3 צפייה בגלריה
זוג מאוהב
זוג מאוהב
זוג מאוהב
(צילום: Shutterstock)

"היה לי מאוד נעים עם אלכס, אבל זה מחוויר בהשוואה למה שהרגשתי עם סטיב. אני רוצה להדגיש, אלכס היה מאוד מתחשב, טוב לב, נדיב ומאהב טוב, אך העולם לא עצר מלכת כפי שהיה לי עם סטיב". הלן
"יש לי היסטוריה של החלטות מהירות מאוד לגבי גברים. תמיד התאהבתי מהר, בלי לקחת בחשבון את הסיכונים. התאהבתי יותר פעמים משאני יכולה לספור. הרבה פעמים באהבה הייתי קורבן של האופטימיזם שלי". אליזבת גילברט מתוך "לאכול, להתפלל, לאהוב"
התאהבות היא התנסות רגשית מטלטלת, המופיעה בדרך כלל בתחילת הזוגיות ומאופיינת בתשוקה מינית חזקה, בתלות הדדית, באי-יציבות ובאינטנסיביות, המלווים בהרגשה עילאית כמו בעת לקיחת סמים. אהבה עמוקה, לעומת זאת, היא רגש יציב ומתמשך המטפח שגשוג אישי ומשקף דרגה גבוהה של התאמה.
ביסוד האהבה העמוקה עומדות הערכה, דאגה, מחויבות והרגשת נוחות וביטחון הדדיות. יחסי אהבה שכאלו כוללים בדרך כלל גם רגעים של תשוקה עזה בדומה לזו שבהתאהבות, אך לרוב היא לא קיימת באופן רציף. בהתאהבות יש התייחסות רק לתכונות החיוביות, אך אהבה צריכה גם להכיל את התכונות השליליות של בן הזוג, שאותן לרוב מגלים רק בהמשך.

אפשר לתאר את ההבדל בין התאהבות לאהבה בהבחנה שבין כימיה להתאמה: כימיה בין שני אנשים היא תשוקה עזה ורגעית המתבטאת בפעילות מוחית מוגברת. התאמה זוגית, לעומת זאת, מתייחסת למכלול ההתנהגויות של הצד השני לאורך זמן, המתבטאות גם בתקשורת טובה וממושכת. אהבה עמוקה ומתמשכת מאופיינת בהתאמה גבוהה ובדרגות שונות של כימיה ותשוקה.
הסופר האמריקני מארק מנסון מדבר על ארבעה סוגים מרכזיים של זוגיות: כימיה נמוכה - התאמה נמוכה; כימיה נמוכה - התאמה גבוהה; כימיה גבוהה - התאמה נמוכה וכימיה גבוהה - התאמה גבוהה. כמובן שהסוג האחרון הוא הטוב והארוך ביותר, בזמן שזוגיות שבה מידת הכימיה וההתאמה נחשבת לנמוכה היא הבעייתית ביותר.

3 צפייה בגלריה
אהבה
אהבה
האידיאלי הוא מצב של כימיה גבוהה והתאמה גבוהה
(צילום: Shutterstock)
זוגיות שמידת הכימיה בה נמוכה אך ההתאמה גבוהה קיימת אצל זוגות רבים שבהם התשוקה פוחתת משמעותית עם הזמן, אך ההתאמה נשארת גבוהה וייתכן שהיא אף מתחזקת. לעומת זאת, זוגיות שבה מעורבים אנשים המתאהבים בקלות נוטה להיות בעלת כימיה גבוהה אך התאמה נמוכה לאורך זמן.
אפשר להשוות סוגי זוגיות אלו לארבעת המינים. האתרוג שיש בו טעם (התאמה) וגם ריח טוב (כימיה) מסמל זוגיות טובה בעלת רמה גבוהה של תשוקה; הלולב שיש בו טעם אך לא ריח, מסמל זוגיות מתמשכת עם התאמה גבוהה אך משיכה נמוכה. ההדס שיש לו ריח אך אין בו טעם, מסמל זוגיות קצרת מועד בעלת תשוקה גדולה והתאמה נמוכה, ואילו הערבה שאין לה לא טעם ולא ריח, מסמלת זוגיות ללא התאמה וללא תשוקה.
ישנן מערכות יחסים של זוגות הנשואים זמן רב, שבהן גם הכימיה וגם ההתאמה גבוהות מאוד. ד"ר ביאנקה אסיוודו, חוקרת מאוניברסיטת קליפורניה שבסנטה ברברה, ערכה מחקר בו השתתפו עשר נשים ושבעה גברים, הנשואים בממוצע 21 שנה, שטענו כי הם מאוהבים עמוקות בבני הזוג שלהם. במחקר הראו למשתתפים את תמונות בני הזוג בעת שסרקו את מוחותיהם. הסריקה הראתה פעילות מוגברת מאוד באזורים במוח המקושרים לתגמול ולהנאה – ממש כמו הפעילות הקיימת אצל אנשים החווים התאהבות בראשיתה.
התשוקה הגדולה שבהתאהבות אופיינית לתחילת היחסים, אך בהחלט ישנם מקרים שבהם התשוקה צומחת בהמשך היחסים. במקרים אלו המשיכה בהתחלה לא הייתה רבה, אך עם התהדקות הקשר המשיכה התחזקה לממדים שרואים בהתאהבות.

התאהבות קלה ומתאהבים סדרתיים

"כאשר אני אוהבת, אני עושה זאת ללא חשבון. אני נותנת את כל כולי, ובכל פעם זו האהבה הגדולה בחיי". בריז'יט בארדו
הנה כמה תשובות אקראיות של נשים שנשאלו לגבי ההתאהבות המהירה שלהן:
"אני אדם ביקורתי, כך שמציאת גבר פוטנציאלי הוא תהליך שלוקח זמן. בהינתן הגבר הזה, לאחר זמן לא מאוד ארוך אני מוצאת עצמי מאוהבת, וגם כשהחולשות שלו ניכרות אני יכולה להעלים עין. לצערי, אני אכן מתאהבת בקלות". ענת
"אני שמחה בשמחתם של אנשים שנשארים מאוהבים לאורך כל הזמן באותו בן הזוג. האם הייתי רוצה להיות מאוהבת באותו גבר כל חיי? בכנות, התשובה היא לא. אני מאמינה שאני צריכה יותר מאהבה אחת בחיי". מרים
"אני לא מתאהבת מהר. אני כן מגיבה מהר מאוד לחיזור כלפי של גברים שנראים לי 'שווים' וזורמת עם הפלרטוט". לימור
"בגיל צעיר היו לי התאהבויות רבות, בעיקר בחתיכים כי זה מה שהיה בראש הרשימה. ככל שמתבגרים השכל עובד יותר, ואז ההתאהבויות המיידיות נעלמות". חגית
"ביקשתי מהמאהב החדש שלי שיחליף את הספה והמזרן בדירה שלו. אני בטוחה שנשים רבות שכבו עליהן לפניי. הוא חייך ואמר שיעשה זאת". רבקה

3 צפייה בגלריה
"בגיל צעיר היו לי התאהבויות רבות"
"בגיל צעיר היו לי התאהבויות רבות"
"בגיל צעיר היו לי התאהבויות רבות"
(צילום: Shutterstock)

המתאהבים הסדרתיים - המתאהבים בקלות, במהירות ולעיתים תכופות - נוטים ליחסים שיש בהם כימיה גבוהה והתאמה גבוהה בטווח הקצר, אך נמוכה בטווח הארוך. העוצמה הרבה של המשיכה הנובעת מהכימיה הגבוהה מערפלת את עיני האוהבים, בדומה לדברי השיר, "כשליבך עולה באש, עשן נכנס לעינייך".
המשקל הגבוה שניתן לכימיה יוצר רושם שטחי של התאמה בזמן הקצר, המאפיל על דגלים אדומים לגבי התאמה לטווח הארוך. לא סתם מרגע שהכימיה נחלשת, גם ההתאמה השטחית נעלמת, ואז אותם מתאהבים סדרתיים לא יכולים להישאר ביחסים וחייבים לעבור ליחסים חדשים המספקים, לפחות בהתחלה, רמה גבוהה יותר של כימיה.
המתאהבים הסדרתיים מחפשים סיפוק מיידי שלא מחייב השקעת משאבים רבים, ולכן הם נשארים במישור השטחי יותר של האורגזמה המינית. בהתאהבות הסדרתית ישנה חזרתיות ללא התפתחות זוגית או אישית וללא פתיחת אופקים חדשים, ועל כן היא קצרה במהותה. ביסוד התאהבות שכזו עומד חוסר יכולת לבנות ולהעמיק קשר, חוסר בשלות להיות שמח בחלקך, וחמדנות להשיג דבר נוסף לאוסף שלך, מבלי באמת לשפר את מצבך הרומנטי.
לאור חשיבותה של האהבה בחיים, היכולת להתאהב במהירות ובקלות נראית כתכונה חיובית, אך להתאהבות כזו יש מחיר: התעלמות מסימני אזהרה המתריעים על תכונות בעייתיות של בן הזוג, שבכוחן להפחית את ערך ההתאמה המתמשכת.
מחקרים שנעשו לאחרונה על מתאהבים סדרתיים מצאו שאחוזים גבוהים מהם נמשכו לאנשים בעלי תכונות שליליות משמעותיות כמו נרקיסיזם ופסיכופתיה, המתבטאות במניפולציה, בחוסר רגישות, בדברנות יתר ובביטחון ודימוי עצמי גבוהים.
תכונות אלו, הנתפסות לעיתים כמושכות בזמן הקצר, הן רעילות בטווח הארוך. ניתן אף להגיד כי אנשים המתאהבים בקלות נמשכים לכל סוגי האנשים ללא הבדל בטבעם הטוב או הרע, דבר המסביר את התופעה המפורסמת של בחורות "טובות" המתאהבות בבחורים "רעים".
לסיכום, להתאהבות יש ערך גבוה כנקודת פתיחה טובה ליחסים מתמשכים איכותיים, אך התאהבות המתבססת רק על כימיה טובה אינה מספיקה כדי לטפח יחסי אהבה עמוקים, המבוססים בעיקר על התאמת התכונות העיקריות של בני הזוג. מעודד לגלות שבהחלט קיימים אנשים לא מעטים המצליחים לשמר את ההתאהבות שנים רבות. אצלם הזמן הרומנטי עמד מלכת, או המשיך לפעום בחוזקה כאילו אין שחיקה באהבה.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה