חן אריאלי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו, את דמות בולטת בהנהגת הקהילה הגאה. עם איזו תחושה את מגיעה למצעד שייערך הערב בעירך? "אירועי הגאווה מקבלים השנה אופי שונה. אני חושבת שחזרנו להילחם על החיים שלנו כאן, כי יש עלינו איום ממשי. החיים שלנו במדינה לא יכולים להתקיים בלי דמוקרטיה ואני חושבת שהמצעדים השנה בכל רחבי הארץ יהיו ברוח הזאת, עם הרבה תומכים ותומכות שהם לא בהכרח מהקהילה. לצד זה, יש תחושה קשה מהדיווחים ומנתונים רשמיים שמעידים על עלייה משמעותית בגילויי אלימות כלפי הקהילה הגאה. לכן המשימה המרכזית שלנו היא לוודא שנשאר בטוחים בתוך כל אירועי הגאווה ושכולנו נחזור הביתה בשלום".
מה דעתך על השינויים במצעד התל-אביבי? "הייתה דרישה גדולה מקרב הצועדות והצועדים לחזור למסלול הישן. זה מאפשר לעשות צעדה שהיא יותר מחאתית ויום למחרת מסיבה. יש לנו גם סיבות לחגוג, בכל זאת, אנחנו עדיין פה ותל אביב-יפו היא אחת הבירות הגדולות של הקהילה, אבל אני חייבת להגיד שאני לא אמונה על המצעד התל אביבי. אמונה עליו מחזיקת תיק הקהילה הגאה, מיטל להבי, שהיא סגנית ראש העיר".
"אירועי הגאווה מקבלים השנה אופי שונה. אני חושבת שחזרנו להילחם על החיים שלנו כאן, כי יש עלינו איום ממשי. החיים שלנו במדינה לא יכולים להתקיים בלי דמוקרטיה"
תל אביב דורגה בעבר בראש מדד הגאווה של הרשויות המקומיות, והשנה ירדה כמה מקומות בדירוג. למה זה קרה לדעתך? "תל אביב משרתת הרבה אנשים, בטח מהקהילה, שהם לא בהכרח תושבי העיר, ומספקת מענים הרבה יותר רחבים ועמוקים מערים אחרות, לכן היא צריכה לדעתי להישפט אחרת משאר הרשויות. אני כן חושבת שהירידה במדד צריכה לגרום לנו לשאול שאלות כמו האם הלכנו אחורה, למשל".

4 צפייה בגלריה
חן אריאלי
חן אריאלי
חן אריאלי. אחת הפעילות הבולטות בקהילה כבר שני עשורים
(צילום: ליאור בן רומנו)

מפריע לך שהמחזיקה בתיק הקהילה הגאה אינה להט"ב בעצמה? "אני מעריכה מאוד את מיטל להבי ואנחנו משתפות פעולה בהרבה נושאים, אבל אני בהחלט חושבת שתיק הקהילה הגאה צריך להיות מוחזק על ידי נציגה של הקהילה הגאה, ומיטל מודעת לעמדתי בנושא".
תתמודדי לכהונה נוספת? "כן, אני אתמודד. אני עוד לא יודעת באיזו קונסטלציה, אבל אני בוחנת כל מיני כיוונים. אני מאמינה באפשרות של השלטון המקומי להשפיע על החיים של כולנו ובטח באפשרות שלו לקדם ערכים ליברלים ודמוקרטים במרחב שבו אנו חיות וחיים. אבל אני גם מאמינה שצריך רק שתי קדנציות בתפקידים כאלה, ואז לפנות את המקום לבאים אחרייך. כך עשיתי כשהייתי יו"ר האגודה. לכן, אני ארוץ רק לעוד קדנציה אחת בשלטון המקומי ואז אחשוב על מקומות אחרים להשפיע בהם".

4 צפייה בגלריה
חן אריאלי באירועי הגאווה
חן אריאלי באירועי הגאווה
חן אריאלי באירועי הגאווה
(צילום: שי אייזקס)

את מדברת על הגבלה לשתי קדנציות, כאשר ראש העיר שאת סגניתו, מכהן בתפקיד משנת 1998 וכבר הודיע כי יתמודד השנה על קדנציה שישית. "אני מאמינה שיש צורך להגביל קדנציות, גם לראשי ערים וגם לראשי ממשלה. חלק מדמוקרטיה פעילה וליברלית, לשיטתי, זה גם לדעת לתת לעוד אנשים הזדמנות לקחת חלק. לצד זה, ראש העיר המכהן הוא בהחלט אחד מהמנהיגים הליברלים שעודם עומדים במקומם וגם הוא תחת איום".

