"שבוע אחרי שפרצה המלחמה גויסתי למטה ההסברה האזרחי, שהוא חמ"ל התנדבותי של אנשי תקשורת, פרסום והייטק, כולם בכירים בתעשייה", אומר היועץ האסטרטגי, יניב חלילי, שהיה בעברו שליח "ידיעות אחרונות" ללונדון ולניו-יורק. "ראינו שהמצב של ישראל בחזית ההסברה מזעזע. ראינו גם שישראל מפסידה הפסד צורם במסגרת קהילת הלהט"ב בחו"ל. זה צרם לנו פעמיים. פעם אחת כי הם יודעים שתל אביב היא בירה גאה והם יודעים שחמאס ביצע טבח נגד המדינה היחידה במזרח התיכון שבה מונפים דגלי גאווה, ופעם שנייה מעצם התמיכה בחמאס שמענה ורוצח להט"בים.
"בתגובה לכך החלטנו להקים את החמ"ל הגאה, שקראנו לו 'החמ"ל הוורוד'. צירפתי מיד את המפיק האגדי שירזי, ואת איש יחסי הציבור רון גרנות, חברנו לקבוצה שהקים אליאור אמסלם, פנינו לאגודה למען הלהט"ב, שמספקת לנו תמיכה מבחוץ, והתחלנו להפיק סרטונים שפונים לתרבות הקווירית ברחבי העולם. אולפני הרצליה תרמו אולפן עם צוות, ומשרד הפרסום אדלר-חומסקי תרמו לנו את העריכה. מהר מאוד ראינו כמה הד וביקוש יש לדבר הזה".


במה עוסקים הסרטונים? "הסרטון הראשון שהפקנו מדמה התכתבות באפליקציית 'גריינדר' בין בחור ישראלי לבחור פלסטיני בעזה, כשהשני לא יכול לשלוח תמונה ולחשוף את זהותו מחשש לחייו, לאחר שחברו נרצח. הסרטון השני יצר השוואה בין מצעדי גאווה בעולם לבין המצעדים האלימים של חמאס. הסרטון השלישי וכל אלו שהגיעו אחריו משלבים את מלכות הדראג, טלולה בונט ויוסלה, המוכשרות והגאונות, ומכאן זה כבר התפוצץ. עוד לפני שעברנו לקידום ממומן, הסרטונים זכו לחשיפה אדירה של חצי מיליון צפיות אורגניות, חצי מהן מרחבי העולם".
יניב חלילי: "ראינו שישראל מפסידה במסגרת קהילת הלהט"ב בחו"ל. זה צרם לנו פעמיים. פעם אחת כי הם יודעים שתל אביב היא בירה גאה והם יודעים שחמאס ביצע טבח נגד המדינה היחידה במזרח התיכון שבה מונפים דגלי גאווה, ופעם שנייה מעצם התמיכה בחמאס שמענה ורוצח להט"בים"
איך אתה מסביר את התמיכה של להט"ב בעולם בנרטיב הפלסטיני? "אנשים שמשתייכים למיעוטים שעברו דיכוי, אפליה ואלימות, נוטים באופן אוטומטי להזדהות עם מיעוטים אחרים, שעל פי תפיסתם עוברים את אותו הדבר. בזמן שישראל הזניחה את ההסברה במשך עשורים, הפלסטינים השכילו למתג את עצמם כקורבנות הנצחיים של העולם. אנשים בחו"ל לא מכירים את הניואנסים של הקונפליקט כמונו. סיבה נוספת היא שהדור הצעיר הוא דור של האשטאגים. אל תבלבל אותו עם יותר מדי מידע ועובדות. הכול נורא אופנתי".

4 צפייה בגלריה
מפגש החמ"ל הוורוד. מימין: יניב חלילי, איתן גפן, שירזי, רון גרנות, עומר הרוש
מפגש החמ"ל הוורוד. מימין: יניב חלילי, איתן גפן, שירזי, רון גרנות, עומר הרוש
מפגש החמ"ל הוורוד. מימין: יניב חלילי, איתן גפן, שירזי, רון גרנות, עומר הרוש
(צילום: עומר הרוש)

4 צפייה בגלריה
טלטלה בונט
טלטלה בונט
מלכת הדראג טלולה ברקע של דגל ישראל. "הכול נעשה בהתנדבות מתוך תחושת שליחות גדולה"
(צילום: איתן טל)

"מאשימים אותנו בפינקוושינג אבל אנחנו לא מתרגשות"

"רוב חומרי ההסברה הישראלים שמופצים לעולם מדברים בשפה די יבשה, בלי צבע", אומרת מלכת הדראג טלולה בונט, שאותה מגלם שחקן תיאטרון הבימה, טל קלאי. "ההסברה שלנו מכוונת לקהילה הלהט"בית העולמית ומדברת בשפה של הקהילה, בטרמינולוגיה שלה, עם ההומור המיוחד שיש למלכות הדראג והעוקצנות. אנחנו מאוד מעורבות בכתיבה של הטקסטים יחד עם עמית רייס שכותב ומביים. הכול נעשה בעבודת צוות מאוד גדולה, בהתנדבות, באהבה גדולה ומתוך תחושת שליחות גדולה למען המטרה".


טלולה נחשבת לאחת המלכות הבולטות והמצליחות בסצנת הדראג התל-אביבית, ומי שמככבת לצידה בסרטונים היא מלכת הדראג הירושלמית יוסלה, אותה מגלם מפיק המסיבות יוסלה זיו. "טלולה גייסה אותי לקמפיין ההסברתי כי היא ידעה שיש לי אינגליש מאוד טובה", אומרת יוסלה. "אבל עוד לפני כן, כששמעתי את הדראגיסטית האמריקאית ליידי באני, מקטינה ומכחישה את מה שקרה פה, ומאשימה את ישראל בפרופגנדה, זה נורא חרה לי. מיד הגבתי לה, וגם שלחתי לה מייל עם לינקים שמתעדים את האירועים שהיא מכחישה, שתראה".
ליידי באני הגיבה לך? "למרות שכתבתי לה מייל מאוד מכבד, הצגתי את עצמי ופירטתי לגבי ההכחשות והעובדות, היא לצערי לא הגיבה. ממש התעלמות מוחלטת, גם מהמייל וגם מהתגובות שלי ברשתות".
טלולה: "רוב חומרי ההסברה הישראלים מדברים בשפה די יבשה, בלי צבע. ההסברה שלנו מכוונת לקהילה הלהט"בית העולמית ומדברת בשפה של הקהילה, בטרמינולוגיה שלה, עם ההומור המיוחד שיש למלכות הדראג והעוקצנות"
"בשנים האחרונות יצא לי להופיע בדראג בהרבה מקומות בעולם", מספרת טלולה. "הופעתי במועדונים ברחבי העולם וייצגתי את תל אביב ואת מדינת ישראל מטעם משרד החוץ. תמיד שמתי לב שמאוד מתרשמים מהדראג הישראלי, אבל המון פעמים הבחנתי גם בגישות אנטי ישראליות.
"זה אילץ אותי להסביר אותנו כי אנשים, במיוחד מהקהילה הלהט"בית, לא מבינים כל כך את הקונפליקט שקיים פה, במזרח התיכון. נוח להם להיתפס על סיסמאות ועל דברים שהם סופגים מהרשתות החברתיות, בזמן שההסברה של הצד השני, הפלסטיני, תמיד ממצבת אותם כקורבן הגדול של הציונות, כמדוכאים והמסכנים, האנדרדוג. למרות שלדעתי הם קורבן של החמאס שמבצע בהם ובנו רצח עם.
"בין היתר, האשימו אותי שאני עושה פינקוושינג (הלבנה של מדיניות ישראל, ח"א). נתקלתי לפעמים בתגובות קשות. בגרמניה ירקו לי פעם על הפרצוף, ולא בקטע קינקי, ועכשיו במלחמה, זה שהפכנו כל כך מהר מהקורבן לנאשם, זה מדכא. אני רואה סרטונים נגדיים וחושבת שהעולם פשוט השתגע".


אילו תגובות קיבלתן על הקמפיין החדש? יוסלה: "אנשים מאוד אוהבים את הסרטונים, מגיבים ומשתפים, יש כבר מאות אלפי צפיות. בדראג יש אמירה חזקה של חופש. יש כאן אמירה שאני יכול, כגבר, להסתובב בלבוש דראג בעיר הדתית שלי ירושלים, ולא הורגים אותי, אלא באים להופעות שלי".
טלולה: "יש המון תגובות טובות מהארץ אבל גם המון תגובות חמות מהעולם. ארגונים גדולים כמו 'ג'וז אוף ניו יורק' שיתפו אותנו. יש גם לא מעט אנשים שמגיבים באופן פרטי כי הם מפחדים להתבטא בפומבי, מטעמיהם, כולל הרבה מלכות שעובדות בזירה הבינלאומית, מרופול ועד אחרות".
יוסלה: "בדראג יש אמירה חזקה של חופש. יש כאן אמירה שאני יכול, כגבר, להסתובב בלבוש דראג בעיר הדתית שלי ירושלים, ולא הורגים אותי, אלא באים להופעות שלי"
נתקלתן גם בתגובות נאצה? יוסלה: "ברור, בשפע. דגלי פלסטין וסלוגנים של פלסטין בחינם זה באהלן-אהלן. הסרטון האחרון הגיע להרבה אנשים שיצאו נגדנו". טלולה: "צפינו תגובות נאצה וקיבלנו כאלה לצד מלא סיסמאות. כתבו שאנחנו מדינת אפרטהייד, שאנחנו עושות פינקוושינג, שממשלת ישראל מממנת אותנו. אני לא מתרגש. זה חושף את הבורות של העולם לגבי המצב". יוסלה: "היה מישהו מחו"ל שכתב לי בפרטי 'אני ארצח אתכם, את כולכם'".

4 צפייה בגלריה
יוסלה (מימין) וטלולה בונט על סט הצילומים
יוסלה (מימין) וטלולה בונט על סט הצילומים
יוסלה (מימין) וטלולה בונט על סט הצילומים
(צילום: סלפי)

4 צפייה בגלריה
יוסלה (מימין) וטלולה בונט על סט הצילומים
יוסלה (מימין) וטלולה בונט על סט הצילומים
יוסלה וטלולה. יש גם תגובות נאצה כמובן
(צילום: סלפי)

עבדתן יחד לפני השת"פ הנוכחי? יוסלה: "ברור. טלולה היא ההשראה שלי לדראג בחיים. התחלתי לראות אותה ולעקוב אחריה בליינים הירושלמים עוד כשהייתי ילד. רציתי לחקות אותה, להיות בדראג כמוה". טלולה: "היא רומזת שאני זקנה, אבל אני נראית טוב לגילי".
איך המלחמה והמצב משפיעים על סצנת הדראג המקומית? יוסלה: "כל הדראגיות בארץ יושבות עכשיו בבית. כל ההופעות והמסיבות, האירועים וההצגות, הכול התבטל. מעבר לזה, ההשפעה של המלחמה והאירועים היא מאוד עמוקה, נפשית ואנרגטית. אני אדם שבאופן כללי מאוד קליל, גם כששדדו אותי שמרתי על הומור וקלילות, אבל הפעם זה ממש נתן כאפה לפנים. זה השפיע חזק מאוד על כולם, במיוחד על אנשים שמופיעים".
טלולה: "אנחנו עדיין בטראומה, בתהליך של עיכול. זה שאני מחליט לייצג את המדינה בתקופה הקשה הזאת זה כי אני מאוד מאמין במה שקורה כאן, ואני לא בא לטייח. נכון שיש לנו בשלטון את פינדרוס ואנשים חשוכים אחרים, אבל הקהילה הגאה בארץ עברה תהליך משמעותי של קבלה לתוך החברה. העובדה שתוקן החוק בעקבות המקרה הטרגי של שגיא גולן ז"ל, רק מחזקת אותנו. אנחנו עוד נגיע לשוויון זכויות מלא, אין לי ספק בזה".
מתכננות כבר את הסרטון הבא? "יש כמה סרטונים בדרך, באחד מהם יש טייק-אוף על רופול דראג רייס. יש גם קליפ שנוציא בקרוב".
אילו עוד פעולות צריכות לדעתכן להיעשות בנושא? "אנחנו לומדות הכול תוך כדי תנועה, מסרטון לסרטון ומהתגובות שמתקבלות".