"היום אני יודע שאני לא רק גבר ושאני בטח לא סטרייט", מכריז יובל גלברד (38) מהוד השרון, יזם ואיש היי-טק שעד לפני שנתיים חי חיים נורמטיביים לחלוטין, לפחות כלפי חוץ. היום הוא מגדיר את עצמו כג'נדר-פלואיד, כלומר גם גבר וגם אישה. "המסע שלי לאזור הנשיות התחיל בתקופת הפרידה מאשתי, אבל השורשים עמוקים הרבה יותר", הוא מודה ביושר. "לפני שבע שנים אשתי ואני איבדנו ילד בלידה שקטה, ממש יום-יומיים לפני התאריך המיועד, כשכבר הכול היה מוכן בבית לקראת התינוק החדש. זה היה היריון מאוד קשה עם סוף טראומתי. בעקבות המקרה הקשה הזה גיליתי שאני לבד כגבר".
למה הכוונה?
"כולם אמרו לי להיות חזק בשביל אשתי. בבית החולים הציעו קבוצות תמיכה וייעוץ עבורה, ואותי אפילו לקבוצות פייסבוק לא הכניסו כי לכאורה האובדן לא היה שלי. הרגשתי שזה שלא עברתי את הלידה השקטה ברמה הפיזית, לא אומר שהאבל שלי לא חשוב מספיק. החלטתי שאני מקים קבוצת תמיכה של ארבעה אבות שגם הם עברו את המקרה המצער הזה, אך אחרי כמה חודשים כשעדיין הרגשתי שאף אחד לא מבין אותי, גם לא המשפחה והחברים, למרות שאשתי אמרה להם שגם לי כואב, אבחנו אותי עם דיכאון אחרי לידה. כן, זה יכול לקרות גם לגברים".

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
יובל גלברד. "לא רק גבר ובטח שלא סטרייט"
(צילום: ליאור קליינברג)

"ברגע ההוא", אומר גלברד, "משהו נשבר, גם בזוגיות וגם בתוכי. הבנתי שכגבר יש דברים שחסומים בפניי, וזה מתחיל ביכולת להראות פגיעות וחולשה. אני ואשתי החלטנו שאנחנו נפרדים, ובתקופת הפרידה שוב הרגשתי חוסר צדק. עברתי אירועים קשים והרגשתי שלא מקשיבים לי כגבר. מתוך זה הגיע הניסיון לחקור צדדים נשיים בתוכי, אבל עוד לפני הפרידה הבנתי שיש בי משהו שונה מבחינה מגדרית".

להיות אדם חופשי

הוא גדל ברעננה, שירת בחיל האוויר, ואחרי השירות הצבאי החל לעבוד בביטחון של "אל על". בהמשך עבר לגור במנהטן, שם פגש את אשתו ויחד הם חזרו לארץ ללימודים בטכניון בחיפה. אחרי ארבע שנים יצא לעצמאות והשתלב בעולם ההיי-טק. יובל וזוגתו נישאו ונולדו להם שני ילדים. לפני כשנתיים החל יובל תהליך של יציאה מהארון כג'נדר-פלואיד, ולצד זה החליט להקים סטארט-אפ שאפתני להיכרויות עבור קהילת המיניות האלטרנטיבית.
ספר על התהליך של הגילוי העצמי והיציאה מהארון כג'נדר-פלואיד. מתי הבנת שזה מי שאתה?
"הגילוי העצמי החל ממקום של חקר המיניות שלי. נורא הפריע לי שנשים יכולות ליהנות האחת עם השנייה בלי שהן יוגדרו כ'לסביות', בזמן שזה פחות לגיטימי לגברים. התחלתי לשאול שאלות, לחקור ולהתנסות. מצאתי את עצמי נמשך לעולם הפוליאמוריה והקהילות האלטרנטיביות - BDSM, קינק, משחקי תפקידים וכדומה, והיו לי התנסויות עם גברים ונשים. הבנתי שאני פאנסקסואלי, כלומר שאני יכול להימשך מינית או רומנטית בלי קשר למגדר. לא אכפת לי מה יש לאנשים בין הרגליים, זה עניין של חיבור ורגש".

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
"לא אכפת לי מה יש לאנשים בין הרגליים". גלברד
(צילום: ליאור קליינברג)

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
"הבנתי שאני פאנסקסואלי". יובל גלברד
(צילום: ליאור קליינברג)

ספר לי קצת על ההתנסויות שעיצבו אותך.
"זה התחיל בצורה של משחק. התחלתי להתנסות בלבוש נשי במהלך אינטימיות, ניסיתי לרקוד כמו אישה, לדבר כמו אישה, וזה המשיך עם ההורות שלי שכגבר הרגשתי שהיא מוגבלת עד לנקודה שבה הפכתי לכאורה ל'שוטר הרע' והבנתי שזה לא סוג ההורות שנכון לי. הבנתי שהשינוי שאני רוצה לעשות לא קשור רק למיניות. הוא קשור לאופי, לתקשורת, לחיבור לעצמי, לאהבה עצמית. לא אהבתי את עצמי באותה תקופה, לא חשבתי שאני יפה, לא פנימית ולא חיצונית. חשבתי שאני הורה לא מספיק טוב. היה לי ברור שמקור השינויים הוא נפשי, ושהדרך כוללת גם בחינה מחדש של המגדר והמיניות שלי. החקירה המגדרית-מינית אפשרה לי לבחון חלקים אחרים בתוך הנפש שלי וגיליתי שלהיות אישה זה כיף לי".
נשמע שרצית לאתגר תפקידי מגדר מסורתיים.
"הייתי גבר שמזדהה כגבר ומעצם זה החברה השליכה עליי תפקידי מגדר מסוימים בסגנון, 'תהיה גברי, תהיה חזק'. גם היום, רוב זמן אני מזדהה כגבר ומרגיש גברי, אבל גיליתי שיש לי גם נטייה להזדהות כאישה. דרכי הביטוי שלי הן נשיות והמונח ג'נדר-פלואיד הכי מתאר אותי".
איך זה בא לידי ביטוי?
"לפעמים אני מזדהה כאישה, לפעמים יוצא לי להרגיש שאני חסר מגדר. אלו הן תחושות שהולכות ובאות בלי שיש לי שליטה עליהן. התחלתי לתת חופש לאזורים האלה, להוציא מהקופסה דברים שפעם הייתי מחביא. התחלתי להתלבש כמו אישה ולרקוד כמו אישה ואפילו יצאתי למסיבות ולדייטים כאישה. יצאתי גם עם גברים וגם עם נשים כאישה. יש לי ארון בגדים נשי מכף רגל ועד ראש, כולל נעלי עקב במידה הנכונה וגם עגילים. בהתחלה הייתי לובש אותם רק עם עצמי או רק עם אנשים שאני באינטימיות איתם, כי חייתי בפחד שיגלו מי אני באמת. היו לי המון פחדים מהסוג הכי קלאסי והכי מרגיז של מה יגידו אחרים, ומה יחשבו בעבודה ובאספת ההורים ואיך יצחקו עליי במכולת, ואם אני אגיע ככה לראיון עבודה אז ברור שלא יקבלו אותי כי אני שונה.
"בתקופה של הגילוי המיני שלי גם עברתי תקיפה. פרצו לחדר השינה שלי וצילמו את הארון שלי עם בגדי הנשים כדי לפגוע בי. זאת הייתה הנקודה שבה החלטתי שאני לא מוכן לפחד יותר. המטרה שלי בחיים עכשיו היא לפעול לכך שאף אחד לא יפחד יותר, משימת החיים שלי היא נתינה. אני רוצה שאנשים יוכלו להתלבש כמו שהם רוצים, שיוכלו לפנות אליהם באיזו לשון פנייה שהם בוחרים ושיכבדו את הרצון שלהם להיות מי שהם בפומבי. שאי אפשר יהיה לתקוף מישהו בגלל הבחירה שלו באהבה ובמערכת יחסים. אני רוצה להיות אדם חופשי".
כיצד הגילוי הזה אודותיך משפיע על ההורות שלך?
"ההורות שלי השתנה לגמרי. הבנתי שאני יכול להיות אבא ואמא באותו אדם, שאני יכול לייצג את שני הצדדים המסורתיים. אני מקשיב אחרת, מציב גבולות אחרת, אני בוכה עם הילדים שלי ואני מתנצל בפניהם. הם רואים אותי עם שמלה או חצאית בבית. הבן הגדול שלי ראה שאבא יוצא מהבית בחצאית לפגוש חברים וביוזמתו שאל אותי על א-מונוגמיה. הוא ראה שיש לי קשר טוב עם שתי נשים שמאוד קרובות לליבי, והוא הניח ששתיהן בנות זוג, למרות שזה לא המקרה.
"הסברתי לו ששתי בנות זוג זה אפשרי, ושבעתיד הוא יוכל לבחור בעצמו איך הוא רוצה לחיות. אני לא מציף בפניו בעצמי את התכנים האלה, אבל אם הוא מעלה שאלות אני מתמודד איתן בפתיחות. אני מחנך את הילדים שלי שמותר לגשת לנושאים האלה, מותר לבחור, מותר לאהוב את מי שרוצים".
איך סיפרת למשפחה ולחברים?
"יצאתי מהארון בשידור חי ברדיו אצל טל ואביעד בתוכנית הבוקר. אני מת עליהם ומתקשר מדי פעם לספר סיפורים ולזכות בתחרויות שלהם. היקום הרים לי להנחתה כי השאלה היומית באותו בוקר הייתה 'מה הדבר הכי מדהים ומשמעותי שקרה לכם השבוע ומשפיע על כל החיים'. זה היה השבוע שבו הקמתי את המיזם של אפליקציית freelers באופן רשמי, והעיקרון המנחה של המיזם הוא דוגמה אישית. אז סיפרתי ברדיו בשידור חי שאני פתוח להיכרות עם כל אחד ואחת ושאני דוגל בא-מונוגמיה. בעצם יצאתי מהארון בתור א-מונוגמי וג'נדר-פלואיד. במקרה יצא שהבן שלי והפרודה שלי שמעו את זה ברדיו בלייב בדרך לבית ספר. באותו רגע זה היה מלחיץ ומטלטל, אבל היום אני שמח על זה. הילד שמע את אבא שלו נותן דוגמה אישית ומספר על מי שהוא באמת, בלי לפגוע באף אחד אחר. זה החינוך שאני נותן לילדים שלי".

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
יובל גלברד. "העיקרון המנחה הוא דוגמה אישית"
(צילום: ליאור קליינברג)

"אנשים עם מיניות אלטרנטיבית בודדים יותר מאחרים"

freelers, מסביר גלברד, היא אפליקציית היכרויות אחרת, שפונה לקהל אלטרנטיבי ומבקשת לעשות שינוי חברתי. "ההחלטה להקים את מיזם freelers הגיעה מתוך החזון שאף אדם לא יצטרך לפחד יותר להיות מי שהוא. בשנים האחרונות יש טרנד של פתיחות מינית. אני רוצה להאיץ אותו בצורה כזאת שעוד כמה שנים הילד שלי יגדל בחברה שבה הוא לא יפחד להגיד 'אני אוהב גם בן וגם בת וגם את ההוא שאני לא בדיוק יודע מה הוא'.
"בהיותי אלטרנטיבי, ייחודי, ועם העדפות מיניות ורומנטיות יותר מורכבות משל הטרו-נורמטיביים, קשה לי למצוא אחרים כמוני. באפליקציות ההיכרויות הקיימות אין את הפרמטרים האלה ואתה לא יכול לחפש העדפות קינקיות או א-מונוגמיות. בפייסבוק הרבה מהקבוצות של הקהילות הללו הן קטנות וסודיות ובמציאות אין את הסממנים החיצוניים כי הרבה מאוד אנשים עדיין בארון.
"אנשים עם מיניות אלטרנטיבית בודדים יותר מאחרים, אני יודע את זה גם מעצמי. ראיתי שבשוק אין אף פלטפורמה שבה אני יכול להזדהות בצורה המדויקת לי, אז המצאתי את המוצר הדיגיטלי שעושה את זה. בעצם הריאיון איתך אני כבר מדגים שזה אפשרי באופן אישי, שאני לא צריך להסתתר. כולנו ראויים להיות עצמנו, והאפליקציה היא המפתח לכך".
אתה סבור שיש בארץ קהילה מספיק גדולה שזקוקה לאפליקציה כזאת?
"המחקרים שלנו מראים שחצי מהאוכלוסייה הם א-מונוגמיים, והכוונה היא לא לבגידות, אלא לא-מונוגמיה אתית בהסכמה. 25% מהאוכלוסייה בארה"ב הם א-מונוגמיים פעילים שכבר עוסקים בזה, ועוד 25% מצהירים שהם סקרנים ורוצים להתנסות. יותר מ-60% ממשתמשות אוקיי-קיופיד רוצות שיקשרו אותן. זאת אומרת שיותר ממחצית מהאוכלוסייה היא קינקית, פטישיסטית, בדס"מית. אלה הדברים שנחשבים לטאבו בחברה שלנו אבל מסתבר שהרוב הוא שקט במקרה הזה, ואני רוצה להוציא אותו לחופשי".

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
יובל גלברד. "חצי מהאוכלוסיה אינה מונוגמית"
(צילום: ליאור קליינברג)

איך freelers שונה מכל אפליקציית היכרויות אחרת?
"כרגע האפליקציה בפיתוח ואנחנו בשלב של גיוס המשקיעים. ה'אקס פקטור' הכי גדול שלנו הוא בבטיחות ובמשחקיות. אנחנו מבצעים מחקר יחד עם 'המרכז הישראלי למיניות אלטרנטיבית', מוסד של עובדים סוציאליים, חוקרי אקדמיה ומטפלים. יחד איתם אנחנו מפתחים מרחב דיגיטלי בטוח עם דגש על הפחתת פגיעות מיניות.
"בכוונתנו למשל להציע הכשרה בביטחון ובטיחות בפרקטיקות מיניות בחינם לכל המשתמשים והמשתמשות. מי שיטרח לצפות ולענות על שאלות יקבל אייקון של תגית בטיחות, וכך מי שירצה למצוא פרטנר מיני יוכל לראות בקלות מי מהאפליקציה טרח ללמוד על בטיחות ועל ביטחון במיניות. זאת דוגמה פשוטה שלא קיימת עד היום באף אפליקציה.
"ייחוד נוסף הוא במשחקים. אנחנו רגילים להיכנס לטינדר, לעשות סווייפים באווירה של שוק בשר, שופטים אותנו לפי תמונה בעשירית השנייה, ואז יש עשרות התאמות שרובן בכלל לא מתפתחות לשום מקום. ב- freelers אנחנו מאפשרים הזדמנות להכיר דרך משחקים משותפים. במשחקים יש לנו יכולת לחשוף צדדים בתוכנו שאי אפשר להבין מתמונה או מכמה מילים בפרופיל. כשאני משחק עם אנשים ב'אמת או חובה' או ב-Never, אני מבין טוב יותר מי האדם שמולי והכול באווירה כיפית וקלילה.
"החשיבות המשחקית פה גבוהה. כשתראי שהקדשתי שתיים-שלוש דקות לפתור את חידת השחמט שלך או לשחק איתך במשחק זיהוי שירים כי את אוהבת מוזיקה, אנחנו נכיר מעבר לתמונות. זה נותן צ'אנס להיכרות כיפית, כולל עם אנשים חדשים שאולי פעם היינו פוסלים אותם ברגע".

6 צפייה בגלריה
היכרות בטינדר
היכרות בטינדר
"לכל אחד היום יש לפחות שלוש אפליקציות שהוא פעיל בהן". טינדר
(צילום: Shutterstock)

אנחנו באמת צריכים עוד אפליקציית היכרויות?
"לכל אחד יש היום לפחות שלוש אפליקציות היכרויות שהוא כבר נמצא בהן. גריינדר וטינדר – לסקס, אוקיי-קיופיד - למטרות רציניות, ובפייסבוק משוטטים ומחפשים את מה שבא. הכריחו אותנו לשים מחיצות והגדרות לכל סוג של מפגש. לעומת זאת, כשאני הולך ברחוב אני לא יודע מראש לאיזה מטרה אני מכיר מישהו או מישהי, הראש שלי פתוח למגוון היכרויות. אני פוגש בן אדם ויכול להיות שיהיה בינינו חיבור עסקי, יכול להיות שהוא יזמין אותי לדרינק ויכול להיות שאני אצטרך חיבוק.
"ב-freelers אנחנו שוברים את המחיצות הדיגיטליות. כשאני פונה למישהי היא יודעת אם אני פונה אליה למטרת בילוי, לצאת יחד להופעה או למסיבה או למטרת מיניות כי יש לנו העדפות משותפות. אפשר אפילו להכיר למטרת התנדבות - עמותות וארגונים מקבלים פרופיל חינם ודרכו אפשר להכיר להתנדבות, ככה שהאפליקציה עוזרת לעמותות להגיע למתנדבים ולמתנדבות מהקהילה".
עד כמה האפליקציה רלוונטית בעיניך לחברה הישראלית שידועה בשמרנותה?
"אנחנו מכוונים לשוק הגלובלי, אבל ישראל זה הבית שלי והלב שלי כאן, ולכן אני שואף להצליח דבר ראשון בארץ. אני לא מפחד מהאתגר הישראלי. למען האמת, הקיטוב בחברה עוזר לי. ככל שהקיטוב גדול יותר, הכאב וההסתרה של מיניות אלטרנטיבית גדולים יותר, וככה הצורך בפתרון לבדידות גדול יותר ואנשים פתוחים לפתרונות חדשים. אז אני משיק את המיזם קודם כל בישראל כי אני עצמי רוצה לראות כאן שינוי. אני רוצה להרגיש חופשי ללבוש חצאית לעבודה הבאה שלי, והפתיחות הזאת מתחילה עם אפליקציה כמו freelers, בתקווה שמשם היא תחלחל לשאר החברה".