4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מיותר מדי בחינות, 2020 היא תקופה משונה לחיות בה. כוכבי הנוער החדשים משדרים פלואידיות בכל הנוגע למיניות ומגדר (המשך כך הארי סטיילס), והדבר מחלחל למטה: אחותי בת ה-16 סיפרה לי באגביות מוחלטת שהבן שהיא דלוקה עליו לא בקטע שלה, "כי הוא בי ויש לו קראש על מישהו מבית הספר".
המידע על כך לא מנע ממנה להמשיך להיות בעניין שלו, ולמעשה היה עבורה דרמטי הרבה פחות מהעובדה שהיא והחברה הכי טובה שלה לא באותה קפסולה בבית הספר. בקרב שכבות הגיל אחרות נראה שהקבלה המוחלטת הזאת של ביסים וביסיות טרם התבססה. לצאת עם ביסים או ביסיות עדיין נתפס בקרב רבים ורבות כדבר מפחיד או מאיים. למה? הנה כל מה שמפחיד את הסטרייטים והסטרייטיות.

"היא תבגוד בי עם אישה או גבר"

סטריאוטיפ "הביסית הבוגדנית" עתיק עוד יותר מהזיכרון של יציאה למסיבה והתחככות בזרים מלאי רסס טיפתי בימים נטולי קורונה. המאמינים בסטריאוטיפ משוכנעים שביסיות הן נשים בוגדניות שלא יצליחו להתמודד עם העובדה שהן נמשכות גם לבן זוגן וגם לנשים, ובהכרח יבגדו בו. פחד זה נטוע בסטריאוטיפ נוסף, לפיו הביסית היא אישה אובר-מינית, פרועה, חיית מסיבות, תמיד מעוניינת בשלישיות, או בקיצור – לא מישהי להביא להורים, ובטח שלא מישהי שאפשר לסמוך על נאמנותה המינית.
ובמציאות?
העדפה מינית כזאת או אחרת אינה מתכון לבגידה. זוגתך הביסית יכולה לבגוד בך עם אישה בדיוק כמו שחברתך הסטרייטית יכולה לבגוד בך עם כל גבר שייקרה בדרכה. משיכה מינית היא לא ערובה לנאמנות או לבגידה, והחיבור בין הדברים אינו רלוונטי.

4 צפייה בגלריה
הארי סטיילס
הארי סטיילס
הארי סטיילס. במשך שנים שמר על מיניות עמומה
(Getty Images)

"ביסקסואליות היא רק תחנת מעבר"

הסטריאוטיפ השני עוסק באמונה שהביסקסואליות עליה הצהיר בן זוגך היא תחנת מעבר בלבד אל עבר יציאה מהארון כהומו. בן הזוג יכול אפילו לא להיות מודע לכך שהוא גיי בארון, אבל לך זה כבר ברור – הוא הומו שטוען בתוקף שהוא נמשך גם לנשים וגם לגברים רק כי הוא מפחד לצאת מהארון ככזה. מזל שאת יודעת יותר טוב ממנו.
ובמציאות?
מרבית האנשים יודעים די טוב למי הם נמשכים, בדיוק כמו שסטרייט יודע שהוא נמשך לנשים - אפילו לפני ששכב עם אישה. לכן, כשמישהו אומר שהוא נמשך לנשים ולגברים – אפשר לסמוך עליו שהוא יודע על מה הוא מדבר. כמובן שביסים שונים יבחרו בחירות שונות: יהיו מי שיעדיפו לצאת רק עם אחד המגדרים, אחרות יעדיפו לצאת עם שניהם, ויהיו מי שייקלעו למצב הקלאסי שבו הם היו רוצים לצאת עם שניהם, אבל מוצאים את עצמם מסיבות שונות יוצאים יותר עם בני מגדר אחד. בכל מקרה, תסמכו על מה שבן זוגכם מספר לכם על עצמו. בדרך כלל קשה לפספס משהו כמו משיכה מינית.

