סקס אפיל
האם אישה שנשואה לגבר ששופך מהר נהנית יותר? | #83
39:27

"סקס אפיל" הוא פודקאסט המיניות של ynet יחסים, בהנחיית לורי שטטמאור, עורכת הערוץ. מדי שבוע נדבר עם מומחה או מומחית מעולמות הסקס, היחסים והמיניות. מוזמנים ומוזמנות להאזין לנו כאן ב-ynet, וגם לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים ונוהגות להאזין לפודקאסטים שלכם. רוצים לדבר איתנו? בואו לקהילה שפתחנו בפייסבוק - "סקס אפיל - הקבוצה לדיונים", ואם נהניתם להאזין - נשמח מאוד אם תדרגו אותנו בחמישה כוכבים באפליקציות השונות.
והפעם: שפיכה מוקדמת היא אחד הנושאים הנפוצים ביותר בתחום הבריאות המינית, נושא שמציק להרבה מאוד גברים, ולא פעם גם לבני ולבנות זוגם. הנתונים מדברים על כשליש מהגברים שיחוו שפיכה מוקדמת מתישהו בחייהם. אבל מהי בכלל ההגדרה הרפואית לשפיכה מוקדמת, ולמה מבחינה פונקציונלית היא כלל לא נחשבת להפרעה? מדוע חברות התרופות החליטו להקפיץ את משך הזמן שמגדיר שפיכה כ"מוקדמת"? איך מודדים שפיכה מוקדמת במחקרים רפואיים? למה מאלחשים הם לא הפתרון הכי מוצלח, וכיצד ניתן לטפל בשפיכה מוקדמת בחדר הטיפול המיני?
בפרק מספר 83 של "סקס אפיל" שוחחתי עם פרופסור רפי חרותי, רופא מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני מוסמך, מנהל שותף ב"אישי" - המרכז לטיפול מיני, פרטני וזוגי. על כל מה שצריך לדעת בנוגע לתופעה. האזינו לפרק המלא.
3 צפייה בגלריה
רפי חרותי
רפי חרותי
פרופסור רפי חרותי
(צילום: ינאי יחיאל)
"ההגדרה הרפואית הקונקרטית לתופעה הנקראת 'שפיכה מוקדמת' מדברת על שלושה מדדים: זמן, שליטה ומצוקה", מסביר פרופסור רפי חרותי. "לפי ההגדרה המסורתית, זמן זה כשהגבר גומר תוך שניות ספורות ולא יותר מדקה מרגע החדירה לנרתיק. הבעיה היא שההגדרה הזאת מראש בעייתית, כי היא לא לוקחת בחשבון חדירה למקומות אחרים או גמירה מגירויים אחרים.
"בנוסף, בגלל שהתחילו להמציא כל מיני תרופות והיו צריכים יותר קליינטים לתרופות הללו, הממסד הרפואי הקפיץ את זה לשתי דקות מרגע הכניסה לנרתיק, כי אז הקהל הפוטנציאלי גדול יותר. בכל מקרה, כמטפלים, אנחנו מתייחסים לאנשים שמשתפים שהם שופכים ברובם המוחץ תוך פחות מחצי דקה או גומרים אפילו לפני החדירה.
"מבחינת אלמנט השליטה - אני אתייחס לממד לפיו השפיכה קורית מתי שהיא רוצה ולא מתי שהגבר רוצה, ומבחינת מצוקה - אם אני שופך תוך שתי דקות אבל זה לא מפריע לי, זה לא נקרא שפיכה מוקדמת כי זאת לא בעיה. כלומר, אם כיף לי ואני חווה סיפוק מחיי המין, אז גם אם תקרה שפיכה תוך משך זמן קצר, אין כאן שום ממד של מצוקה. חשוב גם להבהיר כי מבחינה רפואית – שפיכה מוקדמת לא נתפשת כבעיה רפואית, כל עוד כל המרכיבים של מעגל התגובה המינית תקינים. כלומר, אם יש לו חשק טוב, יש לו עוררות תקינה, הוא בדרך כלל מגיע לזקפה טובה - והוא גם חווה אורגזמה, אזי מעגל התגובה המינית שלו תקין ואין פה דיספונקציה כי הוא מתפקד בסדר גמור. חוץ מזה, יש חיות בטבע שאצלן מראש כמה שיותר מהר זה יותר טוב מבחינת היצר ההישרדותי. הן צריכות לגמור מהר ולברוח אל היער לפני שהאריה יגיע ויטרוף אותן".
