מחר (ד') ייערך באוניברסיטת בר-אילן כנס שני לקהילת מחקר להט"ב קוויר באגודה הסוציולוגית הישראלית, ויש מי שמתרעם על ההחלטה. הכנס, שנערך על ידי הקהילה הסוציולוגית בשיתוף עם האגודה האנתרופולוגית, נקרא "אוטופיות קוויריות בישראל", והוא כולל הרצאות כמו: "הביקור של קוקסינל בתל אביב: חשיפה ראשונה לקיום טראנסי" ו"הזכות להיות שונה".
ד"ר גילי הרטל, חוקרת באוניברסיטת בר-אילן, סבורה שהביקורת על הכנס מיותרת, מאחר שאוניברסיטת בר-אילן היא אוניברסיטה ככל האוניברסיטאות. מנגד, חיים אליהו, ראש תחום מדיניות ציבורית בארגון חותם, רואה בכנס כניסיון לחתור תחת ערכי המשפחה היהודים. בראיון לאולפן ynet הוא אומר כי: "הכנס הזה הוא חלק ממציאות של חופש אקדמי שאני מכבד, אבל מדובר בחופש אקדמי שפועל בצורה מאוד חד-צדדית. רק בצד אחד של פגיעה בערכי המשפחה ופגיעה בערכים לאומיים וציוניים".

1 צפייה בגלריה
דיון באולפן
דיון באולפן
ד"ר גילי הרטל וחיים אליהו באולפן ynet
(צילום: מתוך הווידאו)

איך הרצאה על דילמות של פלסטינים להט"בים תחת דיכוי כפול, פוגעת בערכי המשפחה ובאתוס הציוני?
"התמונה היא יותר רחבה. החופש האקדמי בבר אילן לצערי במשך כמה שנים הוא מאוד חד-צדדי, והוא מקדם אג'נדה ברורה בשם אותה אצטלה של המילים 'חופש אקדמי'. הכנס הזה הוא חלק ממערכה שלמה של כנסים ושל פעילות שפוגעת בערכי המשפחה", הוא אומר. "אוניברסיטת בר אילן במסגרת מרכז רייקמן ביוני 2016 הגישה דו"ח צללים לאו"ם שמטרתו הייתה לעקוף את מדינת ישראל. זה דפוס פעולה שאנחנו מכירים אותו במסגרת ארגונים כמו בצלם ושוברים שתיקה, שמגישים דוחות לאו"ם כדי לכפות על ישראל דברים שהיא לא רוצה לעשות אותם בעצמה".
לדבריו, "זה גם מה שאוניברסיטת בר-אילן עושה כעת ביחס לערכי המשפחה. אוניברסיטת בר-אילן מזמינה מרצים במסגרת האו"ם, דמויות אנטי ישראליות מובהקות במסגרת החופש האקדמי. מרכז רייקמן באוניברסיטת בר-אילן מפיץ חוברת שטוענת עלילות נגד חיילי צה"ל ונגד תושבים יהודים".
אבל זה לא רלוונטי לחיילי צה"ל הכנס הזה.
"לפני שנה התקיים כנס דומה, כנס הפוליאמוריה, וגם הכנס הנוכחי הזה שיתקיים מחר הוא המשך של אותה מגמה של פגיעה בערכי המשפחה".
"הכנס שלנו הוא לא כנס בעל איזושהי אג'נדה פוליטית מסוימת, ובטח שלא כנס שמתעסק בטיפול", מסבירה ד"ר הרטל. "זהו כנס מחקרי והזמנו חוקרים וחוקרות שעושים מחקר היום בשטח, באוניברסיטאות השונות בארץ ובחו"ל, במסגרת התחום של מדעי החברה. להט"בים קיימים היום בכל שכבות ומגזרי החברה הישראלית, ומתוקף הסיטואציה הזאת אין שום סיבה שבעולם לא לקיים על זה מחקר, לדבר על זה, ללמוד על זה ולייצר איזשהו ידע שבחלקו יכול לשרת את החברה הישראלית. אנחנו בסופו של דבר באוניברסיטה".
את השמועה על הפגנה שעתידה להתרחש מחוץ לאולם ההרצאות, דוחה אליהו מכל וכל: "כל הטענות ביממה האחרונה על הגברת האבטחה הן חלק מפרופגנדה שהאוניברסיטה עושה. אף אחד לא מאיים על אף אחד. אנחנו בסך הכל שמים תמונת מראה, ואומרים, 'תתמודדו, תתייחסו לטענות, תענו לנו בצורה קונקרטית'".