אחד הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות לאדם זה להחליט שהוא מסתפק בחיים נטולי אהבה. זוגות רבים שהאהבה שלהם מזמן הסתיימה, נאחזים בקשר ומשוכנעים שאחרי גיל מסוים, גורלם כבר נחתם ואין להם ברירה אלא להשלים עם המצב הקיים. משה בוטבין בן ה-76, אב לשלושה ילדים מחריש, מוכיח שאם האהבה שלך אינה מה שהייתה, אין סיבה שתתפשר עליה יותר, לא משנה בן כמה אתה.
כשהיה בן 70 הוא אזר אומץ והתגרש אחרי 40 שנות נישואים. "התגרשנו מפני שזה פשוט נגמר בינינו", הוא מודה ביושר. "אני זוכר ששאלתי את עורכת הדין שלי מה אני הולך לעשות עכשיו, והיא אמרה לי, 'אל תדאג', ובאמת לא דאגתי. השלמתי עם המצב ובחרתי להמשיך הלאה עם החיים, והחיים נהדרים".
ידעת שאתה רוצה זוגיות נוספת?
"כן, אני מאמין שלא טוב היות האדם לבדו, ובחלוף חודשים ספורים ממש אחרי גירושיי, כבר פגשתי את אסתי. מהרגע שנפגשנו הבנו שאנחנו ביחד".

5 צפייה בגלריה
אסתי ומשה
אסתי ומשה
אסתי ומשה. מוכיחים שלאהבה אין גיל
(צילום: אלבום משפחתי)

את אסתי טריגאלו בת ה-60 מקיבוץ רשפים, הוא הכיר באתר ההיכרויות מוט'קה, אתר המתמחה בהיכרויות לגיל השלישי, שלאחרונה השיק אפליקציה דמוית טינדר בשם "שוש'קה". בדיוק כמו משה, גם אסתי לא נתנה לגיל הביולוגי לעכב אותה מלמצוא אהבה חדשה, ואחרי שהתאלמנה מבעלה הראשון והתגרשה מבעלה השני, היא נרשמה לאתר ההיכרויות ופגשה שם את משה. "יצרתי איתו קשר, והחודש אנחנו כבר שש שנים ביחד".
"משה הוא גם שובב גדול, ששם באתר תמונה שלו לא מהיום, אבל הוא נשאר נאה בדיוק באותו האופן, מה גם שהוא לא נראה בגילו. התאהבתי ברוגע ובשלווה שלו. הוא היה נעים וג'נטלמן, בניגוד לגברים אחרים שפגשתי"
מה אהבתם האחד בשנייה?
משה: "קלטתי את הנשמה, הלב והפנימיות של אסתי, וזה כבש אותי. אני מרגיש כמו בן 18. אנחנו מרגישים צעירים לחלוטין, הולכים יד ביד ומאוד טוב לנו ביחד. זכינו ממש".
אסתי: "קודם כל, בחיצוניות משה הוא בחור מאוד יפה. אבל האמת היא שמשה הוא גם שובב גדול, ששם באתר תמונה שלו לא מהיום, אבל הוא נשאר נאה בדיוק באותו האופן וגם היום הוא לא נראה בגילו. התאהבתי גם ברוגע ובשלווה שלו. הוא היה נעים וג'נטלמן, בניגוד לגברים אחרים שפגשתי".
אילו גברים אחרים פגשת?
"יש הרבה גברים ששמים תמונות שלהם מלפני 20 שנה, וחלק מהמפגשים עם גברים שהכרתי היו ממש הזויים. הייתי בשוק. גיליתי גברים בגילי שרק רוצים להיכנס למיטה או מציעים הצעות בוטות כבר במפגש עצמו. זה לא היה אחד ולא שניים, ובכל זאת לא ויתרתי לעצמי. יכול להיות שאחרות היו מתייאשות, אבל דפדפתי והמשכתי לנסות. היה לי חשוב למצוא זוגיות וחתרתי למטרה. אני גרה בצפון והייתי נכונה לנסוע גם למרכז".

5 צפייה בגלריה
אסתי ומשה
אסתי ומשה
אסתי ומשה. "היה לי חשוב למצוא זוגיות וחתרתי למטרה"
(צילום: אלבום משפחתי)

מה עזר לך להמשיך הלאה למרות האכזבות?
"הצמא לזוגיות. אני לא טיפוס שאוהב להיות לבד. גם אחרי שהתאלמנתי היה לי מאוד קשה להיות לבד. גרתי אז במושב בדרום, וחברה טובה מהמושב הייתה נוסעת איתי פעם בשבוע למרכז, רק כדי לצאת מהבית. בזמנו, לילדיי שאיבדו את אביהם היה מאוד קשה לקבל את הרעיון שיהיה לי בן זוג נוסף. הם לא הסכימו שאכניס מישהו הביתה ואפילו רצו שאחכה עד שהם יגדלו על מנת שאמצא זוגיות. הסברתי להם שקשה לי להיות לבד ושאני רוצה מישהו לצידי.
"הייתי בבית בין ארבעה קירות, ואת הבדידות הרגשתי בערבים, אחרי שהשכבתי את הילדים לישון. אז מה, כל יום תשבי מול הטלוויזיה? לא יכולתי. המשכתי לחפש זוגיות למרות הכוויות שחוויתי. הזיכרון של בעלי ז"ל ממשיך ומלווה אותנו ביום-יום, בחגים, בימי ההולדת של הילדים, אבל הרגשתי שאני צעירה, שהחיים חזקים וצריך להמשיך הלאה. אני צריכה מישהו להישען עליו. המגע, החיבוק והשיתוף מאוד חשובים לי.
"גם אחרי כן עברתי שנים מאוד קשות. הגבר שהכרתי אחרי בעלי הראשון ניהל חיים כפולים והפגיעה הייתה מאוד קשה. אני מרגישה שהכאב יישאר איתי עד יום מותי. גם עכשיו, כשאני נזכרת בזה, אני עם דמעות בעיניים. במשך השנים הייתי בטיפולים, הלכתי לשיחות כדי להוציא ולשחרר. בדיעבד, אני רואה שיש בי הרבה כוחות, ואני מעריכה את עצמי על ההחלטה להתעורר לחיים למרות הכול. תמיד הסתכלתי קדימה והמשכתי הלאה. כשהיה על ערש דווי, בעלי הראשון עודד אותי לבנות זוגיות ולא להישאר לבד. הוא ידע מה לומר לי, וגם לחברותיי אני אומרת להמשיך לנסות ולא להתייאש. החיים קצרים ואפשר ליהנות מהם. אנחנו לא יודעים מה יהיה איתנו מחר".
"את הבדידות הרגשתי בערבים, אחרי שהשכבתי את הילדים לישון. אז מה, כל יום תשבי מול הטלוויזיה? לא יכולתי. המשכתי לחפש זוגיות למרות הכוויות שחוויתי"
איך שיקמת את האמון שלך באהבה?
"הפחד עדיין קיים. כשזה עלה באחת השיחות שלי עם משה, הוא הרגיע אותי שאיתו זה לא יקרה".

5 צפייה בגלריה
אסתי ומשה
אסתי ומשה
משה ואסתי. "משה הרגיע אותי שאיתו זה לא יקרה"
(צילום: אלבום משפחתי)

