עם סיומה של עוד עונה ל"אהבה חדשה", ועלייתן של עונות חדשות ל"חתונה ממבט ראשונה" ו"האח הגדול", שמילא ביתו בשלל רווקים ורווקות, נדמה כי תוכניות הריאליטי הפכו לפלטפורמת ההיכרויות החדשה. פנויים ופנויות נוהרים לאודישנים, בתקווה להתקבל ועל הדרך גם למצוא את שאהבה נפשם. האם זה עובד להם והאם היכרות בתוכנית ריאליטי עדיפה על עוד מאצ' באפליקציה?

"פתאום כן הצלחתי להרגיש"

דנה בן ארי (31) מתל אביב השתתפה בעונה השנייה של "אהבה חדשה" (רשת 13), אבל אם תשאלו אותה היום, לא בטוח שהיא הייתה חוזרת על החוויה: "אני לא חושבת שהייתי חוזרת לשם. רוב התוכנית הייתי חולה מרוב סטרס והיו לי חרדות בלתי פוסקות, כולל התקף שכמעט גרר אחריו הזמנה של אמבולנס. התהליך הזה של לפתוח את הלב הוא קשה ומצריך התמודדויות לא פשוטות", היא אומרת.
"אהבתי את הפורמט של 'אהבה חדשה' ובאמת חיפשתי למצוא דרכו אהבה. מעבר לכך, חיפשתי משהו שייתן לי את ה'פוש' ואת האומץ לעזוב הכול ולחזור לישראל, כי לא התגוררתי פה. הופתעתי מאוד שהתקבלתי, אז התנתקתי מהכול והתמסרתי אל תוך החוויה, אבל אפשר לומר שהייתי תמימה ונותרה לי התחושה שיותר חיפשו רייטינג מאשר למצוא לי אהבה" (מרשת 13 בחרו לא להגיב על הדברים).
5 צפייה בגלריה
דנה בן ארי
דנה בן ארי
דנה בן ארי. לא עונה לגברים באינסטגרם
(צילום: עומר שפירא)
את מרגישה שזה השפיע עלייך לרעה מבחינה רומנטית? "כן. פעם הייתי מחוזרת מאוד, והיום מפחדים לגשת. אני אשב על הבר, גבר יסתכל ולא ייגש רק בגלל מה שראה בתוכנית. נכון להיום אני נתפסת בתור דמות מאוד עוצמתית, עצמאית וחזקה, אבל אני לא מחפשת להיות האישה החזקה. אני פרימיטיבית מאוד בראש ורוצה גבר שיוביל, ויש לי חשש שבעקבות איך שיצאתי בתוכנית, זה לא קורה".
ולמרות זאת, היא מודה כי אחרי שהתוכנית הסתיימה, היא זכתה להרבה מאוד פניות מאנשים ברחוב, מאימהות ובעיקר מגברים. "אני לא עונה לגברים באינסטגרם כי מאוד מפחיד אותי לסמוך על אנשים. מי הוא? מה הוא? האם הוא רוצה אותי באמת או שאולי הוא רוצה שאעזור לו ואקדם אותו? כבר קרה לי שגבר הפך אותי ממושא אהבתו ליועצת עסקית ויחצ"נית וניסה לרכב על הקשרים שלי. זה אינטרסנטי ולא נעים כשזה קורה. אבל מצד שני, אין ספק שהתוכנית נתנה לי כלים ועזרה לי המון. לפני כן הייתי חסומה, לא יכולתי להרגיש. כשגרתי בחו"ל לא רציתי אהבה, הלב היה על שקט וגם אם הכרתי מישהו, לא היה לי מושג איך עושים את זה.
"גם נפגעתי המון. היה גבר שסובב לי את הראש וגרם לי לבוא אחריו לישראל. מכרתי את כל תכולת הדירה שלי במיאמי כדי לעזוב לארץ, ובינתיים יצא בארץ אייטם שהוא עם מישהי אחרת. אחריו יצאתי עם מישהו אחר מישראל, וניהלנו זוגיות ברמה שאמרתי לאנשים, 'זה יהיה בעלי'. הגעתי לארץ להיות איתו ושבוע אחרי הוא הציע לאקסית שלו נישואים. אז אחרי שכיביתי את הלב הגיעו הצילומים ופתאום כן הצלחתי להרגיש ואמרתי לעצמי, הנה דנה, יופי. את לא רובוט ואת לא עשויה מאבן. היום אני אדם הרבה יותר סבלני ומכיל. נכון שאני רווקה, אבל ישר אחרי התוכנית נכנסתי לזוגיות רציפה של שנה וזה הישג מטורף".
דנה בן ארי: "אחרי שכיביתי את הלב הגיעו הצילומים ופתאום כן הצלחתי להרגיש ואמרתי לעצמי, הנה דנה, יופי. את לא רובוט ואת לא עשויה מאבן"

"לא הייתי בשל לפתוח את הלב"

בן משה אביבי (36) מתל אביב, השתתף בעונה החמישית של "חתונה ממבט ראשון" (קשת 12). לדבריו, כבר במיונים לתוכנית החלו חייו להשתנות: "אחרי תקופה ארוכה של קשרים לא מחייבים הגעתי למיונים. ברגע שנפגשתי עם המלהק הרגשתי שאני מבשיל. גברים לא מדברים זוגיות, מקסימום מיניות שטחית וגם לא בריאה, ופתאום מגיע מישהו ומתחיל לשאול על דברים שמעולם לא חשבתי עליהם".
מנגד, התקיימו בראשו שני קולות: קול ריאלי של "המבוגר האחראי" שמבין שזאת תוכנית טלוויזיה שבונה על רייטינג גבוה, וקול "ילדותי" יותר שפנטז על נסיכה שתתאים בול למידותיו. למרות זאת, הוא הגיע לתוכנית עם ראש פתוח, מחויב לתהליך, גם אם הציפיות לא היו גבוהות. "השתדלתי להיות כמה שיותר נוכח בסיטואציה. אבל האם אני מרגיש שפתחתי את הלב? לא, כי לא הייתי בשל לפתוח את הלב. הייתי חבוט מכל עבר. רק אחרי הצפייה בתוכנית הלב שלי עבר תהליך של ריפוי" (על המסע של בן תוכלו להאזין בהרחבה בפודקאסט "סקס אפיל").
בניגוד לדנה, בן מצהיר שהיה חוזר ל"חתונמי" בלי לחשוב פעמיים: "בזכות התוכנית התחלתי לקחת אחריות על המעשים שלי ועל החיים שלי וליישם את מה שלמדתי מהצפייה בעצמי. הרבה יוצאי ריאליטי שלא מוצאים אהבה, מתלוננים על 'אכלו לי, שתו לי', אבל אם מגיעים לתוכנית כזאת צריך לקחת בחשבון שמה שאתם הולכים לראות זה אתם, ואם תאשימו מישהו אחר במילים או במעשים שלכם, עדיף שלא תלכו. חוסר לקיחת האחריות מעיד על חוסר בשלות והוא שמונע מאנשים למצוא אהבה, לא הריאליטי ולא האפליקציות".
5 צפייה בגלריה
בן אביבי ובת הזוג סטרנה
בן אביבי ובת הזוג סטרנה
בן אביבי ובת הזוג סטערנא
(צילום: בן אביבי)
ומה לגבי זוגיות? "לאחר התוכנית הגיעו המון הצעות לשידוכים, אבל זה כמו להיכנס לחדר גלידה עם 12 טעמים - בסוף את תצאי בלי גלידה כי זה משתק. שלחו לי אלפי הודעות, כולל תמונות עירום. עניתי לנשים מעטות שסקרנו אותי אבל יצאתי לדייט עם בודדות, וזה לא צלח יותר מדייט שני או שלישי".
בן אביבי: "הרבה יוצאי ריאליטי שלא מוצאים אהבה, מתלוננים על 'אכלו לי, שתו לי', אבל אם מגיעים לתוכנית כזאת צריך לקחת בחשבון שמה שאתם הולכים לראות זה אתם, ואם תאשימו מישהו אחר במילים או במעשים שלכם, עדיף שלא תלכו"
ובכל זאת, חודש וחצי לאחר שידור התוכנית מצא בן את "אהבת חייו". כששאלתי איך הכירו, ענה בפשטות: "באוקיי-קיופיד. סטערנא בכלל לא ראתה את התוכנית אז לא ידעה מי אני, לעומת אלו שרצו לצאת עם 'סלב'. היום אני יכול להגיד על הקשר שלנו שחד משמעית זה-'זה'. היא לא נבהלה מהשטויות שהיו לי בראש ומהסיפורים שסיפרתי לעצמי. היא ראתה את הלב שלי ואת האמת שבתוכי, ונשארה למרות הקולות וההתנהגות הקדמונית שהתפוגגה עם הזמן. אנחנו עשרה חודשים ביחד ומחוברים בנשמות".

"זאת הייתה זוגיות על סטרואידים"

נטלי בן שמחון (32) מתל אביב, השתתפה בתוכנית ההיכרויות "הקבוצה" (קשת 12), ומספרת שדווקא הפורמט הייחודי הוא שגרם לה להסכים להשתתף בתוכנית. "הרגשתי שבשנים האחרונות אני על טייס אוטומט כשאני דוחפת לעבר פיתוח אישי וקריירה, ולא מקדישה מספיק זמן לזוגיות, אז התוכנית התאימה בול כי הזרקור התמקד במציאת זוגיות ויותר מהכול בי: להתחבר לעצמי ולהבין מה אני באמת רוצה".
נטלי מודה כי הגיעה סקפטית, עם אפס ציפיות, בעיקר מאחר שהיא לא רצתה להתאכזב. "לפני התוכנית לא הייתי מתעסקת ברגשות. בכלל לא הייתי מוכנה להודות שאני רוצה זוגיות, אבל נכנסתי עם ראש פתוח ולב פתוח. זה נשמע קלישאתי אבל הרגשתי שעברתי טיפול שעשיתי לעצמי, וכבר בשבוע הראשון עברתי תהליך מאוד משמעותי".
נטלי בן שמחון: "אני פחות מעדיפה לצאת עם מישהו שראה אותי בתוכנית כי מרגיש לי שיש לו 'פור' עליי, אבל לא אפסול על הסף"
נטלי נאלצה להישאר בביתה שבוע שלם ללא טלוויזיה, פלאפון וקשר עם העולם החיצון, מלבד מכשיר סלולרי שניתן לה ובו קבוצת וואטסאפ אחת עם אנשים שמיד הפכו לכל עולמה, מהם היא גם התבקשה לבחור בן זוג. "משהו בניתוק וההישארות בסביבה הטבעית גרם לי להיפתח בצורה נינוחה. אם בשגרה קרה משהו מערער ויום אחרי יכולתי פשוט לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולא להתמודד, אז באותו שבוע לא יכולתי לברוח מהמחשבות ומהרגשות".
5 צפייה בגלריה
נטלי בן שמחון
נטלי בן שמחון
נטלי בן שמחון. לפני התוכנית היא עוד התקשתה להודות שהיא מחפשת זוגיות
(צילום: נטלי בן שמחון)
נטלי בחרה בנדב והשניים טסו לחופשה של שבוע: "זה מביך להכיר בתוכנית כשיש מצלמות מכל עבר. התנאים לא היו מיטביים בלשון המעטה, כי נפשנו במדבר בקרוואן קטן והיה חם מאוד. זאת היתה זוגיות על סטרואידים כי היינו ביחד 24-7 ובאמת אחרי הצילומים נשארנו יחד שלושה חודשים, אבל לא צלחנו כי פשוט לא התאמנו כזוג", היא מודה.
לאחר הצילומים זכתה להמון פניות להיכרויות ואיתן עצות לגבי זוגיות: "עצם החשיפה בתוכנית אפשרה את השיח. אנשים מרגישים בנוח לשאול: איך זה הגיוני שאת רווקה? את בטח בררנית. גם אומרים לי, למה את קשה? וזה פחות נעים. מצד שני, כשכולם יודעים שאת רווקה אז גם מנסים להכיר לך, וזה נעים ונוח יותר כשפונים אלייך להציע ולא להיפך, למרות שאני פחות מעדיפה לצאת עם מישהו שראה אותי בתוכנית כי מרגיש לי שיש לו 'פור' עליי, אבל לא אפסול על הסף. החוויה בתוכנית מאוד דייקה את הבחירה שלי. אני מבינה מה אני רוצה יותר ומה פחות, ומעדיפה איכות על כמות. אם פעם אחרי דייט ראשון הייתי בוררת, אז היום השטח מאוד אפור כי נפתח לי הלב. אני מצליחה ליצור קשרים משמעותיים כי אני מביאה איתי צדדים יותר פגיעים שמחברים".
היית חוזרת על החוויה? "בטח. התהליך האישי שעברתי היה מאוד משמעותי, כי זכיתי להיות זבוב בחיים של עצמי. ראיתי דברים טובים שלאו דווקא זיהיתי בעצמי, וגם פיתחתי חמלה כלפי עצמי. אם לדבר על רגשות לפני התוכנית נתפס בעיניי כפגיע וחלש, דרך ההשתתפות הבנתי שזה למעשה מאוד מקרב ואותנטי. היום אני לא מפחדת להביע רגשות ולתקשר את הפגיעות שלי, וזאת המתנה הכי גדולה שקיבלתי מהתוכנית".

