6 צפייה בגלריה
לא אתנשק איתך. אתה מריח רע
לא אתנשק איתך. אתה מריח רע
לא אתנשק איתך. אתה מריח רע
(צילום: Shutterstock)

"אני אוהבת כאשר הוא מנשק אותי. אני חיה עבור הרגע ששפתיו נוגעות בשלי, אני משתוקקת לעומק התחושה שהנשיקה שלו משאירה בנפשי". אישה נשואה על המאהב שלה
נשיקה יכולה להראות כנגיעה קטנה בלבד, אך כאשר זה מגיע לאהבה, מדובר במשהו משמעותי ביותר. לכן אנשים רבים יהססו באם להתחתן עם נשקן גרוע. האם אכן נשיקות גרועות הן בגדר שובר עסקה כשמדובר ביחסים לטווח ארוך?

ערך ההתנשקות

"כל אדם שנוהג בבטחה בעת שהוא מנשק אישה יפה, פשוט לא נותן לנשיקה את תשומת הלב הראויה". אלברט איינשטיין
הנשיקה הרומנטית מעידה על קירבה, וכשהיא נעשית נכון היא כמו כישוף. במחקר שערכו קורי פלויד ועמיתיו ביקשו מ-52 אנשים נשואים או אלו המצויים ביחסים רומנטיים מחייבים, להגביר את תדירות הנשיקות שלהם במשך ששת השבועות של הניסוי. בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא הגדילה את כמות הנשיקות, לאנשי קבוצת הניסוי היה שיפור ברמת הלחץ, בסיפוק מהיחסים ואפילו ברמת הכולסטרול. מסתבר שנשיקה היא סוג מסוים של תקשורת שמשפרת את הרווחה הגופנית, הנפשית והחברתית.
6 צפייה בגלריה
אהבה בימי קורונה
אהבה בימי קורונה
נשיקה בימי קורונה
(צילום: Shutterstock)

6 טיפים לנשיקה איכותית

"הנשיקות הראשונות של הגבר הן אינדיקציה ברורה לעתיד היחסים". אישה גרושה
"הנשיקות אתו תמיד כבשו אותי, התמסרתי לנשיקות שלו, והוא לימד אותי לפקוח עיניים ולהביט הישר לתוך עיניו כאשר הוא נושק לי. התחתנתי עם הנשקן הכי טוב שקיים". אישה הנשואה לבעלה השלישי
נשיקה טובה כוללת את הטכניקה הפיזית - שהיא טכניקה הניתנת ללמידה, וכן טכניקה נפשית שמתייחסת למה להגיד בעת הנשיקה ואיך ומתי לומר זאת. אבל הגורם החשוב ביותר הוא איכות האהבה.
למרות שאין מדריך להתנשקות נכונה, הנה מספר טיפים שיכולים להציע כיוון:
1. הביטו בעיני בן/בת הזוג.
2. למדו את סגנון הנשיקה של בן/בת הזוג, תנו לפעמים לצד השני להוביל.
3. ליטוף בגב או בעורף יכול להוסיף לתחושה הנעימה.
4. תנגסו בעדינות, יש כאלו שאוהבים את זה.
5. תרגישו את הצד השני.
6. ספרו לבן/בת הזוג שהם נשקנים טובים.
למרות שהטכניקות הללו הן בעלות ערך, הרי הטכניקה הטובה ביותר היא תלוית הקשר ואישיות. כך למשל, יש הממליצים לעצום את העיניים לפני מגע השפתיים, ויש הטוענים, כמו האישה הנשואה המצוטטת למעלה, שהתנשקות עם עיניים פתוחות מגרה ביותר.

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה בנשיקת הניצחון
(צילום: טל שחר)

לפתוח ולסגור

בספרי, "אהבה, כמעט כל הסיפור", אני דן בתפקידן של העיניים בפעילות מינית, וטוען שעבור הרבה אנשים, שילוב של עצימת עיניים עם פקיחתן, היא הנוסחה המנצחת. כך למשל, אומרת אישה נשואה: "בעת סקס עם המאהב שלי אני עושה את שניהם: פוקחת ועוצמת את עיניי. אני אוהבת להביט כיצד הוא חודר לתוכי, ואני עוצמת את עיניי כשאני מרגישה כל כך טוב ומתקרבת לאורגזמה". נראה ששילוב שכזה יכול להיות אופטימלי גם בהקשר של התנשקות רומנטית: פתיחת העיניים יוצרת ריגוש ראשוני, וכאשר הריגוש גובר ומתקרב לאורגזמה, סגירת העיניים יכולה להועיל.
עיקרה של אמנות ההתנשקות היא באיכות האהבה. טכניקה יכולה לעזור לתקופה קצרה, אולם טכניקה לא מחליפה אהבה. התנשקות רומנטית היא יותר מאשר פעילות של השפתיים—היא מבטאת עמדה רומנטית היכולה להשפיע על התשוקה המינית וגם על האהבה העמוקה. הסיבה לכך היא כי נשיקה היא סוג של חדירה לגופו של בן הזוג. כמו חדירה מינית, גם הלשון לא רק חודרת לפה של בן הזוג, אלא גם לליבו.
מה גם שההתנשקות עשויה להיות הרבה יותר אינטימית מהחדירה ביחסי מין. בסרט "אישה יפה" למשל, הנשיקה היא הקו האדום של האישה בזנות, ומבחינתה נשיקה היא רק מאהבה. אכן, לפעמים נערות ליווי לא מתנשקות, אך מקיימות יחסים מין עם הלקוח. התנשקות רומנטית משלבת את הרגיש עם החודרני, ואת הרומנטי עם המיני. היא כוללת חיבור פסיכולוגי דרך משחק שיש בו כיף ורצינות רבה גם יחד.

6 צפייה בגלריה
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
(צילום: הוצאת ידיעות ספרים)

רוב האנשים זוכרים טוב יותר את הנשיקה הראשונה שלהם מאשר את יחסי המין הראשונים. מחקר גילה שנשים וגברים מצאו עצמם נמשכים למישהו, ורק כאשר הם התנשקו אתו, הם איבדו בו עניין. גורדון גאלופ טוען שברגע של הנשיקה יש תהליך מורכב של העברת מידע הכולל אותות הנובעים מחוש המישוש, התאמת היציבות, חוש הריח ואפילו מהחלפת הרוק. ישנם מנגנונים העובדים במישור שאנו לא מודעים לו, המעבדים אותות למסקנה באם בן הזוג מתאים לנו.

להתחתן עם נשקן גרוע

הנה תשובות אקראיות שנתנו נשים לשאלה - האם תתחתני עם נשקן גרוע?
"נראה שלא. זה המגע הראשון וככל שהוא קלוקל הרי הוא מרמז על חוסר התאמה ונכון לסגת כבר בשלב הזה".
"אני די בטוחה שהתשובה היא לא. נוכחתי לדעת שאני מאד נהנית מהתנשקות, וזה מאד חשוב לי".
"אני לא חושבת. מעולם לא יצאתי ליותר מפגישה אחת עם נשקן גרוע. החיים קצרים מדי מכדי להיות במחיצת נשקנים גרועים".
"לא, אינני יכולה להיות ברצינות עם מישהו שאני לא חושבת שהוא נשקן טוב. אני חושבת שהנשיקה אומרת הרבה על הכימיה שבינינו וזה מאוד חשוב לי. אני אוהבת להתנשק ולהתמזמז. בן הזוג שלי לא חייב להיות הנשקן הטוב ביותר בעולם, אבל הוא חייב להיות טוב ואני צריכה ליהנות מזה".
"בעבר, הייתה לי לפעמים סבלנות ללמד לנשק, אך בגיל 30? לא. אני מצטערת. זה אולי יעשה אותי כלבה, אבל אני לא רוצה ללמד מישהו לנשק. אני רוצה את המשיכה המינית כבר בנשיקה הראשונה".

6 צפייה בגלריה
"נוכחתי לדעת שאני נהנית מאוד מההתנשקות. לא אוכל לוותר על זה"
"נוכחתי לדעת שאני נהנית מאוד מההתנשקות. לא אוכל לוותר על זה"
"נוכחתי לדעת שאני נהנית מאוד מההתנשקות. לא אוכל לוותר על זה"
(צילום: Shutterstock)

"ברשימת הדברים שדוחים אותי, נשקן גרוע הוא למעלה בפסגה. כמו גזען או סקסיסט".
"האם הייתי מתחתנת עם גבר שלא יודע לנשק? שאלה קשה. כבר יצא לי לשכב עם בחורים שנישקו גרוע ולמרות זאת היו טובים במיטה, אז כנראה שרק במקרה כזה אסכים".
"לא אתחתן עם נשקן גרוע; הנשיקה היא אם כל המשיכה. אבל מצד שני, הנה אני יוצאת עם מישהו שמסרב לנשק אותי ולא עושה מין אוראלי".
"האופן שבו גבר מנשק מעיד בעיניי על יכולתו לקרוא אישה, להגיב ברגישות לרמזים מצידה, ואפילו על התנהלות תוקפנית או הססנית. גם אם ילמד לנשק נכון—קשה ללמד אותו להתקרב נכון, להיות גבר שמבין במורכבות של אישה".
"ליציאה? בטוח שכן. להתחתן? לעזאזל לא. באותו אופן לא אתחתן עם מישהו שהוא גרוע בסקס אוראלי. אני בטוחה שישנו מתאם גבוה בין השנים".
"אינני חושבת שאתחתן עם נשקן גרוע. אינני צריכה להתמזמז כל הזמן, אבל אני אהיה כבויה כבר בתחילת הדרך. החריג היחידי שאולי אסכים לגביו הוא באם הגבר הוא עשיר בצורה קיצונית. אני יכולה להסתדר עם נשקן גרוע עבור בטחון פיננסי לשארית חיי".

הבדלי מגדר

"אינני מנשקת את הישבן של אף אחד". דולי פרטון
התנשקות היא חשובה גם לגברים וגם לנשים, אך ניכר כי נשים נותנות יותר חשיבות לכך. מחקרים מצאו שנשים נוטות יותר מגברים לנשק אחרי הסקס, וגברים נוטים יותר מנשים לנשק לפני יחסי המין. הנשיקות של הגברים הן יותר תכליתיות במובן זה, שהן קשורות יותר בהשגת המטרה. לאחר יחסי המין נשים נוטות יותר ליזום פעילויות שמחזקות את הקשר, כמו שינה ביחד. גברים מקדמים פעילות שיגדילו את הסיכוי לפעילות מינית נוספת.

6 צפייה בגלריה
הנשיקות של הגבר הן תכליתיות יותר
הנשיקות של הגבר הן תכליתיות יותר
הנשיקות של הגבר הן תכליתיות יותר
(shutterstock)

נשים נותנות חשיבות רבה לנשיקות גם בהקשר של שמירת היחסים המתמשכים. נשים, יותר מגברים, משתמשות בהתנשקות כמדד חשוב להערכת בן הזוג ולשמירת האינטימיות. גברים הם פחות בררנים בהחלטתם את מי לנשק ועם מי לקיים יחסים מיניים. הם מוכנים יותר לקיים יחסי מין ללא נשיקות, לקיים יחסי מין עם מישהי שהם לא נמשכים אליה, ולקיים יחסי מין עם מנשקת גרוע.
הערך הגבוה יותר שנשים נותנות בדרך כלל ליחסים מתמשכים גורם להן לתת חשיבות רבה יותר לנשיקות ובמיוחד לכאלו שמחזקות יחסים אלו והן לא רק כלי למען הסקס. התנשקות היא, אם כן, מנגנון לחיזוק הקשר וגם להגברת העוררות המינית.
לסיכום, התנשקות היא כנראה הפעילות הפיזית שמתקרבת ביותר ללב האוהב. לכן ישנה חשיבות לרצון שלנו להתחתן עם מנשק טוב. זה לא כיף לנשק שפתיים קרות המקושרות ללב קפוא. אך ההחלטה באם להינשא לנשקן גרוע תלויה בגורמים הקשורים לאופי ההתנשקות, כמו כמה גרועה היא ההתנשקות, האם אמנות ההתנשקות היא נלמדת, משקל ההתנשקות במכלול האהבה הרומנטית, ואיכות הנשיקות שלך. גורמים רלוונטיים נוספים מתייחסים לתכונות אחרות של בן הזוג כמו: הופעה חיצונית, אישיות, חכמה, כסף וביצועים במיטה. כל אלו יכולים לפצות, במידה כלשהי, על היות בן הזוג נשקן גרוע.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה.