1 צפייה בגלריה
רווקה בטינדר
רווקה בטינדר
רווקה בטינדר
(צילום: Shutterstock)


את יושבת משועממת בבית, רגע אחרי שסיימת לראות את כל תשע העונות של "איך פגשתי את אמא", ושנייה לפני שאת סופרת קיסמי שיניים, כי את פשוט חייבת לדעת כמה מהם יש באריזה. ואז הוא שולח לך הודעה. יש לו מקצוע נחשק, מספיק חיוני כדי שימשיך להרוויח אבל לא לבוא במגע עם חולים. רגע, אולי הוא חוקר אפידמיולוגי? כן, זה בדיוק מה שהוא עושה. הוא בלש שיצא למשימה להצלת האנושות כולה. את מדמיינת אותו סקסי לפחות כמו בנדיקט קמברבאץ' המגלם את דמותו של שרלוק הולמס, ועשיר לפחות כמו ברוס וויין רגע לפני שהוא עוטה על עצמו את תלבושת באטמן ויוצא להציל את העולם.
גיבור העל שלך כל כך מוצלח, שבד בבד עם הצלת העולם גם יש לו זמן להתחיל איתך בטינדר. "אני לא יכול לקחת אותך לדייט, מתוקף הנסיבות", הוא מתנצל, ואת ממש יכולה לדמיין את החיוך מתפשט מצד לצד על פניו. "אז שאבוא אליך הביתה? נוכל לשחק בחוקר אפידמיולוגי וחולת קורונה". כן, כן. היית צריכה לדעת שאסור לסמוך על עטלפים כרגע. אבל לא רק עליהם.
על פי מחקר חדש כדאי לך לפקפק בכל מי שמציע לך סקס מזדמן בטינדר, שכן ישנו סיכוי שהוא באמת דומה לדמותו של שרלוק הולמס, אלא שלא בצורתו החיצונית אלא באישיותו הפתולוגית. או במילים אחרות: יש לו סיכוי גבוה יותר להיות פסיכופת. מצד שני, אם את משתמשת בטינדר כדי למצוא סקס מזדמן, כנראה שגם לך יש אישיות כזאת.

השילוש האפל: נרקיסיזם, מניפולטיביות ופסיכופתיה

המחקר החדש פורסם ב- Journal of Individual Differences והתמקד בתכונות אישיות המכונות בפסיכולוגיה "השילוש האפל", וכוללות נרקיסיזם, מניפולטיביות ופסיכופתיה. החוקר ביצע השוואה בין אנשים שמשתמשים בטינדר לבין אנשים שאינם משתמשים באפליקציית ההיכרויות, ומצא שמשתמשי טינדר הם בעלי אישיות אפלה יותר בהשוואה לאנשים שאינם משתמשים באפליקציית ההיכרויות.
"אני נהנה לחקור נושאים שמעניינים את הציבור, וניכר שרבים נהנים לדעת עוד ועוד על טינדר", אומר מחבר המחקר בריס סאבי, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קונטיקט. במחקר קודם שערך על משתמשי טינדר, הוא מצא שהם נרתעים פחות מסיטואציות מיניות, ונוטים יותר לנקוט בהתנהגויות אשר מסוכנות לבריאותם ולביטחונם האישי, וזה עוד לפני שבכלל ידענו שקרבה פיזית מאיימת על בריאותנו והמונח "ריחוק חברתי" הפך לשגור בפי כולנו.
המחקר הנוכחי ביקש להמשיך את הקודם ולבדוק את משתמשי טינדר גם בהקשר למאפייני השילוש האפל. "השילוש האפל של האישיות מושך את תשומת ליבם של חוקרים רבים לאחרונה, שמצאו שהוא קשור להתנהגויות של מין מזדמן", הוא מוסיף, "ומאחר שטינדר ידועה בהיותה אפליקציה לקשרים מזדמנים, חשבתי שאך מתבקש לחקור את הקשר בין השניים".
לצורך כך גייס החוקר 271 משתתפים, כולם אמריקאים, 145 מתוכם נשים והשאר גברים, בגילאים הנעים מ-18 ועד 73. הנחקרים נשאלו אם הם משתמשים בטינדר, ו-182 מהנחקרים שהודו וענו בחיוב (85 נשים ו-97 גברים) התבקשו לספר מדוע הם משתמשים בו. בנוסף, היה עליהם למלא שאלון להערכת תכונות אישיות של השילוש האפל, וכן נבדקה האוריינטציה שלהם כלפי סטוצים.
המניפולטיביות של הנחקרים נבדקה על פי מידת הסכמתם עם אמירות כגון: "אני אוהב להשתמש במניפולציה מתוחכמת כדי להשיג את מבוקשי", הנרקיסיזם באמצעות מידת ההסכמה עם אמירות כגון: "משווים אותי לאנשים מפורסמים", והפסיכופתיה על ידי מידת הסכמתם עם משפטים כמו: "נקמה צריכה להיות מהירה ואכזרית". סך הכל, נשמעים כמו אנשים ששווה לתפוס מהם מרחק של הרבה יותר משני מטרים.
נמצא שמשתמשי טינדר נוטים יותר להסכים עם המשפטים הללו, ועל כן הם בעלי נטייה גבוהה יותר לתכונות מסוג השילוש האפל. בנוסף, נמצא שיש להם נטייה גבוהה יותר לסטוצים בהשוואה לאנשים שאינם משתמשים בטינדר, כאשר הדבר נכון הן עבור גברים והן עבור נשים. לבסוף, משתמשי טינדר שהשתמשו באפליקציה כדי למצוא פרטנר לסקס, נטו להיות בעלי תכונות אפלות רבות יותר מאנשים שהשתמשו באפליקציה כדי למצוא פרטנר רומנטי.
ממצא זה עומד בהלימה לממצאיו של מחקר אחר שפורסם השנה בכתב העת Current Psychology, שמצא שאנשים שקיבלו ציון גבוה יותר בממד הפסיכופתיה נוטים להשתמש בטינדר כדי למצוא סקס מזדמן. ולא רק זאת, אלא שהוא גם השווה בין גברים לנשים, ומצא שגברים עולים על נשים בכל התכונות האפלות. באופן לא מפתיע, נמצא שלגברים יש נטייה רבה יותר מנשים להשתמש בטינדר למטרת סקס מזדמן. נשים, למקרה שאתם סקרנים, נטו יותר מגברים להשתמש בטינדר כדי להתנקם באקס שלהן.
מהו הקשר בין שימוש בטינדר, חיפוש סטוצים ואישיות אפלה? "אם יש לך התאמה בטינדר, סביר להניח שלאדם הזה יש אישיות אפלה יותר מאנשים שאינם משתמשים בטינדר", מסביר החוקר. "עם זאת, מכיוון שאת בעצמך משתמשת באפליקציה, כנראה שגם לך יש אישיות אפלה יותר מאחרים. בנוסף, אם משתמש טינדר מחפש סטוץ, כנראה שיש לו אישיות אפלה אף יותר. הקשר בין השימוש בטינדר לבין תכונות אפלות אינו קיים עבור אנשים שמשתמשים בטינדר על מנת למצוא אהבה", חידד.
למרות זאת, הקשר הסיבתי בין המשתנים במחקר אינו ברור דיו. "איננו יכולים להסיק לגבי סיבתיות מהממצאים. יהיה מעניין לבדוק במחקר עתידי האם יותר אנשים בעלי תכונות אפלות משתמשים בטינדר, או שמא טינדר משפיע על האישיות של המשתמשים", הוא מסכם.