3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של זוג סקסי
אילוסטרציה של זוג סקסי
אילוסטרציה של זוג סקסי
(צילום: Shutterstock)

"נכון, את יפה... אבל אני היחידי שיודע, שאף על פי יופייך המשגע, לא תדעי אהבה אמיתית לעולם... כי האהבה זה מגע ולא רק המבט". אפרים שמיר
יופי וסקסיות מחזקים את המשיכה הרומנטית. איזה מהם חשוב יותר? ואיזה מהם נתפס כבעל ערך גבוה יותר? כדי להשיב על כך אנסה לפרק כל אחד מהמושגים. ההגדרה המילונית של יופי היא "שילוב של מעלות, כמו צורה, צבע או גזרה שמספקות את החושים האסתטיים, בעיקר את חוש הראייה".
לטוריו הקודמים של פרופ' אהרון בן-זאב:
מורי ועמיתי המנוח, פרופסור מיכה שטראוס, אפיין פעם אנשים יפים באומרו שמדובר באנשים שכשחולפים על פניהם ברחוב, אומרים "וואו", ומפסיקים ללכת כדי להביט בהם. היופי שלהם מחייב מבט שני, ומכריח אותך לעצור כדי להפנות אליהם תשומת לב. כפי שאומר מאיר אריאל בשירו, "לא יכול להוריד ממך את העיניים, יפתי, יפתי, יפתי".
יופי כמשהו שלם, "מדי", אינו מזמין אינטראקציה. כמעין יצירת אומנות שאנו מוזמנים להעריץ, עטיפה יפה. אך מכיוון שאיבר המין החשוב ביותר הוא המוח, נדרש יותר ממראה חיצוני בכדי שגבר או אישה יראו סקסיים. בסקסיות ישנה יותר מעטיפה, ישנה הזמנה לפעילות משותפת. סקסיות מאופיינת כמשהו שמעורר ריגוש והתנהגות מינית. כלומר, ההיבט ההתנהגותי מרכזי בו.
סקסיות קשורה יותר לפעילות עם אדם אחר, ואילו יופי שייך יותר לטבעו של האדם ללא קשר לפעילות שכזו. לכן מיקוד המבט ביופי האדם הוא בפנים, ואילו המיקוד בסקסיות הוא בגוף. נמצא גם שבפגישה הראשונה גברים נטו יותר להסתכל על גוף האישה, ואילו נשים נטו להסתכל בעיני הגברים. בעוד שהגוף הוא זירה מרכזית לפעילות המינית, העיניים נתפסות כמשקפות טוב יותר את אופי האדם.
בניגוד להערצה שהיא עמדה מרוחקת, באהבה רומנטית הפעילות המשותפת היא בעלת ערך מרכזי. אפשר להעריץ מישהו מרחוק, אך קשה מאד לאהוב מרחוק, אהבה עמוקה ומתמשכת. סקסיות מעודדת יותר יצירת קשר רומנטי, משום שהיא גורמת לנו לא רק להביט אלא גם לפעול. גם אם לא נוכל לספק את תשוקתנו המינית באופן מיידי, הסקסיות מעצימה את המוכנות לפעולה ודוחפת אותנו לעבר פעילות של ממש. במובן זה, אנשים נוטים יותר לפנות לאדם סקסי מאשר לאדם יפה. סקסיות היא סוג של התגרות מזמינה, ואילו יופי כופה לעיתים ריחוק כלשהו.
אפשר לשמוע זאת בבירור בשירו היפה של רוג'ר סיסרו, שבו הוא מספר שהאישה היפה הייתה יותר מדי יפה מכדי להיות טובת לב וטובה במיטה. היא הייתה גם רזה מכדי לאכול, מהודרת מדי מכדי לצפות בטלוויזיה, ויהירה מדי מכדי להיות ספורטאית נהדרת. יופי הוא לעיתים דבר מחושב, קר ולא משהו בעל לב חם. היופי מעורר יותר פסיביות של השתאות, מאשר אקטיביות שנועדה לשפר את המצב.
יופי הוא גם מושג רחב יותר מסקסיות. בעוד שסקסיות מוגבלת לתחום הרומנטי, יופי עשוי להתייחס לתחומים אחרים רבים, ובכלל זה לאישיות ולא רק להופעה חיצונית. אנחנו יכולים גם לומר על נוף שהוא יפה, אבל לא שהוא סקסי. הערכת יופיו של אדם מסוים היא בעלת הסכמה רחבה יותר מהערכת הסקסיות שלו, שתלויה יותר בהבדלים האישיים והתרבותיים.
בגלל האוניברסליות הרבה יותר של היופי, ומשום שהוא נחשב לתכונה מוערכת יותר, מרבית האנשים מעדיפים להיתפס כיפים מאשר כסקסיים. עם זאת, בתחום הרומנטי לבדו, לסקסיים יש סיכוי גדול יותר לייצר קשר רומנטי ראשוני.

3 צפייה בגלריה
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
אהבה כמעט כל הסיפור
(צילום: הוצאת ידיעות ספרים)

הפילוסוף רוג'ר סקרוטן טען כי "יופי נובע מהצבת החיים האנושיים, ובכלל זה סקס, במרחק שממנו אפשר להביט ללא גועל ובחילה". הוא אומר עוד כי "הגישה שלנו כלפי אנשים יפים מבחינה אותם מהתשוקות והדברים השגרתיים באורח שבו מובדלים דברים קדושים – כדברים שניתן לגעת ולהשתמש בהם רק לאחר השלמת כל הצעדים הפורמליים הנדרשים".

השפעת הזמן על יופי וסקסיות

"היכרות היא קוסמת המתאכזרת אל היופי, אבל חביבה אל הכיעור." אוידה
"הכרתי גבר בעל מראה סטנדרטי, קצת עיניים יפות אבל לא משהו לכתוב עליו הביתה. משהתגלו תכונותיו - אינטליגנציה רגשית, קבלה עצמית, נינוחות והקוהרנטיות בה התנהל בעולם, הוא נראה לי סקסי ביותר. היופי הפנימי קרן דרך העיניים היפות שלו". אישה גרושה
בעוד שאהבה לטווח ארוך היא חוויה מתמשכת, סוגים אחרים של פעילויות נחוצים כדי לעודד, לשמר ולהעצים את מערכת היחסים. במובן זה, הכמיהה להיות במחיצתו של בן הזוג הכרחית לסוג כזה של משיכה. כמיהה כזו גורמת לך לחשוב על האהוב אפילו כשהאדם הזה אינו נמצא איתך.
הרושם הראשוני נוצר על ידי המשיכה ליופי, ולאחר מכן על ידי הסקסיות – אך הוא אינו מספיק לקיומן של מערכות יחסים רומנטיות לטווח ארוך. הזמן מתאכזר לא רק ליופי אלא גם לסקסיות, אם כי נראה כי האכזריות מתונה יותר בהקשר של הסקסיות מאחר שזו תלויה יותר בהתנהגות מאשר בהופעה חיצונית.
בכל מקרה, כאשר מדובר באהבה רומנטית מתמשכת, אנחנו אמורים להתמקד בהיבטים עמוקים יותר שרלוונטיים הרבה יותר לקיומה של אהבה זו. חשבו, למשל, על הדיאלוג הזה מתוך הסרט "חולשה ליופי" (במקור: Elegy):
ג'ורג' אוהרן: נשים יפות הן בלתי נראות.
דייוויד קפש: בלתי נראות? מה זה אמור להביע, לכל הרוחות? בלתי נראות? הן מזנקות לעומתך. אישה יפה היא בולטת. היא נבדלת מאחרים. אי אפשר להתעלם ממנה.
ג'ורג' אוהרן: אבל אנחנו אף פעם לא ממש רואים את האדם. אנחנו רואים את הקליפה היפה. היופי הוא מחסום. כן, אנחנו כל כך מסוחררים מהחיצוניות, שאנחנו אף פעם לא נכנסים פנימה.

להיות סקסי

יופי הוא נכס מרהיב בשלב הראשוני, אבל אם הוא לא מלווה בתשוקה לפעילות משותפת, מינית או אחרת, שעשויה לקדם את הקשר הממשי בין בני הזוג, יהיה לו ערך רומנטי דל מאוד והוא יוותר במישור האסתטי בלבד. השלב החשוב ביותר עבור מערכת יחסים אוהבת מתמשכת הוא התפתחות של המשיכה מההיבטים המוגבלים במידת מה של היופי והסקסיות לכדי משיכה כללית של כמיהה להיות בחברת האחר למשך זמן משמעותי.
"אחד הדברים הטובים ביותר עבור אישה לשמוע הוא שהיא סקסית". סקרלט ג'והנסון
"אני קצת מאוהב בסקרלט ג'והנסון; היא פשוט מהממת. והיא כל כך מבריקה, וזה סקסי באופן מדהים". דניאל רדקליף
אף שמיניות מוגבלת לתחום הרומנטי, להיות סקסי כרוך במאפיינים חיוביים אחרים. משום כך נטען כי ביטחון וקבלה עצמיים, כנות, כישרון ונימוסים טובים הם מאוד סקסיים. הדבר תואם את "הילת האישיות", שעל פיה מעלות נערצות כמו חוכמה ומעמד חברתי, גורמות לאדם להיראות מושך יותר.
מי שחשים ביטחון עצמי רב, למשל על שום היותם יפים מאוד, עשויים להאמין שהם זכאים להשקיע פחות בשימור ובחיזוק הקשר הרומנטי, ושמגיע להם מעמד מועדף במערכת היחסים. משום כך, הם עלולים גם לא להיות בני זוג מיניים טובים. מרילין מונרו, שהייתה המאהבת של נשיא ארצות הברית, ג'ון קנדי, התלוננה פעם בפני ידיד שלה שהסקס עם קנדי תמיד חפוז; בדרך כלל, הוא היה שוכב על הגב ומחכה שהיא תעשה את מרב העבודה. הידיד ענה שמאחר שהנשיא צריך גם לנהל את המדינה, אין לו זמן למשחקים מקדימים.

3 צפייה בגלריה
סאג סקרלט ג'והנסון
סאג סקרלט ג'והנסון
תשמח לשמוע שהיא סקסית. סקרלט ג'והנסון
(צילום: Gettyimages)

סביר להניח שאין פה רק שאלה של זמן עודף, אלא גם של ההכרה בכך שמעמדו הרם מקנה לו זכויות יתר גם במיטה. באופן דומה, גרושה נאה בשנות ה-40 לחייה סיפרה שהיא מזהירה כל מאהב חדש שלה שבמפגשים הראשוניים היא פסיבית ובלתי נדיבה לחלוטין. פעם היא אף הגיעה לאורגזמה כאשר רק היא עירומה והמאהב בלבוש מלא מענג אותה. כמה דקות לאחר מכן היא יצאה מבית המאהב וחזרה לביתה.
הסיפור הבא מדגים זאת מזווית אחרת. פעם, כשביקרתי ברובע החלונות האדומים באמסטרדם, שמתי לב שאישה אחת בעלת מראה ממוצע מושכת יותר לקוחות משכנתה היפהפייה. הסברתי זאת בכך שהאישה היפהפייה, כמו אנשים יפים אחרים, סבורה שהיא ראויה ליותר מאלה שהיא נמצאת עימם. היא עלולה להיות פחות סקסית ולהשקיע פחות בפעילותה המינית עם הלקוח, מתוך אמונה שעצם היופי שלה הוא משהו שהיא נותנת לגברים יותר מנשים אחרות, ומכאן שמגיע לה להשקיע פחות בפעילות המינית שלה עם הלקוח. הגברים שראיתי ברובע החלונות האדומים בחרו את האישה הפחות יפה, משום שהניחו שהיא תהיה סקסית יותר ותשקיע מאמצים רבים יותר בסיפוקם.

ואיך זה מתבטא בפוליטיקה?

מעניין לציין שהקשר בין יופי ופסיביות מתבטא גם בתחום הפוליטי. כך מחקרים מציינים שאנשים יפים יותר נוטים להשתייך למפלגות שמרניות. הסבר עיקרי לכך הוא שבהתאם ל"הילת היופי", אנשים יפים מופלים לטובה בכל מישורי החיים, ולכן בהתאמה לעמדה השמרנית, אין להם תמריץ לשנות את המצב הקיים, אם מדובר במצבם האישי או במצב המדינה.
לסיכום, מרבית האנשים יגידו שהם רוצים להיחשב גם יפים וגם סקסיים. אלא שאם נהיה חייבים לבחור, היופי ייראה לנו רחב ועמוק יותר מהסקסיות, ומרביתנו נבחר בו. זה יקרה במרבית הנסיבות אבל לא בכולן. כך למשל, אם השימוש במונח "יופי" מוגבל להופעה חיצונית, הרי רוב האנשים היו כנראה מעדיפים להיחשב סקסיים, ובכך להגדיל את הסיכוי לאינטראקציות דינמיות וחמות עם הזולת. לעומת זאת, אם האדם שתופס אותנו כסקסיים אינו נראה לנו כמושך, אנחנו עלולים להיעלב מתיאור זה, שממנו משתמע כי רוצים לעשות איתנו סקס שאנחנו לא רוצים.
שיפור היופי, ולעיתים קרובות אפילו שימורו, הוא קשה למדי, כי הוא כרוך בשינוי תכונות שלא בשליטתנו. אך סקסיות, המקושרת יותר להתנהגות שבשליטתנו, ניתנת יותר לשימור ואף לשיפור. להיות סקסי פירושו לאמץ התנהגות חמה ומעורבת יותר. יכול להיות שג'סטין טימברלייק עלה על משהו כשהצהיר: "אני מחזיר את הסקסיות".