4 צפייה בגלריה
צעירים בפלורנטין
צעירים בפלורנטין
צעירים בפלורנטין
(צילום: אסף קמר)

שעת ערב מוקדמת בשכונת פלורנטין אשר בדרום תל-אביב. הברים המפורסמים של השכונה ובתי הקפה התוססים סגורים, ברחוב יש תנועה דלילה של בעלי כלבים עם מסכות בדרך להתקהלות מפנקת בגינה, סטלנים עם פיג'מה צועדים למכולת, וספורטאיות וספורטאים בלבוש צמוד ואופנתי, צועדים מזיעים בדרך לדירה השכורה לאחר אימון כושר יחידני.
יעל, צעירה תושבת פלורנטין שעוטה על פניה מסכה צבעונית ומעוצבת, קונה וודקה תוצרת חוץ בחנות המשקאות השכונתית. "לדעתי, חד-משמעית הסגר מוביל לבדידות", היא מכריזה. "אתה נמצא בבית כל הזמן ואתה מרגיש בדידות וזה בלתי נמנע".


מול אחד הברים הסגורים אנחנו פוגשים את ננסי, תושבת השכונה, בסוג של יציאת התאווררות עם חברה טובה. היא מעידה על עצמה שהן מחפשות קצת לבלות וליהנות מהחיים - והן מאד מבואסות מהאווירה המדכאת של הסגר. "זה פשוט משעמם, כאילו רק לעבודה ולחזור הביתה - וזהו".
החברה הטובה שבאה מעבר להרי החושך - הישר מרחוב דיזנגוף, מתקשה להסתיר אכזבתה מהמצב הנוכחי של פלורנטין. "זאת תל-אביב שאנחנו לא מכירות. אנחנו אוהבות את העיר ללא הפסקה, ופתאום אין שום דבר בעיר והאנשים עצובים".
עוד על רווקות בסגר:
צעירה נוספת יושבת בניחותא על ספסל סמוך עם חבר, אוכלת סנדוויץ' טוסט גבינה מקמח תירס מקסיקני שהוזמן בשליחות פיקטיבית לספסל, ובניגוד לאחרות, היא דווקא מאוד נהנית מהסטטוס-קוו החדש. "אני מוקפת בהמון אנשים, כולם צעירים, יש פה אווירה אחרת. בתל-אביב לא תרגיש לבד כמו שתרגיש בפריפריה - שם תהיה הרבה יותר בודד", היא אומרת.

הפתרון? להתחיל עם השכנה מהדירה ליד

למרות הסיטואציה המדכאת של סגר כללי בזמן מגפה בינלאומית, נראה כי התושבים הצעירים של שכונת פלורנטין ממשיכים לחיות את החיים. אחד הבחורים ברחוב, שמפגין את שריריו ומסתובב ללא חולצה, טוען כי הסגר גרם לו ליזום קשרים מיניים עם השכנות. "עכשיו, בסגר, אני לא אסע לצפון ת"א בשביל דייט. גם ככה הכול סגור ואין איפה לשבת. אם אני רואה בחורה יפה דרך חלון של בית - אין לי בעיה להתחיל איתה, ומהשעמום כולן זורמות".
כיוון שבתי הקפה והברים סגורים ואסור להתקהל ברחובות, עיקר האקשן בשכונה עבר למרפסות המוארות של הדירות הקטנות. כמעט בכל מרפסת יושבים צעירות וצעירים שצוחקים ושומעים מוזיקה.
גל גורן, איש הייטק ורווק תל-אביבי, מזמין אותנו "לעלות למרפסת" למטרת ראיון. מדובר בדירת רווקים אותנטית, אין שמות על הדלת הכחולה והרצפה מקושטת באריחים צבעוניים. גורן מעט מסויג מהשאלות הכבדות ומהתשובות המדכאות שאנחנו מצפים לשמוע, וטוען כי חייו כרווק תל-אביבי בתקופת הסגר דווקא מעולים ו"אין תלונות".
"הסגר לא מוביל בהכרח לבדידות בתל-אביב. אנשים כן מתראים האחד עם השני, אבל בתדירות נמוכה יותר. אם לפני הקורונה לא הייתי מעוניין בזוגיות - אז הסגר הזה לא ישנה לי את הרצון או הצורך בזוגיות. ואם תבוא עכשיו מישהי ואני כן ארצה לקחת את זה למקום יותר רציני, אז הסגר לא ימנע ממני את זה".
4 צפייה בגלריה
צעירים בפלורנטין
צעירים בפלורנטין
"הסגר הוא אתגר לזוגיות". עמרי וגורן
(צילום: אסף קמר)
למרות שגורן עבר לעבוד עם המחשב מהבית, הדירה מבריקה מניקיון כמו בבסיס צבאי, בטלוויזיה יש משחק כדורגל והשליח בדיוק הגיע עם הפיצה. עמרי, חבר טוב שגר בזוגיות צמודה עם החברה ובא להתאוור קצת בדירת הרווקים טוען כי "הסגר הוא אתגר לזוגיות, כי בסופו של דבר זה להיות סגור עם אדם בתוך הבית במשך 90 אחוז מהזמן. אני וחברה שלי נמצאים כבר כמה חודשים בתוך הבית, עובדים מהבית - וזה לא קל".
בחזרה לרחוב החשוך.
בר, צעירה תושבת פלורנטין, משתפת אותנו בכנות מפתיעה ונוגעת ללב בקושי ברומנטיקה ובחיפוש אחר הזוגיות שיוצר הסגר. "החיים משתנים, אנשים לא עובדים ולא יכולים להסתובב בחוץ חופשי. להיות כל היום עם מסכה על הפנים - אתה לא רואה את תווי הפנים של הבן אדם. בתקופה כזאת אתה לא מתקשר עם אנשים יותר מידי".
ורד, קואצ'רית במקצועה השייכת לדור יותר מבוגר מהמקובל בשכונה, היא תושבת חדשה בפלורנטין. בעקבות הסגר הראשון היא עברה דירה כדי לגור ליד הילדים האהובים שעזבו את הקן המשפחתי. יש לה בשקית קופסת פלסטיק עם לזניה חמה תוצרת בית, והמון תובנות מעניינות על החיים. "אני פוגשת הרבה אנשים שדווקא בשלב הזה של הסגר, מסוגלים ליצור קשר עם אנשים אחרים כי כולם בבית. לגבי מיניות וסקס מזדמן - אני מניחה שבשלב זה של הסגר והקורונה להחליף נוזלים האחד עם השני זה משהו שמגביל אנשים".