"ראו שבאתי נטו כדי למצוא אהבה"

משה שמש (28) מבאר שבע, השתתף בעונה השלישית של "אהבה חדשה" (רשת 13). "הייתי בעבודה ופתאום קיבלתי הודעה ממלהקת. בחיים לא ראיתי אף פרק של ריאליטי אהבה, אז לא עניתי אבל הייתי בשלב כזה בחיי שהחלטתי לא לפספס אף הזדמנות שנקרית בדרכי. זאת באמת חוויה שמתאפשרת רק בריאליטי: אתה והיא בבית אחד, ויש פה הזדמנות להכיר מאפס לעומק, כמו פעם, כשההורים שלנו הכירו, ולא להיכנע ל-FOMO ולברוח לטלפון כשקשה, אלא ממש להילחם על הזוגיות".
משה הגיע לתוכנית ממוקד מאוד: "ראו שבאתי נטו למצוא אהבה. זה אולי נשמע תמים, אבל אמרתי לעצמי שזאת הזדמנות מעולה כי גם אם לא אמצא אהבה בתוכנית, בטוח יהיו בנות שיצפו בי ויבינו שיש פה משהו טוב". התהליך שמשה עבר בתוכנית היה מאתגר במיוחד כאשר נקלע למשולש רומנטי עם נויה ודור. "בהתחלה היה לי מאוד קשה כי נויה עוד היתה המומה שהחזירו את האקס שלה כדייר. אחר כך פיתחנו חברות טובה, אבל לא הצלחנו להיכנס למשבצת הזוגית. לא הצלחתי לפתח רגש, אבל כן נלחמתי כדי לתת לה הזדמנות כנה".
אך הניסיון לא צלח כשנויה התאהבה בדור. אני שואלת את משה האם מה שהתפרש בעיני רבים כ"רומן מאחורי הגב" השפיע עליו מחוץ לבית, והוא מודה שהחוויה לא הייתה נעימה. "זה לא פגע בי באגו כי אין לי כל כך אגו, מה גם שלא פיתחתי רגש. מצד שני, זה היה לא נעים וגם לא כל כך ערכי מבחינתי, אבל אמרתי לעצמי, מה עדיף? להיפגע או לצמוח? תתמקד בטוב שבאמת יכול לצאת, באהבה".
משה שמש: "אמרתי לעצמי שזאת הזדמנות מעולה כי גם אם לא אמצא אהבה בתוכנית, בטוח יהיו בנות שיצפו בי ויבינו שיש פה משהו טוב"
הוא מספר שלאחר התוכניות זכה במבול של פניות והצעות לשידוכים: "אני עדיין מעכל את השוק הזה כי אני בן אדם יחסית צנוע אז זה מביך. אני לא אשלה נשים ואפתח שיח עם כולן. יש בערך 2,000 הודעות שלא פתחתי. יצאתי לדייטים מהאינסטגרם אבל רק לבודדים. גבר אחר עם הפוטנציאל שהיה לי היה יוצא לפי עשר יותר דייטים. ברגע שארגיש שזה 'זה', מצידי לסגור את האינסטגרם, כי כשאני מאוהב באמת אף אחת אחרת לא מעניינת אותי חוץ מבת הזוג שלי".
5 צפייה בגלריה
משה שמש
משה שמש
משה שמש. "כשאני מאוהב באמת אף אחת אחרת לא מעניינת אותי חוץ מבת הזוג שלי"
(צילום: משה שמש)
משה מרגיש שהתוכנית הייתה עבורו מקפצה מהשנייה שנכנס לדירה. "עברתי ועודני עובר תהליך עצמי של עלייה. למדתי איך להילחם על מה שאני רוצה בכלל ועל אהבה בפרט, כי משה של פעם היה נלחם אבל לא מספיק. כן למדתי לעמוד יותר על הרצונות שלי בזוגיות. התחברתי לעצמי ברמה האישית, במובן שהמון שנים לא היה לי בטחון עצמי והנה היום אני מאמין ומעריך את עצמי הרבה יותר. אני כן מפחד לצאת סוג של 'פלייר', כי לשמור על הדמות המושלמת שנוצרה בעקבות התוכנית ולעמוד בציפיות, זה הכי קשה שיש".

"אני הרבה יותר סקפטית לגבי גברים עכשיו"

שרין אברהם (31) מתל אביב, השתתפה בעונה ה-12 של "האח הגדול" (רשת 13), וגם היא נקלעה למשולש רומנטי ששינה את חייה. "נכנסתי ל'אח' כדי לזכות במיליון ולא כדי למצוא אהבה, אבל ידעתי שזה בהחלט יכול לעזור לי בתהליך הזה. המשולש הרומנטי שקרה בבית לא צילק אותי אלא גרם לי להבין וללמוד מי פה בגלל שרין באמת, ומי פה כדי לתפוס כותרות".
היא מרגישה שהפרסום והחשיפה שקיבלה לא עזרו לה במציאת זוגיות, להפך. "היו המון פניות אחרי התוכנית, אבל זה התחלק לשניים - לכאלו שרדפו אחרי הפרסום, ולאלו שלא יכלו להתמודד איתו. למשל, התפרסמה תמונה שלי עם בחור והפרסום הזה ממש גרם לו לקחת כמה צעדים אחורה, למרות שהיה פה פוטנציאל אדיר".
שרין אברהם: "למדתי לא לתת לאף אחד לבזבז לי את הזמן ולהקיף עצמי באנשים שיודעים לאהוב בחזרה. היום יש לי סטנדרטים ואני מבינה שמגיע לי"
היא מצהירה שלא הייתה משתתפת שוב ב"אח הגדול", כי מבחינה רומנטית ההשתתפות לא תרמה לה. "אני הרבה יותר סקפטית לגבי גברים עכשיו, או חוששת שתתפרסם ידיעה על זוגיות בשלב מוקדם מדי, שתרתיע את מי שאני איתו". ומנגד, שרין מספרת שדווקא השהות בבית והצפייה בעצמה בתוכנית, גרמו לה לאהוב ולפתח חמלה כלפי עצמה.
5 צפייה בגלריה
שרין אברהם
שרין אברהם
שרין אברהם. "נתתי את הלב לגברים שלא החזירו לי אהבה"
(צילום: שרין אברהם)
"במשך שנים נתתי את הלב לגברים שלא החזירו לי אהבה. עברתי ממש תהליך של טיפול עצמי. התאהבתי בשחף ועברתי שברון לב, אבל אני שמחה שעברתי אותו כי זה קלאסי, זה תסמין 'המיטה החולה' שהייתי נוהגת להכניס את עצמי אליה פעם אחר פעם. אלו דפוסי התנהגות שהסתובבתי איתם שנים, רק שהפעם זכיתי לצפות בעצמי על המסך וזה פתח לי את העיניים.
"הבנתי שזה אזור שאליו אני לא נכנסת יותר וזה השיעור הכי גדול שלקחתי משם. למדתי לא לתת לאף אחד לבזבז לי את הזמן ולהקיף עצמי באנשים שיודעים לאהוב חזרה. היום יש לי סטנדרטים ומטרות זוגיות, ואני מבינה שמגיע לי, מה שלא קרה לפני התוכנית".
שרין עוד לא מצאה את האחד שלה אבל היא שלמה עם עצמה ואופטימית מאוד לגבי העתיד: "הפסקתי להילחם ולהיאבק ולבקש את זה בכוח, והחלטתי להתעמק בעצמי ובמה שיש בי לתקן. אני שוברת אמונות מגבילות ועושה בדק בית עם עצמי כדי להבין מה בתוכי גרם לי לא להיות פנויה ולקבל אהבה אל תוך החיים שלי. הבנתי שסחבתי איתי הרבה צלקות מהעבר, ולאט-לאט אני לומדת להשתחרר מהן ולהיות יותר נינוחה. נפגשתי עם כל השדים שלי בתוכנית והיום יש לי את הכלים להתמודד איתם ולנצח".