בדיון הועדה שנערך בשבוע שעבר, התגלה כי שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, פועל כדי לקדם במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת, תיקון לחוק התקשורת הנוגע ל"טלפונים הכשרים". התיקון המוצע יאפשר, מלבד הגבלת ניוד המספרים, גם סינון תכנים והגבלות על גישה לאתרי אינטרנט, ובכללם חסימת גישה לקווי סיוע ללהט"ב ולארגוני סיוע נוספים.
חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת העבודה, עורך דין במקצועו ורב רפורמי, פנה לשר בשאלה: "למה צריך את החוק הזה, מה רע בהסדר הקיים?", והוסיף כי "לא יכול להיות מצב שבו אזרחים במדינת ישראל לא יוכלו להתקשר לקווי סיוע. זה לא יכול להיות תלוי ברצונו של שר התקשורת". חבר אליו בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד, כשאמר: "החוק הזה יפגע בזכויות פרט מאוד ברורות של אנשים. יפגע ביכולת של חלקים בחברה הישראלית לפנות לסיוע שהרבנים לא מאשרים. זה עלול להציב קבוצה שלמה של אנשים כבני ערובה של תפיסות ושל החלטות מסוימות".
ד"ר קרעי, שנכח בדיון, לא הגיב לדברי הח"כים, ובמקומו ענה יו"ר הועדה, חבר הכנסת דוד ביטן: "האפשרות לחסום תכנים מסוימים זה כל הרעיון. הייתה לנו בעיה עם הלהט"בים שיש להם עשרים עמותות וכולם רוצים להיות לא חסומים. לא יכול להיות שכל העמותות מצילות חיים. אני מזכיר, וזה ידוע, שיש לא מעט חרדים שיש להם שני מספרים, טלפון אחד חסום וכשר, וטלפון שני לא חסום". חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס הוסיף בלהט: "כצרכן של טלפונים כשרים, גם אני וגם כל ילדיי, אל תתערבו בתכנים שלנו. אל תתערבו בחינוך ילדינו".
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (מימין) ושר התקשורת שלמה קרעי
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (מימין) ושר התקשורת שלמה קרעי
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (מימין) ושר התקשורת שלמה קרעי. לחרדים גם ככה יש שני טלפונים, הסביר ביטן
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ח"כ יוראי להב הרצנו ממפלגת יש עתיד, מה דעתך על התיקון לחוק? "זאת הצעת חוק שמבקשת לבטל את הרפורמה שעשה בזמנו שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל, שניסה לשבור את מונופול ועדת הרבנים לענייני תקשורת ולעודד תחרות. הבעיה היא שמעבר לביטול הרפורמה, הם רוצים לאפשר עכשיו הגבלה וחסימה של שירותים נוספים. החקיקה, כפי שהיא מנוסחת עכשיו, פוגעת בלהט"בים. היא חוסמת אוכלוסיות שלמות וקהלים שונים מגישה לסיוע. רק שער בנפשך אלו מספרים הם רוצים לחסום, ולא רק בהיבט הלהט"בי. יש קווי סיוע חשובים למקרי אלימות במשפחה, קווי סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שעלולים להיחסם. זאת פשוט סכנת נפשות, מניעת סיוע הכרחי. זה אומר שלאנשים הנמצאים במצוקה נפשית ובסכנת אובדנות לא תהיה כתובת. מדובר בקווים מצילי חיים".
להב הרצנו: "רק שער בנפשך אלו מספרים הם רוצים לחסום, ולא רק בהיבט הלהט"בי. יש קווי סיוע חשובים למקרי אלימות במשפחה, קווי סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שעלולים להיחסם. זאת פשוט סכנת נפשות"
מה לדעתך המניע מאחורי החקיקה? מדוע המחוקק מבקש להגביל את הגישה לקווי הסיוע? "אני מניח שהם רוצים לשמר את המונופול של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ששולטת במאות אלפי מכשירי טלפון ברחבי ישראל. הם מנמקים את התיקון הזה בחיזוק החופש של אדם לקבוע את אורחות חייו, אבל חסימה של קווי סיוע היא פגיעה חמורה שאסור לאפשר אותה.
"הנתונים של האגודה למען הלהט"ב מלמדים ש-17% מהפניות לגורמי הסיוע שלהם מגיעים מהחברה החרדית. גם לחרדים להט"בים מגיע לקבל שירות ותמיכה, במיוחד בתקופה כל כך מתוחה ורגישה. הרעיון שפוליטיקאי הוא זה שיקבע אילו קווי סיוע לאשר ואם בכלל יהיו קווי סיוע לקהילה הגאה, הוא פשוט בלתי נתפס ובלתי מתקבל על הדעת".
3 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו
יוראי להב הרצנו
יוראי להב הרצנו. "הרעיון שפוליטיקאי יקבע אילו קווי סיוע לאשר ואם בכלל יהיו קווי סיוע לקהילה הגאה, הוא פשוט בלתי נתפס"
( צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
איך אפשר כרגע למנוע את התיקון לחוק שיאפשר את חסימת הקווים? "אני אלחם בתיקון החוק במסגרת ועדת הכלכלה. קבעתי להיפגש עם יו"ר הועדה, ח"כ דוד ביטן. הוא איש שיח, ויחד עם ארגוני הקהילה וארגונים אזרחיים אחרים אנחנו נדרוש שיהיו קריטריונים ברורים לגבי מהו קו סיוע שאותו לא ניתן לחסום. אני אגיש הסתייגויות וגם הצעות פשרה, שישמרו על החיים של חרדים להט"בים שגם להם מגיעה הגנה. אנחנו נבקש להחריג את קווי הסיוע, אלה הפונים ללהט"בים ואחרים.
"אבל אני חייב להוסיף, שאני לא מצליח להבין למה מעלים את זה עכשיו. מה הדחיפות בחקיקה שלא קשורה למלחמה או למאמץ המלחמתי, ולמה אני צריך לכתוב הסתייגויות בין ניחומי אבלים. עוסקים כאן בחוק שהוא שנוי במחלוקת, רגיש, שאין הסכמה ושהאופוזיציה ודאי מתנגדת אליו. אני מציע שהקואליציה לא תחזור לימי 6 באוקטובר, ותדרוס את הציבור באמצעות חקיקה. המהלך הזה נוגד את סעיף שתיים בהסכם הקואליציוני עם המחנה הממלכתי, בו נקבע שהממשלה תקדם רק חקיקה הקשורה במלחמה או שיש עליה הסכמה רחבה. אני מקווה שסיעת המחנה הממלכתי תעמוד על רגליה האחוריות ותדרוש להסיר את ההצעה הפוגענית הזו מסדר היום".
שי ברמסון, יו"ר 'חברותא' - עמותת להט"ב על הרצף הדתי, מה דעתך על התיקון לחוק? "חסימת תכנים בטלפונים כשרים היא נורמה בחברה החרדית והיא כבר קיימות הרבה זמן אצל חלק מהספקים, אבל הנושא אף פעם לא היה מוסדר. בשנים האחרונות קמו עוד ועוד קווי קשב חדשים של הקהילה הגאה, גם שלנו ב'חברותא', גם של 'בת קול' - ארגון לנשים דתיות גאות, שהצרכנים העיקריים שלהם הם להט"בים חרדים, והחוק הזה מאוד רלוונטי להם.
"אם תאושר החסימה, הממשלה למעשה תמנע מלהט"ב דתיים וחרדים הגנה מטיפולי המרה, תמנע מהם שיח על מיניות בריאה, תמיכה במקרים של פגיעה מינית, ועזרה בהתמודדות עם שונות מגדרית. ייפגעו במיוחד אלו שבפריפריה, ששם השירותים פחות נגישים, ומי שמתחת לגיל 18 והטלפון לא בבעלותו, אלה בבעלות ובשליטת הוריו".
ברמסון: "אם תאושר החסימה, הממשלה תמנע מלהט"ב דתיים וחרדים הגנה מטיפולי המרה, תמנע מהם שיח על מיניות בריאה, תמיכה במקרים של פגיעה מינית, ועזרה בהתמודדות עם שונות מגדרית. ייפגעו במיוחד אלו שבפריפריה, ששם השירותים פחות נגישים, ומי שמתחת לגיל 18 והטלפון לא בבעלותו, אלה בבעלות הוריו"
לאור תהליך תיקון החוק, 'חברותא' פרסמו בשבוע שעבר נתונים על מערך הסיוע והתמיכה שלהם ועל המשתמשים בו, בהם בולטת עלייה של 63% במספר הפניות לקו הקשב של העמותה בשנת 2023. נתוניהם מראים כי 80% מהפונים הם דתיים או חרדים, ו-15% דתיים וחרדים לשעבר. טווח הגילאים של הפונים נע מ-14 ועד 80, כאשר 20% מהפונים העידו כי הם נשואים לאישה או לגבר, בניגוד לנטייתם המינית. 10% מהפונים עברו טיפולי המרה, ו-40% שקלו טיפול כזה. 15% מהפונים סיפרו כי הם עדיין מתלבטים לגבי נטייתם המינית, ו-15% מהפונים הזדהו על הקשת הטרנסית.
איך תתמודדו עם חסימת הקו שלכם? "אנחנו כבר חסומים אצל חלק מהספקים הכשרים, חלק אף הגדילו וחסמו לא רק את הטלפון של העמותה ושל קו הקשב אלא גם מספרי טלפון פרטיים של בכירים בארגון. לעניין החקיקה, יש כרגע הצעה לפתרון שקיבלנו, והוא שכל הארגונים יחד יקבלו ממשרד התקשורת מספר חירום שאותו אי אפשר יהיה לחסום. אני מקווה שהמשרד יפעל באופן מקצועי, ושהפתרון הזה יזורז ויתאפשר".
3 צפייה בגלריה
שי ברמסון, יו"ר "חברותא"
שי ברמסון, יו"ר "חברותא"
שי ברמסון, יו"ר "חברותא". ייפגעו בעיקר צעירים מהפריפריה
(צילום: נועה זיני)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטן, טען בדיון על החוק שהרבה חרדים מחזיקים בנוסף לטלפון הכשר גם טלפון שאינו חסום. אתה מיודע עם התופעה? "יש הרבה חרדים שמחזיקים בטלפון הכשר כלפי חוץ, אבל הולכים וקונים איזה סמארטפון יד-שניה עבור מרחבים אחרים. העולם החרדי די קרוע בעניין הזה. זאת אמירה קשה, אבל אני חושב שהעולם החרדי כיום הוא עולם של שקר, מהבחינה הזאת שיש שכבה כלפי חוץ שכולם בסדר בה, ויש שכבה מתחת, שבה יש צריכת ספרי מדע בדיוני ופנטזיה - שכמובן אסורים, ועד לסצנת חילופי זוגות ואורגיות שבה כולם חרדים. יש שם עולמות מנוגדים המתנהלים במקביל".
ברמסון: "עד היום, כל מיני תכניות המרה מפרסמות את עצמן כקווי קשב וסיוע נפשי. גם אצלי, הקו היחיד שמצאתי היה לסוכנות המרה. הפנייה הזאת הובילה לתחילת טיפול ההמרה שלי, שהוביל אותי למקומות הגרועים בחיי
כמי שגדל והתחנך בחברה החרדית, קרה לך בצעירותך שפנית לקו סיוע כלשהו? "לפני שהיו ארגונים להט"בים דתיים בישראל היו ארגוני המרה. המספר שלהם ממש לא היה חסום. עד היום, כל מיני תכניות המרה מפרסמות את עצמן כקווי קשב וסיוע נפשי. גם אצלי, הקו היחיד שמצאתי היה לסוכנות המרה. הפנייה הזאת הובילה לתחילת טיפול ההמרה שלי, שהוביל אותי למקומות הגרועים בחיי".
אתה עדיין מגדיר את עצמך כאדם דתי או חרדי, או שאתה דתל"ש? "זה תלוי מתי אתה שואל אותי. כשרק יצאתי מהארון הייתי מאוד אנטי והיה לי מאוד ברור שאני אעבור על כל המצוות ולא אעשה שום דבר, אבל לאט-לאט זה התרכך. שאלתי את עצמי שוב מי אני כיהודי ומה עושה לי טוב. הדת שלי כיום לא דומה לדת שהגעתי ממנה. הרוחניות שלי באה לידי ביטוי ביוגה שאני עושה ובתפילין שאני מניח, והם לגמרי הולכים יחד. אני לא מוותר על אף אחת מהזהויות שלי ואף אחד לא יבוא ויגיד לנו אם אנחנו יהודים, גאים, חרדים, או לא".
מטה שר התקשורת סירב לאפשר שיחה עם השר ובחר שלא להגיב לדברים.
קו הקשב של "חברותא" פועל בימים ראשון ורביעי, בין השעות 20:00- 22:00, במספר:*2972