איך הופך רווק תל אביבי הולל מדון ז'ואן ידוע לגבר שלא רק מתנזר מסקס אלא לגמרי שומר נגיעה? הכירו את ניר (36), שלאחר שנים של סקס זמין ותכוף עם אינספור נשים, החליט לעצור הכול עד לחתונה. שנים של בדידות שלוו בהרבה מאוד אקטים מיניים מכאניים ונטולי רגש לדבריו, לא הותירו לו ברירה אלא לנסות ולהצית את הרגש מחדש בכל דרך שתתאפשר לו. למרבה הפלא, היתה זו דווקא שמירת הנגיעה שהפיחה בו תקווה להתאהב מחדש, ולזכות בזוגיות סוחפת וארוכת טווח.
בעוד "שמירת נגיעה" היא מונח מההלכה היהודית, האוסר על מגע בין גבר לאישה עד החתונה, ניר, בחור חילוני לחלוטין, החליט לאמץ מנהג זה כדי למצוא את הרגישות שאבדה לו. "איבדתי את הרגש", הוא מודה בצער.
"לא משנה כמה יפה, חכמה ומושלמת היא היתה, אחרי שהיינו שוכבים מיד היה יורד לי ממנה. אז החלטתי להפסיק לגעת בכלל בנשים. אפילו הפסקתי ללחוץ ידיים לקולגות שלי. כל חיי הייתי מוקף בנשים והמיטה היתה מלאה, אבל הרגשתי לבד. הרגשתי כבוי. הרגשתי שהסביבה וגם הבחורות שיצאתי איתן כל הזמן מצפות ממני לסקס, כמו חתירה תמידית כזאת למגע".
"גבר מרגיש שהוא מחויב לסקס, ושזה מה שמגדיר אותו כזכר אלפא, ואילו אישה מרגישה שאם גבר לא רוצה לשכב איתה, אז הוא לא נמשך אליה, או שאם היא תסרב לשכב איתו, הוא יעזוב אותה וילך עם אחרת"
ניר מספר שכשכן היה מנסה לדחות את המיניות לשלב מתקדם יותר בקשר, הוא היה נתקל באמירות כמו: "מה, אתה לא נמשך אליי?" או "מה, אתה בתול?". לדבריו, קיים לחץ בלתי מודע הן על גבר והן על האישה להיכנס למצבים אינטימיים ולקיים יחסי מין, לא פעם הרבה לפני שהשניים בכלל בשלים לכך.
"גבר מרגיש שהוא מחויב לסקס, ושזה מה שמגדיר אותו כזכר אלפא, ואילו אישה מרגישה שאם גבר לא רוצה לשכב איתה, אז הוא לא נמשך אליה, או שאם היא תסרב לשכב איתו, הוא יעזוב אותה וילך עם אחרת". לטענתו, אנשים עובדים היום על אוטומט ושוכחים להקשיב לקול הפנימי ולרצונות שלהם.

"הייתי שוכבת איתם ומרגישה מרוקנת מבחינה נפשית"

תתפלאו, אבל סיפורו של ניר הרבה יותר שכיח משנדמה לכם. טרנד שמירת הנגיעה, שכולל גם התנזרות מסקס עד החתונה, תופס תאוצה אפילו בהוליווד. רק לאחרונה התבשרנו שאחרי שנים של הוללות, ג'סטין ביבר הצהיר כי לא יקיים יותר יחסי מין עם אף אישה עד שיינשא לה. "לפעמים אנשים עושים סקס כי אין להם הערכה עצמית ובגלל שהם לא מרגישים טוב עם עצמם", אמר. "אני בחרתי בדרך הזאת בשביל הנפש שלי".

4 צפייה בגלריה
ג'סטין ביבר
ג'סטין ביבר
ג'סטין ביבר. "בחרתי בדרך הזאת בשביל הנפש שלי"
(צילום: GettyimagesIL)

גם דוגמנית העל האוסטרלית, מירנדה קר, וגם הזמרת מריה קארי ומפורסמות נוספות החליטו בשלב מסוים בחייהן לא לקיים יחסי מין עד שהן נישאות. בין הסיבות לכך: התקרבות לדת, ותחושה שכך הן יוכלו לרקום זוגיות משמעותית המבוססת על קשר אינטימי רגשי במקום גופני.
נדמה כי המשותף לכולם הוא הרצון לשמור על עצמם: אסוציאציה ישירה לכל אלו שנכוו לאחר שנתנו לאחר את גופם וליבם מהר מדי. יש המספרים כי דווקא המגע הפיזי והאינטימיות המינית, במיוחד כשהם מגיעים לפני שבשלו התנאים, לא אפשרו להם להיכנס לזוגיות חזקה ויציבה כפי שרצו.
"יצאתי עם גברים שנראים מאוד טוב, כולל כדורגלנים מפורסמים, רק כדי להרגיש אטרקטיבית ושווה, אבל לא קיבלתי מהם את האישור העצמי אחרי שהיינו מגיעים לסיטואציות אינטימיות, וזה פשוט ריסק אותי"
האם דווקא בעידן של חוסר דחיית סיפוקים, דחיית המגע הפיזי היא התרופה לכל אותם לבבות שבורים? ליר אורפלי (30) ציינה לאחרונה שנתיים של שמירת נגיעה, החלטה שלקחה על עצמה כדי "להחזיר את הכבוד העצמי שנרמס, וכעת נבנה מחדש בצורה הכי איטית ומבורכת שיכולה להיות", היא אומרת. ליר מודה שהגישה הליברלית של יחסי מין מזדמנים אולי מלטפת לך את האגו לרגעים קצרים, אך אחריהם מגיעה הנפילה הבלתי נמנעת, והיא כואבת ומרסקת את הנפש.

4 צפייה בגלריה
ליר אורפלי
ליר אורפלי
ליר אורפלי. "חשתי זילות"
(צילום: סלפי)

"יצאתי עם גברים שנראים מאוד טוב, כולל כדורגלנים מפורסמים, רק כדי להרגיש אטרקטיבית ושאני שווה, אבל לא קיבלתי מהם את האישור העצמי אחרי שהיינו מגיעים לסיטואציות אינטימיות, וזה פשוט ריסק אותי לרצפה. חשתי זילות ובכיתי לילות על הכרית. ההתנהגות הזאת רוקנה אותי נפשית", היא חולקת בעצב.
לכן החליטה לקחת צעד אחורה, ולפחות כרגע היא מרוצה מאוד מהתוצאה. "המגע הפיזי פגע לי בביטחון אז החלטתי פשוט להימנע ממנו לחלוטין, ומאז רק ברכה נכנסה לי לחיים. התחלתי לשמור על הגוף שלי ולטפל בו".
ליר מעידה כי היא שומרת נגיעה באופן מלא, כלומר עם הסביבה כולה ולא רק עם בן הזוג. "הגבולות מאוד מטושטשים כיום - את פוגשת חבר טוב ונותנת לו נשיקה בלחי. אבל הגבול בין נשיקה ללחי לנשיקה בפה הוא דק ועלול לזרוע המון מחשבות בלב האדם שמולך ואפילו להרוס שלום בית. מבחינתי, גם לחיצת יד עלולה לעורר משהו חבוי".
"כשגבר יוצא עם מישהי ששומרת נגיעה, יש לו שתי אופציות: או שהוא יקום ויברח, או שהוא יגיד מאוד מהר שהוא רוצה אותה לכל החיים"
לאחרונה החלה לצאת עם בחור חילוני והם מקפידים על שמירת נגיעה. בזמן שמערכות יחסים בעברה התבססו בעיקר על מיניות, הזוגיות הנוכחית בנויה לדבריה על שיח עמוק ועל תקשורת בריאה: "סקס הוא לא מהות היחסים. יש דברים חשובים הרבה יותר. אי אפשר לפתור ריב בסקס. לכן, כשגבר יוצא עם מישהי ששומרת נגיעה, יש לו שתי אופציות: או שהוא יקום ויברח, או שהוא יגיד מאוד מהר שהוא רוצה אותה לכל החיים".
לכן החלטת לשמור נגיעה?
"אני שומרת נגיעה כי כך אני שומרת על עצמי. כשאת שומרת על הגוף, את שומרת גם על הפה. זה התיקון. היום אני נקייה בנפש וזה שווה הכול בשבילי".

"אם הוא לא יהיה רציני, לא תהיה התמסרות מלאה"

שי עזרן (42) הוא גרוש ואבא לילדים, ולדבריו הוא שומר נגיעה כבר עשרים ושתיים שנה. "איבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו - שבע, משביעו - רעב", הוא אומר, וטוען כי תאווה גוררת תאווה ודווקא איפוק משקיט את התאווה. "מגע בקדושה זה אור, זה רוממות, פחות תאווה - יותר עונג. אין מה להשוות. בסוף, לא באמת חייבים לגעת כי גם בדיבור ובקרבה מסוימת יש מתח ויש תשוקה. לא המגע הוא זה שמגביר את המיניות. מדובר בנפש אל נפש, ברוח ולא בגוף".

4 צפייה בגלריה
שי עזרן
שי עזרן
שי עזרן. "מדובר ברוח, לא בגוף"
(צילום: אלבום פרטי)

שרית אברהמי (39) מבינה היטב את דבריו. היא אומנם לא שומרת נגיעה, אבל היא בהחלט שומרת על ריחוק מיני עד שהיא תרגיש בטוחה בקשר הזוגי שלה. "מבחינתי, עד שלא ארגיש שהוא רציני לגביי ואדע שהמטרות שלו זהות לשלי, לא תהיה התמסרות מלאה", היא מצהירה.
היא מספרת כי סירוב למגע הוא מעין מבחן רצינות ואופי עבור הגבר. "יש לי את הזמן שלי ולא אעשה זאת מתוך לחץ. חשוב לי לראות איך הוא יגיב ל'לא' שלי". שרית מגדירה עצמה כבחורה ליברלית והיא מאמינה שכל אחד יכול לעשות כרצונו, אבל אם המטרה אינה סטוץ אלא חתונה, יש להתנהג בהתאם.

4 צפייה בגלריה
שרית אברהמי
שרית אברהמי
שרית אברהמי. רוצה לדעת איך הוא יגיב אם היא תגיד לו "לא"
(צילום: אלבום פרטי)

"גברים בסביבה שלי אמרו לי בפירוש שאם איכנס עם גבר למיטה מהר, זה גם יסתיים מהר. הם מבקשים ממני לחכות והנימוק הוא ש'זה הנשק!'", היא מגחכת ומוסיפה, "באמת כבר קרה שהיה מגע מהיר מדי, ואחרי יום כבר לא שמעתי ממנו יותר. גברים יגידו, 'אני לא כזה, יהיה בסדר', אבל בסוף הם ייעלמו לך".
"יש לי את הזמן שלי ולא אעשה זאת מתוך לחץ. חשוב לי לראות איך הוא יגיב ל'לא' שלי"
מסתבר שלתופעה אותה תיארה יש הסבר מדעי: לפי הביולוגית דון מסלר, מחקרים מוכיחים כי גברים ונשים בנויים שונה מבחינה ביולוגית, ולכן גם תהליך ההתאהבות שלהם שונה. רמות האוקסיטוצין הגורמות להתאהבות אצל נשים עולות כשהן נמצאות באינטימיות עם גבר ומגיעות לשיא לאחר האורגזמה, בזמן שאצל הגברים שחווים אורגזמה, הורמון ההיקשרות נמצא דווקא בירידה. לפי מסלר, דחיית הסקס עם הגבר תגרום לרמות הורמון הוואזופרסין במוחו לגדול בהדרגה ולאורך זמן, רכיב ביולוגי הדרוש לו כדי להתאהב.
גם האנתרופולוגית הלן פישר טוענת שהרגשות שאנו חווים כאשר אנו פוגשים אדם שאנו נמשכים אליו הם תוצר של האבולוציה. אנחנו מעוצבים להימשך לבן אדם שהכי טוב לעשות איתו סקס, ולא לזה שתהיה איתו בהכרח מערכת יחסים שתימשך חיים שלמים. לכן, רצוי לבדוק שבן הזוג עונה ל"רשימה" שלנו לפני שאנחנו ממהרות להיכנס איתו במיטה.