זה מזכיר לי אנשים שהאוננות שלהם מאוד מהירה בגלל שהם חוששים להיתפס, ואחר כך הם משעתקים את זה גם ביחסי המין. "אז פה את כבר נוגעת בסיבות לשפיכה מהירה, ואחת הסיבות מדברת על כך שזה איזשהו 'הרגל מגונה' במרכאות שרכשנו בגיל צעיר כשרק התחלנו לאונן. זה יכול להתחיל בגיל 12-13, כשהבחור מגלה משהו שמאוד נעים לו, שמעניק לו הנאה שעד היום הוא לא חווה, ואם אין חינוך מיני בבית הוא לא ידע אם זה מותר או אסור. לפעמים הוא שוכב על הבטן, משתפשף במזרן ו-טראח. ואז פתאום ההרגשה המדהימה הזאת, שהוא חווה לראשונה בחייו, מתחילה אצלו הרבה פעמים מתוך מקום של אסור, של בושה, של 'אני צריך להסתיר', וכשהוא ינסה להפיק אותה בפעם השנייה והשלישית, הוא עשוי להסתתר או נניח לעשות את זה מהר-מהר בשירותים לפני שידפקו לו על הדלת. במקרים כאלו, ההרגל של 'לעשות מהר' הופך לחלק מההתנהגות המינית שלו.
"אם הוא גמר בפעם הראשונה בגיל 12 נגיד, ברוב המקרים ההתנסות המינית הראשונה תהיה בגיל 16-17, אחרי כמה שנים שהוא עם ההרגל הזה של לגמור מהר, ואז זה משתרש ופתאום הוא צריך ללמוד ביחסי המין איך לשלוט. מה גם שבאוננות בדרך כלל עסוקים בלגמור מהר ולא בלהנות מהדרך, ויחסי מין הם בדיוק היהפך – תיהנו מהדרך, אל תתמקדו בסיום. תנסו להגיע לתוצאה כמה שיותר לאט".


אתה יכול לספר על ניסויים רפואיים שבדקו ואבחנו שפיכה מוקדמת? "הראשונים שחקרו את זה היו מאסטרס וג'ונסון, שבטח הזכרת בפרקים אחרים של הפודקאסט שלך. צמד חוקרים פורצי דרך בתחום הבריאות המינית, שבשנות ה-50 וה-60 לקחו כ-360 זוגות מתנדבים שקיימו יחסי מין עם חדירה במעבדה שלהם, כשצוות חוקרים שלם ישב מאחורי זכוכית חד-כיוונית ומדד כל דבר פיזיולוגי שאפשר למדוד. ואז הם ראו לדוגמה שמספר 342 שנכנס למעבדה ושודך ל-283 גומר אחרי 15 שניות בלבד, ותיעדו לראשונה בהיסטוריה המתועדת שפיכה מהירה באופן מדעי.
"במחקר המודרני כבר מודדים את זה עם סטופר אמיתי. כדי להוריד את רמת החרדה, נותנים לזוגות נשואים הטרוסקסואליים סטופר, וההנחיה לאישה היא להפעיל את הסטופר ברגע שהגבר חודר לנרתיק. כשהוא מסיים הוא אומר לה 'גמרתי', והיא עוצרת את הסטופר. במחקרים כאלו צריכים כעשר מדידות על מנת שזה יהיה מהימן".
"העבודה הגדולה ביותר שנעשתה בנושא נערכה ביפן, והיא מדברת על שלוש דקות ו-20 שניות מרגע החדירה לנרתיק ועד שהגבר גומר. צריך לזכור שבמחקרים כאלו, הגבר מקבל הנחיה שמרגע שהוא חודר לנרתיק הוא מפמפם בקצב אחיד, לא מאט ולא משנה תנוחה - ובסקס טוב ורגיל אני מקווה שהוא כן עושה את הדברים האלה"
ואז גוזרים מזה את הממוצע? "כן, אבל אנחנו יודעים שהממוצע לא משקף את העולם האמיתי. אנחנו לא רואים אף זוג שיש לו למשל 'שלושה ורבע' ילדים. העבודה הגדולה ביותר שנעשתה בנושא נערכה ביפן, והיא מדברת על שלוש דקות ו-20 שניות מרגע החדירה לנרתיק ועד שהגבר גומר. ברוב העבודות הטווח נע משלוש ועד חמש דקות לשפיכה. צריך לזכור שבמחקרים כאלו, הגבר מקבל הנחיה שמרגע שהוא חודר לנרתיק הוא מפמפם בקצב אחיד, לא מאט ולא משנה תנוחה - ובסקס טוב ורגיל אני מקווה שהוא כן עושה את הדברים האלה".

3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה שעון
אילוס אילוסטרציה שעון
הנשים בניסוי קיבלו שעון והתבקשו להפעיל אותו מרגע הכניסה לנרתיק ועד שהגבר גמר
(צילום: shutterstock)
מרתק. ומה קורה בחדר הטיפול המיני? "בחדר הטיפול המיני אני לובש שני כובעים – הכובע הרפואי שמתכתב עם החלק הגופני-בריאותי, והכובע הסקסולוגי כמטפל מיני מוסמך, שמתייחס לחלקים הרגשיים והפסיכו-סקסואליים. ראשית חשוב לי לשלול את קיומה של בעיה רפואית כלשהי, כמו צריכת תרופות שעשויות להשפיע. תרופות ממשפחת ה-SSRI למשל דווקא מעכבות שפיכה, אבל יש תרופות שעלולות לזרז אותה. עם זאת, ל-99% מהגברים הצעירים שמגיעים אליי אין מקור גופני. צעירים זה מתחת ל-50 אם הם בריאים, פעילים וספורטיביים. אצל גברים מעל 50 יכולים להופיע גורמים גופניים או בעיות הקשורות לערמונית, אבל ברוב המקרים הסיבה לשפיכה המהירה לא תהיה גופנית.
"אחרי כך אני צולל עם המטופל להיסטוריה המינית שלו, ושואל אותו על דברים שקשורים בפעילות המינית. אני אשאל על חשק, אני אשאל על בעיות בזקפה, כי לפעמים שפיכה מהירה יכולה להיות משנית לבעיה בזקפה, ואז, אם יש לו בעיה בזקפה המוח שלו מספיק חכם. הוא אומר לו, 'תגמור לפני שהזקפה שלך תיפול', ואז מופיעה שפיכה מהירה אבל היא למעשה משנית לבעיה האמיתית. במקרה כזה, הטיפול יהיה מכוון לבעיית הזקפה ורק אחרי זה לשפיכה המהירה.
"אז אני שואל על חשק, על זקפה, על אורגזמה. לפעמים שפיכה מהירה מלווה בבעיה באורגזמה למשל, ואז אני צריך לבדוק מדוע זה קורה. אני שואל גם על המרכיבים הפסיכולוגיים – מה מצב הרוח? האם הוא סובל מדיכאון? מדימוי עצמי נמוך? מביטחון עצמי נמוך? אם הוא לא בזוגיות, אני אשאל האם בגלל זה הוא נמנע מלצאת לדייטים? או נמנע מלהגיע לחדר המיטות? והרבה פעמים עונים לי - 'כן'. אומרים לי, 'חד-משמעית, אם לא היתה לי שפיכה מהירה, היו לי הרבה יותר הזדמנויות והייתי נהנה הרבה יותר מהמיניות שלי'. אני אשאל גם על הרקע התרבותי – מאיפה הוא מגיע? האם מיניות היא משהו מדובר, או שהס מלהזכיר".
את כל זה אתה עושה בסשן אחד? "אני משתדל, ואז הסשן באמת נראה כמו כיתת יורים. אני אומר למטופלים שלי - באנו לדבר על מין והזמן שלנו מוגבל, והם יודעים שככל שהם יותר ישתפו פעולה, כך יהיה קל יותר להתאים להם את תוכנית הטיפול. יש כמובן מטופלים שאני לא ארוץ לשאול אותם את זה ישר על ההתחלה, וזה ייקח כמה סשנים.
"חשוב לי גם להבהיר למטופלים שלי שנשים יכולות להתענג בצורה נפלאה גם כשיש שפיכה מהירה. יש מאמר שאני מאוד אוהב לצטט שבדק הנאה מינית של נשים, ושאל עד כמה הן נהנות מהמפגש המיני. המאמר בחן נשים שנשואות לגברים שאינם שופכים מהר לעומת נשים שנשואות לגברים ששופכים מהר, וגילה כי נשים שנשואות לגברים ששופכים מהר נהנות יותר באופן משמעותי, ואני בכוונה מדבר על נשואות. בגלל שהוא יודע לענג ולעשות לונה פארק לפני שהוא חודר, אז גם אחרי שהוא מסיים בתוך הנרתיק הוא לא יוצא ומדליק את 'הסיגריה שאחרי' או הולך להתקלח, אלא נשאר להמשיך עם הלונה פארק ולענג אותה, ורוב הנשים נהנות הרבה יותר מכל המשחקים שמסביב. לעומת זאת, הגבר הנשוי שלא שופך מהר, יודע שיש לו שלוש עד חמש דקות, אז הוא יעשה משחק מקדים שבלוני, ייגע פה, ייגע שם, יחדור, 'דיגי-דן-דיגי-דן', סיגריה ולישון. כלומר, הסקס יהיה מאוד שבלוני".
3 צפייה בגלריה
אם הגבר משקיע לפני ואחרי, זה לא משנה כמה זמן לוקח לו מרגע הכניסה לנרתיק ועד לאורגזמה
אם הגבר משקיע לפני ואחרי, זה לא משנה כמה זמן לוקח לו מרגע הכניסה לנרתיק ועד לאורגזמה
אם הגבר משקיע לפני ואחרי, זה לא משנה כמה זמן לוקח לו מרגע הכניסה לנרתיק ועד לאורגזמה
(צילום: shutterstock)
מה ההבדל בין גברים מבוגרים לגברים צעירים מבחינת שפיכה מהירה? "אצל גברים מבוגרים השפיכה המהירה תהיה משנית לבעיה רפואית, לעומת הגברים הצעירים שאצלם היא תהיה ראשונית והבעיה תהיה ממקור רגשי".
אילו טיפולים מוצעים לבעיה הזאת? "יש שלושה סוגים של טיפולים. הטיפול שאני הכי ממליץ עליו הוא טיפול מיני-סקסולוגי, אבל רוב הגברים עדיין מתביישים לפנות לסקסולוג ומעדיפים ללכת על פתרונות שהם ראו באינטרנט, כמו סוגים שונים של מאלחשים שנמכרים ללא מרשם. המאלחשים הללו אכן משהים את השפיכה, אבל גם מאוד פוגמים בהנאה, ויחסי מין הם לצורך עינוג הדדי. אם אנחנו פוגעים בעינוג, מה בעצם עשינו? אני גם רוצה שבתוך האקט המיני הוא לא יחשוב על דברים אחרים אלא על דברים כיפים ולא יתחיל לפנטז על דברים שמורידים לו.
"הקו השני שבו אני כן משתמש לעיתים זה טיפול תרופתי. המרכז של השפיכה במוח מופעל על ידי סרוטונין, שהוא מעביר כימי שעובד גם באזורים של חרדה ודיכאון. תרופות נוגדות חרדה ודיכאון פועלות על הסרוטונין. הן חוסמות את ספיגתו לתאים והרמה שלו נשארת גבוהה. אז ניתן להשתמש באותן תרופות כדי שהן יעכבו את השפיכה, רק במינון נמוך לעומת המינון שמשתמשים בו עבור חרדה ודיכאון".
"אני אבקש ממנו לדמיין שיש לו בתוך המוח שעון, שמראה מהי רמת הריגוש המיני מאפס לעשר. אפס זה כשאת בדיכאון ומבואסת והדבר האחרון שמעניין אותך זה מין, ועשר זה אורגזמה. שבע אצל הגבר היא נקודת האל-חזור, נקודה שבה הריגוש המיני כל כך גבוה שאפילו אם אצמיד לו אקדח לרקה ואגיד לו, 'עצור ואל תגמור', הוא לא יצליח. אז אני עוזר לו לבנות את השעון הזה, ולפעמים זה החלק הכי ארוך בתרגול"
אבל אז עלולות להיות תופעות לוואי. "עלולות להופיע תופעות לוואי אחרות, נכון. גם צריך לקחת את זה כל יום בלי קשר לתדירות יחסי המין, בניגוד לוויאגרה למשל, והתוצאה תורגש רק אחרי שלושה-ארבעה שבועות. בכל מקרה, הטיפול הכי מומלץ הוא הטיפול המיני – שבו נתייחס לכל המרכיבים שהתייחסתי אליהם בהגדרה – זמן, שליטה, מצוקה, לצד איכות המיניות והקשר הזוגי ומידת הסיפוק מיחסי המין. הטיפול הזה מסתכל על האדם כמכלול, ולא רק על השפיכה המהירה באופן ספציפי.
"טיפול מיני הוא כוללני, הוליסטי, ומסתכל על שלל ההיבטים, גם הרפואי, גם האישי-פסיכולוגי וגם הזוגי-תרבותי. בטיפול הזה חלק יהיה התנהגותי – כלומר, המטופל יקבל ממני טכניקות שיעזרו לו להתחבר לגוף שלו, ולדעת לזהות את דרגות הריגוש המיני. אני אבקש ממנו לדמיין שיש לו בתוך המוח שעון, שמראה מהי רמת הריגוש המיני מאפס לעשר. אפס זה כשאת בדיכאון ומבואסת והדבר האחרון שמעניין אותך זה מין, ועשר זה אורגזמה. שבע אצל הגבר היא נקודת האל-חזור, נקודה שבה הריגוש המיני כל כך גבוה שאפילו אם אצמיד לו אקדח לרקה ואגיד לו, 'עצור ואל תגמור', הוא לא יצליח. אז אני עוזר לו לבנות את השעון הזה, ולפעמים זה החלק הכי ארוך בתרגול. הוא מתרגל את זה באוננות, ואז צריך לדמיין את השעון ולדמיין את המחוג עולה ויורד, אבל בשלב הראשון הוא צריך להתחבר לגוף ולמיניות שלו, כדי ללמוד לזהות בכלל איפה הוא בכל שלב. זה הבייסיק של הבייסיק בכל טיפול מיני – היכרות עם התחושות המיניות שלי, עם הגוף שלי".
יש לך דוגמה לעוד תרגיל כזה? "אחד התרגילים שמשלבים עם בן/ת הזוג הוא תרגיל שנקרא 'מיקוד חושי', שמטרתו לנסות להבין אילו עוד גירויים בגוף שאינם איברי המין, מסבים לי ריגוש מיני. זה תרגיל שהמציאו אותם מאסטרס וג'ונסון, ופיתחה אותו בשנות ה-70 הלן זינגר-קפלן לעבודה על שפיכה מהירה. בתרגיל הזה הוא קודם כל מגרה חלקים אחרים בגוף שאינם איברי המין שלו. בעצם הוא ובת הזוג מחליטים שכל פעם מישהו אחד מענג את השני, בלי לגעת באיברי המין. הצד שמתענג מתרכז אך ורק בעונג ובתחושות, ואחר כך משתפים מה אהבתי ומה היה לי נעים ומחליפים תפקידים. זה ממש מאפשר לך להכיר עוד חלקים בגוף שלך שנעים לך שנוגעים לך בהם. אפשר כמובן לעשות את התרגיל הזה בלי קשר לשפיכה מהירה ואני ממליץ עליו לכל זוג".