סקס אפיל
פגיעה בחשק המיני של נשים | #104
45:00
(האזינו לפרק החדש של "סקס אפיל" על הפרעת חשק מיני אצל נשים)
סקס אפיל הוא פודקאסט המיניות של ynet יחסים, בהנחיית לורי שטטמאור, עורכת הערוץ. מוזמנים ומוזמנות להאזין לנו כאן ב-ynet, וגם לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, ביוטיוב ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים ונוהגות להאזין לפודקאסטים שלכם. רוצים לדבר איתנו? בואו לקהילה שפתחנו בפייסבוק - "סקס אפיל - הקבוצה לדיונים", ואם נהניתם להאזין - נשמח מאוד אם תדרגו אותנו באפליקציות השונות.
והפעם: מאז טראומת 7 באוקטובר, נשים רבות מדווחות על ירידה בחשק המיני שלהן. הסרטונים הקשים והעדויות על הפגיעות המיניות מייצרים שיתוק של ממש אצל רבות מאיתנו. החדשות הטובות הן שזוהי תגובה טבעית ונורמלית לגמרי, למציאות הלא נורמליות שבה אנחנו חיות וחיים.
אולם חשק מיני של נשים לא חייב לרדת רק בגלל שיש כרגע מלחמה. הוא מושפע מהרבה מאוד גורמים, ועל כולם שוחחתי בפירוט עם שלי ורוד, פסיכו-סקסולוגית, מרצה וחוקרת מיניות, שהגיעה ל"סקס אפיל" כדי לספר כיצד מגדירים הפרעה בחשק המיני של נשים, מה אחוז הנשים לפי ההערכות שסובלות מזה, איך מטפלים בהפרעת החשק בחדר הטיפול המיני. וגם – על התרופות החדשות שמתיימרות לטפל בתופעה, והביקורת הפמיניסטית שיוצאת נגדן. האזינו לפרק החדש שנמצא בראש העמוד.
2 צפייה בגלריה
שלי ורוד
שלי ורוד
שלי ורוד
(צילום: נוי ארקובי)
"אני תמיד שואלת מטופלות שמגיעות אליי - היה טריגר? את מזהה שקרה משהו? כי לא תמיד אנחנו יודעות מה בדיוק קרה, אבל אנחנו כן שמות לב שהחשק המיני שלנו נעלם, וחשק מיני הוא כמו מראה למה שקורה לנו בחיים. הוא מורכב מהאלמנטים הביולוגיים, הזוגיים, החברתיים ומהבית שבו גדלנו. זה ממש כמו שמש עם מלא קרניים, כשכל קרן מייצגת סיבה אחרת שבגללה אבד לנו החשק. חשק לא בורח, כי בא לו לברוח. החשק ברח או נעלם או ירד כי משהו קרה או השתנה בחיים שלך, ואת זה צריך לגלות", מסבירה שלי ורוד, פסיכו-סקסולוגית, מרצה וחוקרת מיניות, שהגיעה ל"סקס אפיל" כדי לספר לנו הכול על חשק מיני של נשים. כיצד מגדירים הפרעה בחשק המיני של נשים? מה אחוז הנשים לפי הערכות שסובלות מהפרעה בחשק? ואיך מטפלים בו בחדר הטיפול המיני.
פרסמת לאחרונה מאמר אקדמי מרתק שעוסק בחשק מיני של נשים, ביחד עם מספר אנשי מקצוע נוספים בהם האורולוג ד"ר קובי רייזמן, הפסיכיאטרית ד"ר לינדה ויגנוצי, האנדוקרינולוגית ד"ר אנמריה ג'יראלדי, והאנדוקרינולוג ד"ר שר ג'ובאני קורונה. ישבתם בשולחן עגול בכנס בינלאומי לבריאות מינית, ושוחחתם יחד על כל הסיבות שבגללן נשים סובלות מהפרעה בחשק המיני ודרכים לפתור את ההפרעה. בואי נתחיל מהבסיס - נשים באמת סובלות מחשק מיני נמוך יותר מגברים? "כולנו התכנסנו כדי שכל אחד מאיתנו יביא את הזווית שלו לנושא הזה. אני מטפלת מינית מוסמכת, אבל הרקע שלי הוא פסיכולוגיה קלינית, אז אני יותר התמקדתי במקום החברתי והפמיניסטי, אבל כל אחד במעגל הביא את המומחיות שלו. לגבי שאלתך, אם נסתכל על זה ממקור מחקרי או מדעי יותר, אז הטענה היא שבנושא החשק המיני, בניגוד אגב למרבית הנושאים ברפואה, פחות למדו את הגברים, ויותר התעסקו עם נשים. לפי המאמרים, חוסר חשק מיני היא תופעה די שכיחה בקרב נשים, אבל מה שמעניין הוא שלפי ה-DSM, שהוא התנ"ך של הפסיכיאטריה, עם כל מהדורה חדשה שיוצאת לספר, מגיעה גם הגדרה חדשה לגבי מהי הפרעה בחשק המיני של נשים.
"אם פעם הפרעה הייתה בחוסר חשק - פחות מחשבות על מין, פחות רצון להיות פעילה מינית, היום מכניסים גם את הפרעת העוררות בתוך הפרעת החשק. כלומר, כשהגוף לא מגיב למגע המיני, כך שזה לא רק פסיכולוגי, זה גם פיזיולוגי. אם תמיד היה לי חשק לפעם בשבוע סקס, או לפעם בחודש סקס, וזה נשאר ככה, זה בסדר. אין פה הפרעה. אבל אם היה לי חשק, לא משנה באיזו תדירות, ופתאום הוא נעלם, כלומר בכלל-בכלל לא בא לי מגע מיני, וזה שונה מכל מה שאני מכירה על עצמי, ואין משהו אחר שהתערב, אז ייתכן שקיימת הפרעה בחשק המיני. אבל כדי להגיע אליה, אני אצטרך קודם כל להתחיל לשלול פרמטרים רפואיים.
"אני קוראת לזה 'גשש בלש בפעולה, פותר כל תעלומה'. אני אתחיל עם שאלות על שימוש בתרופות, אני שואלת כמה וויד את מעשנת, האם את עושה סמים, ממש מבררת כל פרט רלוונטי שיכול להשפיע. מה עברת לאחרונה, הכול-הכול אני מוציאה מהשטח. אני אשאל על הדינמיקה הזוגית, על המצב הזוגי, כי הרבה פעמים הן מחליפות חבר, ופתאום עולה להן החשק. זה לא יעזור. אם לא טוב לנו בזוגיות, אני לא רואה את החשק ואת החרמנות עולים פתאום".
ואז במקרה הזה, צריך לעבוד על הזוגיות ולא על החשק המיני. "בול. כלומר, המקור הוא הזוגיות ואז זה טיפול זוגי ואז טיפול מיני. חשוב גם לבדוק האם היעדר החשק המיני בכלל מייצר אצלי מצוקה. יש כאלה שיבוא ויגידו לי, 'חברות שלי אמרו לי שאני לא מקיימת מספיק יחסים', ואז אני אשאל אם זה מפריע לה, ואם היא תגיד לא, אז אני אגיד לה, 'תחזרי אליי כשזה יפריע לך, לא לחברות שלך'.
"יש המון זוגות שאמרו להם שהתדירות שלהם מאוד-מאוד נמוכה, וזה גרם להם להרגיש שמשהו לא בסדר אצלם, וכשעשיתי שיחה איתם, מה שנקרא טיפול, ודיברנו על חשקים, הסברתי להם שלא כל כך הבנתי איפה הבעיה. 'אם שניכם בסדר עם התדירות, זאת בעיה של החבר'ה, לא שלכם'.
"הרבה פעמים הן מחליפות חבר, ופתאום עולה להן החשק. אם לא טוב לנו בזוגיות, אני לא רואה את החשק ואת החרמנות עולים פתאום"
"במין בעיקר, אנחנו רוצים להרגיש נורמליים. אנחנו רוצים להרגיש שכולם דומים לנו, שאנחנו לא שונים. אני חושבת שהתפקיד של המטפלים הוא להגיד לכולם, זה לא One size fits all. זה מה שמתאים לכם. המיניות שלכם לא חייבת להיות דומה לזאת של החברים שלכם.
"אני מעלה הרבה סקרים באינסטגרם שלי, וכולם אומרים לי, 'תודה! זה גורם לי להרגיש שאני לא לבד', 'שאני לא היחידה', 'שזה בסדר לאהוב את זה', גם גברים וגם נשים כותבים לי את זה. אבל אם אני חוזרת לחשק, אז באמת להפרעה יש טווח זמן מסוים, לרוב זה יוגדר כשלושה עד שישה חודשים, שבמהלכם אירע השינוי בחשק. לפעמים רק תחליפי את סוג הגלולות, והחשק המיני כבר יחזור. להפרעה צריך להיות אלמנט של מצוקה, או חוסר מוטיבציה לחלוטין להיכנס למיטה".
מה עם המחזוריות של האישה? זה גם הרי יכול להשפיע על החשק המיני, כי בתקופת הפוריות כל שבוע הוא שונה. "נכון. אני אשאל נשים עד כמה הווסת שלהן סדירה. היום גם שומעים הרבה על שחלות פוליציסטיות שמלוות בעיכוב בווסת, וזה גם יכול להשפיע על החשק. או אנדומטריוזיס, שהיא מחלה שמתבטאת בהידבקויות שנוצרות לפעמים ברחם ובנרתיק, וזה מייצר מחזורים מאוד-מאוד כואבים, הרבה פעמים מלווה גם בכאבים בעת חדירה, לפעמים אפילו האורגזמה כואבת. במקום לענג היא מכאיבה".

2 צפייה בגלריה
חוסר חשק מיני אצל נשים הוא בעיה שכיחה למדי
חוסר חשק מיני אצל נשים הוא בעיה שכיחה למדי
חוסר חשק מיני אצל נשים הוא בעיה שכיחה למדי
אם את עולה על פרמטר שנראה חשוד, את שולחת אותה לרופא ייעודי שיבדוק את זה? "נכון. הבירור הראשון בטיפול מיני הוא להוציא מהשטח כל דבר שיכול להיות רפואי ואחראי על המצב. אני לא רוצה להתחיל לעבוד עם אישה על החשק המיני שלה, ולהתחיל לעשות איתה תהליך ולחשוב שזה רק פסיכולוגי, כשבעצם המקור הוא בעיה רפואית. כמובן שאם זה משולב, אז נעבוד על שניהם".
"במין בעיקר, אנחנו רוצים להרגיש נורמליים. אנחנו רוצים להרגיש שכולם דומים לנו, שאנחנו לא שונים. אני חושבת שהתפקיד של המטפלים הוא להגיד לכולם, זה לא One size fits all. זה מה שמתאים לכם. המיניות שלכם לא חייבת להיות דומה לזאת של החברים שלכם"
מה אחוז הנשים שלפי הערכות סובלות מהפרעה בחשק המיני? "אז אנחנו יודעות שהשכיחות גבוהה. אם אנחנו מדברות על נשים לפני גיל המעבר, אז השכיחות היא בין 28 ל-40 אחוז, כאשר כל מחקר מראה אחרת, אבל מדובר במספרים גבוהים. אני משערת שאם נבדוק את זה בישראל בתקופה הזאת, המספרים רק יעלו. לפי המחקר האחרון, בין 50 ל 70 אחוז מהנשים יחוו הפרעת חשק מיני נמוך בשלב מסוים בחייהן".
זה מרגיש לי נורא פטריארכלי ושוביניסטי להפוך את זה בכלל להפרעה. "אבל למזלנו גם לגברים יש את ההפרעה הזאת, וגם אצלם זה נמדד".
יפה. אז באילו גישות בעצם מטפלים בחשק מיני נמוך בחדר הטיפול המיני? "לפני כן יש משהו מאוד מהותי שחשוב לי להגיד לכל אישה שמאזינה לנו - אפילו אם זה גלולות, אפילו התקן, תרופות לכל בעיה רפואית, או תרופות לכל בעיה נפשית - אל תיקחי בלי לשאול מראש מהן תופעות הלוואי. כי גם גלולות עלולות לפגוע בחשק. בטח כשמדובר בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה, שלא רק עלולות לפגוע בחשק, הן גם יכולות לפגוע בעוררות הגופנית עצמה, ולחסום אורגזמה. אז ברור שבריאות הנפש יותר חשובה. ברור שאם יש דיכאון, צריך לטפל בדיכאון. אבל תבדקו אם התרופות גם עלולות לפגוע לכן בחשק המיני, כי זה משהו שחשוב שתדעו לפני השימוש, בעיקר אם יש לכן בני או בנות זוג.
"אם הזכרתי בני או בנות זוג - אז לפעמים יש באמת בעיה זוגית. זה יכול להיות קשור אפילו ללחצים מצד בן הזוג. למעשה, זה בין הנושאים היותר שכיחים אצלי בקליניקה - כשצד אחד, לא משנה בכלל מה המגדר שלו, רוצה הרבה יותר, ושם המון פוקוס על המיניות, והצד השני לפעמים מרגיש בלחץ כל הזמן לעשות או לרצות את הצד השני. בתוך מונוגמיה יש תלות, אנחנו תלויים זה בזה. המיניות שלי תלויה בך, ושלך תלויה בי. אם אני לא אשכב איתך, אז עם מי אני אשכב?
"ואז הרבה נשים עם חשק נמוך מזה של הפרטנר/ית שלהן, מתחילות להיכנס למיטה רק מתי שהפרטנר שלהן רוצה, ותוך כדי האקט ההנאה שלהן פוחתת, והן ממשיכות רק כדי לרצות אותו. עכשיו, זה לא רע לרצות, אבל רק אם אני רוצה ומרגישה טוב עם עצמי היום, ובא לי להיכנס למיטה ולבדוק אם החשק שלי מגיב למגע. אבל כשזה לא קורה, ואני רק עושה את זה כדי שהוא יהיה מרוצה, זה מתחיל לפגוע לי בחשק המיני לאורך זמן".
ואז, לאט-לאט, את פשוט תרצי פחות. במקום הרוחני אומרים שזה משאיר ממש כמו סימנים לא נראים על הגוף שלך, כי את בעצם פוגעת בעצמך בלי לדעת. את עושה מיניות בלי שאת באמת מעוניינת בה. "מדויק, זה בדיוק זה. הדבר הראשון שאני אומרת להן הוא לא ליפול לריצוי יותר, כי זה רק יפגע בהן יותר ואז הן בכלל לא ירצו. לפעמים הוא כל הזמן לוחץ, לפעמים גם מגיעות תגובות מניפולטיביות, לפעמים יש כעסים מאוד גדולים, ואני מבינה את זה. זה תסכול מאוד גדול עבור הצד השני. זאת תחושה של דחייה וזה כואב".
גם לפעמים זאת שפת האהבה של אנשים - מגע, וכשבני או בנות הזוג שלהם לא נותנים להם את זה באותה מידה שהם צריכים, אז הם מרגישים שלא רוצים אותם. "נכון, 'את לא חושקת בי'. זה פוגע, זה מעליב. אני מבינה את הצד השני, תמיד. הם מקבלים הרבה אמפתיה ממני, כי אני מבינה את הצורך במגע. אז כמו שאמרנו, כל דינמיקה זוגית שהיא לא בריאה, כמובן, יכולה להוביל לחוסר חשק מיני. אם זה הרבה ריבים, אם זה לחצים בבית, לחצים כלכליים, אם זה ילדים, כל המובן מאליו פוגע בחשק המיני שלנו. אם אני אחרי לידה, אם הגוף שלי שונה, זה פוגע בחשק.
"וואו, דימוי גוף וחשק מיני הולכים יד ביד. וזה קשה לי כי אני אומרת, זה לא פייר. לא פייר שבגלל שאת מרגישה שהגוף שלך עכשיו לא במיטבו, לא נראה כמו שאת רוצה, את מונעת מעצמך הנאה. זה לא פייר. אז במקרה כזה, באמת נעשה עבודה יותר על דימוי הגוף, או על הפרעות אכילה, גם זה יש לא מעט, וזה בא הרבה פעמים ביחד.
