5 צפייה בגלריה
אנשים פחות משתמשים בו. קונדום
אנשים פחות משתמשים בו. קונדום
אנשים פחות משתמשים בו. קונדום
(צילום: Shutterstock)

ההיסטוריה האנושית רצופה בווירוסים ומגפות מעוררות אימה. בימים אלה הקורונה היא הווירוס שמדיר שינה מעיני רבים, משנה את שגרת חיינו וכופה עלינו להתרחק האחד מהשני. אבל לפני 40 שנה היה זה נגיף ה-HIV שהדיר שינה מעיניהם של רבים, גבה מספר עצום של קורבנות, וגרר ריחוק ותבהלה חברתית. אלא שהתבהלה החברתית המוגזמת שהתעוררה אי אז בשנות ה-80, הפכה במרוצת השנים לסוג של אדישות. במונחים של היום – להתרופפות משמעתית קולקטיבית.
"בשנים האחרונות אנחנו עדים לעליה בכמות המתגלים החיוביים ל-HIV", מספר עידן ברק, סמנכ"ל וראש מערך ההסברה של הוועד למלחמה באיידס. "בשנים 2017-2018 הייתה עליה בכמות המאובחנים, כשהמגמה המשמעותית היא שישנה ירידה בכמות הנשאים מצידם של גברים השוכבים עם גברים, ועליה משמעותית, עם למעלה מ-20%, בכמות הנשים החיוביות ל-HIV".

5 צפייה בגלריה
עידן ברק
עידן ברק
עידן ברק. עלייה בכמות המאובחנים ב-HIV
(צילום: ארז עבאדי)
לדברי ברק, סקרים של הוועד מראים כי 70% מהאוכלוסייה מעולם לא נבדקה ל-HIV, והנתונים מראים כי בכל יום בממוצע בישראל מתרחשת לפחות הדבקה אחת. "על פי משרד הבריאות, הערכה היא שבסוף שנת 2018 חיו בישראל 8,041 אנשים עם HIV. כמובן שבמהלך שנת 2019 ו-2020 מספר זה עלה בכמה מאות", הוא אומר.

בין שאננות לחוסר מודעות

נראה שאחת התופעות שתורמות להפצת הנגיף היא אי-שימוש בקונדום. ברק מסביר כי על אף שאין בהכרח מחקר סטטיסטי בישראל שעוסק בירידה בשימוש בקונדומים, מפעילות השטח של האגודה ושותפיה (רופאים, עו"סים, דיווח עצמי של בני ובנות נוער ושל נבדקים במרכזי הבדיקות) ניתן לראות כי אי-שימוש בקונדום הוא בהחלט תופעה רחבה.
מה לדעתך הסיבות לכך?
"באוכלוסייה הכללית הסיבות שאנו רואים לאורך השנים הן מגוונות. בין היתר: שימוש באמצעי מניעה אחרים כגון גלולות למניעת הריון (אשר אינן מגינות מפני מחלות מין), קושי להגיע לזקפה עם קונדום, חוסר ידע ומודעות נמוכה באשר למחלות מין, היעדר תקשורת פתוחה ומיטבית בין פרטנרים מיניים, קיום יחסי מין במצבים בהם ישנו היעדר שיקול דעת מיטבי, למשל תחת השפעת סמים ואלכוהול, ולעיתים פשוט קלות דעת".

5 צפייה בגלריה
איש ואישה שוכבים מחובקים במיטה
איש ואישה שוכבים מחובקים במיטה
יש סיבות רבות לאי שימוש בקונדום
(איור: Shutterstock)

"בקהילה הגאה לעומת זאת, ניתן לראות בשנים האחרונות סיבות אחרות וחדשות לאי-שימוש בקונדום", אומר ברק, ומדבר בין היתר על שאננות שנובעת מההבנה שאין מדובר עוד במחלה סופנית, אלא במצב רפואי כרוני הכרוך בטיפול יומי קבוע ובמעקב רפואי. בנוסף, ישנה מודעות רבה בקהילה הגאה למונח "אנדטקטבל", המתייחס לנשא HIV אשר נמצא תחת טיפול רפואי מיטבי, ועל כן רמת הנגיף בדמו הינה אפסית.
"במצב זה", אומר ברק, "מערכת החיסון של המטופל תקינה, והוא לא מדבק. אנדיטקטבל הוא סטטוס המשמש כאמצעי מניעה אפקטיבי במערכות יחסים מבוססות אמון, אבל מקרה של חוסר ידע או ספק באשר לסטטוס של הפרטנר המיני, בהחלט יש להשתמש באמצעי מניעה".
בנוסף לכך, מסביר ברק כי בשנתיים האחרונות נכנס לשימוש בהיקף נרחב יחסית בקהילה הגאה ברחבי העולם טיפול מונע הדבקה ב-HIV טרום חשיפה המכונה PrEP, טיפול אשר נכנס השנה לסל הבריאות בישראל. הטיפול מבוסס על נטילה יומיומית של כדור אחד אשר מונע את ההדבקה ב-HIV, אך לא במחלות מין אחרות.
"שימוש בטיפול זה אכן הפחית את כמות המשתמשים בקונדום והפחית את מספר הנדבקים ב-HIV מהקהילה הגאה, אך יתכן שהוא גרם לעליה בהדבקות במחלות מין אחרות", הוא מזהיר ומוסיף כי בישראל וברחבי העולם המערבי הטיפול נמצא בשימוש באופן כמעט בלעדי בקהילה הגאה, אך ניתן לעשות בו שימוש נרחב יותר ולהנגישו גם לכל מי שמקיים מין שאינו מוגן.

"יותר קל לי ונעים לי בלי קונדום"

"אני חושב שכמו כל המצאה חדישה, PrEP הוא דבר נפלא, אבל כמו שאני לא אקח אנטיביוטיקה אחת כדי להילחם בכל המחלות, גם ה-PrEP לא ישמש אותי לטפל בכל הצרות בחיים. יש מחלות אחרות. זה שהן לא חשוכות מרפא, לא אומר שלא צריך להתייחס אליהן", אומר דוד, בן 22 מאשקלון. לדבריו, יש שיח שונה בין הקהילה הלהט"בית הקווירית לבין גברים הומואים גבריים. הומואים במיינסטרים מנסים לאמץ חשיבה גברית הטרוסקסואלית, אז גם במובן של מיניות הם נצמדים לחשיבה הזו ויוצאים מנקודת הנחה של "יותר קל לי, יותר נעים לי, ויותר טוב לי בלי קונדום".
"אני זוכר שפעם ראיתי כתבה בחדשות שבה שני נערים מדברים על כמה קונדום זה לא כיף, ועדיף להם לתת לבחורה 50 שקלים כדי שהיא תלך ותקנה פוסטינור. אז הומואים חושבים שסבבה, ניקח שלושה כדורי PrEP יום לפני, באותו היום ויום אחרי, והכל יהיה טוב", הוא מוסיף.

5 צפייה בגלריה
prep
prep
prep. גברים אומרים "ניקח שלושה כדורים ויהיה בסדר"
(צילום: shutterstock)

איך אתה מגן על עצמך?
"יש אנשים שאני מכיר ואוהב, ואני יודע שהם מטופלים ואנדיטקטיבל או מטופלים על PrEP כמה שנים, או כאלה שנבדקים תקופתית, ואני מרשה לעצמי לא להשתמש בקונדום כשאני איתם. בגריינדר אני נתקל מלא בחברה שמבקשים Bare Back (בלי קונדום, ש.צ'.ק.), ואני מסרב מיד, אני מדפדף אותם. הם לא מנסים להתעקש ישירות, אבל הם כן מתחילים עם שאלות כמו 'למה אתה לא זורם?', 'מה הבעיה שלך?', 'למה אתה מפחד?' וכן הלאה. זה גם שיפוטי, וגם יכול מאוד בקלות לערער מישהו חסר ביטחון לעשות משהו שהוא לא בהכרח רוצה".

"אם הייתי מרגישה אהובה, אולי הייתי שומרת על עצמי יותר"

נעה (21) מירושלים מספרת שהיא ממעטת להשתמש בקונדומים, הרגל שאימצה במערכת היחסים עם הבחור הראשון ששכבה איתו. עד כה, היא לא נתקלה באף בחור אחר שדרש ממנה להשתמש בקונדום. "בשלב מסוים עם האקס שלי התחילו לי כאבים, דלקות, יובש ושלל צרות, אפילו שאין לי אלרגיה ללטקס, ואז התחלנו לשחק עם לשכב בלי קונדום ולגמור בחוץ. זה היה יותר כיף, חלק וזול. נהניתי מאוד גם מהריגוש סביב זה, שיש משימה קטנה בסקס שהיא לגמור בחוץ. גם קצת נהניתי מזה שכל חודש אני אולי בהריון. זה מטומטם וילדותי אבל זו האמת".
מה מרגש באופציה של הריון לא רצוי?
"זה סקרן אותי ממש והרגיש לי כמו דרמה שקצת בא לי עליה. גם הייתי חסרת בטחון ברמות פסיכיות, הייתי זקוקה לכל טיפת אישור ממנו. באיזשהו מקום הרגשתי שאם אני אכנס להריון אז הוא יהיה חייב להיות שם בשבילי".
את חושבת שאם הוא היה נוהג להשתמש איתך בקונדום מההתחלה, היית ממשיכה גם אחריו?
"זו שאלה מורכבת, כי אני מרגישה שהאופן שבו התנהלו היחסים שלנו השפיעה באופן כללי על שיקול הדעת שלי, על הכבוד העצמי שלי, על כמה אני מרגישה בנוח להיות מי שאני ועל כמה אני שואלת את עצמי איך אני רוצה להיתפס. בוא נגיד שאם הייתי מרגישה ביחסים האלה אהובה מאוד ורצויה מאוד, אז אולי הייתי גם רוצה יותר לשמור על עצמי. אבל לא הייתי בשיא האהבה העצמית שלי".
ונבדקת בעבר?
"נבדקתי, כן. גיליתי שיש לי הרפס".
ומאז לא נבדקת?
"לא, לא יודעת לומר למה. אני לא חיית מין, אני מניחה שכשיהיה לי שוב מישהו קבוע, אז אלך להיבדק שוב".

"מרגישה שאם אבקש ממנו לשים קונדום זה יהרוס לו"

מיכל (23) מטבעון מספרת שגם היא מעדיפה לא להשתמש בקונדום, וגם לדבריה אף גבר ששכבה איתו לא הציע לה להשתמש באחד, למרות שעד כה היא מעולם לא נבדקה. "אני לא רוצה לקחת גלולות ואני מרגישה שאין לי פתרון אחר. אני לא מסתדרת טוב עם גלולות, ניסיתי לקחת חודש אחד וזה היה נורא. וקונדום זה טיפה מגעיל באיזשהו מקום".
יצא לך ללכת לייעוץ רפואי ואמרו לך שאין אופציה אחרת?
"הלכתי פעם אחת לרופאה והיא דיברה איתי רק על גלולות. רק כשחקרתי בעצמי גיליתי יש עוד פתרונות, אבל רוב הפתרונות כוללים רכיב הורמונלי, מה שלא מתאים לי".

5 צפייה בגלריה
גלולות נגד היריון
גלולות נגד היריון
גלולות נגד היריון. רופאים לא תמיד מסבירים שיש עוד אמצעי מניעה
(צילום: Shutterstock)

אז את פשוט מתפללת ומקווה שהכל יהיה בסדר?
"כן, אבל החלטתי להשתמש בקונדום עם הבחור הבא שאהיה איתו. עם הבחור הנוכחי אנחנו לא משתמשים, ואני מרגישה שאם אבקש ממנו להשים פתאום עכשיו, זה יהרוס לנו, גם בשבילי וגם בשבילו".
את חושבת שזה היה צעד אחראי עד עכשיו?
"לא להיבדק ולא להשתמש בקונדום? לא, אבל אני לא אחראית, אני לא רואה את עצמי כאחראית בנושא הזה. זה פשוט הפך להיות משהו רגיל עבורי, ככה זה התגלגל ויצא במשך השנים. אני די מתכחשת לנושא הזה, זאת אומרת, עד עכשיו".

"הייתי נבדק מלא אבל גם חוטף מחלות"

גם אצל תומר (25) מבאר שבע אי-השימוש בקונדום התחיל בתקופה גרועה בחייו. "תמיד ידעתי שזה מסוכן ולא רצוי, אבל לא הייתי במצב של לדאוג לעצמי. אז הייתי נבדק ממש הרבה, אבל גם חוטף מלא מחלות", הוא מודה. "היום אני מרשה לעצמי רק אם זה אנשים שאני מכיר ויודע שהם מתנהלים בזהירות כשאנחנו לא יחד, או אם מתפלק במצבים נדירים בהם אני ממש-ממש רוצה מישהו ויוצא שאין קונדום בסביבה. כרגע אין לי פרטנר קבוע, אז בכל פעם שאני מקיים יחסי מין בלי קונדום, אני מרגיש לא טוב עם זה".
למה בעצם אתה מרשה לעצמך לפעול נגד עצמך גם היום?
"אנחנו עושים הרבה דברים שלא בריאים לנו, כמו לעשן או לאכול סוכר בכמויות גבוהות, למרות שזה לא בריא. זה שווה ערך מבחינתי".
ומה לגבי האדם השני?
"הוא ייצור תבוני והוא עושה את ההחלטות שלו בעצמו, ומתמודד עם התוצאות".
אתה ממשיך להיבדק?
"כן".
לדבריו של תומר, "יש משהו מאוד מרדני ומשחרר בלעשות סקס בלי קונדום, וזה בהחלט מרגיש יותר נעים, אבל אני הרבה יותר דואג לעתיד שלי היום ואני פחות מעוניין לפגוע בעצמי. בעבר סקס היה פתרון להכל, אם הייתי כועס, אם הייתי משועמם, אם הייתי קצת אנרגטי - אז סקס. לא היה אכפת לי עם מי ובאיזו תדירות. חיפשתי את הדרמה ואת האקשן שבזה, הסיכון היה כיף במובן מסוים. היום זה ממש בא ממקום אחר. היום מרכז החוויה והעניין הוא במפגש ובשיחה עם אותו בן אדם, אז הסקס הרבה יותר בטיחותי ואני מוריד קונדום רק כשיש הכרות ואמון".