. היום, אם מישהי רומזת לי שהיא רוצה שאשלח לה דיק-פיק, אז אני אבקש ממנה לסמס לי את זה ברור - 'אני רוצה את הדיק-פיק שלך'. אני רוצה שיהיו לי הוכחות להכול, למקרה שמישהי תתהפך עליי פתאום. אז אין ספונטניות בכלל.
"אגב אני כבר מזמן לא הולך עם בחורות שיכורות, אני ממש נמנע מזה, מרחיק ממני פיזית בחורה שהיא שיכורה. ושוב, בחיים לא הייתי עם מישהי שלא רצתה להיות שם. אני לא אנס, אבל אני כן יכולתי להיות אידיוט ולצאת חלקלק עם בחורה רק בגלל שהייתי ממש חרמן והיא שתויה. בקיצור, אני חושב שהשיח הזה של MeToo כן יצר שינוי חיובי, אבל מצד שני צריך לראות שהוא לא מכניס את כל הגברים למגננה. כי גברים נורמליים כמו רוב הגברים שאני מכיר לא צריכים את MeToo בשביל לא להטריד, אבל זה כן גרם להם לשנות ולו במעט כל מיני התנהגויות בחיים שלהם".