"אם אבי מעוז חושב שהוא יכול להחזיר אותנו לארון - מחכה לו הפתעה גדולה"

אריאלי (46) סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הרווחה ובריאות הציבור, היא אקטיביסטית בולטת הפועלת כבר שני עשורים במסגרת ארגוני חברה וזכויות אדם. בשנת 2012 ניהלה את קמפיין הבחירות של חברת הכנסת מרב מיכאלי, ובהמשך הייתה הדוברת והיועצת הפרלמנטרית שלה. היא שימשה כיו"ר האגודה למען הלהט"ב בין השנים 2019-2015, והובילה את מחאת הלהט"ב הגדולה בתולדות המדינה, שהתקיימה ב-2018. יחד עם שותפים נוספים הקימה את "שיטה-מכון למדיניות מקומית" והיום היא משמשת כיו"ר הארגון. היא גם יו"ר שותפה בעמותת "אני אישה", המקשרת בין ארגונים ועמותות הפועלים בתחום העשייה הפמיניסטית.
נבחרת לאחרונה לעמוד גם בראש 'איגי', ארגון הנוער הגאה. מה הביא אותך לשם? "הנוער והצעירים הם העתיד וזה המקום להיות מושקעים בו. אחרי הרבה שנים ש'איגי' ואני ביחסים טובים, החלטתי להפוך את היחסים לרשמיים ולהצטרף למאמץ למען הנוער, שיש לנו אחריות כלפיו".

4 צפייה בגלריה
חן אריאלי מפגינה
חן אריאלי מפגינה
חן אריאלי מפגינה בקפלן
(צילום: שי אייזקס)

לפני שנה וחצי פרש גל אוחובסקי ששימש כנשיא הארגון. הפרשה ובעקבותיה פרישתו, פגעו ב'איגי' לדעתך? "זאת לא רק הפרשה או אוחובסקי כבן אדם, זו הסוגיה עצמה שהועלתה וגרמה לכולנו להסתכל פנימה ולעשות בדק בית - וטוב שכך. צריך לדבר על פגיעות מיניות בתוך הקהילה. זאת הייתה פרה קדושה שהרבה שנים לא דיברנו עליה. בעקבות הפרשה אכן נעשה בדק בית, הייתה ועדה שגם פרסמה את מסקנותיה והיו לקחים ברורים שיושמו. כמו בחברה הכללית, גם אצלנו בקהילה, נושא ההטרדות המיניות עבר הגדרה מחודשת של הגבולות".
"צריך לדבר על פגיעות מיניות בתוך הקהילה. זאת הייתה פרה קדושה שהרבה שנים לא דיברנו עליה"
האם את מודאגת מכניסתו של סגן השר אבי מעוז למערכת החינוך? "אנחנו ב'איגי' עובדים בתוך אלפי כיתות בשנה ואין לנו שום כוונה לעצור. רק השבוע פרסמנו מחקר שלנו, בשיתוף האוניברסיטה העברית, שהראה שתלמידים טרנס סופגים פי שתיים יותר אלימות מכל נוער אחר. זו המציאות שאבי מעוז מבקש כביכול לשמר ואפילו להחריף, ואנחנו נילחם בו ובכל מי שיחליט לתת לו את המפתחות למערכת החינוך. אנחנו פועלים בלמעלה מ-60 רשויות מקומיות, גם בחברה הדתית, החרדית והערבית. כשאנחנו אומרים שאנחנו כאן ובכל מקום - זה לא רק סיסמה, זאת המשימה שלנו. אם אבי מעוז חושב שהוא יכול לאיים עלינו או להחזיר אותנו לארון - מחכה לו הפתעה גדולה".

4 צפייה בגלריה
חן אריאלי מפגינה
חן אריאלי מפגינה
חן אריאלי צועדת עם 'איגי'. "אנחנו כאן ובכל מקום"
(צילום: שי אייזקס)

מה את חושבת על חלקה של הקהילה הגאה במחאה כנגד המהפכה המשפטית? "לקהילה הגאה יש תפקיד סופר משמעותי במחאה הזאת ואפשר לראות הרבה להט"ב משתתפים בה. אני בעצמי צועדת בהפגנות עם דגל גאווה, כל שבוע, ולא בהכרח בגוש הגאה. אני יוצאת לרחובות גם כאישה פמיניסטית ולא רק כאישה לסבית. אני מסתובבת בין שלל הזהויות שלי".
"התנועה הפמיניסטית הייתה התנועה הראשונה שקראה תיגר על חלוקת התפקידים המסורתית בין נשים לגברים, ובכך היא אפשרה את תנועת השחרור הגאה. לפעמים הקהילה שוכחת את זה"
איך את רואה את הקשר בין להט"ב לפמיניזם? "אני חושבת שבמובן מסוים, הפמיניסטיות הן אימהות התנועה הלהט"בית. התנועה הפמיניסטית הייתה התנועה הראשונה שקראה תיגר על חלוקת התפקידים המסורתית בין נשים לגברים, ובכך היא אפשרה את תנועת השחרור הגאה. הרבה פעמים הקהילה שוכחת את זה או מנתקת את הקשר בין פמיניזם ללהט"ביזם, אבל בעיניי יש קשר הדוק. לצערי, הפערים בין נשים לגברים בחברה הישראלית משועתקים לעיתים גם לחברה הלהט"בית".
מה את מאחלת לקהילה הגאה ביום חגה? "אני מאחלת לנו קודם כל, להיות בטוחים. ביטחון אישי בבתים שלנו, ברחובות שלנו, בערים ובמדינה שלנו. אחר כך כל השאר".