3 צפייה בגלריה
זוג במיטה
זוג במיטה
פעולות כמו נשיקות וחיבוקים אחרי המין יתגמלו אתכם אפילו יותר מהאורגזמה
(צילום: Shutterstock)

"קסם הוא זוהר שבתוך האישה שמטיל אור מושך על האחרים", מאיסון בראון
מיניות נחוצה לחיזוק האושר והסיפוק מיחסים רומנטיים מתמשכים. אך כיצד ייתכן שהתנסויות שהן קצרות ויחסית לא תכופות, יכולות להיות משמעותיות עבור יחסים רומנטיים המתמשכים שנים רבות? התשובה לכך קשורה פחות ל"גרעין הקשה" של הפעילות המינית כמו אורגזמות, ויותר להתנסויות ריגושיות "רכות", כמו הנשיקות והחיבוקים שמגיעים אחרי הפעילות המינית.

הזוהר שאחרי המין

"המאהב הנשוי שלי היה חותך רגשית בו ברגע שהיה גומר. המהירות שבה היה 'עוזב' רגשית ואף פיזית (קם מהמיטה לשתות קולה ולא חוזר אליה) – הייתה מדהימה", אישה גרושה
הזוהר שלאחר הסקס (Afterglow) הוא הסיפוק המיני המוגבר והמתמשך שקורה לאחר הפעילות המינית. ההצפה הרגשית שלאחר השיא הגופני חשובה במיוחד במערכת יחסים רומנטית לאורך זמן. האוקסיטוצין, אותו "הורמון אהבה" המופרש בזמן הלידה ובזמן האורגזמה, מקרב רגשית בין הצדדים, ועומד גם בבסיס הזוהר שלאחר הסקס.

3 צפייה בגלריה
האוקסיטוצין מופרש באורגזמה ומחבר בין בני הזוג
האוקסיטוצין מופרש באורגזמה ומחבר בין בני הזוג
האוקסיטוצין מופרש באורגזמה ומחבר בין בני הזוג
(צילום: Shutterstock)

ממצאים מחקריים מעידים על כך שהזוהר שלאחר הסקס קובע את התחושה כלפי בני הזוג יותר ממספר האורגזמות שנחווה. מדובר אומנם בתחושה פחות חזקה מאורגזמה, אבל תפקידה מרכזי יותר בסיפוק רומנטי ארוך טווח. בני זוג החווים זוהר שכזה בעוצמה רבה, מדווחים על רמות גבוהות של סיפוק מחיי הנישואים שלהם. זה מעיד על כך שהזוהר שלאחר הסקס הוא מנגנון שבאמצעותו הסקס מקדם את הקשר בין בני הזוג.
מחקרים למשל מצביעים על כך שבני זוג רומנטיים מחשיבים את הזמן שלאחר יחסי המין כחשוב למדי להידוק הקשר והאינטימיות. כך נמצא כי חיבה פיזית תדירה כמו נשיקות וחיבוקים, מחזקת את הנישואים ואיכותם. הערך של פעילויות אלו גבוה במיוחד לאחר הסקס, שכן יש בהן כדי לחזק את ההנחה שהקשר בין בני הזוג עמוק יותר מאשר פעילות מינית קצרה ושטחית.
פעילויות מלאות חיבה לאחר הסקס מאריכות את המשיכה ההדדית, ובכך מאפשרות השפעה חזקה יותר על היחסים. נראה כי פעילויות שכאלה מהותיות יותר לסיפוק המיני ולסיפוק מהיחסים אולי אף יותר מאשר המשחק המקדים או משך המשגל, ואכן נמצא כי במסגרת נישואים או זוגיות מחייבת אחרת, הגדלת מספר הנשיקות הפחיתה משמעותית את רמות הכולסטרול והלחץ הנפשי, והעלתה באופן משמעותי את רמת הסיפוק מהיחסים.
מחקר של זוגות שנישאו זה עתה, גילה שהזוהר המיני נשאר כ-48 שעות לאחר הסקס, ולאלה שחוו זוהר חזק שכזה הייתה מידה גבוהה יותר של שביעות רצון כוללת מהיחסים. אין זה מפתיע שלזוהר שלאחר הסקס, ולא למספר האורגזמות, הייתה ההתאמה הגבוהה ביותר לאורך הנישואים ואיכותם.
הצרפתים קוראים לאורגזמה "מוות קטן" (La petite morte), מאחר שברגע שמגיעים לאורגזמה, החוויה האוהבת מסתיימת במובן מה ולכן מדובר במוות זעיר. בדומה לכך נטען כי כל בעלי החיים חשים עצב לאחר הסקס. זה מעיד על האופי הרגעי של האורגזמה. אך כאשר פעולות החיבה שלאחר הסקס מתווספות, ולאחר מכן נוספות גם פעולות רומנטיות אחרות המחזקות את הקשר, ניתקל בפחות מקרים של אי-נאמנות ומחקרים מראים גם שבני הזוג עצמם יהיו יותר פרודוקטיביים, וימצאו סיפוק רב יותר בעבודה שלהם.

זה התחיל בטפטוף ונמשך במבול

"בזמן שניהלתי רומן, הייתי מעוררת מינית והתחלתי לשים לב שגברים אחרים שמים לב אליי. אפילו בעלי נמשך אליי יותר. זה התחיל בטפטוף ונמשך במבול", אישה נשואה
"כמה שהיא יפה, אור על פניה נח ורואים עליה שהיא באה מאהבה", יענקלה רוטבליט ויהודית רביץ
ראינו שזוהר שלאחר הסקס מקדם יחסים רומנטיים איכותיים ארוכי טווח. אך זוהר שכזה גם מושך אנשים אחרים אל העוררות המינית הקורנת מהאדם. מחקר מצא שאפילו אינטראקציה לא מינית עם בן זוג מהמין השונה יכולה לגרום לזוהר בפניה של האישה; אינטראקציה שכזו גרמה לעליית הטמפרטורה של פני האישה, מבלי שנשים בכלל שמו לב לכך.

3 צפייה בגלריה
אישה מחייכת
אישה מחייכת
אפילו אינטראקציה לא מינית יכולה לייצר זוהר על פניה של אישה
(צילום: shutterstock)

הזוהר שלאחר הסקס הוא סוג של קרינה מינית רבת עוצמה, המושכת וגם מידבקת. זוהר שכזה כרוך ברצון להתנסויות מיניות נוספות, ועשוי למשוך אנשים נוספים אל העוררות המינית הקורנת, כפי שפרפרים וחרקים נמשכים אל האור. הזוהר המיני עושה את האנשים העשירים מבחינה מינית לעשירים עוד יותר. אלה שנהנים מסקס - סביר להניח שייהנו מיחסי מין מרובים עוד יותר, ובכך יחזקו את היחסים הרומנטיים הנוכחיים. אך מכיוון שזוהר מיני מושך אנשים נוספים – הוא גם יכול להרוס יחסים, אם האיכות שלהם תהיה נמוכה.
אלינור רוזוולט התבדחה פעם ואמרה, "אישה היא כמו שקית תה – אתה לא יכול לדעת עד כמה היא חזקה עד שאתה שם אותה במים רותחים". התופעה של הזוהר לאחר הסקס מצביעה על כך שאלינור לא צדקה לגמרי. אפשר להרגיש את האהבה של נשים (או של גברים) לא רק כשהם בהתנסויות רומנטיות עזות, אלא גם לפני ואחרי ההתנסויות האלו. כך למשל, האהבה הזו מתבטאת באופן ההתנשקות ובפעילויות הקטנות שבין הפעילות המינית.
פעילות מינית חשובה לקיום יחסים רומנטיים מתמשכים, כי פעילות כזאת היא יותר מהשיא הרגעי של האורגזמה. חשיבות רבה עוד יותר יש לפעילויות רוויות החיבה הקשורות לאורגזמה, אך נמשכות זמן רב יותר ומבטאות בצורה כנה יותר את ליבו האוהב של בן הזוג.

אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה