4 צפייה בגלריה
זוג אילוסטרציה
זוג אילוסטרציה
זוג מפלרטט. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

"פלירט הוא יותר מאשר 'היי, את מעוניינת?'. הוא כולל עקיצות, משחק, רמיזות. זה לגרום למישהו להרגיש מיוחד. זה להיות קשוב, ללכת על הקצה, להסתכן ולהיתפס. פלירט הוא כרסום הפירות האסורים. זה לא לירות הערות ישירות. זה לשחק חתול ועכבר וליהנות מכל רגע". דברה לוין
"אני רוצה שהגבר שמפלרטט איתי יהיה רגוע ונדיב. שיספר פחות על עצמו ויתעניין בי יותר. הוא צריך ליצור בי משיכה מינית, אך אני לא צריכה להיות עבורו רק פורקן מיני". לורה
פלירטוט הוא משחק רומנטי, מהנה וקליל, בעל אופי מיני לעיתים, שנועד למשוך אנשים ליצירת קשר. בעוד החיות מביעות בגלוי משיכה מינית, בני האדם משתמשים ברמיזות מוסתרות ומתוחכמות שחושפות טפח ומסתירות טפחיים. מה הופך גבר לפלרטטן מוצלח והאם יכולת זו ניתנת ללמידה?

אפיונים של פלירטוט מוצלח

"אני שונאת יהירות, ולכן כשגבר מפלרטט איתי ומספר לי על הפגישה הראשונה כמה עשיר הוא ומוצלח, זה דוחה אותי". גרייס
למרות שאין נוסחה לפלירטוט מוצלח, ישנם אפיונים המגדילים את סיכויי הצלחתו. במחקר חדש מצאו חוקרים מקפריסין תשע קבוצות של תכונות העומדות ביסוד הפלירטוט המוצלח:
1. התנהגות לא מילולית הכוללת מידה נכונה של מגע עיניים (לא יותר מדי ולא פחות מדי), חיוך וריח טוב.
2. אינטליגנציה המתבטאת בהומור, פקחות, השכלה ושיחה מעניינת.
3. עדינות והתחשבות כחלק מהתנהגות מכבדת ומנומסת.
4. עליזות ושמחת חיים המקושרות ליחסים ידידותיים ומהנים.
5. עניין רומנטי המתבטא גם בכנות ורכות.
6. אומץ ונחישות המלווים בביטחון עצמי והתמדה.
7. תחומי עניין וערכים משותפים המאפשרים זרימה טובה של הדיאלוג הזוגי.
8. הופעה חיצונית נאה המבססת משיכה ראשונית.
9. מסתוריות שמסקרנת ומעודדת את המשך הקשר.

4 צפייה בגלריה
מסתוריות ועמימות הן תכונות חשובות בפלירטוט
מסתוריות ועמימות הן תכונות חשובות בפלירטוט
מסתוריות ועמימות הן תכונות חשובות בפלירטוט
(צילום: Shutterstock)

התכונות המביאות לפלירטוט מוצלח מתייחסות בעיקר לצורת התנהגות. אין כאן טכניקות שיש לשנן בעל פה, אלא התנהגות כנה וניסיון לזרום בצורה מעניינת ומכבדת. הצורך להצגת תמונה עצמית חיובית בתחילת הקשר הוא מובן, אך לשבח, לקלס, לפאר ולרומם את עצמך - זאת לא הדרך הנכונה; ההתנהגות בפועל חשובה הרבה יותר.
צניעות, המביעה התחשבות בזולת, מושכת הרבה יותר מיהירות שתכליתה "אני ואפסי עוד". כך, למשל, לא כדאי לספר בפגישה הראשונה עם כמה נשים שכבת וכמה טוב אתה במיטה. תן לבת הזוג ללמוד זאת תוך התפתחות הקשר ביניכם - ואולי היא תופתע לטובה.

נשים וגברים תופסים פלירטוט בצורה שונה

מחקרים מגלים הבדלים מגדריים הקשורים להצלחת או אי-הצלחת הפלירטוט. כך, למשל, נשים תפסו גישה מכבדת ומתחשבת כאחת משלושת הגורמים החשובים ביותר בפלירטוט (לצד התנהגות לא-מילולית טובה ואינטליגנציה).
אצל הגברים, לעומת זאת, הופעה חיצונית נחשבת לאחד משלושת הגורמים האפקטיביים ביותר, כאשר שני הנותרים הם אופי טוב ואינטליגנציה. גברים תופסים פלירטוט כבעל אופי מיני יותר מנשים, ואילו נשים נותנות משקל גבוה יותר להיבט של יחסים מהנים ומכבדים. בתהליך הפלירטוט נשים משתמשות במגוון עשיר יותר של התנהגויות לא-מילוליות, הכולל: חיוך, מגע עיניים, מגע בזולת ותנועות גוף.

4 צפייה בגלריה
הופעה חיצונית נחשבת לאחד משלושת הגורמים האפקטיביים ביותר
הופעה חיצונית נחשבת לאחד משלושת הגורמים האפקטיביים ביותר
הופעה חיצונית נחשבת לאחד משלושת הגורמים האפקטיביים ביותר
(צילום: Shutterstock)

כוחן המפתה של מילים

"פלירטוט בהודעות טקסט עם המאהב שלי הוא נעים וקולח כמו פינג פונג מילולי. המילים מוזרקות למוח וללב בלי פילטרים. רהיטות שפה וכפל משמעות עדינה (יש להיזהר מהתחכמות יתר) מאוד מדברים אליי". ענת
"הסקס הטוב ביותר ברשת הוא, כמובן, עם מישהו משכיל דיו. אני מניחה שפנים-אל-פנים גבר טיפש יכול עדיין להיות מאוד סקסי, אבל טיפשות לא עוברת טוב את מסך הנייד שלי, ושגיאות כתיב מפחיתות לי את התשוקה". ברנדה
מהפכת התקשורת בעידן המודרני הגדילה את חשיבות המיומנויות המילוליות בתחומים רבים, אך נראה שהערך של תקשורת מילולית ביחסים אישיים הולך ויורד. כך, אנו בקושי מוצאים זמן לנהל שיחה של ממש עם יקירינו. נדמה כי השיחות האישיות בימינו בעיקר מתנהלות בטקסטים של הנייד, מאחר שזו לעיתים הדרך הטובה ביותר לתקשר באופן אינטימי. מילים מקבלות עדיפות גבוהה ונעשות שוב לגורם מכריע באינטראקציה האנושית.
בתקופתנו בה התקשרויות רבות מתחילות באתרי היכרויות, והפלטפורמה הכתובה היא בסיס ההתקשרות הראשוני, נדרשת רמת אינטליגנציה גבוהה יותר כדי שהפלירט יימשך. באתרי היכרויות אנו מתרשמים בעיקר מתמונות, מרהיטות השפה ומאיכות הדיאלוג.
למילים יש ערך רומנטי גדול, בהיותן מרעידות את הלב, ומעידות על רמה מסוימת של אינטליגנציה. אך כדברי השיר הצרפתי הנפלא "פרולה", מילים יפות שחסרות מימוש דומות בעיקר לממתקים - הן טובות לפה, אך מזיקות ללב. כך, פתיינים רהוטים למדי עלולים להעניק רושם שמבטא חזרתיות ולא משהו אותנטי היוצא מהלב.

האם על הפלרטטן המושלם להיות מסתורי ועמום?

"אני לא אומרת בהתחלה את אשר אני רוצה. אפילו כששנינו יודעים לאן זה מוביל, אני רוצה שהוא יזיע קצת ונתקדם יחד. לכן לא אסכים שייגע בי בתחילת הפגישה הראשונה. אם הוא מוצא חן בעיניי, בפגישה השנייה אשים את ידי על ברכו". שלומית
"כאשר גבר מפלרטט איתי, אני רוצה שיהיה כן ופתוח. כאשר אני מפלרטטת עם גברים, אני זהירה יותר והחשיפה העצמית שלי מוגבלת מאוד". עירית
היבט מרכזי בפלירטוט הוא היקף החשיפה העצמית. רוברט גרין, בספרו על אמנות הפיתוי, מדגיש את חשיבות האופי המסתורי והלא שלם של הפלירטוט, שלדבריו כולל גורמים שונים כמו: עמימות, שליחת מסרים מנוגדים, שימוש באמנות הרמיזה, בלבול בין תשוקה למציאות, עירוב של עונג וכאב, יצירת תשוקה ובלבול, הפחתת עוצמת המרכיב המיני מבלי לסלקו, יכולת לדחות סיפוקים והימנעות מלהציע סיפוק מלא.
מחקרים אכן מצאו שמסתוריות היא אפקטיבית בפלירטוט בהיותה שונה מההתנהלות המוכרת. יש להבחין, בכל אופן, בין פלירטוט המכוון להשגת קשר מיני מזדמן ובין פלירטוט המכוון לקשר רומנטי עמוק. כשמדובר בקשר מזדמן קצר, המאופיין בתשוקה עזה ובדחיפות יתר, המפלרטט מפגין התנהגות מעורפלת השונה מהרגיל.
לעומת זאת, בפלירטוט המכוון ליצירת קשר עמוק, צריכה להיות מחויבות להשקעת משאבים וזמן לטיפוח הקשר. מחויבות כזו כוללת המתנה בסבלנות להתגבשות הקשר - אין צורך להיחפז ולהילחץ בגלל תשוקות עזות.

4 צפייה בגלריה
מכוון לקשר ארוך? אל תיחפז בפלירטוט
מכוון לקשר ארוך? אל תיחפז בפלירטוט
מכוון לקשר ארוך? אל תיחפז בפלירטוט
(צילום: Shutterstock)

משחקי פלירטוט מוכיחים את עצמם כמושכים, אך קשר שלא מתחיל בכנות הוא בעייתי. במקרה מסוג זה, העמימות הקיימת בפלירטוט יכולה רק להזיק: כשהמסרים עמומים מדי, בני הזוג הפוטנציאליים יכולים לפספס אותם; אך כשהמסרים גלויים מדי הם עלולים להיות בוטים ופוגעניים. הקו בין פלירטוט תמים ורמיזה מינית גלויה או בוטה אינו ברור, ולכן חציית הקו ופיצוץ הר הגעש המיני הם שכיחים.
הריקוד העליז קדימה ואחורה על קווי הגבול הנוקשים מתבטא גם בהיבטים הסותרים שבפלירטוט: תבונה מעורבבת ברגש; כנות תמימה עם מידה מתונה של הטעיה המתבטאת בחנופה; דאגה, אך בצורה שטחית; וביטחון עצמי נטול חשיבות מופרזת.
כשאנשים נשאלו לגבי האופן שבו הם מפלרטטים, מרביתם תיארו התנהגות עמומה ומסתורית, שאינה חושפת את כל המידע לגבי האדם. אך כשאותם נחקרים נשאלו על העדפתם בעת שמפלרטטים איתם, הם העדיפו התנהגות כנה ופתוחה.

פיתוי, חיזור, ושיווק בפלירטוט

"הפגישה הראשונה אינה אירוע של שיווק, אלא משחק הנועד להגביר את הרצון לפגישות נוספות". דיאנה
"כמו שסוכני מכירות שמים רגל בדלת, כך המפלרטט רוצה לתקוע יתד בליבך". ג'וליה
"אם אינך מפלרטט, אתה מת בפנים". קתרין טאון
"אני מפלרטטת כל הזמן. אני מחבבת גברים. אני לא חושבת שאפשר בלעדיהם". נינה סימון
בפלירטוט יש היבטים תכליתיים (יצירת קשר) לצד הנאה מהפעילות עצמה. ביסוד התנהגותו התכליתית של הפתיין עומדת המטרה של קיום יחסי מין. דרך יעילה להשיג זאת היא באמצעות עמימות והתנהגות לא שגרתית. לעומת זאת, ביסוד התנהגות המחזר הרומנטי עומד הרצון לבנות קשר עמוק המבוסס, בנוסף לתשוקה המינית, גם על ידידות.
במקרה זה, כנות וחשיפה הדדית הם חשובים ביותר. למחזר אין מטרה ספציפית דחופה שעליו להשיג, והוא מוכן להמתין בסבלנות ולהשקיע זמן ומשאבים כדי לטפח את האהבה.
ישנם גברים ונשים ששפתם פלרטטנית, גם כשכוונותיהם אינן מיניות. הם יחמיאו בעדינות וכבדרך אגב, פה ושם ישלבו הערות שיכולות להתפרש בכמה אופנים, וייהנו מריקוד החיזור האיטי.
לסיכום, פלירט יכול להיות כרוך בחנופה, אבל כזו שקרובה יותר לדברי הלל מאשר לשקרים. פלירט תורם לאווירה רגועה ומהנה. הוא קשור לסקרנות, הומור, דמיון ואמפתיה. בפלירט יש תחכום: יש בו עקיצות אינטלקטואליות המתובלות בהיבטים רגשיים. הפלירט אינו פעילות מינית של ממש, אלא תחליף מענג ליחסי מין.
במהלך הפלירטוט, נפשו של כל צד מגורה וזה מאפשר פתיחות רגשית ודיאלוג מהנה. הפלירט כולל רומנטיקה משעשעת וחסרת משמעות עמוקה. אפשר כמובן לשפר את טכניקות הפלירטוט, אך חשוב יותר לשמור על התנהגות מכבדת, נדיבה ומתחשבת. חיוך גדול בעיניים ולב רחב ומתחשב בהחלט יספיקו להתחלה טובה.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה