"פגשתי את טרי כשנרשמתי לאתר היכרויות טרנס. שיניתי את השם שלי מדוני לטוני והמצאתי לעצמי עבודה ואישיות שלמה כדי לשמור על אנונימיות. כעסתי על עצמי, אבל לא הייתי מסוגל לחשוב על זה שמישהו יגלה. לא ציפיתי להתאהב". במילים אלו פותח דוני (ריצ'ארד גאד), כוכב המיני-סדרה, "אייל קטן" (נטפליקס) את סצנת האקספוזיציה למערכת היחסים אפופת הבושה שהוא מנהל עם טרי (נאוה מאו), אישה טרנסית שהכיר.
"היא הייתה מבריקה, חריפה, שנונה, חסרת בושה. כל מה שאני לא הייתי. ככל שצחקנו ודיברנו והעברנו את הזמן יחד עד אור הבוקר, כך התאהבתי בה יותר, אבל חששתי שכשנהיה יחד אפגוש מישהו שאני מכיר, למשל מהפאב או מעולם הקומדיה, והוא יזהה שאני יוצא עם אישה טרנסית. לא יכולתי להתגבר על הטיפשות של הבושה שלי, אז כשהגענו לשלב של להיפגש בחוץ, דאגתי שהדייטים שלנו יתקיימו בבר קוקטיילים אפלולי בקצה העיר".
5 צפייה בגלריה
דוני וטרי ב"אייל קטן"
דוני וטרי ב"אייל קטן"
דוני וטרי ב"אייל קטן"
(צילום: צילום מסך באדיבות נטפליקס)
"אייל קטן" הפכה בשבועות האחרונים לסנסציה של ממש. בכל מקום ברחבי הרשת, מישהו כותב על הסדרה הזאת סטטוס וביקורת משתפכת. אבל עבור נשים טרנסיות בישראל ובעולם, יש בסדרה הזאת גם גרעין אמת מטריד ביותר: גברים סטרייטים שיוצאים עמן ייהנו מחברתן, יתאהבו בהן, אבל יתקשו מאוד להתמודד עם הבושה החברתית שעדיין קיימת בחברה שלנו.

"לא מוכנה להיות הסוד של אף אחד"

"בסדרה, שהיא מעולה לדעתי, הגבר לוקח את האישה למסעדה בקצה העיר, אבל יש בנות שאפילו לזה לא זוכות, בנות שיכולות לקיים את הזוגיות שלהן רק בין ארבעת הקירות של הבית שלהן. אצלנו בארץ זה נדיר מאוד שגבר סטרייט יסכים לצאת איתך למקומות ציבוריים", אומרת הטרנסג'נדרית ג'סיקה ואן דה רובארט (29) מרחובות, מחנכת במכללת מרשה, המכללה הלהט"בית הראשונה.
5 צפייה בגלריה
ג'סיקה ואן דה רובארט
ג'סיקה ואן דה רובארט
ג'סיקה ואן דה רובארט. "אצלנו זה נדיר שגבר ייקח אותך למקומות ציבוריים"
(צילום: סלפי)
נתקלת בסיפור דומה גם בחייך? "היה מישהו שהייתי איתו בקשר במשך חודש. הוא היה גרוש טרי", היא נזכרת. "היינו נפגשים פעמיים בשבוע, לרוב אצלי בבית. היה ממש כיף, היינו יושבים, אוכלים, רואים סרטים יחד, שוכבים, והוא לא הפסיק להגיד לי כמה כיף לו איתי, והוא גם אמר שאני הסקס הכי טוב שהיה לו בחיים. ואז הוא דיבר איתי על אקסקלוסיביות.
