3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של זוג בחופשה
אילוסטרציה של זוג בחופשה
ט"ו באב מעלה על נס את שימור האהבה
(צילום: Shutterstock)

"לצערי, נישאתי בגלל תזמון ונוחות. בעלי לא יודה בזה, אבל כך גם הוא עשה". אישה נשואה
בימי קדם ט"ו באב היה היום שבו בנות ירושלים לבשו לבן ויצאו לרקוד בכרמים כדי למצוא שידוך. האם גם היום ט"ו באב הוא החג שמנוצל כדי למצוא אהבה, או שמא זה חג שמעלה על נס את שימור האהבה? כדי לענות על שאלה זו עלינו להבחין בין תזמון לזמן.
למרות שהחוכמה העממית טוענת כי התזמון הוא הכול באהבה הרומנטית, כמו גם בחיים עצמם, מחקרים מראים שבאהבה הזמן משמעותי הרבה יותר מהתזמון. התזמון מתייחס לנקודה חד-פעמית בזמן, אשר במבט לאחור נראה כי השפיעה עלינו לטובה או לרעה. זמן הוא נקודת ייחוס רחבה יותר, הכוללת משך, תדירות והתפתחות, ולכן הוא משמעותי יותר באהבה.

ערך התזמון ביצירת יחסים

"הייתי לבדי ודרכי אבדה לי, ובאת, באת לי בזמן". יהודית רביץ
"כשנפשי הייתה במחלקת האבדות והמציאות, באת ולקחת אותה לעצמך". קרול קינג
תזמון רומנטי יכול להתרחש בגלל מזל. שני נאהבים עשויים להיפגש לגמרי במקרה ברכבת (או בשדה תלתן). עם זאת, תזמון קשור גם ליכולת לעשות משהו ברגע המתאים ביותר. סיבה מרכזית להצלחת אתרי ההיכרויות היא שהאנשים שם יודעים שהם מצויים בתזמון הנכון, היות וכל הרשומים באתרים מעוניינים בזוגיות רומנטית או מינית, ועל כן זמינים להיכרות.
כמובן שיכול גם להיות תזמון רע ליצירת יחסים. כך המקרה כששני אנשים שנשואים לאחרים מוצאים עצמם מתאהבים זה בזה, אך הם אינם יכולים לפתח את אהבתם בשל נסיבות חייהם. ואז הם אומרים האחד לשני: "מצאנו את בן הזוג הנכון, אך לא בזמן הנכון".
באהבה מתמשכת לתזמון יש משקל שולי. כך ניתן לומר, "יש לי כאב ראש כרגע ואני לא במצב רוח לשכב איתך". אך אי אפשר לומר, "יש לי כאב ראש כרגע, ואני לא במצב רוח לאהוב אותך". אהבה עמוקה קיימת גם כשאחד האוהבים עצוב, והיא ממשיכה להתקיים גם כשהאוהבים כועסים זה על זה או לא חושבים האחד על השני.
אהבה עמוקה עשויה לצמוח לא רק בזכות מזל, אלא גם מתוך מצב שאינו מזל או אירוע יוצא דופן. וכאשר זוגות אוהבים חושבים שהם ברי מזל, הם מתכוונים בעיקר לכך שמבחינה סטטיסטית, אהבה עמוקה כמו שלהם אינה נפוצה.

מאהבים חסרי מנוח בחברה המודרנית

"יש לי חוק, והוא לעולם לא להביט בפניו של גבר כשאנחנו עושים סקס. כי מה יהיה אם אני מכירה את הבחור?" לורה קייטלינגר
בחברה הנוכחית, תזמון הפך לחשוב יותר מהזמן, ואנשים איטיים נופלים לעיתים קרובות קורבן לקצב המהיר. באורח חיים שכזה, לאנשים המהירים, ולרוב גם השטחיים יותר, יש יתרון. כרטיסי אשראי הם בעלי ערך משום שהם מייתרים את זמן ההמתנה עד שהאובייקט הנחשק נרכש, והאינטרנט והרשתות החברתיות יוצרים קשר מהיר ושטחי בין האנשים, ובכך מפחיתים את האפשרות למערכות יחסים עמוקות. שלא במפתיע, הדבר מעצים את בעיית הבדידות – הרי בדידות אינה נוצרת מהיעדר קשרים, אלא מהיעדר קשרים עמוקים.
לאור החלופות הרומנטיות הרבות הקיימות היום, יש לתזמון משמעות רבה יותר. כשיש חלופות זמינות, גם אם הן שטחיות, נוצרת התחושה שאין צורך בהשקעת זמן ומשאבים אחרים במערכת היחסים הנוכחית.

3 צפייה בגלריה
 "תזמון רומנטי יכול להתרחש בגלל מזל. שני נאהבים עשויים להיפגש לגמרי במקרה"
 "תזמון רומנטי יכול להתרחש בגלל מזל. שני נאהבים עשויים להיפגש לגמרי במקרה"
"תזמון רומנטי יכול להתרחש בגלל מזל. שני נאהבים עשויים להיפגש לגמרי במקרה"
(צילום: shutterstock)

באהבה, כמו במוצרי צריכה רבים, סיפוק מיידי הפך לתביעה הנפוצה. כפי שאמרה מריל סטריפ, "סיפוק מיידי אינו מהיר מספיק לאנשים מסוימים". כשסיפוק רומנטי מצופה להתגשם במהירות, תזמון הוא גורם חשוב במציאה מוצלחת של הזדמנות חדשה. אך כשהתזמון הופך לנושא המרכזי, האוהבים הופכים לחסרי מנוחה.
תזמון אופטימלי מקושר לרוב לנסיבות מזדמנות, כמו למשל בדידות של הזולת, ולכן אוהבים חוששים כל הזמן להחמיץ הזדמנות מפתה, והם חייבים להיות דרוכים תמיד כדי לתפוס את ההזדמנויות הללו. אך אהבה רומנטית אינה מבחן מתמיד שבו האוהבים צריכים להוכיח שהם ראויים זה לזה. אהבה היא קבלת בן הזוג כמו שהוא, תוך ניסיון להוציא את המיטב ממנו. אף אחד לא נמצא במיטבו כשהוא עומד כל העת למבחן או להשוואה.
כשהאהבה קשורה רק בתזמון, תפקיד האוהב איננו חורג מעבר למשימה הטכנית של לכידת הרגע הרומנטי. אוהבים ממלאים תפקיד משמעותי יותר באהבה עמוקה שבה ההצלחה תלויה בפעילות מתמשכת. למרות שתפקיד האוהבים והאחריות שלהם באהבה עמוקה גדולים יותר, אנשים חשים רגועים ובטוחים יותר במערכות יחסים כאלה.
ההבנה כי ברוב המקרים חיזוק האהבה תלוי בהם, הופכת אנשים לרגועים יותר מכפי שהם חשים במערכות יחסים קצרות ולא יציבות, שעלולות להסתיים במהירות בגלל נסיבות חיצוניות שרירותיות. רוגע הוא סוג של נבואה המגשימה את עצמה: ככל שאנשים רגועים יותר בנוגע להימשכות מערכת היחסים שלהם, כך גדלה נכונותם להשקיע בה, וגדלה הסבירות שהיא אכן תימשך.

שילוב הזמן עם התזמון

"כדי לשמור על שלמות הנישואים, הבעל צריך מדי פעם לבלות לילה עם החברים שלו, וגם אשתו צריכה מדי פעם לבלות לילה עם החברים שלו". ז'א ז'א גאבור
למרות השטחיות והמהירות המאפיינות את החברה המודרנית, שבה התזמון הוא בעל ערך רב, הערך של מערכת יחסים יציבה ומתמשכת נשמר גם כן. כך, סקר שנערך בקרב רווקים ורווקות בארה"ב גילה כי הם רואים בחירות הגדולה שלהם ליצור מערכות יחסים מזדמנות (מיניות בעיקר) כבלתי מספקת. המחקר מצביע על כך ש-69 אחוזים מהסינגלס כיום מחפשים קשר רציני, הכולל כוונה להישאר יחד לאורך זמן, בו בזמן שהם לא מוותרים לחלוטין על גיוון מיני.
אי לכך, פנויים רבים – יותר נשים (69 אחוזים) מגברים (51 אחוזים) – יוצאים בו זמנית עם מספר אנשים, 62 אחוזים מהסינגלס ההטרוסקסואלים אומרים שהם פתוחים לסקס בשלישייה, ואחד מכל ארבעה מוכן לקיים יחסי מין עם רובוט. ניכר כי רווקים בימינו שואפים לשלב את העומק עם המגוון המיני. הם רוצים ליהנות מכל העולמות – מערכת יחסים רצינית המתפתחת עם הזמן, וגם ממפגשים מיניים מגוונים התלויים בתזמון המתאים.

3 צפייה בגלריה
סקס במכונית
סקס במכונית
צעירים היום שואפים לקשר רציני בלי לוותר על הגיוון המיני
(צילום: Shutterstock)

בחזרה לט"ו באב

"תיזמון משול למפתח הדלת. לעיתים המפתח לא מתאים לדלת. ובכל מקרה, אחרי שהדלת פתוחה, אין צורך במפתח". אישה אלמנה
בעת העתיקה שבה נוצר חג האהבה, היקף ההיכרויות היה מוגבל, ולכן היה צורך בחג שבו ההיקף יגדל ויעזור במציאת בן זוג מתאים. גם הקושי הרב שהיה (בעיקר לנשים) ביציאה מהזוגיות, גרם לחג האהבה להתמקד במציאת בן הזוג. היום אתרי ההיכרויות טובים יותר במציאת בן זוג מריקודים בכרמים. האם עקב כך בטל הצורך בחג האהבה?
לטעמי, הצורך לא בטל אך מיקודו בהחלט השתנה. מכיוון שהיום קל יותר למצוא אהבה מאשר לשמרה, הרי שחג האהבה צריך להיות לא על הפגישה המקרית המביעה תזמון טוב, אלא על התקופה המתמשכת שבה שני בני הזוג הצליחו לשמר ואף לחזק את אהבתם.
מחקרים אכן מציינים שפעילות האוהבים יחדיו היא המשמעותית ביותר בחיזוק האהבה. באהבה אנו צריכים לתת אמון בזמן המתמשך ולא בתזמון המקרי.
חג אהבה שמח!
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה