מה יחסן של הנשים הישראליות כלפי הווסת שלהן? לרגל השקת תחתוני המחזור הרב-פעמיים החדשים של always, ערך מותג ההיגיינה סקר מקיף בנושא המחזור החודשי. המחקר, שבוצע על ידי מכון המחקר רושינק, כלל מדגם אקראי ומייצג של 500 נשים ונערות בגילאי 44-12 מרחבי הארץ, כשאיסוף הממצאים בוצע בדצמבר האחרון.
הסקר בחן מגוון היבטים הקשורים למחזור החודשי: החל מתחושות אישיות והרגלי התייעצות, דרך התמודדות עם הווסת הראשונה, ועד לדפוסי השימוש במוצרי היגיינה והשפעת המחזור על שגרת החיים.
וסת - בואי נדבר על זה
משמח לדעת שב-2025 וסת היא כבר לא מקור לבושה בקרב הישראליות: פחות ממחצית מהנשים (46%) עדיין חשות מבוכה לדבר על הווסת שלהן, כשהשיעור הגבוה ביותר (62%) נמצא בקרב נערות בגילאי 17-12, ויורד בהדרגה ל-42% בקרב נשים צעירות בנות 34-18, ול-36% בקרב נשים בוגרות בגילאי 35 עד 44.
2 צפייה בגלריה


ריב זוגי. מעל 50% מהישראליות דיווחו על יותר מתח וריבים בתקופת ימי הווסת
(צילום: Shutterstock)
עם מי הן כן משוחחות על כך? בעיקר עם האימהות ועם החברות. מממצאי הסקר עולה כי מרבית הנשים מרגישות הכי בנוח לשתף את אימהותיהן כשהן בווסת או סובלות מתופעות הלוואי שלה עם 65% מכלל המשיבות. מתוכן רוב מכריע של 94% נערות בגילאי 17-12, 61% בקרב נשים בגילאי 34-18, ו-40% בקרב נשים בוגרות בגילאי 35 עד 44.
"56% מהנשים מדווחות שהן חוות יותר מתח וריבים עם בני זוגן כשהן בזמן הווסת, כאשר מתוכן 67% נשים בגילאי 34-18, 63% מהנשים בגילאי 35 עד 44, ו-36% בגילאי 12 עד 17"
במקום השני נמצאות החברות עם 45%, אותן משתפות באופן קבוע ויציב בכל גיל. במקום השלישי נמצא בן הזוג, אותו משתפות 34% מהנשים, כאשר הבשורה הטובה היא שעם השנים, נשים משתפות אותו יותר, עם 47% מהנשים בגילאי 18 עד 34, ו-54% מהנשים בגילאי 35 עד 44.
אפרופו בני זוג - 56% מהנשים מדווחות שהן חוות יותר מתח וריבים עם בני זוגן כשהן בזמן הווסת, כאשר מתוכן 67% נשים בגילאי 34-18, 63% מהנשים בגילאי 35 עד 44, ו-36% בגילאי 12 עד 17.
השפעת הווסת על שגרת האישה והנערה
הסקר מאיר גם את השפעת הווסת על ההתנהלות היומיומית: מרבית הנשים (71%) אינן נמנעות מפעילות גופנית, ומאירועים חברתיים (93%). יחד עם זאת, 71% מהנשים בגילאי 44-18 נמנעות מלבישת בגדים בהירים במהלך ימי הווסת, ו-64% מכלל הנשים נמנעות מביקור בים או בבריכה.
30% בקרב נערות בגילאי 12-17 נמנעות לעיתים מאירועים חברתיים במהלך הווסת, אולם ככל שהגיל עולה, ההימנעות מאירועים יורדת (19% בקרב נשים בגילאי 34-18, ו-24% בקרב נשים בגילאי 44-35). הסיבה העיקרית לכך קשורה לתופעות הלוואי של הווסת כמו כאב (בקרב 69% מהנשים), חוסר נוחות (64% מהנשים) ורק 33% בשלל חשש "שיראו שהן בווסת עכשיו".
2 צפייה בגלריה


לינוי אשרם בקמפיין תחתוני always. צעירות בוחרות בתחתוני מחזור מסיבות של קיימות ומודעות לסביבה
(צילום: עדי אורני)
ממצאי הסקר מראים כי נשים חוות מגוון רגשות בכניסה לעולם הנשי: מרבית הנערות חוות תחושות של לחץ, התרגשות, מבוכה ובלבול בפעם הראשונה שהן מקבלות וסת, כאשר 40% דיווחו על תחושות של פחד וחשש, ורק 20% מהנערות התייחסו לווסת הראשונה כאל אירוע טבעי.
ומה בנוגע לתופעות PMS?
69% מהנשים החוות תופעות קדם-וסתיות, מעידות שהתופעה המובילה היא כאב בבטן התחתונה עם 71% בגילאי 34-12, במקום השני 60% מהנשים חוות תופעות של עצבנות ורגישות יתר, כאשר מתוכן מובילות נשים בגילאי 44-18, ואחריהן נערות צעירות יותר עם 57%. השתוקקות למזונות מסוימים מדווחת אצל 37% מהנשים, עייפות ותיאבון מוגבר אצל 36% מהנשים, ומכאבי ראש סובלות 32% מהנשים.
"מרבית הנערות חוות תחושות של לחץ, התרגשות, מבוכה ובלבול בפעם הראשונה שהן מקבלות וסת, כאשר 40% דיווחו על תחושות של פחד וחשש, ורק 20% מהנערות התייחסו לווסת הראשונה כאל אירוע טבעי"
מוצרי היגיינה
בסקר נוסף שערך מותג always באמצעות מכון מדגם, נבחנו העדפות הנשים באמצעי ההיגיינה במהלך ימי הווסת. משקלול התוצאות מסתבר שתחבושות היגייניות עדיין מובילות בפער ניכר עם 88% מהנשים והנערות, כאשר בקרב נערות האחוז מגיע לכ-95%.
במקום השני ניצבים הטמפונים עם כ-44%, כשנשים בגילאי 44-40 מובילות בשימוש בהם עם 55%. תחתוני מחזור תופסים את המקום השלישי עם 18.6% שימוש, כשהשיעור הגבוה ביותר (28.3%) נמצא בקרב נשים בגילאי 39-35. לבסוף מדורגות התחבושות הרב-פעמיות (8.1%), הגביעונית (2.3%) והדיסק (0.9%).
באשר לסיבות לשימוש בתחתוני מחזור, שיקולי הנוחות והקיימות מובילים: 73.5% מהנשים מדווחות כי הן בוחרות בתחתוני מחזור רב-פעמיים בשל הנוחות, במקום השני - 41% מכלל הנשים משתמשות בהם מסיבות של קיימות, ובמקום השלישי עם 26.5% מהנשים, נמצאות סיבות של ביטחון.
עוד עולה כי השיקולים משתנים בגילאים שונים: נשים בגילאי 44-40 מעריכות יותר את הנוחות (87%), נשים בגילאי 34-30 מדגישות את היתרונות של שמירה על הסביבה (63%), ונשים בגילאי 24-18 הכי מרוצות מתחושת ביטחון שהשימוש בתחתוני מחזור מעניקה להן (56%).