3 צפייה בגלריה
אהבה בין בני זוג
אהבה בין בני זוג
אהבה בין בני זוג
(צילום: Shutterstock)

"זה יישמע מטורף, אבל מרגע שראיתי אותך בפעם הראשונה, לא יכולתי להפסיק לחשוב עליך". לי פאלון
"האם את זוכרת את היום שבו נפגשנו? זה היה היום שבו ידעתי שתהיי זוגתי". פיל פיליפס
כשליש מהאנשים במדינות המערביות מדווחים שחוו אהבה ממבט ראשון. עם זאת, נראה שתדירות האהבה ממבט ראשון גבוהה יותר ביצירות אמנות מאשר במציאות. אהבה שכזו יכולה לשמש כבסיס לאהבה עמוקה ומתמשכת בתנאי שהמאפיינים המתגלים במהלך ההיכרות מעצימים – או לפחות אינם נוגדים – את אלה שייחסנו לאדם במבט הראשון.
אהבה ממבט ראשון לרוב מתפתחת לאהבה ממפגש ראשון, מפגש שמעניק יותר זמן להכרת תכונות אחרות של האדם כמו חוכמה, שנינות וחוש הומור, ומאפשר פעילויות משותפות כמו שיחה. יתרה מזאת, סימנים של קשר ייחודי, מידי ואינטימי בין שני אנשים בהחלט עשויים להופיע במפגש הראשון, והם יכולים לבוא לידי ביטוי למשל בהתפעלות מאופיו של האדם, במשיכה הדדית, בהנאה מהשיחה, ברצון להתקרב זה לזה ובנגיעות "אקראיות".
אהבה עמוקה אכן מתפתחת עם הזמן, אך ישנה חשיבות רבה לנקודת הפתיחה עבור המשך היחסים. מחקרים מציינים שאלה שיחסיהם מתחילים ברמה גבוהה יותר, נוטים לשמר את האיכות לאורך שנים, בזמן שאלה המתחילים נמוך, ימשיכו לרוב לחוות איכות נמוכה בנישואיהם.

מאפייני אהבה ממבט ראשון

"יש גברת אחת נעימה ומתוקה, לא היו כפניה נעימות בעיניי; ראיתיה פעם חולפת על פניי, וכבר אהבתיה עד כלות ימיי". ברנבי גוגה
חוקרים הולנדים בראשותו של פלורין צסוק מצאו שאהבה ממבט ראשון כוללת משיכה התחלתית חזקה ביותר שנתפסת בעת המפגש או לאחר מכן כאהבה עזה. הנה כמה מהממצאים המעניינים שלהם:
  • אהבה ממבט ראשון אכן קיימת, והיא לא רק תוצאה של אידיאליזציה של העבר (שאכן נפוצה למדי בהקשר זה).

  • אהבה ממבט ראשון מכוונת בעיקרה לאנשים יפים. אהבה שכזו מבטאת את "הילת היופי" שבגללה מי שנתפס כיפה נחשב גם לבעל מאפיינים טובים. לכן, למרות שמדובר במבט ראשון, הרי שהתכונות המיוחסות לאדם שמתאהבים בו אינן מוגבלות לתכונות החיצוניות שרואה המבט הראשון, אלא כוללות גם תכונות אחרות שאנו משליכים על האהוב.

  • גברים מדווחים על אהבה ממבט ראשון יותר מנשים. ההסבר להבדל זה נובע לדעתי שבהשוואה לנשים, גברים נותנים משקל רב יותר להופעה החיצונית של בת הזוג, ולכן "הילת היופי" משמעותית יותר אצלם. בכל מקרה, רוב האנשים מדווחים רק על אהבה ממבט ראשון אחת שחוו בחייהם.

  • אהבה ממבט ראשון היא לרוב לא-הדדית. ממצא זה, יש להודות, הפתיע אותי, אך נראה שאפשר להסבירו בהבדלים אישיותיים ומגדריים שמבטאים את חוזק הנטייה להתאהבות מידית. לאחר שבני הזוג מכירים יותר האחד את השני, האהבה החד-צדדית מהמבט הראשון עשויה להדביק ולהפוך לאהבה הדדית.

  • אפיוני האהבה, כגון אינטימיות, דאגה ומחויבות, נמוכים יותר באהבה ממבט ראשון מאשר אצל אלו המצויים ביחסים רומנטיים. אפשר להסביר ממצא זה לאור העובדה שאפיונים אלו מתעצמים עם הזמן ולאורך ההיכרות עם בן הזוג.

  • ביחסים רומנטיים שהחלו באהבה ממבט ראשון אפיוני האהבה כגון אינטימיות, דאגה ומחויבות, גבוהים יותר מאשר ביחסים שלא החלו מאהבה במבט ראשון. ממצא זה מבטא את החשיבות של נקודת הפתיחה ביחסים רומנטיים. חשיבות הרושם הראשוני מודגמת בביטוי הידוע: "לעולם לא תהיה לך הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני טוב".

האם אהבה ממבט ראשון היא משיכה מינית ממבט ראשון?

"רושם ראשוני מהמם איננו זהה לאהבה ממבט ראשון, אך בבירור זוהי הזמנה לשקול את הנושא". לויס מקמאסטר בוז´ולד
"לא התנסיתי באהבה ממבט ראשון, אבל התנסיתי רבות במשיכה מינית ממבט ראשון". אישה גרושה
תשוקה מינית היא חלק מאהבה רומנטית, ולכן ערבוב בין השתיים הוא טבעי, אך גם מוטעה. כי בנוסף לתשוקה המינית, אהבה כוללת רכיבים כגון: אמון, דאגה, אינטימיות ומחויבות, שאינם ניתנים לזיהוי במבט ראשון, אך אפשר לזהות במפגש ראשון סימנים המעידים על סיכוי גבוה מהרגיל להתפתחותם עם התמשכות היחסים.
3 צפייה בגלריה
זוג מפלרטט אילוסטרציה
זוג מפלרטט אילוסטרציה
בנוסף לתשוקה, אהבה כוללת אמון ואינטימיות
(צילום: Shutterstock)

אכן, המחקר ההולנדי מצא שרכיבים אלו נמצאו גבוהים יותר באהבה ממבט ראשון מאשר בדייטים שהחלו בלי אהבה שכזו, אך נמוכים יותר מרמתם ביחסים רומנטיים מתמשכים רגילים.
צסוק ועמיתיו מצאו ממצא מעניין נוסף: כאשר אנשים מתארים את אהבתם ממבט ראשון, הם לא מדגישים את התשוקה, אלא מציניים לרוב מונחים כמו התרגשות והתלהבות. אנשים מדברים על "תחושה פרדוקסלית של היעדר ידיעה וידיעה מידית", ואומרים שהם חושבים כל הזמן על האהוב ושיש להם רצון עז להיות איתו או איתה, בדיוק כפי שקיים בהתאהבות.
אהבה ממבט ראשון היא אכן אהבה, אך אין זו עדיין אהבה עמוקה; וזו לא רק תשוקה מינית - אלא בראש ובראשונה הרצון והמשיכה להיות עם האהוב כל הזמן, ולפתח את הקשר לאהבה עמוקה ומתמשכת.

אהבה מצ'ט ראשון

"חכמה, סקסית, מתוקה ושפויה, באופן יחסי". כותרת של מודעת היכרות באינטרנט
התאהבות בעולם הווירטואלי דומה למקרים של אהבה ממבט ראשון: אין לנו את כל המידע הנדרש, אבל אנו ממלאים את הפערים דרך אידיאליזציה. כמו באהבה ממבט ראשון, הצ'ט מדלג על תהליך עיבוד הנתונים הרגיל ו"מוזרק" ישירות למרכזי ההערכה במוח.

3 צפייה בגלריה
גבר מחפש אהבה בטינדר
גבר מחפש אהבה בטינדר
גבר מחפש אהבה בטינדר
(צילום: Shutterstock)

בדומה ליופי במערכות יחסים בעולם הממשי, גם להומור יש השפעה רבת עוצמה בצ'ט הראשון, אבל זו עשויה להצטמצם ברגע שמאפייניו האחרים של אותו אדם מתגלים. אם שנינות נתפסת עם הזמן כשטחית, ומאפיינים עמוקים יותר כמו נדיבות ואחריות מתבררים כחסרים, משקל הרושם הראשוני החיובי של השנינות יקטן. כאשר צ'ט ראשון הופך למערכת יחסים מקוונת, ולאחר מכן למערכת יחסים מחוץ לעולם הווירטואלי, עולה הסבירות לטפח אהבה עמוקה.

הסיכון שבאהבה ממבט ראשון

"האהבה האמיתית היחידה היא אהבה ממבט ראשון; מבט שני כבר מגרש אותה". ישראל זנגוויל
אהבה ממבט ראשון נראית טבעית אף יותר מן האהבה לטווח ארוך. כפי שמישהו אמר, "קל להבין אהבה ממבט ראשון, אבל איך אפשר להסביר אהבה אחרי ששני אנשים מתבוננים זה בזה במשך שנים רבות?"
לאור מהירות הופעתה של אהבה ממבט ראשון, אהבה זו יכולה להיות כמכת ברק הפכפכה שצורבת את ליבך לתמיד. הנה, למשל, סיפורו האמיתי של גבר נשוי: "בפעם הראשונה שראיתי אותה בצידו השני של החדר, ידעתי שאני רוצה לבלות את כל חיי איתה. הייתי נשוי למישהי אחרת באותו זמן, וזו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה לי. זה לא היה קשור למשיכה או תשוקה מינית, מכיוון שהיא הייתה בעלת מראה רגיל.
"בסופו של דבר התחתנו כמה שנים לאחר שהתגרשתי. היו לנו נישואים שבעיקרם היו טובים. לא הייתה כל מחלוקת של ממש, עד שנשלחתי למשימה מסוימת ל-18 חודשים. כשחזרתי הביתה היא התאהבה במישהו אחר. התגרשנו זמן קצר לאחר מכן. עד היום הזה היא האישה היחידה שבאמת אהבתי. אני אוהב אותה עכשיו בדיוק כפי שאהבתי אותה בזמנו. אני מאמין שהיא הייתה אהבת האמת האחת שלי. זה רק מרגיז שאני לא הייתי האהבה האמיתית שלה".
אך למרות שההתחלה הסוערת והמרגשת שבאהבה ממבט ראשון עלולה לעיתים להישען על משענת קנה רצוץ, אהבה שכזו היא התנסות מרגשת, בעלת סיכוי מצוין להתפתח ליחסים מתמשכים איכותיים.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה