2 צפייה בגלריה
ארבע נשים מחייכות
ארבע נשים מחייכות
ככל שחיי החברה ענפים יותר, כך הצורך הזוגי ירד
(צילום: Shutterstock)

יום הרווקים הסיני הוא הזדמנות טובה להיזכר שלא כל הרווקים מחפשים מערכות יחסים או סובלים מעצם רווקותם. למעשה, רווקים ורווקות שחיי החברה שלהם עשירים ומספקים, וממקמים את חבריהם בראש סדר העדיפויות שלהם, נוטים פחות לרצות או להזדקק למערכות יחסים רומנטיות. כך קובע מחקר חדש שפורסם ביוני האחרון ב-Journal of Social and Personal Relationships.
החוקר, ד"ר אליקים כסלו מבית-הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית בירושלים, התבסס על נתונים שאותם הוציא מתוך מאגר גרמני שסקר למעלה מ-12 אלף נשים, גברים, בני זוגם, הוריהם וילדיהם. כחלק מהסקר, רווקים נשאלו על מידת הסכמתם או אי-הסכמתם עם האמירה: "הייתי רוצה שתהיה לי זוגיות". בנוסף, משתתפי הסקר התבקשו להעריך עד כמה הם מרוצים מחיי החברה שלהם ומהי מידת החשיבות שהם מייחסים לחברים בחייהם.
לאחר שנלקחו בחשבון משתנים כמו: גיל, בריאות, השכלה, תעסוקה, שביעות רצון מרמת ההכנסה ומספר ילדים, כסלו מצא ששביעות רצון חברתית עמדה בהתאמה למידת הבחירה להישאר ברווקות. "אוכלוסיית הרווקים נמצאת בעלייה, ומרכז המחקר Pew חשף שבארה"ב לבדה, אחוז הנשואים מעל גיל 18 צנח מ-72% בשנת 1960 ל-50% בשנת 2016. הרבה מדברים על השינוי הזה לכשעצמו, אך רק מעטים מתייחסים למאפיינים של האוכלוסייה ההולכת וגדלה הזו", הסביר כסלו.

2 צפייה בגלריה
אוכלוסיית הרווקים במגמת עלייה
אוכלוסיית הרווקים במגמת עלייה
אוכלוסיית הרווקים במגמת עלייה
(צילום: Shutterstock)
"אני מאמין שחשוב לחקור כיצד מתעורר רצון לזוגיות בקרב רווקים ורווקות, ואיך החיים שלהם נראים. בתור רווק בעצמי, אני יודע שיש קהילות חדשות של רווקים, דרכי חיים חדשות ותבניות התנהגות חדשות שאנחנו חייבים להכיר ולחקור אותן. במקרה הספציפי הזה, התמקדתי בקבוצת הרווקים שאינם מחפשים זוגיות. אני מעריך שחלקה של קבוצה זו בכלל אוכלוסיית הרווקים עומדת על כ-20 אחוזים".
לדבריו, הממצאים מראים שאנשים שמעוניינים מאוד במערכות יחסים נוטים לדרג את החברים שלהם ברמת חשיבות נמוכה יותר בסדר העדיפות בחיים, ובהתאם לכך הם גם פחות מרוצים מחיי החברה שלהם. מנגד, רווקים שיש להם פחות רצון להיות בזוגיות מקנים יותר חשיבות לחיי החברה שלהם ולתפקיד שחבריהם הטובים ממלאים בחייהם.
"בקצרה, התוצאות הללו מראות שרווקים שיש להם פחות רצון במערכות יחסים הם יותר חברותיים ושואבים יותר תמיכה מחבריהם הטובים. הממצאים הללו מתריסים כנגד התפיסה השלילית שגורסת שרווקים שהם בעלי רצון נמוך במערכות יחסים, סובלים מקשיים חברתיים. בנוסף, רווקים שדיווחו על עלייה ברמת שביעות הרצון החברתית שלהם משנה לשנה, העידו בהתאמה על ירידה ברצון שלהם למצוא בן/ת זוג".

לאמץ את צורת החיים הסינגלית

בספרו "רווקות מאושרת" מצא כסלו שלרווקים, ובמיוחד לאלו שרווקים במשך זמן ממושך, יש רשת חברתית ענפה יותר בהשוואה לאנשים נשואים בני גילם, מה שעוזר לרווקים להימנע מתחושה של בדידות.
"אשמח לדעת יותר על הרשתות החברתיות של הרווקים. יכול מאוד להיות שרווקים עם רצון נמוך בזוגיות מעבירים חלק מהאחריות של המשפחה הגרעינית לרשתות החברתיות שלהם. מעניין אותי איך זה נראה ומה מעצב את ציבור הרווקים בימים אלה", סיכם כסלו. "עלינו לשאול איך 'הרווקים החדשים' יוצרים לעצמם קהילות, כיצד הם שואבים תמיכה מחבריהם ומהמשפחה המורחבת, ואיך כל אלו משפיעים על איכות חייהם באופן כללי.
"אני מאמין שאוכלוסיית הרווקים ראויה ליותר תשומת לב. יתרה מכך, אעז ואומר שאנחנו צריכים לקבל ולאמץ יותר את צורת החיים הסינגלית. הרדיפה אחר בן או בת זוג היא בסדר גמור, כל עוד היא עולה בקנה אחד עם המטרות האמיתיות שלנו, ולא עם אלו שקבעה עבורנו המשפחה או החברה".