במסגרת החלטת ממשלה על קיצוץ רוחבי של חמישה אחוזים בכל משרדי הממשלה, החליטו בשבוע שעבר במשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, בראשות השרה מאי גולן, על קיצוץ של 40 אחוזים בתקציב האגף לקידום אוכלוסיות להט"ב. זהו קיצוץ של 14 מיליון שקלים מתוך 35 המיליונים שמוקצים לאגף. באותו שבוע ממש, במקרה או שלא, אישרה הממשלה תוספת של 25 מיליון שקלים לרשות לזהות יהודית בראשות סגן השר במשרד ראש הממשלה, אבי מעוז. מה הולכות להיות ההשלכות של המהלך השנוי במחלוקת?
"הקיצוץ המאוד אגרסיבי ולא מידתי הזה שהממשלה עושה בתקציב שהיא מעניקה לקהילה הגאה, הולך לפגוע בצורה קשה באוכלוסייה הכי חלשה בתוך הקהילה", אומרת נילי מדרר, מנכ"לית "הבית הפתוח" בירושלים. "התקציב המקורי בלאו הכי נמוך, וכעת הולכים לפגוע בתוכניות חשובות ומצילות חיים. אבל מה שמדהים הוא שבאותו זמן בדיוק, 25 מיליון שקלים, שהם יותר מהשווי של הקיצוץ, ניתנים בהקלקה טלפונית לתוכניות שנדמה שכל התכלית שלהן היא לפגוע בנו. זה מדיר שינה, זהו חוסר צדק וזאת עוולה ציבורית מהמעלה הראשונה".
3 צפייה בגלריה
נילי מדרר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים
נילי מדרר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים
חוסר צדק ועוולה מהמעלה הראשונה. נילי מדרר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים
(צילום: יעל אלכסנדר)
"אחרי שפורום מיכל סלה נפגע, ידעתי שאנחנו הבאים בתור", מודה בצער מירב לבני קייש, מנכ"לית "ברית הלביאות", ארגון הורים לילדים טרנסג'נדרים ומגווני מגדר. "מה שאנחנו רואים עכשיו זו חזרה אחורה ושוב פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. כשאנחנו מדברים על ילדים ועל נוער טרנסג'נדר, הפגיעה היא כפולה ומכופלת. הכפלנו בתקופה האחרונה את הליווי למשפחות שנפגעו פיזית ונפשית מהמלחמה, שחוו טראומות, ובמגדל השן לא מסתכלים למטה, לא סופרים אותנו".
לבני קייש: "אחרי שפורום מיכל סלה נפגע, ידעתי שאנחנו הבאים בתור. מה שאנחנו רואים עכשיו זה שוב פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. כשאנחנו מדברים על ילדים ועל נוער טרנסג'נדר, הפגיעה היא כפולה ומכופלת"
הקיצוץ שעליו הוחלט עתיד להשפיע באופן ישיר על פעילות הארגונים שבראשן אתן עומדת? לבני קייש: "חד-משמעית כן. ברגע שקיצצו מכל הארגונים, יקצצו גם אצלנו. אנחנו מקבלים תמיכה מהמשרד לשוויון חברתי והובטחו לנו כספים לתוכנית שכבר פיתחנו לליווי משפחות. אחרי שילד טרנס יוצא מהארון הסיפור לא נגמר, הוא רק מתחיל, והמשפחה צריכה מידע, ליווי ותמיכה. אנחנו נתקלים גם במקרים מאוד לא פשוטים. סיימנו את הרבעון השני של התוכנית והוא הוכיח לנו עד כמה היא חשובה ומשמעותית, במיוחד בתקופה האחרונה, שבה פרצו גלי שנאה כלפי אנשים טרנסים. אם לא נקבל את התקציב, אני אצטרך לסגור את המערך הסוציאלי הזה. רק מהמחשבה על זה אני לא נושמת".
מדרר: "כל ארגוני הקהילה עתידים להיפגע. ייפגעו, בין היתר, תוכניות לצמצום אובדנות בקרב להט"ב, מסגרות חוץ ביתיות, התוכנית להגנה מפני בריונות, התוכנית להוצאה ממעגל הזנות. כל אלו הן מסגרות שכל הארגונים עובדים איתן, ואם הן ייסגרו, לא יהיה לנו לאן להפנות".

3 צפייה בגלריה
מירב לבני קייש, מנכ"לית "ברית הלביאות"
מירב לבני קייש, מנכ"לית "ברית הלביאות"
מירב לבני קייש, מנכ"לית "ברית הלביאות". "ידעתי שאנחנו הבאים בתור"
(צילום: טל משולמי)
לבני קייש: "מה שעוד יותר מדאיג אותי זה לאן הכסף הולך. אנחנו דואגות כפליים, כי אנחנו יודעים שמי שהכסף הולך אליו ייצא נגד הילדים שלנו במוסדות החינוך. לוקחים כסף מהקהילה הגאה, ומעבירים אותו למשרד לזהות יהודית. אני חושבת שהזהות היהודית והישראלית של כולנו ממילא התעצמה מאוד מאז 7 באוקטובר. אף אחד לא באמת צריך 25 מיליון שקלים לנושא הזה".
מדרר: "תוכניות לצמצום אובדנות בקרב להט"ב, מסגרות חוץ ביתיות, התוכנית להגנה מפני בריונות, התוכנית להוצאה ממעגל הזנות - כל אלו הן מסגרות שכל הארגונים עובדים איתן, ואם הן ייסגרו, לא יהיה לנו לאן להפנות"
איך אתן מגיבות ופועלות מול ההחלטה לקצץ? לבני קייש: "קודם כול, צריך להביא את העניין למודעות ולצאת לתקשורת, כדי שאנשים יבינו מה אומר הקיצוץ הזה. כמובן שאנחנו גם בתקשורת מול המשרד לשוויון חברתי, ובניסיונות לדבר גם עם אמיר אוחנה ולראות מה הוא יכול לעשות. כתבנו גם מכתב לשר האוצר".
מדרר: "כארגונים, חלה עלינו החובה להבהיר את חשיבות התוכניות שנפגעו, ולוודא שכל חברות וחברי הכנסת והממשלה בקיאים בפרטים. מדובר בתוכניות משמעותיות, הרות גורל ממש. כחברות וחברי קהילה אנחנו צריכות להמשיך ולדרוש, בכל צורה, את המגיע לנו. על המדינה לדאוג לנו כשם שהיא דואגת לקהילות אחרות. אני מקווה שהשרה וחברי הכנסת מהליכוד יעמדו על הרגליים האחוריות ויסייעו לנו, לאחר שיבינו את גודל השעה. אנחנו עובדים מאוד קשה כדי לייצר קרקע יציבה לקהילה שלנו, כדי לתמוך בכל מי שזקוק וזקוקה".
זגורי: "הקהילה הגאה היא הראשונה שנכנסה מתחת לאלונקה בתחילת המלחמה במאמץ האזרחי ובמאמץ ההסברתי, בזמן שמעבירים תקציבים לציבורים שלא משרתים ולא תורמים ולמטרות שלא נראות דחופות בזמן הזה. סדרי העדיפויות מדאיגים"
"אני מנסה לקיים שיח עם משרד האוצר כדי למנוע את הפגיעה הזאת", מכריז אמרי זגורי, מנהל קשרי הממשל של קואליציית הארגונים הגאים. "הקיצוץ הוא גדול, הוא מונע פתיחה של תוכניות שהצורך שלהן עולה מהשטח. מצד שני, חשוב לי לומר בשם הארגונים שבעמנו אנחנו חיים ואנחנו מבינים שיש דברים שצריך לקצץ, ושיש צרכים מאוד משמעותיים כלכלית שהתעוררו בעקבות המלחמה. אנחנו נכנסים מתחת לאלונקה ומבינים שצריך להיות קיצוץ כלשהו".
3 צפייה בגלריה
אמרי זגורי
אמרי זגורי
אמרי זגורי. הקהילה נכנסה מתחת לאלונקה
(צילום: נועם עטייה)
"מצד שני", הוא מדגיש, "הקהילה הגאה היא הראשונה שנכנסה מתחת לאלונקה בתחילת המלחמה במאמץ האזרחי ובמאמץ ההסברתי, בזמן שמעבירים תקציבים לציבורים שלא משרתים ולא תורמים ולמטרות שלא נראות דחופות בזמן הזה. סדרי העדיפויות מדאיגים. האווירה בממשלה היא כזאת שאנחנו לא מרגישים שהקהילה הגאה היא בראש סדרי העדיפויות, אנחנו לא האוכלוסייה שלממשלה דחוף לקדם אותה ולכן אנחנו בסכנה מתמדת. החרב התקציבית מונחת על צווארנו, לכן אנחנו עם עין פקוחה וביקורתית ואנחנו כל הזמן עוקבים אחרי מה שקורה בממשלה. צריך לזכור גם שתקציב הוא דבר מסובך ויש דרכים לתיקונים ושינויים בו, גם אחרי שהוא עבר".
מהמשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה נמסר בתגובה: "בעקבות הפרסום על הקיצוץ בתקציב הלהט"ב ופניות של הארגונים הגאים והרשויות המקומיות, אנו מבקשים להבהיר כי תוכניות האגף לקידום אוכלוסיות להט"ב ימשיכו לפעול ללא פגיעה תקציבית ובדומה לשנים הקודמות. בנוסף למענים הקיימים, יוקצו לראשונה תקציבים ייעודיים לטובת תהליכי מחקר, בשל הנחיצות בפיתוח תוכניות מבוססות נתונים ובניית תפיסה מקצועית. בשל הצרכים ברשויות, בחלק מהרשויות תינתן אפשרות לתקן במשרה מלאה לרכז הלהט"ב ולא בחצי משרה כפי שמתוקצב היום.
"עקב עלויות המלחמה ובהנחיית משרד האוצר, הקיצוץ התקציבי בוצע רק על תכניות עתידיות שאינן קיימות בפועל. אנו נמשיך לפעול ללא לאות לטובת צמצום הפערים וקידום המענים לאוכלוסייה לטובת מדינת ישראל, אזרחיה והחברה הישראלית".