במה שונה האהבה הנוכחית מאהבות קודמות שהיו לכם?
"היו לי אהבות גדולות בשתי מערכות היחסים הקודמות שלי, אבל זאת אהבה אחרת לגמרי, אין מה להשוות. מעבר לזה שהילדים גדלו וגם ההתמודדות עם החיים היא אחרת, גם הקשר בינינו, ברמת האינטימיות והשיתוף, שונה בתכלית. אני חווה רגשות שונים מאוד.
"למשל, אנחנו יושבים לפעמים שעות במיטה ומדברים בינינו, ולא שמים לב איך הזמן חולף. משה מאוד נפתח אליי. הוא אומר שבעברו הוא בקושי שיתף, והיום אני אומרת לו שהוא ממש נהיה משורר. אנחנו מדברים המון, גם כשאנחנו לא ביחד. משה אומר שהוא מרגיש אותי כל הזמן. אנחנו מאוד מעניקים ומרגישים את האכפתיות והדאגה גם בלי לדבר. יש בינינו טלפתיה. הרבה פעמים כשאני מתקשרת אליו, הוא אומר שהוא בדיוק עמד לצלצל אליי ולהיפך. זה לא קרה לי בקשרים קודמים".
"עם הזמן, גם לומדים לתקן דברים שטעינו בהם בעבר. אני מרגישה שאולי תיקנתי פה ושם, אבל נשארתי עקשנית", היא צוחקת. "משה כבר מכיר את העקשנות שלי. אנחנו הפכים באופי. משה רגוע, אצלו הכול נעשה בנחת ובשלווה, ואני בעלת טמפרמנט".

5 צפייה בגלריה
אסתי ומשה
אסתי ומשה
אסתי ומשה. הפכים באופי
(צילום: אלבום משפחתי)

"כל השיגעונות של אסתי מצאו חן בעיני, הפנימיות שלה היא מעל ומעבר", ממהר משה להרגיע. "אני מרגיש שהאהבה הזאת יותר בשלה כי שנינו יותר בשלים ויש לנו יותר ניסיון. אנחנו משלימים ומכילים זה את זו. אני סגור ומופנם באופי, אבל אסתי הצליחה לשחרר אותי ולגרום לי להיפתח".
"אנחנו חיים בנפרד אבל מתראים הרבה", מוסיפה אסתי. "אנחנו אוהבים לטייל בארץ ובחו"ל, לצאת למסעדות ולערבי שירה. משה היה שף במקצועו, ובמטבח אני הסו-שף שלו. כל פעם הוא מפתיע בטעם חדש. גם זה בילוי זוגי. אנחנו מגניבים נשיקה תוך כדי העבודה".
מדוע לא לגור ביחד?
"למשה יש שני כלבים חמודים שאני אומנם מאוד אוהבת, אבל לא מסתדר לי לגור עם כלבים. בנוסף, שנינו גרים בבתים חדשים משלנו, יש לנו כבר את הפינה שלנו, וגם בגעגוע יש משהו נחמד". "הגעגועים מאוד מוסיפים, במקום להיות אחד בנשמה של השני", מסביר משה. "לכל אחד מאיתנו יש עיסוקים מעבר לזוגיות, אבל בסך הכול, אנחנו הרבה מאוד ביחד ומשתדלים ליהנות מהחיים".

5 צפייה בגלריה
אסתי ומשה
אסתי ומשה
אסתי ומשה. בחרו לגור בנפרד ולהתגעגע
(צילום: אלבום משפחתי)

איך המשפחה הגיבה לקשר ביניכם?
אסתי: "הם בחנו אותנו בהתחלה, אבל שמחו שיש מישהו לצידנו ושטוב לנו ביחד. שנינו גם בקשרים טובים עם הילדים של הצד השני".
מה הטיפים שלכם למי שנכנס בגיל 60 פלוס לשוק הפנויים-פנויות?
משה: "לא לפחד ולזרום. החיים יפים ונמשכים".
אסתי: "אין ספק שצריך אנרגיה כדי להיפגש כל פעם מחדש, אבל אני בהחלט מעודדת לא להתייאש ולהרים ידיים, אלא לעבוד על עצמנו ולהאמין שיכול להגיע משהו טוב. יש אנשים נחמדים. בנוסף, אני מציעה לתת צ'אנס, גם אם אין קליק בפעם הראשונה. יש אנשים שלוקח להם זמן להיפתח. לבסוף, לא להתבייש אם לא מצליחים להסתדר טכנולוגית, אפשר להיעזר בילדים. אני מאמינה שמי שחשוב לו להיכנס לזוגיות, לא יוותר ויצליח. עזרתי גם לחברות שלי להירשם לאתר".
מה לאחל לכם?
משה: "אנחנו מאחלים לעצמנו בריאות להמשיך בדיוק באותו האופן".