חוסר הוודאות שמעוררת המציאות הפוליטית והביטחונית בישראל הוא אחד מגורמי הסטרס המרכזיים ביותר בחיינו לאחרונה, והוכחה לכך היא העליה המשמעותית במספר הפניות למוקדי עזרה טלפונים כמו ער"ן, ולטיפול פסיכולוגי וזוגי. גם במרפאות הסקסולוגיות כמות הפונים לעזרה בבעיות אינטימיות נסקה בחודשים האחרונים, אך כדי שנבין כיצד הסטרס הקולקטיבי משפיע על התפקוד המיני שלנו, יש להבין את התהליכים המתרחשים בגוף האדם בזמן סטרס.
אצל האדם, כמו בבעלי חיים, חוויית הסטרס נתפסת במוח כסכנה מיידית לשלומנו ולביטחוננו האישי, ממש כאילו שאנחנו איילה ביער שפוגשת טיגריס רעב. בין אם הסטרס נובע מאיום אמיתי לחיים או מבעיה אחרת (עבודה, מחלה או חשש לעתיד), המוח מגדיר את כל אלה כסכנה לקיום, ומגיב במהירות ובעוצמה על ידי שינויים פיזיולוגיים שמטרתם להכין את הגוף להתגוננות.
2 צפייה בגלריה
ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר איזק כגרושים שלא נפרדים בסדרה "תמונות מחיי נישואין"
ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר איזק כגרושים שלא נפרדים בסדרה "תמונות מחיי נישואין"
ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר איזק כגרושים שלא נפרדים בסדרה "תמונות מחיי נישואין"
(צילום: HBO ,Jojo Whilden באדיבות yes)
זה מתחיל עם פקודות המופעלות מהמוח אל בלוטת יותרת הכליה: המוח מורה להפריש מיד למחזור הדם כמויות גדולות של הורמוני סטרס כמו קורטיזול ואדרנלין. הגוף זקוק להרבה אנרגיה על מנת לפעול ביעילות להגנתו בתוך זמן קצר. ביער, האיילה תשתמש באנרגיה הזו כדי לברוח (FLIGHT) או להילחם (FIGHT). בשלב השני כל הגוף נכנס לפעולה: המערכות הנדרשות לפעילות מידית מתגייסות, ואילו המערכות העובדות לטווח ארוך מושבתות. השרירים מתכווצים (מוכנים לזינוק), זרם הדם גובר, לחץ הדם עולה, קצב אספקת החמצן עולה והנשימה נעשית מהירה.
במקביל, חלה האטה ואפילו עצירה של המערכות הגוזלות אנרגיה מיותרת: מערכת העיכול מאיטה את הקצב, מערכת החיסון מדוכאת, הריריות בגוף מתייבשות, ייצור העצם נפסק ומערכת המין מושבתת. בשעת סכנה אין בזבוז אנרגיה הכרוכה בייצור תאים, יצור חומרים מיותרים או בעיכול מזון. זאת הסיבה שבמצבי סטרס כרוני אנו בסיכון מוגבר לחלות.
מבחינת מערכת המין, המוח הוא השחקן הראשי, ובמצבי סטרס המוח עסוק במשימות אחרות. הוא לא מתפנה לייצר מחשבות מגרות ומעוררות, או להתמקד במגע מגרה. תבינו, פשוט אין לו פנאי לזה. בזמני סטרס המוח עסוק בשמירה על קיומנו. התוצאה היא ירידה בחשק המיני אצל גברים ונשים, שעלולה להמשיך להיבטים נוספים בתפקוד המיני.
עוררות מינית תקינה דורשת הרפיה של השרירים בכלי הדם המספקים דם ליצירת זקפה בגבר, ליצירת זקפת דגדגן ולהתמלאות הנרתיק. אלו הן תופעות חיוניות בתפקוד המיני, אבל במצבי סטרס הגוף עסוק באספקת דם לאזורים חיוניים לפעולה כמו המוח, הלב והריאות, וכתוצאה מכך החשק המיני יורד והעוררות המינית נפגעת. במצבים אלו גברים יחוו קשיים בזקפה וקושי לקיים יחסי מין, מה שרק יגביר את הסטרס שלהם.
אצל נשים הירידה בחשק ובעוררות תבוא לידי ביטוי ביובש בנרתיק ובכאבים בעת קיום יחסי מין פנימיים (כאלו הכוללים כניסה של פין לפות), מה שמעלה את רמת החרדה ותורם לירידה נוספת בחשק המיני. מעבר ליובש בנרתיק, התייבשות הריריות עלולה לגרום ליותר זיהומים כמו פטריות ודלקות, כך שבמצבי סטרס נשים סובלות יותר מזיהומים בנרתיק.
"במצבי סטרס הגוף עסוק באספקת דם לאזורים חיוניים כמו המוח, הלב והריאות, וכתוצאה מכך החשק המיני יורד והעוררות המינית נפגעת. במצבים אלו גברים יחוו קשיים בזקפה וקושי לקיים יחסי מין, מה שרק יגביר את הסטרס שלהם"
חשוב לציין שסטרס גם משבש את המאזן ההורמונלי, ומחקרים בשנים האחרונות מראים על ירידה ברמת הטסטוסטרון, הורמון חיוני לשמירה על החשק והתפקוד המיני אצל גברים בעיקר, אך גם בנשים. אם לא די בזה, הרי שמצבי סטרס עלולים ליצור מתחים זוגיים חדשים או להחמיר מתחים ישנים. אלה מתווספים לנזק שנוצר בגלל השיבוש בתפקוד המיני, כך שנוצר מעגל קסמים של חוסר חשק, מתחים וריבים. אז מה עושים? להלן 5 טיפים לשמירה על אינטימיות ומיניות בימים סוערים של סטרס מתמשך.

1. שוחחו על זה בפתיחות

נסו לשוחח עם בן/ת הזוג שלכם, שתפו מה עובר עליכם לאחרונה, הקשיבו באמפתיה לדברי הצד השני, בלי להציע פתרונות ועצות. שיתופים יכולים להקטין את עוצמת הלחץ, גם אם הם לא בהכרח יפתרו אותו.

2. הפגינו מגע אוהב וחם

מחקרים מראים שחיבוק, ליטוף והתכרבלות גורמים להרפיה, לירידה בלחץ הדם, לירידה ברמת הורמוני הסטרס, לשינה רגועה ולתחושת שלומות טובה. אפשר לחבק ילדים, בני זוג, בני משפחה, חברים, כלב וחתול. אפשר גם ללכת לעיסוי, מסאז' או טיפול פנים.
2 צפייה בגלריה
בני זוג ישנים יחד
בני זוג ישנים יחד
מגע חם ואוהב יפוגג מעט את הלחץ וישקיט את המערכות
(צילום: Shutterstock)
תמיכה בתרומת המגע מגיעה גם ממחקרים בטבע. תצפיות שנעשו על אווזים אפורי רגליים בשמורת טבע באוסטריה, הראו שבכל פעם כשאחד מבני הזוג מותקף, בן הזוג השני ממתין לו, מתקרב ומלטף כנף בכנף. בבדיקות דם שנערכו לאווזים נמצא שאחרי קבלת המגע, רמת הורמוני הסטרס (קורטיזול ואדרנלין) ירדה באופן משמעותי. אז אם זה עובד אצל האווזים, כדאי לאמץ את הרעיון גם אצלנו: חיבוק, קירבה ושיחה אינטימית יורידו מתחים מיותרים.
"אצל נשים הירידה בחשק ובעוררות תבוא לידי ביטוי ביובש בנרתיק ובכאבים בעת קיום יחסי מין, מה שמעלה את רמת החרדה ותורם לירידה נוספת בחשק המיני"

3. תרגלו יחד פעילות גופנית

הליכה של 30 דקות או כל פעילות אחרת שמתאימה כמו ריקוד, שחיה, משחקי כדור ועוד, תעזור לכם לפרק את המתח שנוצר, ותאפשר הפרשה של הורמונים מרגיעים כמו אנדורפין. על היכולת של פעילות גופנית לרכך סטרס למדנו גם הפעם מהטבע: מחקר שנעשה ע"י פרופסור רוברט ספולסקי, שהוא ביולוג ונוירולוג, הראה שזברה המצליחה להינצל מטורף וחוזרת לעדר שלה, מנענעת חזק את הגוף שלה (פורקת אנרגיה מיותרת) ואז מתקרבת לזברות אחרות ומלקקת אותן (מייצרת מגע של גוף לגוף).

4. קחו פסק זמן להתנתק

צאו לבלות בבית קפה, בקולנוע, בטיול טבע, במוזיאון. קחו לעצמכם פסק זמן כדי להתנתק, לנשום ולהחזיר לעצמכם את השפיות.

5. יש סקס אחר

בתקופת של סטרס, במקום להתאכזב ולהיבהל כאילו משהו התקלקל, אפשר לדחות את יחסי המין המלאים. במקומם עדיף להתכרבל, לגעת, ללטף, להתקלח ביחד, או לקיים יחד מיניות שאינה תלויה בביקור של פין בנרתיק. בדרך הזאת תרוויחו עונג ממשי, מבלי להיכנס לסטרס בגלל עוררות חלשה.
בהצלחה!
גילה ברונר היא סקסולוגית בכירה, יועצת ומנטורית ראשית במרפאה לטיפול מיני, המרכז הרפואי תל אביב
פורסם לראשונה: 12:20, 09.04.23