"דימוי גוף וחשק מיני הולכים יד ביד. וזה לא פייר. זה לא פייר שבגלל שאת מרגישה שהגוף שלך עכשיו לא במיטבו, את מונעת מעצמך הנאה"
"אבל אם נסתכל על חשק של מישהי שאומרת לי, 'הכול טוב בזוגיות ואני לא יודעת מה קרה, פשוט ברח לי החשק', אז אני אגיד לה, 'טוב, אז בואי נגלה מה מעורר אותך ומה מכבה אותך', שזה קצת אסתר פרל, כי היא אומרת שבשביל להכיר את החשק המיני שלי, אני צריכה לגלות מה מעורר אותי, ובאותה מידה מה לא מעורר אותי. ואז אנחנו יוצאות יחד למסע שאני מאוד אוהבת. מסע של ספרים ארוטיים וסרטים, פודקאסטים, אני הרבה פעמים ממליצה על 'סקס אפיל'. אני אומרת להן, 'קחו את המידע ותנו לעצמכן רשות להיות מיניות. תחשפו את עצמכן לתכנים ארוטיים'. אגב, לאו דווקא לפורנוגרפיה, אבל לסרטים ארוטיים ולספרים ארוטיים כי הדמיון והפנטזיות והמחשבות על סקס - זה מה שמעורר את החשק, לפחות מבחינה פסיכולוגית".
זה גם מזכיר לי שהרבה פעמים בתקופות שאין בהן מיניות, אז כבר פחות חושבים על סקס, ואז כשחוזרים לעשות מיניות אז פתאום כן חושבים על סקס יותר. כמו כושר גופני. "נכון, ולפעמים אפשר לעורר את עצמנו ולהפרות את הדמיון ולראות מה בא לי, ואז פתאום את תרגישי 'בצבוצים', פתאום את תרגישי משהו קטן שמתעורר אצלך, אבל זה במצבים שפשוט החיים העמיסו עלינו והתרחקנו קצת מהמיניות שלנו.
"באותה מידה, הרבה פעמים יש גילויים על הגוף שאנחנו נעשה בקליניקה - אני אספר לה על מסלולי מגע, על מין שלא מתמקד רק באיברי המין, כדי לא לייצר לחץ. פרקטיקות כמו 'סנסייד פוקוס' למשל, אותה שיטה שהמציאו צמד החוקרים מאסטרס וג'ונסון, שמאפשרת לנו לעשות תרגילי מגע, להיות נוכחים ברגע ולהרגיש. התרגילים האלה לא מתמקדים באיברי המין, אלא מנסים להבין מה נעים לי ומה לא, מה מעורר אותי ומה לא, בכל חלק וחלק בגוף. זה העיקרון. המטרה היא לגלות מה מעורר אותי, איפה נעים לי, ואפשר לעשות את זה עם צעצועים, אפשר עם הידיים, אפשר עם מים.
"אישה היא כמו צדפה, אני תמיד אומרת. תפתחי אותה חזק, היא תישבר, כך בדיוק עובד החשק. צריך לתת לאישה להיפתח בהדרגה. זה גם קשור לתחושת הנוחות שלי עם הגוף. כשנוח לי עם הגוף וכשנוח לי עם המיניות וכשאני נחשפת לתכנים שמגרים אותי, וכשאני מתחילה לדמיין מה בא לי, אז גם החשק יכול לבוא. ואז זה נפתח ככה בעדינות ובקצב המותאם לכל אישה".
לא דיברנו על זה, אבל יש גם את המקום הטראומטי. זאת אומרת לפעמים יש חוסר חשק בגלל פגיעות מיניות. "אני שואלת גם גברים וגם נשים על פגיעות מיניות. לפעמים הן אומרות לי שהן חוו הטרדות או פגיעות, אבל הן חושבות שכרגע או בשנים האחרונות זה לא משפיע עליהן יותר. לפעמים נגלה שאומנם עבר זמן, אבל זה עדיין יושב שם, ולפעמים זה כל כך משפיע, וצריך לעשות עבודה עם פסיכולוג מיודע טראומה קודם כל על מה שהן חוו.
"מה שקרה בתקופה האחרונה זה קשה מאוד. זה הציף. פשעי המין שקרו במלחמה הזאת, ברמה הכי חולנית שיש, הציפו בקרב נשות ישראל, גם בקרב הגברים, אבל אנחנו מדברות היום על נשים, המון המון זיכרונות ופוסט-טראומה. במצבים כאלה שקשורים לחשק, לרוב אני שולחת לטיפול ממוקד במה שהן עברו. חשוב שזה יהיה מישהו שממש למד על טראומה, לא תוך כדי כל הלימודים.
"לצערי, היו לי מצבי קיצון שמאוד בלטו, כמו סוג של איבוד הכרה ותגובות לא טובות ששמעתי ממטופלות ואמרתי להן שעכשיו חייבות לעצור, ושאני לא חושבת שזה נכון להפעיל כרגע שום גירוי מיני. כשזה מגיע למצבים פחות קיצוניים, אנחנו בעיקר עובדים עם בני הזוג על בקשת רשות, על לא לקחת את השליטה, על ללמוד איזה מגע נעים לפרטנרית, על לאפשר לאישה לגלות את עצמה, על בדיקה של מה לא מייצר אצלה טריגרים ומה כן מייצר טריגרים. זה מאוד מורכב, אבל גם בני הזוג צריכים הדרכה. זה מאוד-מאוד מהותי. בארה"ב למשל, הדגש תמיד הוא לא רק על האחד, אלא על הזוג".
הזכרת קצת את המקום של הטראומטיזציה המשנית שקורית עכשיו, בגלל הפגיעות המיניות שהיו עם חמאס. בכלל מאז תחילת המלחמה, אני שומעת מהמון נשים שהן איבדו חשק בתקופה הזאת. מה תגידי להן? "שזה בסדר. מה, איך אפשר שלא? לפני שייבהלו כל אלו שיש להן חשק, אז ככה - לחלק יש הרבה חשק, וזאת הדרך שהן מתמודדות איתה וזה נפלא, אבל הרבה איבדו את החשק לגמרי והן נבהלות, למה? כי עברו כמעט שלושה חודשים, נכון? אז לפני שתחשבו שאתן נכנסות לתוך הפרעת חשק, תזכרו שאנחנו בתקופת מלחמה וזה טבעי שלא יהיה לכן חשק, ואני יודעת שלפעמים בני הזוג כן רוצים ואתן לא שם עדיין, אז בשביל לא לייצר מצב קיצוני יותר, חשוב לדבר זה עם זו על איפה אנחנו, איפה אנחנו נמצאים ונמצאות בהתאם למה שקורה עכשיו.
"המון זוגות מתפצלים עכשיו, כי ההתמודדות שלהם כל כך שונה, אז חשוב לזכור לתקשר את זה. 'זה לא שאני דוחה אותך כרגע, אני פשוט לא מצליחה, אין לי עדיין את הספייס הזה למקום המיני'. חשוב גם שתשמרו על הבריאות הנפשית שלכם והפיזית. לאכול בריא, להתאמן, יוגה, מיינדפולנס, לעשות כל מה שיכול לעשות לכם טוב. החשק יחזור כשהמצב שלכם ירגיש טוב. אל תילחצו אבל, כי זה ממש ממש טבעי".
בואי נדבר על המקום האחר שאת סוקרת במאמר שלך - טיפול תרופתי בחוסר חשק של נשים, שבכלל לא ידעתי שקיים. "אז מסתבר שיש כל מיני תרופות, חלקן בארה"ב, חלקן באירופה, חלקן עדיין בפיתוח עוד. לפני מספר שנים כבר יצאה התרופה הראשונה לטיפול בחשק מיני בקרב נשים. עכשיו, התרופה הזאת ניסתה לעבור FDA מלא פעמים ולא הצליחה. למה? כי התופעות לוואי שלה קיצוניות - בחילות, הקאות, סיכון לסרטן השד ועוד. פנו לייצור התרופה הזאת בגלל שלגברים יש ויאגרה ואמרו שנשים חייבות גם תרופה".
"פשעי המין שקרו במלחמה הזאת, ברמה הכי חולנית שיש, הציפו בקרב נשות ישראל, המון המון זיכרונות ופוסט-טראומה. זה מאוד קשה"
אבל אפשר להגיד שאלכוהול היא התרופה לחשק המיני. "את צודקת. קחו את האלכוהול, תבינו מה יש שם, שימו בתרופה, תקראו לזה 'תרופה לחשק', ותראו איך אנחנו תוך שנייה משתחררות, מרגשות סקסיות ומיניות", היא אומרת ומתפקעת מצחוק. "בכל מקרה, התרופות הראשונות הן באמת נוגדי דיכאון של SSRI אבל במינונים ממש נמוכים, אבל הן לא אושרו באירופה. באירופה כן יש מספר חברות תרופות שכבר עבור מספר שלבים, תרופה אחת כזאת היא של חברת 'פרייה'. אני עוד לא יודעת מה התוצאות, אבל מה שאני כן עושה, וזה המחקר שממשיך את המאמר שפרסמנו, הוא לנסות לגלות כמה נשים בכלל מעוניינות בטיפול תרופתי לחשק מיני. את המחקר הזה, בראשות דוקטור קובי רייזמן, התחלנו לעשות בכמה מדינות. אני כבר סיימתי את הסקר בארץ. שוחחתי עם 700 נשים כבר.
"כולן אומרות לי, 'אבל שלי, זאת תקופת מלחמה', ואמרתי להן נכון, אבל המטרה היא לא לשאול אם ירד החשק, אלא למי שירד החשק - האם היא הייתה מעוניינת בטיפול תרופתי. זה נעשה בטורקיה עם קולגה, ועכשיו פתחנו את זה גם לאוסטרליה ולארה"ב, וכרגע התגובות הן די גבוה באחוזים. אני לא אתן במדויק כי זה משתנה לי מיום ליום".
שמעוניינות? כן! אפילו הכנסנו לתשובה, 'לאחר ההבנה של תופעות הלוואי', ועדיין - מרבית הנשים מעוניינות".
יש לי השערה למה - בגלל שכל ההסתכלות היא זכרית-תפקודית כזאת, ואז אנשים רגילים ובכללם נשים, להתנהל בהתאם למחשבה של "תנו לי תרופה שתרפא אותי". אני אקח את הוויאגרת נשים הזאת, ועכשיו יהיה לי חשק בכל פעם. כמה קל. "אולי את באמת צודקת וזה ה'מדיקליזיישן' שאנחנו כל כך רגילים לקחת תרופות כדי להרגיש יותר טוב".
אבל הבעיה שאני רואה היא שזה מפספס המון. כמו שאמרת, את כל השמש הזאת עם הקרניים שקשורות בחשק המיני, וגם ובראש ובראשונה לדעתי את חוסר ההיכרות של נשים עם עצמן ועם הגוף שלהן - ואת זה אף תרופה לא תפתור. "גם בעיות זוגיות אף תרופה לא תפתור. זה ממש זה, והקו הפמיניסטי מאוד כועס על זה. החשש הוא שלא יבואו עכשיו ויגידו, 'אה, אין לה חשק? אז יאללה, קחי תרופה ובואי תשכבי איתי'. ובעיקר מה שאמרת - איפה כל ההיכרות שלי עם הגוף? מצד שני, אני כן בעד שיהיה משהו בשוק, אבל לא לקבל אותו בלי התייחסות של גינקולוג ומטפל מיני. אני אבל לא חושבת שהתרופות האלה יגיעו לארץ בקרוב".
לסיכום יש משהו שלא דיברנו עליו וחשוב לך להגיד? "חשוב לי לתת רשות לנשים להבין שגם אם אין להן חשק וגם אם זאת הפרעה, זה בסדר, זה קורה. זה קורה במהלך חיינו לא מעט פעמים לפעמים. וגם, תסתכלו על הנפש ועל מה שקורה לכן באותה תקופה. שימו לב לאיך אתן מרגישות, למה אתן עוברות בזוגיות, בחיים, בלימודים, ללחצים שאולי מתרחשים בחיים שלכן, לעבודה, לכל מה שקורה סביב האימהות והטיפול בילדים, גם עייפות מכבה חשק. אבל אם אתן מרגישות שזה קורה כבר יותר מדי זמן ושזה לא מאפיין אתכן, או שזה מפריע לכן, אז תיגשו לטיפול. יש המון מטפלות מיניות מוסמכות ומצוינות".