4 צפייה בגלריה
זוג שלא מדבר זה עם זה
זוג שלא מדבר זה עם זה
"ומה אם הוא יבגוד בי עם גבר?"
(צילום: Shutterstock)

"ביסים הם לא גבריים וביסיות הן לא נשיות"

ביחס למשקל שאנחנו שמים עליו, מגדר מתגלה כדבר די שברירי לפעמים. יותר מדי נשים לא יימשכו לגבר שיספר להן שהוא נמשך גם לגברים, או התנסה בעבר עם גברים, כי הן ירגישו שהעובדה הזאת פוגעת בגבריות שלו.
באותו אופן, סטרייטים יחששו מזוגיות עם אישה שיצאה גם עם נשים, מחשש שהיא לא נשית מספיק, לא מספיק זקוקה להם, או שייתכן שזה מעיד עליה שהיא לא תמלא את "תפקיד האישה בקשר". בעולם של תפיסות מגדריות נוקשות, ביסקסואלים ייתפסו כמי שפוגעים בתפקיד המגדרי הייעודי שלהם – הוא כ"גבר-גבר" והיא כמישהי נשית שרק מחפשת לשים את הראש על כתף של גבר.
ובמציאות?
משיכה מינית לא אומרת כלום על האופי או על המגדר. ביסית יכולה להיות נשית יותר או פחות, וביסי יכול להיות גבר שהולך למכון מדי יום, כזה שרק רוצה להישאר בבית ולאפות – ולפעמים לא עלינו, אפילו שניהם בבן אדם אחד. חששות דומים לאלו של הסטרייט והסטרייטית קיימים גם בתוך הקהילה הגאה, שם חלק מהלסביות יחששו לצאת עם ביסיות, וחלק מההומואים יסרבו לזוגיות עם גבר ביסי. אפשר להפסיק עם החרדות המיושנות האלה?

"בסוף הן תמיד מתחתנות עם גברים"

אי שם בתקופה שלפני הקורונה, יצאתי למסיבה עם חברים הומואים. כשאחד מהם שמע שאני ביסית, הוא מיהר לספר לי על החברה הלסבית הפנויה שלו, אבל אז הוא הוסיף: "היא בטח לא תרצה ביסית. ברגע שתהיה לכן הזדמנות להתחתן עם גבר, זה מה שתעשו".
התפיסה הזאת קיימת בקרב לא מעט לסביות, לפיה ביסית אולי תצא או תשכב עם נשים, אבל הפיתוי של חיים נורמטיביים עם גבר, תינוק ומתחים עם החמות – פשוט יגברו על ההתנסות הקצרה הזאת. הביסית תעדיף את החיים הנורמטיביים והפשוטים, ותשאיר את הלסבית שבורת הלב מאחור.
ובמציאות?
ללא צל של ספק, מבחינות רבות חיים בזוגיות עם המגדר השני הם פשוטים יותר. הם פשוטים יותר כשמחליטים לגור יחד ומחפשים דירה, הם פשוטים יותר מול המשפחות, הם פשוטים יותר כשחושבים על חתונה וילדים. ועדיין, לא מעט ביסים יבחרו לא לצעוד בדרך הזאת – הכול תלוי בפרטנר שמולם ובקשר שנוצר איתו.

4 צפייה בגלריה
נשים מחזיקות ידיים
נשים מחזיקות ידיים
"ביסית יכולה להיות נשית יותר או פחות. אין חוקיות"
(צילום: Shutterstock)

"ביסים הם מתחזים שעובדים על עצמם ועלינו"

היכולת להימשך גם וגם, המעבר ממערכות יחסים עם גברים ועם נשים – כל אלה עלולים לייצר תפיסה לפיה ביסים הם בעצם מתחזים שבאו לטעום לרגע את העולם הלהט"בי הסוער, רווי המסיבות והכיף – וללכת. הרי אם מישהו יכול לבחור לחיות חיים "נורמטיביים" – מה יש לו לחפש בבלאגן הלהט"בי?
כך, הגבר הביסי שיוצא כל החיים עם נשים כנראה רק בא לבחון לרגע את מה שקורה מעבר לגדר, רומן קצר עם גבר, סימון וי – ובחזרה לזוגיות רצינית עם מישהי, להרגיע את סבתא. האישה הביסית כנראה רק קפצה למסיבה כדי לרקוד עם חברות בלי לפחד מהטרדות, סלפי עם עופרה, מזמוז קטן עם אישה א-לה קייטי פרי – ותכף היא חוזרת לחיים הרגילים שלה.
ובמציאות?
במציאות יהיו ביסים וביסיות שייבחרו לקיים מערכות יחסים עם מגדר אחד יותר מהאחר, יהיו מי שירצו לצאת עם שני המגדרים, ויהיו מי שיתמקמו בכל נקודה אחרת על הטווח הזה. כל הבחירות הן לגיטימיות, ואף אחת מהן לא הופכת את הביסית או הביסי למתחזים.