קריסטל מת' או בשם הרחוב שלו "טינה", הוא סם מעורר, פסיכו-אקטיבי, מסוכן וממכר במיוחד, שזוכה לפופולריות גבוהה במסיבות הסקס של הקהילה ההומוסקסואלית בעולם ובשנים האחרונות גם בישראל. למערכת ynet הגיעו בתקופה האחרונה דיווחים רבים על קיום אורגיות המוניות ומרובות משתתפים המיועדות לגברים בלבד ומתקיימות בכל סוף שבוע בעשרות דירות פרטיות או בדירות להשכרה לטווח קצר בדרום תל-אביב. הגברים שהשתתפו במסיבות הסקס ההמוניות מספרים לנו כי השימוש המסיבי ב"טינה" הוא דלק המטוסים החדיש והסינטטי, שמאפשר לחוגגים לעשות סקס ללא הפסקה במשך מספר ימים רצופים.
דן (שם בדוי), גיי בן 24 שמכור לקריסטל מת' ונמצא בתהליכי גמילה, משתף אותנו בפעם הראשונה שהתנסה עם הסם: "לפני שנתיים איזה בחור ממש חתיך שהכרתי בגריינדר (אפליקציית הכרויות פופולרית לגייז - א.ק.) הציע לי לקחת משהו לפני האקט ואפילו לא ידעתי מה זה. משם עברנו למסיבת סקס ענקית בדירה בדרום תל-אביב שנמשכה שלושה ימים רצוף, ונכחו בה אנשים שאין לי מושג מי הם. גם הסקס שם לא היה מוגן. ביום ראשון בבוקר, אחרי שלא אכלתי ולא שתיתי כמה ימים, הלכתי מדרום תל-אביב הביתה ברגל, כשאני עדיין תחת השפעת הסם, ופתאום מצאתי את עצמי מפתה עובד זר באמצע הרחוב ועושה איתו סקס".

4 צפייה בגלריה
מתוך הווידאו
מתוך הווידאו
בקהילה הגאה "טינה" היא המלכה
(צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')

השימוש בקריסטל מת' כולל שתי דרכים עיקריות: הסנפה באמצעות חימום והזרקה ישר לווריד. ד"ר רועי צוקר, ממרפאת גן מאיר - המרכז הגאה בתל-אביב, אשר מכורח תפקידו הפך בשנים האחרונות למומחה בכל הקשור לטיפול במכורים לקריסטל מת', מודאג מאד מחדירת הסם המסוכן לתרבות הבילויים של הגייז בישראל. "המצב הרבה יותר קשה ממה שאנחנו מוכנים להודות", הוא אומר. "השימוש המוגבר בסמים בקהילה וההתמכרות הקשה לקריסטל מת' הוא משהו שלא מדברים עליו, ולמרות כל מה שקורה מסביב והפוליטיקה, הקהילה הגאה היום מספיק חזקה בשביל להציף את הבעיות שלנו".

"בדרום ארצות הברית הסם כבר הרס קהילות שלמות"

מסתבר שהסם שהחיילים הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה השתמשו בו באופן מסיבי, התגלה מחדש לציבור בשנות ה-90 של המאה הקודמת והפך לסם הפופולרי בקרב הנכדים של הצד המנצח: בקליפורניה ובדרום ארצות הברית הוא כבר הרס קהילות שלמות. בשנים האחרונות, כמו כל אופנה סוחפת, הסם הקטלני הגיע לישראל והשתלט על חיי הבילויים של הקהילה הגאה בישראל. יונתן אגסי, שהיה אחד הכוכבים הבולטים בתעשיית הפורנו האירופאית ומוכר לציבור הישראלי בזכות הסרט הדוקומנטרי, המטלטל וזוכה הפרסים "יונתן אגסי הציל את חיי", של הבמאי תומר הימן, מאוד מודאג מהחדירה המסיבית של הסם לתרבות הבילויים של הגייז, וגם הוא מודה שיש קשר של שתיקה והיעדר מידע לגבי השימוש וההשלכות של הסם. "כל אחד שמשתמש בזה יגיד בגאווה - 'אני עושה טינה! יש לנו סם יקר עכשיו ואני יכול להרשות את זה לעצמי'. אבל אף אחד לא יגיד - 'אני מכור לטינה'. זאת לא שתיקה, זאת הכחשה", הוא אומר.
"זה סם שהופך אותך לחסר מעצורים", מוסיף אגסי. "אתה יכול לעבור מבן אדם לבן אדם ואתה פורץ את הגבולות שלך באופן לא מציאותי. בחוויה שלי, הסם תחזק את המקום שבו הייתי ובשלב מסוים כבר לא יכולתי בלי זה וזה השתלט עליי. בשלב מסוים הגוף שלך מתרגל לרמה הגבוהה של הסוטול ומהר מאוד זה עובר מעישון להזרקות". אגסי מראה לנו בהתרגשות עצומה את נקודת ההזרקה החיוורת שבולטת בתוך הקעקוע הגדול שעוטף את זרועו. "הייתי מזריק בין ארבע לעשר פעמים ביום", הוא מודה בצער. "זה סם שנותן לך שעתיים של סוטול לא נורמלי וגם בתל-אביב אני מכיר הרבה אנשים שעברו להזרקות אחרי תקופה מאוד קצרה".

4 צפייה בגלריה
מתוך הווידאו
מתוך הווידאו
יונתן אגסי. "אף אחד לא יגיד שהוא מכור"
(צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')
אגסי, כמו גברים רבים מאזור גוש דן שהתראיינו בעילום שם לכתבה, מתאר יקום מקביל בו השפעת הסם המסוכן על הגוף מאפשרת למשתמש לקבל תענוג עילאי, ביטחון עצמי מופרז וכוח מיני על-אנושי. "בפעם הראשונה שאתה ער ארבעה ימים - זאת חוויה שאתה אומר, 'וואוו, אם אני יכול לחיות גם ביום וגם בלילה – יאללה בוא נעשה את זה, בוא נמשיך לרוץ'. השיא שלי היה 11 יום ברציפות לעשות סקס ולא לגמור. הדבר היחיד שהיה עוזר לי להירגע כשהייתי לבד בבית, מותש, אחרי שלא אכלתי ולא שתיתי כמה ימים, היה לעשות מאמץ של שעה ולנסות לגמור לבד עם עצמי. רק ככה הייתי מצליח להירדם".
גם אוסקר (שם בדוי) בן 35 מתל אביב, מודה שהתמכר ומשתף אותנו בהשפעתה ההרסנית של הטינה: "היה לי עסק משגשג בתחום החינוך אבל טינה הרסה את הכל. בהתחלה הייתי הולך למסיבות סקס בסופי שבוע, נהנה בטירוף ובטוח שאני שולט בזה. היום אני לוקח טינה גם באמצע השבוע, משקר לכולם שאני נקי ולא יכול להפסיק". תומס, אושיית חיי לילה צבעונית ודמות בולטת בסצנת הבילויים של הגייז בישראל, מאוד מודאג ממה שקורה לחבריו לסצנה ובייחוד למצטרפים החדשים לתרבות הגייז בתל-אביב. "בשנתיים האחרונות אנחנו רואים גל חזק שממש פושה גם בדור הצעיר. פעם, אם הייתי רוצה משהו חתיך להיות איתו, אז היינו שותים דרינק של אלכוהול ומרגישים יותר חופשיים. היום ישר מציעים לך קריסטל".

"אתה מגיע למצב שאתה עושה סקס עם אנשים שאתה בכלל לא רוצה"

מסתבר שסגנון החיים של CHEMSEX - שימוש בסמים לצורך הגברת החוויה המינית, כבש את תרבות הבילויים בישראל בכל העוצמה והוא סוחף בעיקר את הדור הצעיר של הקהילה הגאה. ד"ר צוקרמן טוען שבניגוד למיתוג של ההרואין בישראל כסם מסוכן שאין ממנו חזור, על קריסטל מת' בקושי מדברים. "טינה נותן את ההרגשה שזה משהו קליל וחמוד כזה, כמו שלריטלין קוראים 'ריטה' ול-GHB קוראים 'ג'ינה', אבל יש הבדל רציני בין הסמים הללו וצריך לזכור שטינה זה קריסטל מת'. אנשים מגיעים לבתי חולים ומתים רק בגלל שזה נשאר מתחת לשטיח ואף אחד לא מדבר על זה".
אגסי מתאר לנו את האווירה הייחודית במסיבות CHEMSEX מרובות המשתתפים: "אין מצב שמשהו מגיע לשם סחי, אין מצב שמשהו יוצא משם פיכח. אתה יכול להגיע למצב שאתה עושה סקס לא מוגן עם אנשים שאתה בכלל לא רוצה אותם. כשאתה יוצא מהדירה ויורד לרחוב, אתה ישר פותח את הגריינדר - ומוצא עוד בית". כמו רבים בקהילת הגייז שהתראיינו לכתבה, גם אגסי טוען שתרבות הבילויים המפורסמת של הקהילה השתנתה לחלוטין. "היום אתה לא תראה חבורות של אנשים שיוצאים למסיבה, שותים וודקה רד-בול ויאללה בלגן. היום אתה תראה אותם בבית, יושבים על אתרי היכרויות, מחפשים להוסיף עוד אחד ועוד אחד - ופתאום נהיה לך מצב של אורגיה ענקית של שלושה ימים ברציפות".

4 צפייה בגלריה
מתוך הווידאו
מתוך הווידאו
נזקי הסם
(צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')

שאול (שם בדוי) גיי בן 35 שמשתמש בטינה על בסיס קבוע בסופי שבוע אבל לא מגדיר את עצמו מכור, טוען שהסם עוזר לו להתחבר לאנשים למרות ההערכה העצמית הנמוכה שלו. "אני צ'אבי ואין לי קוביות בבטן. בלי טינה - אין סיכוי שאני מוריד חולצה. אם אני רואה חתיך הורס, בלי טינה אני אתבייש אפילו להסתכל עליו. לצערי, בלי הסם לאנשים כמוני בקהילה אין זכות קיום".
תומס, שמכיר באופן אישי בליינים רבים שחייהם נהרסו בעקבות ההתמכרות לקריסטל מת', מנהל בשנים האחרונות מלחמה עיקשת וכמעט חסרת סיכוי נגד תרבות ה-CHEMSEX בקהילה הגאה של תל-אביב, ומשתף אותנו בעצב רב בתוצאות הקשות של השימוש בסם על חבריו הקרובים. "מדובר בתופעות של דיכאון, הסתגרות בבית, חוסר תפקוד מוחלט. אנשים מאבדים את העבודה ואני לא מדבר בכלל על התופעות ארוכות הטווח של איבוד שיניים ואיבוד משקל".
קשה לדבר על CHEMSEX בתרבות ההומוסקסואלית מבלי להיקלע לעולם של הכללות מביכות וסטיגמות פוגעניות שמזיקות למאבק ארוך השנים של הקהילה המוחלשת הנלחמת למען השוויון של חבריה, אולם בעקבות מקרי המוות הרבים והנזק הנורא שנגרם לחברים הצעירים בקהילה, חומת השתיקה של הטינה הולכת ונפרצת. תומס טוען כי "תרבות ה-CHEMSEX מייצרת שגרת סקס שאינה תקינה. ה-CHEMSEX מפרידה את הריגושים מהמגע ומיצירת אינטימיות, ולא מאפשרת לקיים מערכות יחסים רגילות".

הדרך המהירה למטה

מעבר לסכנה המוגברת של הידבקות באיידס ובצהבת נגיפית, ד"ר צוקרמן טוען כי אחת הסכנות המרכזיות בקריסטל היא ההתמכרות המהירה במיוחד. "אני קורא להם 'הג'אנקים החדשים'. לפעמים מספיק לאדם מסוים רק סוף שבוע אחד של שימוש בסם במסיבות סקס והוא כבר מכור. מדובר בהתמכרות פיזיולוגית מאוד מהירה שקשה לצאת ממנה. הסטטיסטיקה מראה כי 90% מהאנשים שנגמלו מהקריסטל חוזרים אליו בסופו של דבר".
רוני (שם בדוי) גיי בן 24 מספר לנו מדוע הוא ממשיך עם הטינה ולמה אין לו כוונות להפסיק. "תהליך היציאה שלי מהארון היה מאוד דרמטי וכאוב. הגעתי לבד לתל-אביב ובלי טינה אני לא מוצא את עצמי. אני ביישן מטבעי ובגלל הנטייה המינית שלי עברתי בילדות המון סבל. בזכות הטינה אני מרגיש שייך, מרגיש אדם מיוחד שאין לו גבולות". ד"ר צוקר מבין בדיוק על מה רוני מדבר: "אנשים שרק נכנסו לקהילה הגאה ורוצים להרגיש חלק ממשהו, להיות שייכים, מוצאים הרבה פעמים את הסם הזה כעזר. הוא מאפשר להם להיכנס לעולם הזה בקלות רבה יותר. אומרים לך, 'בוא תנסה פעם אחת', ואתה רואה מה זה עושה לך. אבל מדובר בפיקציה שהופכת להתמכרות".

4 צפייה בגלריה
מתוך הווידאו
מתוך הווידאו
מתוך הווידאו
(צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')

ד"ר צוקר שחוקר את הנושא לעומק, מצטט מחקרים שפורסמו ב"ניו יורק טיימס", שטוענים כי הסיכוי של גבר הומוסקסואל להפוך למכור לקריסטל מת' גבוה פי ארבעה מגבר סטרייט. "בקהילות הגייז הבולטות בכל העולם, מועדונים שלמים נסגרו כי אנשים כבר לא צריכים את מקומות הבילוי הלגיטימיים. קריסטל מת' הוא לא סם מועדונים. מספיק לך להיות באורגיית בית במשך סופשבוע שלם. זה שינה מאוד את החברה הגאה וזה בדיוק מה שאנחנו מנסים למנוע במדינת תל-אביב".
תומס, שחושש בצדק מהמיתוג השלילי שהקהילה שלו תקבל בעקבות הכתבה, מסייג את דבריו: "בקהילה הגאה בישראל יש גם אנשים רבים שלא נוגעים בסמים ולא יוצאים לחיי לילה ולא חיים סביב המיניות, ולמרות הסכנה שבמיתוג השלילי של כל חברי הקהילה עם השימוש בסמים, אנחנו נמצאים מול בעיה מאוד חמורה וחייבים לדבר על זה. אני פונה לדור הצעיר שבא מהכפר אל העיר הגדולה והולך לאיבוד ורוצה לומר לו: טינה זה לא הפתרון. טינה היא הדרך המהירה להרוס את החיים שלכם".
"לא משנה מי מגיע ומה קרה, אחרי שהסופ"ש נגמר - לאף אחד לא אכפת ממך", מסכם אגסי. "ביום שני אתה מתעורר בדיכאון גמור. אף אחד מאלה שחדרת אליהם יומיים לפני והיה לכם איזה סשן מטורף כזה לא ידאג לך. אם סגנון החיים שלך זה CHEMSEX, אז הדרך למטה היא מאוד מהירה. היום אני כבר לא יכול לקיים יחסי מין בלי טינה, עד היום אני מתמודד עם זה ושום דבר כבר לא מרגש אותי. התרגלתי בימים ההם להביא את הסקס שלי לרמות כאלה שעכשיו שום דבר לא יכול להתעלות על זה".
"יש לי ארבעה חברים קרובים שמתו בגלל הסם", הוא אומר. "בשלב הכי קשה בהתמכרות שלי בברלין, כשהגעתי לתחתית של התחתית, הבמאי תומר היימן שתיעד את חיי לסרט, הכריח אותי לחזור לישראל. למזלי, לפני חמש שנים לא היה את הסם הזה בארץ ונאלצתי להיגמל ממנו. פתאום בזמן האחרון אני שומע שהסם הזה עשה עלייה רצינית לתל-אביב, ובאתרי ההיכרויות אנשים מתחילים לשאול את אותם שאלות שהיו בברלין: "T?".
בשלב זה של הריאיון החושפני, העיניים של כולנו מתחילות לדמוע ואגסי מתקשה לעצור את הבכי. "אני הפסדתי שש שנים מהחיים. את השנים הכי טובות שלי הפסדתי על זה ואני רוצה להעביר לדור הצעיר שזה לא שווה, מדובר בסבל נוראי".

זיהיתם עצמכם בכתבה? מוזמנים לקבוצת תמיכה שפועלת בשיתוף עם הועד למלחמה באיידס והאגודה למען הלהט"ב בישראל.