3 צפייה בגלריה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
סרבנות נשיקתית. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

"ללא אינטימיות עמוקה, אינני יכולה לנשק גברים בעת סקס מזדמן; הם בבחינת ויברטורים אנושיים עבור הפורקן המיני שלי". ליליאן
"הנשיקה המרגשת ביותר בחיי, הכוללת שפתיים פתוחות ורטובות ועם מגע של לשון, הייתה בעת סקס מזדמן". מאיה
נשיקה שהיא סימן לאהבה, תשוקה מינית, הוקרה או ברכה, נעשית אינטימית כאשר יש מגע ארוך בשפתיים. המשורר הבריטי פרסי ביש שלי, אמר שכשמתנשקים, נשמה פוגשת נשמה על שפתיהם של האוהבים. הוספת הלשון הופכת את הנשיקה לעוד יותר אינטימית. אבל מסתבר שלא כולם אוהבים להתנשק, ושיש מי שמשוכנעות שנשיקות אינטימיות יותר ממין.

אינטימיות ונשיקות במין בתשלום

בניגוד לאינטימיות אשר מתפתחת עם הזמן, מין בתשלום הוא לרוב חוויה חד-פעמית, קצרה ולא אינטימית, שמטרתה העיקרית היא פורקן מיני. לא סתם ישנן עובדות מין המסרבות להתנשק עם הלקוחות. סירוב זה מבטא את רצונן לשמור על ריחוק רגשי והיצמדות לפעילות הפורקן המיני בלבד. ישנם גם מקרים הפוכים, שבהם עובדות המין מוכנות לעשות מחוות רגשיות כלפי לקוחות המוצאים חן בעיניהן, אך הלקוחות מסרבים.
החוקרת אליזבט ברנשטיין מספרת על עובדת מין שנהנתה מאוד מסקס עם לקוח מסוים, ואמרה לו שבפעם הבאה היא תיתן לו מחיר מיוחד. לגבר מושך אחר היא אף הציעה את הסקס בחינם. שני הגברים נבהלו ולא חזרו אליה יותר. ברנשטיין מסבירה ששני הגברים רצו קשר רגשי כלשהו בסקס, אך לא קשר עמוק שיש בו התחייבות. הם העדיפו לשלם ובלבד שלא להיות מחויבים לעובדת המין.
ברנשטיין טבעה את המונח "אותנטיות מוגבלת", המתייחס למכירה ולקנייה של קשר אותנטי, רגשי ושטחי. קשר כזה עומד בניגוד לאופי המהיר והבלתי אישי של פורקן מיני הקשור לזנות רחוב.
במחקרה על עובדות מין בסן פרנסיסקו, ברנשטיין מצאה שחלק מהן ניסו ליצור אותנטיות בכך שניסו לדמות, או אף לייצר, תחושות של תשוקה, הערכה, לפעמים אפילו אהבה. התנהגות זו גרמה להן להרגיש משמעות מסוימת בעבודתן.

3 צפייה בגלריה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
חכה רגע עם זה חומד, עדיין לא הפכנו לזוג
(צילום: Shutterstock)

אינטימיות במין מזדמן

"נשיקה היא הפעולה האינטימית ביותר. אינני יכולה לנשק ולעשות סקס מזדמן מבלי שיש לנו קשר רגשי עמוק". סוזן
"בסקס מזדמן אני מרשה לגברים לחבק ולנשק אותי בכל מקום בגופי מחוץ לפה, שזה 'איכס'". גרייס
הסוציולוגית הבריטית קתרין האקים מאמינה כי סקס איננו עניין מוסרי יותר מאכילת ארוחה משובחת, מכיוון שתשוקה מינית היא דחף ביולוגי ממש כמו רעב או צמא. לכן, מבחינתה פגישה עם מאהב סודי צריכה להיות שגרתית ממש כמו ארוחה במסעדה.
הפילוסוף הבריטי רוג'ר סקרוטון דחה את ההשוואה וטען שטבעו העשיר של מושא התשוקה (האדם שעמו מקיימים סקס) הוא שמבדיל בין אכילה לקיום יחסי מין. האדם הזה איננו אמצעי להגשמת מטרה. בן זוג מיני מזדמן איננו עובד מין או ויברטור אנושי, לא משלמים לו ולא קונים לו בטריות חדשות.
סקס מזדמן איננו רק חדירה או פורקן מיני, אלא פעילות אנושית שמעורבים בה תשוקות, הנאה ועניין אמיתי. מכאן שצריכה להיות דרגת אינטימיות מסוימת בסקס המזדמן, ובכל מקרה אנו אמורים לכבד ולהיות ידידותיים גם לאלו שהקשר שלנו איתם שטחי ו'מזדמן'.
מחקר חדש אכן מצא כי חוויות של סקס מזדמן נוטות להיות מוערכות באופן חיובי יותר מאשר שלילי, למרות שהן לעיתים קרובות מקושרות עם ירידה זמנית של בריאות רגשית. נמצא גם שאם במין מזדמן ישנה חדירה (אוראלית, נרתיקית, או אנאלית) ואין בו מגע לא חודרני (למשל, נשיקות וליטופים), ישנו סיכוי גדול יותר שחוויה מינית זו תזיק מבחינה רגשית.
במחקר אחר שבו דיווחו אנשים צעירים על הסקס המזדמן הטוב והגרוע ביותר שלהם, נשיקות היו שכיחות מאוד בסקס הטוב ביותר, ונמצאו הרבה פחות בסקס הגרוע ביותר. שני המחקרים מדגישים את חשיבות הנשיקות בהגדלת איכות המין המזדמן.

3 צפייה בגלריה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
סירוב להתנשק אילוסטרציה
אני לא בטוח שאני בשל לקרבה הזאת
(צילום: Shutterstock)

האם מין מזדמן צריך לכלול נשיקה צרפתית?

"נשיקה היא תמצית האינטימיות. זו ההזדמנות של בן הזוג לספר על עצמו, ובניגוד למין אוראלי, בהתנשקות נדרשת גם הדדיות. בחיים לא אישאר עם נשקן גרוע". איזבל
"ביחסי המין המזדמנים הרבים שהיו לי, נשים מעולם לא סירבו להתנשק. אם הן היו מסרבות הייתי מאוד נעלב". איתן
"אני מנשקת בלי סוף את הילדים שלי, ואני מנשקת בשמחה את הכלב הנפלא שלי, אך לא את בעלי". גלוריה
אינטימיות מוגבלת, הכוללת נשיקות ומגע, היא תחושה מרגשת גם במין מזדמן. יחד עם זאת, הרבה אנשים נמנעים מנשיקות במין מזדמן, למרות שהם אוהבים נשיקות ביחסים אינטימיים עמוקים.
מכיוון שנשיקות מחזקות את האינטימיות ומעוררות מבחינה מינית, נשאלת השאלה - מדוע צריכים להימנע מהן במין מזדמן? מדוע איננו יכולים להיות נדיבים כלפי בני הזוג המזדמנים שלנו ולאפשר להם בכך הנאה גדולה יותר ביחסי המין איתנו?
להלן מספר סיבות אפשריות: טבעו הקצר והשטחי של המין המזדמן קוטע משמעותית את משך הפעילויות שמעבר לאקט המיני הישיר. כך, למרות שבני זוג מזדמנים אינם צריכים לעזוב את החדר מיד לאחר האורגזמה, ייתכן שלא יהיו מעוניינים לבלות את כל הלילה עם בן הזוג או לאכול איתו ארוחת בוקר. כנגד זה אפשר לטעון שאפילו אם הנשיקות מאריכות במידת מה את החוויה המינית, הן לא משנות את אופיו הקצר של המין המזדמן.
אלו המתנגדים לנשיקות במין מזדמן יכולים לחשוש שנשיקות יגדילו את האינטימיות מעבר למה שהם היו רוצים להעניק לצד השני. זה דומה למקרה של הגברים שסירבו לחזור לעובדת המין שהציעה להם מין בחינם כי חששו מהגדלת המחויבות והאינטימיות. במקרה הזה, אפשר לטעון שבחדירה מינית אין בהכרח פחות אינטימיות ומחויבות.
סיבה אפשרית נוספת לסירוב להתנשק נעוצה בהיעדר קשר אינטימי עמוק. בתגובה לטענה זו אפשר להזכיר כי אינטימיות יכולה להתפתח עם הזמן ושאין לה גבולות קשיחים. לכן, גם בסקס מזדמן ניתן לצפות לדרגה מסוימת של אינטימיות, המתבטאת למשל בחיבוקים ונשיקות.
לסיכום, למרות שנשיקות הן טבעיות מאוד בסקס, הן אינן פעילות מקודשת שחייבת להתקיים ברגעים האינטימיים ביותר שלנו. כל אחד רשאי לבחור אם בא לו לשלב נשיקות או שהוא מעדיף להימנע מהן. כך או כך, נשיקות אולי הן לא תמיד מתוקות מדבש, אך במקרים רבים יש להן ערך בריאותי ורגשי רב, וחבל לוותר עליהן.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה