היום (ד') מציינים ברחבי העולם את יום הנראות הטרנסג'נדרי, יום של הכרה, העלאת מודעות והזדמנות לאקטיביזם חיובי. זה הזמן להסתכל על הדרך שצעדנו בה כקהילה טרנסית ישראלית, לחגוג את ההישגים שלנו, להסתכל קדימה אל עתיד טוב יותר, ולעשות כבוד גדול לכמה מהדמויות הכי משפיעות ומעוררות השראה.

1. אפרת טילמה

טילמה היא אחת הטרנסיות הוותיקות בישראל, והאישה הטרנסית הראשונה שזכתה בתואר 'יקירת העיר תל אביב-יפו', והטרנסית הראשונה מחוץ לארון שמתנדבת במשטרת ישראל.
כשהחלה טילמה להתנדב במשטרה, זהותה הטרנסית עוד הייתה בגדר סוד, אך בעקבות מספר תקריות טרנספוביות של שוטרים מול נשים טרנסיות בזנות, והתמודדות עם התאבדותה של חברתה הטובה, ויקטוריה קגן, החליטה טילמה לצאת מהארון מול הקולגות, ולהפוך לשגרירה של הקהילה הטרנסית במשטרה, כשהמטרה שהיא שמה לנגד עיניה היא לפעול להסברה ולגישור בין השוטרים ובין הקהילה.
כיום טילמה מרצה בפני שוטרים על הקהילה, ההצגה הביוגרפית על חייה, "לזאת יקרא אישה" הגיעה לבמת התיאטרון הלאומי הבימה, והיא אפילו עובדת על ספר ביכורים שיספר את סיפורה האישי.
ההשראה הטרנסית של טילמה: "קוקסינל האגדית תמיד הייתה השראה עבורי. כשהייתי צעירה לא ידעתי בכלל מה זה טרנסית. בשנות ה-60 הגיעה הלהקה "קרוסל דה פריז" לארץ. זאת הייתה להקה של טרנסיות והכוכבת שלה הייתה קוקסינל. היא הייתה סמל הנשיות בעיניי ורציתי להיות כמוה. היא בעצם הייתה הדמות שלי לחיקוי".

8 צפייה בגלריה
אפרת טילמה
אפרת טילמה
אפרת טילמה. מחנכת שוטרים להתייחס יפה יותר לקהילה
(צילום: גיא כושי ויריב פיין, מתוך: מתוך "שיחת בנות" באדיבות HOT8)

2. דנה אינטרנשיונל

דנה פרצה אל חיינו בתחילת הניינטיז עם עופר ניסים וסעידה סולטנה, וכבשה את המצעדים בישראל עם הגישה הבלתי מתנצלת שלה. ב-1998 זכתה דנה להכרה הבינלאומית שהגיעה לה, כשהפכה לזמרת הטרנסית הראשונה שהשתתפה באירוויזיון וזכתה בו. מאז ועד היום, דנה לא מפסיקה לבדר אותנו, ולספק משפטים איקוניים ויציאות בלתי צפויות. ואנחנו? לא יכולים בלעדיה.

8 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
דנה אינטרנשיונל. הטרנסית הראשונה שזכתה באירוויזיון
(צילום: AP)

3. תאלין אבו חנא

ב-2016 זכתה אבו חנא בתואר "מיס טרנס ישראל" ונשלחה לייצג אותנו בתחרות "מיס טרנס סטאר" העולמית בברצלונה, שם קטפה את המקום השני. כעבור שנתיים כבר השתתפה בתחרות "מלכת היופי" והייתה המתמודדת הטרנסית היחידה בתחרות, לראשונה מזה 68 שנה. בין לבין, הספיקה לעבור ב"אח הגדול" ולחלוק עם הקהל הישראלי את סיפור חייה כטרנסג'נדרית מהמגזר הערבי, לשקם את יחסיה עם אביה מול המצלמות, לזעוק למען שוויון ולעודד אהבת חינם.

8 צפייה בגלריה
גמר גולסטאריות
גמר גולסטאריות
שיקמו יחסים מול המצלמה. אבו חנא ואביה בגמר "הגולסטאריות"
(צילום: אוהד קב)

4. עופר בן דוד ארז

השירות הצבאי של עופר בן דוד ארז הוא אחת מאבני הדרך בתהליך השילוב של חיילים טרנסג'נדרים בצה"ל. כמי שהתחיל את דרכו מול מערכת שהתקשתה לעכל את זהותו המגדרית, בן דוד ארז הלך עם האמת שלו, וניפץ את תקרת הזכוכית כשהפך לקצין הטרנסג'נדר המוצהר הראשון בישראל. בהמשך, שקד על כתיבת נהלים בנושא גיוס חיילים וחיילות מהקשת הטרנסית.
עם שחרורו מהצבא, טיפס בן דוד ארז פסגה נוספת כאשר התמנה למנכ"ל הבית הפתוח בירושלים, והפך לטרנסג'נדר הראשון בישראל שמכהן כמנכ"ל ארגון בשכר. בנוסף, בן דוד ארז חבר בוועד המנהל של האגודה למען הלהט"ב.
ההשראה הטרנסית של עופר: "החניכות והחניכים בקבוצת הטרנסנוער של הבית הפתוח שזכיתי להכיר בזמן שהייתי מנכ"ל העמותה. כל אחד ואחת מהם מגיעים עם כוחות מדהימים, מיוחדים ואמיצים שמעוררים אצלי לא רק השראה, אלא גם תקווה לשינוי אישי, קהילתי וחברתי".

5. בל אגם

שחקנית ופעילה בקהילה, שללא ספק הותירה בשלוש השנים האחרונות את חותמה על המיינסטרים הישראלי. ב-2018 הופיעה בעונת הנשים הראשונה של תוכנית הריאליטי "גולסטאר" כקפטנית הקבוצה. באותה השנה יזמה והקימה קבוצת תמיכה בנערות טרנסג'נדריות, ובעקבות פעילותה ההתנדבותית הייתה בין הזוכות בתואר "מחנכת השנה של ישראל", מטעם מועצת ארגוני הילדים והנוער ומשרד החינוך. אגם היא גם האישה הטרנסית הראשונה שהופיעה על לוח השנה של משרד החוץ הישראלי, שהופץ בשנה החולפת ברחבי העולם.

8 צפייה בגלריה
אירוע איגי
אירוע איגי
בל אגם. הטרנסית הראשונה בלוח שנה ישראלי שפונה לכל העולם
(צילום: ענת מוסברג)

6. איריס רחמימוב

הנציגה הבכירה של הקהילה הטרנסג'נדרית הישראלית באקדמיה. רחמימוב היא פרופסור להיסטוריה מודרנית באוניברסיטת תל-אביב, אשר מתמחה בהיסטוריה מגדרית ולהט"בית. את תואר הדוקטור קיבלה רחמימוב מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, ומשנת 2017 היא מכהנת כחברת הנהלה באגודה לזכויות האזרח.
ההשראה הטרנסית של רחמימוב: "דמות שאני מאוד אוהבת ומעריכה היא נינה הלוי. יש לה כל כך הרבה אמפתיה, ידע ונכונות לעשות למען הקהילה, ובמיוחד לחברימות החלשים יותר".

8 צפייה בגלריה
איריס רחמימוב
איריס רחמימוב
איריס רחמימוב. הנציגה הבכירה באקדמיה
(צילום: אוסף פרטי)

7. ננסי שניידר

אם לא קראתם עכשיו את השם של ננסי בניגון הקול הכול כך אופייני לה, כנראה שאתם לא מספיק מכירים את הקהילה הטרנסית. שניידר, מחלוצות המאבק הטרנסי בישראל, ובין הטרנסיות הראשונות שיצאו מהארון בארץ, גדלה והתבגרה בחיפה עם גילה גולדשטיין, הנמסיס הנצחית שלה. את הסיפורים שלה על כיבוש במות וגברים חתיכים ברחבי אירופה וישראל כולנו מכירות ומכירים, ואין לנו אלא לאחל לה עוד שנים רבות של בריאות, אושר ויצירה.
ההשראה הטרנסית של שניידר: "ההשראה שלי היא לינור אברג’יל. היא אדם טוב ויש לה תכונות שמאוד חשובות לי".

8 צפייה בגלריה
ננסי שניידר
ננסי שניידר
ננסי שניידר. כיבוש במות וגברים חתיכים
(צילום: אוסף פרטי)

8. סתיו סטרשקו

שחקנית ודוגמנית בינלאומית. סטרשקו התחילה את דרכה בעולם הדוגמנות בחזות וזהות נזילה מגדרית, וגיבשה את זהותה כאישה מול המצלמות. הופעתה בסרט "הנשף", הפכה אותה לאישה הטרנסית הראשונה שהייתה מועמדת לפרס אופיר, בקטגוריית 'השחקנית הראשית הטובה ביותר'.

9. רומי אברג'יל

עם חשבון אינסטגרם פופולרי במיוחד, שעומד על 114 אלף עוקבים ועוקבות, אברג'יל הפכה בשנים האחרונות לאחת הטרנסג'נדריות המשפיעות בישראל. היא ידועה כמי שהתחילה את תהליך המעבר המגדרי הרפואי בגיל הצעיר ביותר בישראל, כשהחלה לקבל טיפול הורמונלי נקבי עוד כשהייתה בת 13.
את הפריצה שלה עשתה אברג'יל ב-2016, כשהשתתפה בתחרות "מלכת היופי של הדרום" וזכתה בתואר "תגלית השנה". שנה לאחר מכן, השתתפה בתוכנית "הבנים והבנות" בערוץ הילדים, כמתמודדת בקבוצת הבנות.
אברג'יל נכנסה לרשימת הצעירים המשפיעים בישראל, "20 מתחת ל-20" של מגזין גלובס, וזכתה בשנה שעברה בקטגוריית "האיסטגרמרית האהובה" בטקס פרסי הנוער הגאה של "איגי". לפני שנה התגייסה לצה"ל והייתה לטרנסית הראשונה שהתגייסה באופן רשמי כאישה.

8 צפייה בגלריה
רומי אברג'יל
רומי אברג'יל
רומי אברג'יל. הטרנסית הראשונה שהתגייסה באופן רשמי בתור אישה
(צילום: מתוך הווידאו)

10. נורה גרינברג

בתחילת שנות ה-2000 הייתה נורה גרינברג אור גדול לקהילה הטרנסית. היא הקימה את הקבוצה הראשונה בארץ לנוער טרנסי, וכיו"ר האגודה למען הלהט"ב לשעבר, הפכה לאישה הטרנסית הראשונה בעולם שעמדה בראש ארגון להט"בי.
הודות לפעילותה הציבורית, החליט משרד הפנים לשנות את הנוהל שאסר על אנשים מהקשת הטרנסית לשנות את שמם לשמות בני המין השני. עד היום משמשת נורה כמקור תמיכה וייעוץ לאנשים טרנסג'נדרים ובני משפחותיהם.
ההשראה הטרנסית של נורה: "כל אדם טרנסג'נדר הוא השראה, אבל אם צריך להזכיר דמות שמסמלת בשבילי את הנאמנות לאמת הפנימית, אז גילה גולדשטיין".

8 צפייה בגלריה
נורה גרינברג
נורה גרינברג
נורה גרינברג. כל טרנסית היא השראה בעיניה
(צילום: אוסף פרטי)

בונוס: מובילי.ות ארגוני הקשת הטרנסית

ארגוני הקשת הטרנסית נולדו כדי להעניק מענה לצרכים הייחודיים של הקשת הטרנסית מתוך כלל הקהילה הגאה. אלה אמסט, אלישע אלכסנדר וג'יי האריס מ"מעברים", מיכל סטולר, עידו קטרי ונינה הלוי מ"פרויקט גילה", ולינור אברג'ל ומעיין אלקס מ"טרנסיות ישראל", פועלות ופועלים לילות כימים למען הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל בכל נושא, ממיצוי זכויות סוציאליות, דרך הנגשת מידע בתוך הקהילה ועד העצמה למנטורינג ומנהיגות.
ההשראה הטרנסית של לינור אברג'ל: "גילה גולדשטיין היא ההשראה שלי. היא הייתה תורמת בסתר ותמיד הבית שלה היה פתוח לטרנסיות שהיו צריכות עזרה, וכמובן שהיה לה את 'הפרלמנט של גילה', שעודד טרנסיות רבות לקבל ממנה עצות".