"השאלה 'האם אתה אקטיבי או פסיבי?' מגיעה די מהר באתרי היכרויות של גייז, וכשהייתי עונה שאני לא אוהב חדירה, כמעט תמיד הייתי נתקל בדחייה", משתף שי דוידי (51), עורך טלוויזיה וגיי מוצהר, שמעיד על עצמו כי אינו מעוניין להשתתף בפרקטיקה של חדירה אנאלית, לא כנותן ולא כמקבל.
"תמיד נמשכתי לגוף גברי ושעיר, וקיימת בתוכי התשוקה לגעת בו ולהרגיש אותו, אבל פי הטבעת שלי או שלו אף פעם לא הופיע או לקח חלק בפנטזיות שלי, בשום צורה וכיוון. יותר מזה, אם המיניות מגיעה לאזור הזה, זה מוריד לי את החרמנות. רק לאחרונה הבנתי שלהעדפה המינית שלי יש מונח שמגדיר אותה, ושאני לא לבד בזה".
דוידי אכן לא לבד, ולהעדפה המינית שלו יש שם - "סייד" (Side), אינדיבידואל שאינו מעוניין בחדירה אנאלית. החודש "גריינדר", אפליקציית ההיכרויות המפורסמת שפונה לקהילה הגאה, איפשרה לראשונה למשתמשים שלה לבחור ב"סייד", לצד שלוש האפשרויות שכבר קיימות בתוכה, ומתארות העדפה פרקטית בסקס: "אקטיבי", "פסיבי" ו"ורסטילי".

3 צפייה בגלריה
שי דוידי
שי דוידי
שי דוידי. לא אקטיבי ולא פסיבי, סייד
(צילום: אוסף פרטי)

אגב, לא מדובר במונח חדש. למעשה, המילה "סייד" קיימת כבר משנת 2013. מי שהגה אותה הוא ד"ר ג'ו קורט האמריקאי, שתיאר את ההעדפה הזאת בסדרת מאמרים שפרסם באותה שנה, אחרי שבעצמו חיפש אחר מונח שיגדיר את העדפתו המינית במיטה.

"כאקטיבי לא נהניתי, כפסיבי זה היה סיוט"

"כשאתה מקבל הכרה אתה זוכה לשחרור מאוד גדול", מודה דוידי. "בשבוע האחרון הסתובבתי באופוריה בגלל זה. הרגשתי גאווה בזכות השינוי שקרה ב'גריינדר'. ממש כמו שבשנות ה-90 התרגשנו ממצעדי הגאווה הראשונים, ככה ההכרה הזאת ריגשה אותי ועוררה בי אמוציות.
"אלא שלצד הסיפוק והשמחה מהשינוי, הרגשתי גם זעם וכעס בגלל הדיכוי, הבושה והשונות שהרגשתי כל השנים. האנושות תמיד מעדיפה לתחום אנשים במספר קטגוריות מצומצמות ומוכנות מראש, להיצמד לטייטל, ובגלל שאף פעם לא רציתי להיות פסיבי או אקטיבי, הרגשתי חריג. מה שמשמח אותי זאת לא העובדה שהמציאו שם שמתאר את המיניות שלי, אלא עצם ההכרה בה כלגיטימית".
מתי הבנת שאתה כזה?
"אנאלי אף פעם לא הופיע לי בפנטזיה, גם כנער מתבגר הומו".
אבל התנסית בסקס אנאלי?
"כן. ניסיתי פעמים בודדות את שני התפקידים. כאקטיבי לא נהניתי במיוחד וכפסיבי זה היה סיוט, כואב, זה לא מחרמן אותי. זה גם מאיים, מלוכלך, פרוצדורה וטרחה מיותרת לטעמי. נהניתי מזה הרבה פחות מסקס בלי חדירה. כשיצא לי לראות חדירה בפורנו זה לא היה לי נעים, זה נראה לי כמו משהו אלים. יש סקס הומואי שהוא לא אנאלי, למה לקח ל'גריינדר' כל כך הרבה שנים להכיר בזה? למה הייתי חייב לבחור בין אופציות שהן לא אני?"
סייד מוותר רק על חדירה או על כל מין שקשור בפי הטבעת?
"אני באופן אישי גם לא אוהב רימינג. כל מה שקשור בפי הטבעת לא בא לי טוב בסקס. אבל מבחינת סיידים אחרים, יש ויש. אני רואה בקבוצות, אצל כל אחד זה אחרת ויש קשת שלמה של העדפות".
"היו מקרים שהצד השני בכלל לא הבין שיש אופציה לסקס בלי חדירה. היו גם תגובות מרגיזות כמו 'אז אתה לא אוהב סקס'"
פרקטיקות מיניות שאינן חודרניות מתעצמות בסקס של סייד?
"למגע הגופני עצמו, החושני, יש הרבה יותר מקום וזה העיקר מבחינתי. גם סקס אוראלי ונשיקות כמובן. אני מרגיש, וכמובן שזה לגמרי אישי, שסקס שהוא לא אנאלי הוא יותר רגשי, רך וחמים. במקום שאני אזיין אותך או אתה אותי, יש אינטימיות יותר חזקה".

3 צפייה בגלריה
שי דוידי
שי דוידי
שי דוידי. "מיניות ללא חדירה היא מיניות הרבה יותר אינטימית ורכה"
(צילום: אוסף פרטי)

איך פרטנרים פוטנציאליים מגיבים להעדפה שלך?
"זה קושי די גדול. היו מקרים שהצד השני בכלל לא הבין שיש אופציה לסקס בלי חדירה. היו גם תגובות מרגיזות כמו 'אז אתה לא אוהב סקס'. אבל כמובן שהיו כאלה שזרמו איתי ועם חלק היה גם סקס מעולה".

מישהו אמר לי פעם, "מה, אתה לסבית?"

למרות שמין אנאלי נתפס לרוב כחלק העיקרי ביחסי מין בין גברים, מחקרים שונים הוכיחו עד כמה הוויתור עליו הוא נפוץ. במחקר מקיף שפורסם בשנת 2011, במסגרתו רואיינו כ-25 אלף גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, רק 35% העידו כי יחסי המין שלהם כוללים חדירה אנאלית, ו-75% העידו כי הם כוללים מין אוראלי.
לפני סטוץ אתה מבהיר מראש שאתה לא מעוניין במין שכולל חדירה?
"אם זה עולה בהתכתבות שלפני, אז אני מציין זאת. פעם אחת מישהו בא אליי ואיך שהוא נכנס, הוא הלך לחדר והתפשט, בלי לדבר. הדבר הראשון שהוא אמר לי, זה לשאול אם אני פסיבי או אקטיבי. כשעניתי שאני לא אוהב חדירה, הוא מיד התלבש והלך, יצא מהדלת בלי לומר מילה. זה זיכרון טראומטי מבחינתי. זה היה משפיל בצורה בלתי רגילה".
מה לגבי זוגיות?
"בזוגיות זה עוד יותר מורכב ועוד יותר אישיו כי יש פחות פרטנרים פוטנציאליים, ואתה מרגיש מוגבל מבחינת האפשרויות. נכון שיש הרבה כאלה שבכלל לא דחוף להם סקס אנאלי בסטוץ או במפגש הראשון, אבל אם הם שומעים שאתה לא אוהב חדירה, אז אין לזה אופק מבחינתם.
"הייתה לי פעם מערכת יחסים ארוכה עם מישהו שהוא לא סייד, ולמרות שהוא היה ממש בסדר עם זה שאני לא עושה חדירה ולא היה לחוץ על זה, עדיין הסתובבתי כל הזמן בפחד שמתישהו הוא יעזוב אותי בגלל זה, או שהוא לא מסופק מספיק".

3 צפייה בגלריה
אפליקציית גריינדר
אפליקציית גריינדר
אפליקציית גריינדר. לא ברור מדוע חיכו מאז 2013 עד שהוסיפו את הקטיגוריה החדשה
(צילום: shutterstock)

לאורך השנים הקהילה הגאה הייתה שיפוטית כלפיך?
"מאוד. הרבה הומואים לא מקבלים את זה, מזלזלים, אתה כל הזמן חשוף לביקורת על זה. מישהו אמר לי פעם, 'מה, אתה לסבית?'. הרבה חברים קרובים התייחסו אליי בהתחלה כאילו שיש לי איזו בעיה פסיכולוגית שאני צריך להתגבר עליה. אנשים כאלו מחזירים את הקהילה שנים אחורה.
"כמו שפעם אמרו להומואים שהם כאלה כי הם מפחדים מנשים או שהם צריכים להתגבר על הפחד מכוס, אז אותו הדבר עם חברים הומואים שחשבו שאני צריך להתגבר על הפחד ממין אנאלי ושיש לי בעיה שאני צריך לטפל בה. אמרו לי, 'אתה לא יודע מה אתה מפסיד, אתה לא מבין את ההנאה', וזה בדיוק כמו שסטרייטים לפני 30 שנה אמרו לי את זה על נשים.
"שמעתי פעם אפילו הרצאה של סקסולוג הומו שאמר שהימנעות מסקס אנאלי נובעת ממחסום או מבעיה פסיכולוגית. היו כאלה שהרחיקו לכת ואמרו שההימנעות אומרת שאני לא מקבל את עצמי בתור הומו, למרות שיצאתי מהארון בגיל 21. נכנסתי מזה לסרטים".
"הייתה לי פעם מערכת יחסים ארוכה עם מישהו, ולמרות שהוא היה ממש בסדר עם זה שאני לא עושה חדירה ולא היה לחוץ על זה, עדיין הסתובבתי כל הזמן בפחד שמתישהו הוא יעזוב אותי, או שהוא לא מסופק מספיק"
פנית לייעוץ מקצועי?
"כן. בסופו של דבר, באמת ניגשתי לטיפול אבל הפעם המטפל, שמתמחה בקהילה הגאה, דווקא הבהיר לי שאין לי סיבה להרגיש לא בסדר עם עצמי או פחות טוב, ושיש מקום לכל העדפה. לא כל החיים ההומואים זה 'מי מזיין את מי'. בקיצוניות השנייה, יש אנשים שלא מעניין אותם כלום חוץ מלזיין או שיזיינו אותם. חלק גם לא מתנשקים או לא רוצים לדעת איך קוראים לך. כשכל הסקס מתנקז רק לטכניות של זיון, בלי רגש ואינטימיות, זה בעיניי הרבה יותר הומופובי מלהיות סייד".
"שמעתי פעם הרצאה של סקסולוג הומו שאמר שהימנעות מסקס אנאלי נובעת מבעיה פסיכולוגית. היו כאלה שהרחיקו ואמרו שההימנעות אומרת שאני לא מקבל את עצמי בתור הומו, למרות שיצאתי מהארון בגיל 21"

"יש עולם שלם בלי חדירה"

לאחרונה, לצד הבוקסה הרשמית ב"גריינדר", החלו להיפתח גם קהילות ברשתות החברתיות שפונות להומואים שמגדירים את עצמם כסייד. "יצא לי לגלות את הקבוצות הללו בחודשים האחרונים", אומר דוידי. "יש אפילו קבוצה ישראלית בשם 'סייד וייז', שיש שם עכשיו דיבור על ארגון מפגש סיידים ראשון בישראל.
"יש גם קבוצה בינלאומית ותיקה בפייסבוק, גדולה מאוד. שתיהן משמשות קצת כמו קבוצת תמיכה, כי כל משתתף חדש שמגיע מבטא הקלה אדירה. בכל זאת, אנחנו מיעוט בתוך מיעוט. כולם מדווחים על חוויות של דחייה, שונות ובושה. כשנעשה השינוי ב'גריינדר', כולם הגיבו בהרבה התרגשות".
מתי שינית את הסטטוס באפליקציה?
"מיד, איך שזה קרה, ביום שבת לפני שבועיים. אי אפשר היה לפספס את החגיגה בקבוצות. זה היה כמו הכרזת עצמאות".
אתה חושב שהתוספת החדשה תקל על הקשיים שתיארת?
"ברור, זה לדעת שאתה לא לבד בעולם. בעקבות השינוי כבר יותר קל לסיידים למצוא האחד את השני, וברור לי שזה הולך להתרחב לעוד אתרי היכרויות. מבחינה הקהילה הגאה, התוספת החדשה מעלה את המודעות לאפשרות הזאת ונותנת לה לגיטימיות, וברמת התודעה זה חשוב מאוד.
"מעבר לזה, יש תפיסה רווחת, גם אצל סטרייטים, שמין או עיקר המין הוא החדירה עצמה, וזאת תפיסה לא נכונה שרק פוגעת בהנאה ממין, ויוצרת ציפיות שעלולות לגרור אכזבה או תחושת כישלון. התפיסה הזאת מצמצמת את המנעד המיני ואני שמח שמרחיבים את התפיסות לגבי מין, ושמבינים שיש עולם מיני שלם בלי חדירה".
כמו כל פרקטיקה מינית, יש מי שנצמד אליה ויש מי שמתנייד בין הקטגוריות, או בוחר בה באופן זמני מסיבות שונות, לעיתים רפואיות. "אני הייתי פעם פסיבית קשה", מספר נ', המעדיף להישאר בעילום שם. "לא רק סתם חדירות, גם 'דאבל-פנטריישן' ו'פיסט פאק'.
"פעם השתתפתי באורגיה והלכתי רחוק מדי. חוויתי פציעה רקטאלית קשה שגררה התערבות כירורגית. אז במשך כמה חודשים טובים לא יכולתי לחשוב בכלל על לקבל, אבל אני בכל זאת בן אנוש ועלתה בי החרמנות מדי פעם, אז מצאתי את עצמי מחפש סקס בלי חדירה, והאמת? הופתעתי. אז הייתי סייד לתקופה ועכשיו אני יוצאת מזה בהדרגתיות".
"הקהילה בארץ ובעולם עוברת תהליך התבגרות שהוא מבורך לדעתי", מסכם דוידי. "אם פעם התעסקנו בעיקר בקשיים ובדיכוי של הקהילה מול העולם החיצון, עכשיו אנחנו מתעסקים סוף-סוף גם בעניינים פנים-קהילתיים. רואים את זה גם ביצירות התרבותית וגם בשיח הציבורי. מי-טו היא דוגמה לזה, גם ההתייחסות לגיל השלישי בקהילה שמשתפרת, ועכשיו גם הלגיטימציה לסייד".