אחרי שסגר את שעריו לפני שנתיים, בשל פריצת האקרים איראנים לשרתי החברה, אטרף דייטינג, אחד מאתרי ההיכרויות המפורסמים ביותר בקהילת הלהט"ב של ישראל, הודיע החודש שהוא חוזר. אבל האם אחרי הפריצה המדוברת, שסיכנה הרבה מאוד אנשים וצעירים שעדיין בארון, ומעולם לא לוותה בהתנצלות, יש לאתר הזה מקום?

5 צפייה בגלריה
אפליקציית אטרף
אפליקציית אטרף
אפליקציית אטרף
(צילום: זיו שמע, יח"צ אטרף)
"אטרף היה חלוץ בתחומו, אבל אני לא יודע אם זה כל כך קשור לתקופה עכשיו. לפני 20 שנה, כשהקימו אותו, הוא היה הבית שלנו. האנשים שהקימו אותו באו מתוך הקהילה והביאו דבר שעד אז לא היה לנו. מעבר לאתר היכרויות, עבורי הוא גם היה מנוע למכירת כרטיסים", אומר המפיק והאושיה הקהילתית, שמעון שירזי. "אטרף הוא מפעל חייהם של אייל הבר וניר צדיקריו. אני הייתי זה שעשה להם את מסיבת ההשקה כשהם רק פתחו, ומאותו הרגע תמיד שמתי את הלוגו שלהם על ההזמנות שלי".
אז למה העיתוי לחזרתם פחות קשור בעיניך? "אני אישית חושב בתקופה הזאת בעיקר על החיילים ועל החטופים. הראש שלי לא במקומות האלה. אני לא אוהב שאנחנו כגייז מצמיחים לעצמנו קרניים, שאנחנו מנותקים מהסביבה. אני עוד לא עשיתי מסיבה מאז 7 באוקטובר, כי אנחנו מחכים לטוב. זאת דעתי".
5 צפייה בגלריה
שמעון שירזי
שמעון שירזי
שמעון שירזי. מנוע למכירת כרטיסים
(צילום: ענבל מרמרי)
"אטרף היה חלוץ בינלאומי בתור פלטפורמת הכרויות ללהט"בים, ועל כך יש גאווה", אומר אימרי קלמן, יו"ר "הרשימה השווה", רשימת הלהט"ב למועצת העיר תל אביב-יפו. "לאורך השנים, לאתר היה תפקיד חשוב בהתגבשות הקהילה, בהיותו פלטפורמה מרכזית למפגשים רומנטיים, התנסויות מיניות וקידום תהליכי יציאה מהארון האישי והקולקטיבי.
"מאז קריסת האתר ועד לחזרתו לפעילות בימים אלו, עברה הקהילה תהליכים חשובים ומורכבים שטרם הסתיימו, ביניהם שיח חשוב על מיניות בטוחה, גבולות, התמסדות נורמטיבית וערכים קווירים. אני מקווה שבעלי האפליקציה ישכילו להתאימה לזמננו ולשינויים שעברנו. טוב שהזירה העסקית שבה האפליקציה פועלת הפכה לתחרותית יותר, וטוב שהקהילה הגאה נמצאת בנקודה שהיא יודעת מה מגיע לה וכיצד לדרוש זאת".
ביאלר: "אחד הדברים הכי בסיסיים בלהיות להט"ב זה להבין שיש עוד אנשים כמוך ושאתה לא לבד, ואטרף הציעו שירותים מבוססי מיקום בארץ, הרבה לפני שמישהו בכלל ידע מה זה"
"אחד הדברים הכי בסיסיים בלהיות להט"ב זה להבין שיש עוד אנשים כמוך ושאתה לא לבד, ואטרף הציעו שירותים מבוססי מיקום בארץ, הרבה לפני שמישהו בכלל ידע מה זה", אומר ארז ביאלר, מומחה בפרסום במדיה החברתית והבעלים של גלריה PAN לאמנות הומוסקסואלית. "את החבר הראשון שלי הכרתי דרך אטרף. גדלתי יחד עם המותג ואני שומר לו חסד נעורים. אני מאמין שהקהילה בישראל הגיעה להרבה הישגים בזכותו".
5 צפייה בגלריה
אימרי קלמן
אימרי קלמן
אימרי קלמן. "מקווה שבעלי האפליקציה ישכילו להתאימה לזמננו ולשינויים שעברנו"
( צילום: דפנה טל)
איזה מקום תפס בעבר אטרף בחיי גייז בישראל? "מקום מרכזי מאוד. מדובר בפלטפורמת היכרויות ותיקה מאוד, אחת הראשונות בארץ ועוד בעברית. אני חושב שנתח השוק שלה לעומת המתחרים היה הגדול ביותר. מלבד כמובן הדייטינג, אטרף בזמנו היה גם עולם תוכן שלם של חיי לילה, פורומים, מידע ואינטראקציה בסגנון מדיה חברתית, והוא ממש הפך לערוץ הפרסום המרכזי לקהילה הגאה בארץ. כל מותג שרצה להגיע לקהילה, פרסם שם".

"ב-2024 אף מקום ברשת אינו בטוח"

לצד ההצלחה האדירה של אטרף בשני העשורים הראשונים של שנות האלפיים, כאשר בשיאה חצי מיליון משתמשים היו רשומים לשירות, ואלפי משתמשים נהנו מהאתר בכל רגע נתון, לא מעט פרשיות פליליות נקשרו לאטרף עוד בטרם הפרשה שהביאה לסגירתו.
בשנת 2009 נחשד צעיר מתל אביב בגניבת פרטי כרטיס אשראי של עשרות גברים שאותם הכיר באמצעות האתר. באותה שנה התלונן גבר אחר במשטרה כי נתקף ונשדד בידי שני צעירים שהכיר שם. פרשה מתוקשרת נוספת הגיעה שנתיים לאחר מכן, כשנחשף כי ילד בן 13 קיים יחסי מין בתשלום עם גברים שהכיר באתר. במסגרת המקרה הזה נעצרו עשרה גברים, אך לא הוגש כתב אישום כנגד אף אחד מהם, לאחר שהתברר כי הנער הציג עצמו כבן 18.
באוקטובר 2021 הגיעה הפרשה שחתמה את הגולל, כשקבוצת האקרים איראנית המכונה "בלאק-שאדו" פרצו לשרתי החברה, ולאחר שדרישות הכופר שלהם לא נענו, הם פרסמו מידע אישי רגיש על אלף ממשתמשי האפליקציה. בין היתר, הודלפו העדפות מיניות של משתמשים, שמות מלאים, כתובות מייל, כתובת מגורים, ואפילו סטטוס HIV. על פי מומחי סייבר, זה נחשב לאחד מפיגועי הפרטיות החמורים ביותר שקרו בישראל.
5 צפייה בגלריה
ארז ביאלר
ארז ביאלר
ארז ביאלר. האתר הציע שירותים מבוססי מיקום, הרבה לפני גריינדר
( צילום: ליאור חורש)
"כמובן שזה מאוד לא נעים כשדבר כזה קורה", מוסיף ארז ביאלר, "אבל אני חושב שבשנת 2024 אין אף מקום שבאמת בטוח מבחינת המידע ברשת. לכל רשת או מאגר מידע ניתן לפרוץ, וכל מידע שעולה לכל פלטפורמה נמצא בסיכון כלשהו. גם למתחרים של אטרף היו בעבר כישלונות בתחום אבטחת המידע, אבל התרעומת מן הסתם הייתה פחותה כי מדובר ברשתות שיושבות בחו"ל ולא באחת משלנו, ותמיד כשזה בבית זה מרגיש חמור יותר.
"מלבד החלל העצום שנוצר למשתמשים דוברי עברית בתחום הדייטינג, היעלמות אטרף מהמפה יצרה אפקט שרשרת לעולמות משיקים כמו עולם חיי הלילה, עולם הפרסום ועוד. אם בעבר המשתמשים הישראלים ידעו לאן ללכת כדי לפגוש אנשים דומים, להתעדכן במסיבות ובאירועים ולרכוש כרטיסים, אז היום יש מספר מתחרים שונים, שיש ביניהם חלוקה על כל אחד מהתחומים הללו, ולא תמיד כל הפקה תופיע שם או כל פיצ'ר שהיה בפלטפורמה הקודמת".
"אטרף הקדימו את זמנם בהרבה מאוד תחומים. הם היו בזירה הרבה לפני גריינדר, עם פיצ'רים מדהימים ויוצאי דופן, שעדיין ייחודיים להם, אבל זה מותג שנפל ועכשיו מנסה להחזיר את עצמו", אומר מיכאל רוס, מנכ"ל "סטרייט פרנדלי", חברה שעוסקת בפיתוח מיזמים דיגיטליים לקהילת הלהט"ב.
"יש שלושה סוגים של עסקים גאים. הראשון הוא עסקים גיי פרנדלי, כאלה שמשרתים את האוכלוסייה הכללית אבל פונים, מעסיקים ומתייחסים לקהילה הגאה. הסוג השני של העסקים נוגע לזהות המגדרית של בעל העסק, אם זה ספר שהוא גיי או אינסטלטורית שהיא לסבית. הסוג השלישי הוא עסקים בבעלות להט"בית, המיועדים ומשרתים ספציפית אוכלוסיות להט"ב. הזירה של העסקים שמתמקדים בקהילה הגאה, בכללם מיזמים טכנולוגים, זוכה ליכולת השפעה עצומה ומטורפת. כמות הדאטה בייס שיש להם הרבה יותר גדולה מאשר לכל עמותה להט"בית בישראל או כל גורם ציבורי אחר, וזה מגיע עם אחריות מאוד גדולה.
"בגרסה החדשה שלהם אטרף מבטיחים יותר פרטיות ובטיחות. יש כל מיני שינויים קוסמטיים שנעשו. אני רוצה להאמין שהדאטה בייס החדש הרבה יותר מאובטח. מה שלא ראיתי עדיין זה הודעת התנצלות והודעה שמבטיחה לי שהדאטה שלי נשמר בצורה מאובטחת, על אחת כמה וכמה אחרי הדבר הענק שקרה שם".
5 צפייה בגלריה
מיכאל רוס
מיכאל רוס
מיכאל רוס. לא ראה הודעת התנצלות
(צילום: עלאא זעאתרה)
"היו לא מעט קולות, עוד לפני הפריצה, שהעלו נורות אזהרה. דיברו על זה שהטכנולוגיה שלהם מאוד מיושנת, שניתן לפרוץ את המידע בקלות, ולא נעשה עם זה שום דבר, וזה מה שהכי חמור בעיניי. אני חושב שאת אירוע הפריצה וההדלפה היה אפשר למנוע. לא היה בפריצה שום דבר מתוחכם, מדובר בפריצה מהפשוטות ביותר שיש. היו אנשים שנפגעו מהדבר הזה, שהנתונים שלהם פורסמו. גם כאשר רשות הסייבר חסמה את הפרסומים של הפורצים, היה איזה אקסל שהודלף והמשיך להסתובב".
רוס: "היו לא מעט קולות, עוד לפני הפריצה, שהעלו נורות אזהרה. דיברו על זה שהטכנולוגיה שלהם מיושנת, שניתן לפרוץ את המידע בקלות, ולא נעשה עם זה שום דבר. זה מה שהכי חמור בעיניי"
הם סגרו את האתר והאפליקציה לשנתיים. זאת לא לקיחת אחריות? "לדעתי הם לא לקחו פה מספיק אחריות, לא עשו מספיק בעניין הזה, ואני לא יודע אם מישהו שם בכלל נתן את הדין. לצורך הדוגמה, איתי פנקס-ארד פרש לחלוטין מכל תפקידיו בעקבות הפרשה שהתפרסמה עליו, למרות שהמשטרה סגרה את כל התיקים נגדו. צריך להבין, זה עסק שיש לו השפעה חברתית מטורפת".
הפרשה מלפני שנתיים תשפיע לדעתך על צרכנים פוטנציאליים? "אני חושב שהזיכרון של אנשים הוא מאוד קצר, ובסופו של דבר, למי שאין מה להפסיד מהדבר הזה, כלומר שהוא לא מסתיר שום דבר, לא תהיה בעיה לחזור להשתמש באטרף. אולי עבור אנשים שבארון זה עדיין יכול להוות סכנה, וחלקם יחשבו פעמיים לפני שהם ייכנסו, אבל אין לי ספק, אטרף עוד ימכרו שטחי פרסום".
אז אתה בכל זאת מאמין שהמותג יכול להשתקם? "כן, כי יש ואקום גדול, יש צורך ללא מענה. היתרון הכי גדול של אטרף זה שהוא לוקאלי, וזה משמעותי מול גריינדר, טינדר ושאר האפליקציות. יתרון נוסף זה שיש לאטרף צוות מקומי שמחובר לקהילה עם נוכחות בשטח, בשונה מגריינדר למשל, שהמטה שלהם בקליפורניה. אנחנו מדברים על ציבור צרכנים שהוא עצום בממדים שלו, שיש לו הרבה מאוד צרכים, אבל מעט מאוד מענים. לא רק לאטרף, גם להרבה שחקנים אחרים יכול להיות המון פוטנציאל בזירה הזאת. עם כל הביקורת שלי, אני חייב להודות שאני מאוד אוהב את השירות שלהם ומשתמש בו. הכרתי הרבה חברים דרך אטרף".
מאטרף נמסר: "אנחנו מתרגשים לחזור להיות הבית של הקהילה הגאה ומאלפי המשתמשים שנרשמו לאפליקציה מיד עם השקתה. דווקא בתקופה כל כך מורכבת עבור כולנו, כשתחושת הבדידות רווחת - אנחנו מאמינים שאטרף הוא מקום טוב לחיבורים, חוויות ויצירת קשרים"