"מאוד שמחתי שהוא לוקח את היחסים בינינו ברצינות והסכמתי לזה, אבל באותה שיחה שאלתי אותו אם הוא ייקח אותי לדייט מחוץ לבית, אם הוא יכיר אותי לילדים שלו ולמשפחה שלו, והוא ענה, 'לא, מה פתאום. את יודעת שזה לא משהו שאני יכול לעשות'. מצד אחד, הוא רצה שאני אהיה שלו, אך מצד שני הוא תכנן להשאיר אותי בין ארבעת הקירות. בבית הוא היה מוכן לתת לי כל מה שאני צריכה, אבל הוא לא היה מסוגל להוציא את זה החוצה".
ג'סיקה: "שאלתי אם הוא ייקח אותי לדייט מחוץ לבית, והוא ענה, 'לא, מה פתאום. את יודעת שזה לא משהו שאני יכול לעשות'. בבית הוא היה מוכן לתת לי כל מה שאני צריכה, אבל הוא לא היה מסוגל להוציא את זה החוצה"
למה אנשים חיים עם פיצול כזה, בין המשיכה שלהם לחוסר היכולת להציג אותה בפני החברה? "כששאלתי אותו למה הוא מתעקש להסתיר את זה, הוא ענה שזה מערער את הסטרייטיות שלו, שהוא לא מוכן לצאת מהארון הזה. בגלל זה נפרדנו ונותק הקשר. אני לא מוכנה להיות הסוד של אף אחד. אם אתה מספיק גבר לחבק ולנשק אותי בבית, לקנות לי, לאהוב ולפנק אותי, אז תעשה את זה גם בחוץ. אני חושבת שאם אתה מתאהב במישהי ואתה נמצא איתה ורוצה איתה זוגיות, אז ברור שאתה תצטרך לצאת מהארון הזה".
"מצד שני, אני יכולה להבין נשים טרנסיות שחיות ככה", היא אומרת. "כשאת טרנסית יש משהו מאוד מאשרר בגבר שרוצה אותך ואוהב אותך, במיוחד אם באת ממשפחה שלא נתנה לך אהבה ואולי גם לא הייתה לך זוגיות שנתנה לך אהבה. בטח אם את בלי עורף משפחתי, תעסוקתי וחברתי.
"כשגבר פתאום רואה אותך כאישה, כמו שאת, כמו שאת רוצה להיות, את כל כך מתמכרת למה שהוא נותן לך, שאת מוכנה להסתפק בכך, גם אם זה לרגעים בודדים וגם אם זאת רק פנטזיה של זוגיות. זה לא טוב או לא טוב, את פשוט מתמכרת לבן אדם שמספק לך את החוויה הזאת. אני מרחמת על אישה כזאת, אבל אני גם מאוד מבינה אותה. לדעתי, מי שאשם זה הגבר. הוא יודע מה הכוח שלו. גבר שיודע שאישה מוכנה להישאר איתו למרות שהוא מחביא אותה ושומר אותה בסוד הוא הבעיה, לא היא".
ג'סיקה: "כששאלתי אותו למה הוא מתעקש להסתיר את זה, הוא ענה שזה מערער את הסטרייטיות שלו, שהוא לא מוכן לצאת מהארון הזה. בגלל זה נפרדנו ונותק הקשר. אני לא מוכנה להיות הסוד של אף אחד"
את בזוגיות כרגע? "אחרי שהייתי עם גברים שלא התגאו בי, למזלי התברכתי בגבר שלא מתבייש בי, והוא גם דחף אותי לצאת, ולעשות דברים, ולפרסם את מי שאני. היינו נשואים 11 שנים ולא מזמן התגרשנו, אז עכשיו אני שוב יוצאת לדייטים".

"הם לא סגורים על עצמם ולא מבינים אם הם הומואים או סטרייטים"

"אני מכירה כל כך הרבה מקרים של טרנסיות שנמצאות בזוגיות שהגבר מתבייש בהן והן מוכנות לקבל את זה רק כדי לא להיות לבד", אומרת ליבי בר (38) מתל אביב, מנהלת 'הבית הטרנסי', מומחית לבניית ציפורניים ובעלת העסק העצמאי "ליבי ניילז".
"גברים שמסתירים את הזוגיות שלהם עם טרנסית, לא סגורים על עצמם ולא מבינים מה הם, האם הם הומואים או סטרייטים. הם חוששים מאיך שהחברה תראה אותם. הגברים שאני הייתי איתם ביחסים הם לגמרי סטרייטים. הם יצאו עם נשים לפניי ואחריי. היו לי למשל יחסים עם גבר ששמעתי שאחרי שנפרדנו, הוא סיפר שהיינו רק ידידים. שיבושם לו. אני לא אלך יותר עם מישהו שמתבייש בי, כי אני לא איזה יצור.
5 צפייה בגלריה
ליבי בר
ליבי בר
ליבי בר. "הוא סיפר שהיינו רק ידידים"
(צילום: סלפי)
"כשאני פוגשת גבר ואני רואה שזה רציני, אני קודם כל שואלת אותו, כדי לבדוק כמובן, אם הוא היה לוקח אותי איתו לארוחת שבת אצל המשפחה שלו. ברגע שהוא מתחיל להתעקם או להתפתל ולהתחמק, אני אומרת לו תודה רבה, לך לדרכך. אם הוא מתבייש, שיישאר בבית".
ליבי: "כשאני פוגשת גבר ואני רואה שזה רציני, אני קודם כל שואלת אותו אם הוא היה לוקח אותי לארוחת שבת אצל המשפחה שלו. ברגע שהוא מתחיל להתפתל ולהתחמק, אני אומרת לו תודה רבה, לך לדרכך"
"כשאני עושה הרצאות אני תמיד שואלת את כולם בפומבי 'מי כאן היה לוקח אישה טרנסית לארוחת שבת אצל אמא שלו?' ואף אחד לא מרים את היד", אומרת לינור אברג'ל (40) מתל אביב, מנכ"לית של עמותת "טרנסיות ישראל". "אבל כשנגמרת ההרצאה, הרבה באים אליי ואומרים לי, בארבע עיניים, 'דווקא הייתי לוקח אותך למשפחה'".
"ברור שכאשר גבר סטרייט יוצא עם אישה טרנסית, אז נשאלת השאלה מה זה אומר על הזהות המינית שלו, מה זה מעיד עליו. האם הוא שייך לקהילה עכשיו? זה מכניס אותו לסוג של ארון", היא מסבירה. "יצאתי פעם עם נהג אוטובוס, הוא היה מקסים, רווק, וממש נדלק עליי. שנינו באותו גיל ואותו מזל. אבל הוא לא יכול היה להיראות איתי בפומבי, רק בחדרי חדרים, אצלי או אצלו. הוא כל הזמן הסתיר דברים ופרטים עליו. פיתחתי רגשות כלפיו אבל הרגשתי שמשחקים בי, שזה לא רציני, אז החלטתי לנתק את הקשר. הוא ניסה להמשיך להיפגש אבל לא נתתי לו, כי הבנתי שזה לא בריא לי".
5 צפייה בגלריה
לינור אברג'יל
לינור אברג'יל
לינור אברג'יל. "המון טרנסיות מוכנות לקבל את זה"
(צילום: אוסף פרטי)
"יש המון טרנסיות שמוכנות לקבל את זה. הן כל כך רוצות מערכת יחסים ולכן מוכנות לפשרה הזאת, אני לא מסכימה. יש גם כאלה שאין להן בעיה עם ההסתרה. אני מכירה טרנסיות שיוצאות עם גברים ערבים שעובדים בתל אביב ולא מתביישים ללכת איתן ברחוב ולצאת איתן לכל מקום, אבל הם חוזרים כל סוף שבוע לאישה שלהם בכפר, בלי שהיא יודעת על החיים הכפולים שלהם".
מה איתך מבחינה זוגית? "אני בזוגיות ובן הזוג שלי מעולם לא התבייש בי או הסתיר אותי. הוא סיפר לאמא שלו עליי אחרי כמה חודשים שיצאנו, סיפר גם לילדים שלו ואני מכירה את כל המשפחה המורחבת שלו. אבל הוא גם אומר שהוא מעולם לא הרגיש שהוא יוצא עם טרנסית ומעולם לא נמשך לטרנסיות, ושאם לא הייתי מנותחת אז הוא לא היה יוצא איתי, זה מאוד עקרוני לו כי הוא לא הומו ולא נמשך לאיברים של גבר. אין לו ספק שהוא סטרייט וזה לא מערער את הזהות שלו".

"ההסתרה מוחקת את הקיום שלה"

"מערכת יחסים שבה בן זוג מסתיר אותך, מסתיר את קיומך, דורכת למעשה על הערך העצמי שלך", אומר אור מירוני, מטפל נפשי מומחה לטראומה וטרנסג'נדר בעצמו. "רוב הטרנסיות באות מראש עם הערכה עצמית מאוד נמוכה בשל דיספוריה מגדרית שמלווה אותן עד לשינוי. למרות שהיא אישה, הגבר המסתיר עדיין לא לגמרי רואה בה אישה, ובכך הוא מעצים את התחושה שהיא לא מספיק טובה. הוא מוחק את הקיום שלה, מה שלעיתים המשפחה שלה עשתה. זה דיכוי על דיכוי, ונורא קשה להשתחרר משם כי הן מאמינות שהן לא מספיק טובות ולכן מוכנות לקבל מערכת יחסים כזאת.
"אישה שמעריכה את עצמה לא הייתה מוכנה למערכת יחסים כזאת. גבר כזה הרי לא יתחתן איתך, ובסופו של דבר, ברוב המקרים, את תיזרקי והוא יישאר בחיק המשפחה הסטרייטית ששם הרבה יותר קל לו. לאורך זמן, ההשלכות של מערכת יחסים כזאת כוללות בדידות איומה. את, שבאת כטרנסית ועברת את כל התהליך הכל כך קשה הזה של יציאה מהארון מול עצמך, מול המשפחה, מול העולם, ועברת ניתוחים ועברת את כל מה שצריך כדי להרגיש שלמה עם מי שאת, בוחרת בזוגיות עם בן אדם שלמעשה לא מסוגל להשלים עם מי שאת. זאת התנסות קשה מאוד".
5 צפייה בגלריה
אור מרוני
אור מרוני
אור מרוני. "זאת מחיקה של הקיום"
(צילום: סלפי)
מה לגבי הגברים, מה ההשלכות של ההסתרה עליהם? "הרבה פעמים אלה שלא מוכנים לצאת בגלוי עם הקשר באים מחברות שבהן מאוד קשה לצאת מהארון. זה מסביר חלק מהפחד. כמו כל בן אדם שנמצא בארון ובוחר להישאר בו, הוא חי בסבל גדול, הוא חי חיים כפולים, עם מסכות. גם הם בעיקר מאוד בודדים".
"פגשתי אישה טרנסית. אתם צריכים לראות אותה. היא האדם הכי יפה שאי פעם פגשתם", אומר דוני, גיבור הסדרה "אייל קטן" באחד מרגעי השיא של הדרמה. "פשוט לא יכולתי, לא הצלחתי לאהוב אותה. אני מבין זאת עכשיו. אני מבין למה הרסתי את זה. זה בגלל שאהבתי דבר אחד בעולם הזה יותר ממה שאהבתי אותה, דבר אחד. אתם יודעים מה היה הדבר הזה? לשנוא את עצמי. אני מת על זה, אני מכור לזה, אני לא מכיר שום דבר אחר. כי חס וחלילה לנצל הזדמנות להיות מאושר. בגלל זה פישלתי איתה, כי שנאתי את עצמי הרבה יותר משאהבתי אותה. ואהבתי אותה מאוד".