"מצד אחד הסגר מגדיל את הרצון בזוגיות, מצד שני זה מפחיד"

אנחנו מוזמנים למרפסת נוספת בדירה משופצת, בה יושבים צעירים חייכנים שמשחקים קלפים, צוחקים ושותים יין לבן. אחת הבנות שנמצאת בזוגיות וגרה עם החבר בדירה סמוכה, טוענת כי הדיכאון המפורסם שאמור להתלוות לסגר של הקורונה והפגיעה המדומיינת בזוגיות - הם לא המציאות בשכונת פלורנטין.
"אני לא חושבת שהמיניות נפגעת בתקופת הסגר, זה תלוי באפשרויות שיש לכל בן אדם", היא אומרת. "לחיות בסגר זאת התמודדות לא פשוטה ואנחנו משתדלים להוציא את הטוב ביותר מהסיטואציה מבחינת זוגיות, חברים וכל מה שאפשר".

4 צפייה בגלריה
צעירים בפלורנטין
צעירים בפלורנטין
ורד הקואצ'רית. "בשלב זה של הסגר, להחליף נוזלים זה משהו שמגביל את האנשים"
(צילום: אסף קמר)
רוני, צעירה תושבת השכונה ומעצבת תפאורות לתיאטרון, נמצאת כבר כמה חודשים בחל"ת. כשאני פוגש אותה היא מספרת לי שחזרה בדיוק מהפגנה ספונטנית נגד הסגר והממשלה. היא עייפה מהשוטרים והדחיפות שעברה, ומוטרדת מאוד מהסיטואציה הכלכלית והבריאותית אליה הגיעה המדינה.
"מצד אחד, הסגר יכול להעצים לך את הרצון בזוגיות. אנשים שבעבר לא רצו את הדבר הזה - אומרים עכשיו, 'לאן אני הולך, ומעניין איך ייראה העתיד שלי'. מצד שני, זה מפחיד כי איך אני אמורה לעשות את זה עכשיו?"

4 צפייה בגלריה
צעירים בפלורנטין
צעירים בפלורנטין
רוני המפגינה. אנשים שואלים איך ייראה העתיד שלהם
(צילום: אסף קמר)

גורן, הבחור מדירת הרווקים, טוען כי דווקא בסגר ובתקופת הבידוד החברתי של ימי הקורונה המיניות מתגברת. "הסגר יכול לעורר חשק ורצון כי משעמם, יש לך יותר זמן לבד, יותר זמן לחשוב - וסקס זה כיף".
חברו הטוב עמרי, שחי בזוגיות, לועס פיצה בביסים גדולים ומסכים עם כל מילה. "הסגר לא פוגע במיניות - להפך. בסופו של דבר, יש מספר דברים מצומצם שיכולים לעזור להעביר את הזמן בבית - וזה קורה!"
בחזרה לרחוב, גם מייקי, עולה חדש ותושב השכונה, שחי בזוגיות עם החברה, טוען כי בזכות הסגר והשינוי המסיבי בהרגלי החיים יש עדנה לתדירות יחסי המין שלו ושל חבריו הצעירים מהשכונה. "אנחנו בבית כל הזמן - וזה אומר בדרך כלל יותר סקס. אז או שאתה יוצא לשכונה לפגוש חברים או שאתה עושה סקס בבית עם החברה".