6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
מתן ליאון מלך. היה קורבן למקבול
(צילום: אוסף פרטי)

יום אחד מתן ליאון מלך (33) גלל את הפיד בפייסבוק ונדהם לגלות שבחורה שיצא איתה שינתה את הסטטוס הרומנטי שלה, מרווקה לבמערכת יחסים עם בחור אחר. "זאת הייתה הרגשה איומה", הוא משחזר את רגע הגילוי. "מדובר במישהי שיצאתי איתה. אומנם יצאנו יחד כחודש, ואחר כך היינו בסוג של 'און אנד אוף', אבל היא הייתה מופיעה ונעלמת, משתמשת בתירוצים שונים כדי לבטל אותי, למשל שהיא בתקופה עמוסה, בלי להיות ישירה איתי. אחרי שראיתי את מה שהיא פרסמה, הבנתי בדיעבד שכל התקופה הזו היא יצאה גם עם מישהו אחר".
היא מקבלה אותך!
"כן, היא מקבלה אותי, וזאת הרגשה איומה כמו מסור בלב. הייתי שמח אם היא הייתה כנה איתי, מספרת לי בעצמה שהיא פגשה מישהו אחר, במקום שאגלה את זה ככה. הרגע הזה שמשחקים לך עם הלב הוא כל כך כואב, זה מרסק את האמון שאתה נותן וקשה לך אחר כך לסמוך על נשים ואנשים בכלל. אם אפשר היה להוציא חוק נגד 'מקבולים', הייתי שמח".
מלך הוא יזם, מפיק ועורך, בעל חברת הפקות שמתגורר באזור. השיח שאנחנו מנהלים על יחסי הכוחות בין גברים ונשים הוא שיח אחר, הרבה יותר בוגר ומרענן מהשיח שהורגלתי אליו ברשתות החברתיות. "יש אלימות בסיסית כלפי נשים במרחב הציבורי ובמרחב הדיגיטלי", הוא אומר כשפרשת האונס המחרידה באילת עולה לדיון.
"לצערי, לא כל הגברים הנורמטיביים שבינינו קולטים או מפנימים מה נשים עוברות. יש כל כך הרבה סיפורים שאנחנו לא מכירים, כמו גבר שזורק מילה רעה או סקסיסטית למישהי ברחוב, גבר שמשתמש במניפולציות או משתמש בכוח שלו על מישהי גם בדייטים רגילים ונורמליים. הלו? איפה החינוך? איפה הנשמה? יש פה בת אדם מולך. זה משהו שחייבים לרכוש מגיל צעיר בחינוך בבית".
מאיפה המודעות הזו שלך?
"אתן לך דוגמה. פעם עזרתי לידידה שלי לנהל עמוד עסקי בפייסבוק. אני הייתי האדמין (מנהל העמוד, ט.ג) ולכן ראיתי כל הודעה שהתקבלה לעמוד שלה. וממה שראיתי - זוועות עולם. גברים סוטים שלא בוחלים באמצעים ובתמונות שלחו לה הודעות מטרידות. אז פרשת האונס באילת היא איומה ומתחילה מבסיס רקוב של חינוך, ובכללי מחוסר אמפתיה והבנה בנוגע למה שנשים עוברות".
תן לי לנחש - גדלת בבית עם אחיות?
"וואו, נכון! גדלתי בבית עם שתי אחיות קטנות, שאגב כולן כבר גרות עם בן זוג אז כדאי מאוד שאני אזדרז", הוא אומר וצוחק.
נשמע שחינכו אותך טוב.
"אני פשוט רגיש לדברים האלה ומכבד בני אדם, גברים ונשים כאחד".
6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
מתן ליאון. רגיש ומכבד בני אדם
(צילום: אוסף פרטי)

6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
עזר לידידה והופתע לגלות את כמות ההטרדות שקיבלה
(צילום: טלי בקון, רגע מתוק בוטיק צילום)

6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
"לא כל הגברים הנורמטיביים מבינים מה נשים עוברות"
(צילום: טלי בקון, רגע מתוק בוטיק צילום)

גבר רגיש בחברה מאצ'ואיסטית

לא מפתיע שמתן משתף בכזאת קלות את תחושותיו ושוטח בפניי את סיפור המקבול המצער, בלי טיפת אגו או שמירה על דימוי "הגבריות" שלו. התרשמתי שהוא לא מפחד להגיד בקול רם שגם לגברים יש רגשות. "אני טוב בלדבר על רגשות ואני גם מעודד את זה", הוא אומר. "אני בנאדם מאוד תקשורתי ומשתף, בהחלט לא הגבר שתצטרכי לשאול אותו, 'מה אתה חושב?' או לחכות שאני אתעניין כי זה באמת מעניין אותי איך עבר עלייך היום ואיך את מרגישה".
זה קשה להיות בחור רגיש בחברה הישראלית המאופיינת בהרבה מאוד מאצ'ואיזם?
"שאלה מעניינת", הוא מהרהר בקול רם. "אני חושב שיש בזה משהו. בנות רבות לא רגילות לגבר שפתוח איתן, מביע מה הוא מרגיש ושם את הקלפים על השולחן לטוב ולרע, ושמתי לב שלפעמים בנות יעדיפו את זה שבסוף כן ישחק משחקים או יתנהג אליהן לא יפה, אבל לא כולן כאלה, כמובן".
אתה חושב שזה חיסרון?
"לא, ממש ההפך, זה היתרון שלי, שאני יודע לדבר ולתקשר עם הצד השני. אם כבר חיסרון, לפעמים אומרים לי שאני תמים מדי כשאני ממשיך להאמין באהבה. אבל אני מעדיף לב שבור מאשר לא לקחת סיכון, להסתגר בעצמי ולא להתאהב אף פעם. אהבה אמת קיימת והיא תגיע".
אתה מאמין באהבה ממבט ראשון?
"כן, בהחלט. יש משהו בעיניים של הפרטנרית הנכונה שיכול להדליק אותי. אני תמיד מחפש את הברק הזה בעיניים, את התשוקה הזו לחיים. אומרים שלוקח שליש שנייה להידלקות ועוד שלושה שבועות להתאהב. אני כל כך מתגעגע להרגיש את זה שוב ומאמין שאהבה ממבט ראשון קיימת".
כמה זמן אתה רווק?
"משהו כמו שנתיים".
מה הבנת על עצמך במערכות יחסים עם השנים?
"למדתי איפה למתוח גבולות ואיך לדייק את מה שאני מחפש. למדתי שאסור לי לבטל או לוותר על עצמי ועל הרצונות והחלומות שלי בשביל הצד השני. זכיתי להיות מהאנשים שמתעוררים אל החלום שלהם כל בוקר, ואני לא הולך לוותר על הזכות הזו".
מה אתה חושב על טינדר ויתר האפליקציות?
"ניסיתי כמעט כל אפליקציה אפשרית, ויש לי הרבה מה לומר על זה. יש את האדם שתפגשי במציאות ויש את הדמות הווירטואלית שאנשים מציגים שם. לא פעם פגשתי דמות אחרת לגמרי ואני לא מדבר על מראה, אלא על האישיות. בכלל, אני חושב שאתרי ההיכרויות והאפליקציות הם סוג של שקר, הונאה שנעים לאנשים לקחת בה חלק, אבל מניסיון זה לא עובד ולא מומלץ".
יצאו לך דברים טובים מאפליקציות?
"הייתי בזוגיות של שנתיים וחצי בזכות אוקיי-קיופיד. גרנו יחד וזו הייתה תקופה נפלאה שלימדה אותי המון. האמת היא שהרבה זמן ניסיתי להתחיל איתה באפליקציה, ומרגע שהיא הסכימה הכול קרה כל כך מהר. לפני שנפגשנו דיברנו במשך שבועיים בסקייפ, וברגע שנפגשנו הדבר הראשון שקרה זה שישר התנשקנו".
רומנטי! אילו תכונות אתה מחפש באישה שלך?
"מישהי חיובית אבל לא לקורונה", הוא אומר וצוחק. "שתהיה רומנטיקנית, הרפתקנית, שלא תיבהל מהקוצים שיש לי בישבן ורצוי עם ישבן קוצני משלה. אם את מחפשת מישהו לעשות איתו בינג' בנטפליקס אז זה פחות אני".
מה הסדרה האחרונה שעשית לה בינג' באמת?
"לוציפר. בסגר של הקורונה זה היה הנסיך המדליק מבל אייר".
מה המרכיב הכי חשוב בעיניך במערכת יחסים?
"קודם כל, כנות. לדבר פתוח על הכל, אין סודות. הדדיות. איכשהו, מצאתי את עצמי במערכות זוגיות תמיד זה שיוזם ומקדם דברים, והייתי רוצה שבת הזוג שלי תהיה יוזמת לא פחות ממני. וכמובן, אינטימיות טובה ובריאה".
מהי עמדתך על נשים שמבוגרות ממך?
"אני משער ששלוש או ארבע שנים מעל או מתחת זה בסדר. הפרש הגילאים הכי גדול שהיה לי בעבר זה כשהייתה לי חברה שהייתה צעירה ממני בשבע שנים, וזה היה עוד סבבה מבחינתי. הכול עניין של בגרות ותקשורת בינינו".

6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
"מחפש אותך חיובית אבל לא לקורונה". מתן ליאון
(צילום: אלבום פרטי)

6 צפייה בגלריה
מתן ליאון
מתן ליאון
"בעוד עשור מהיום? מקווה להיות אחרי הסרט העלילתי שאני כותב"
(צילום: אוסף פרטי)

"רוצה מישהי עם זיקה למסורת"

מלך הוא רומנטיקן חסר תקנה. קודם כל, הוא שומר על המסורת הנהדרת של להביא פרחים לדייטים, הוא לא משחק משחקים, אם את מוצאת חן בעיניו את תדעי את זה ביום שלמחרת הדייט, ואם הוא אוהב אותך אז כבר תזכי למחוות גדולות מהחיים. "ליום הולדת של בת הזוג הקודמת שלי תכננתי יום שלם של משחק בסגנון 'המרוץ למיליון', עם שאלות עלינו ועל תחביבים משותפים".
מה זה אומר?
"זה אומר שפיזרתי חלקים של פאזל אצל כל מיני אנשים ומקומות שהיא הייתה צריכה להגיע אליהם, ובסוף היום הלכנו למסעדה שהיא הכי אוהבת, לא לפני שהיא הייתה צריכה לחבר את כל הפאזל שגילה לה איפה חוגגים בערב. זה היה כל כך מטורף עד שהיא חשבה שאני עוד רגע שולף טבעת. פה אולי לא עשיתי את זה, אבל בסוף הארוחה היא כן קיבלה ממני שרשרת מיוחדת בהזמנה אישית, שהייתה בעלת משמעות לכל מה שעברנו יחד".
למלך יש את הדיל-ברייקר שלו, שמתמקד בשני דברים עיקריים: טבעונות ואתיאיזם, אלא אם כן את טבעונית שמסוגלת להכיל את העובדה שמלך מגדיר את עצמו כקרניבור. אבל בכל הנוגע לדת, מלך מבקש לחדד: "אני לא בחור דתי, אני חילוני, אבל יש מקום ליהדות בחיים שלי. אני רוצה מישהי עם ראש פתוח וזיקה למסורת". דבר נוסף שמפריע לו זה כששומרות על קשר עם האקסים, "כי לפעמים צריך לדעת לשחרר ולהתמקד במערכת היחסים הנוכחית", הוא מסביר.
מה מצחיק אותך?
"הכול! לפני הקורונה הלכתי פעמיים בחודש למופעי סטנד-אפ וכמובן לקומדיות קולנועיות. האחרונה שראיתי ותצא בקרוב היא 'שאיפה לחיים' - סרט קומדיה שמועמד לפרס אופיר 2020, ועוסק בחבורת זקנים שמתחילה לסחור בקנאביס".
מה מרגיז אותך?
"חוסר צדק, זה משהו שתמיד הפריע לי. לראות שפוגעים במישהו או בערך מסוים. אני לא יכול לשבת בחיבוק ידיים כשדבר כזה קורה".
מהם התחביבים שלך?
"רכיבת אופניים - כל שבת אני רוכב 20 ק"מ, ים, בישול, גינון, בירה שאני לומד לבשל בעצמי, בישול ואפייה בכלל, וכל מה שקשור ליצירה ואמנות – אני כותב סיפורים קצרים ותסריטים".
איזה מוזיקה אתה שומע?
"מוזיקה ישראלית היא הפייבוריט שלי. כוורת, אריק איינשטיין, רוק ישראלי ופאנק רוק, פסקולים של סרטים או שירים ישנים, פרנק סינטרה וחבריו".
מה היית בגלגול הקודם?
"לדעתי התעסקתי באומנויות הבמה, כי זה תחום שמושך אותי אליו מגיל צעיר ואין לי הסבר לכך. זה לא שלמדתי את זה".
מי הטייפ שלך?
"אין לי הגדרות. אני חושב שאין חוקים. כשיש קליק ומשיכה אז יש קליק ומשיכה. אין לי שליטה על זה".
איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?
"נשוי פלוס שני ילדים או יותר, ממשיך בדרכי כמפיק סרטים, ומסיים סרט עלילתי אישי שאני כותב בימים אלו. במקביל, תומך בבת הזוג שלי בהגשמת החלומות שלה והחלומות המשותפים של שנינו".
איפה אפשר להתחיל איתך?