"להרבה אנשים נמאס לצאת לדייט ראשון. הוא מרגיש להם כמו ראיון עבודה. אתה חוזר עליו עם כל כך הרבה אנשים וחוזר שוב על אותם דברים ונושאים, שואלים אותך את אותן שאלות בנאליות. באפליקציה שפיתחתי, הכרטיס שלך, הפרופיל שלך, הוא בעצם הדייט הראשון. אם אני מסתכל על פרופיל של בחורה שהעלתה מספיק תוכן כתוב ומצולם, זה כאילו שעברתי איתה כרגע את הדייט הראשון שלנו, ואחר כך כשניפגש, נרגיש שאנחנו כבר מכירים", טוען גיא צוברי (51), מייסד ומפתח אפליקציית ההיכרויות החדשה זיפר ("Zipper").
אתם בטח תוהים לעצמכם - עוד אפליקציה?! לא מספיק כל מה שיש בשוק? ובצדק. בשנים האחרונות נפתחות כל כך הרבה אפליקציות היכרויות, אך רק מעטות שורדות, ואלו ששורדות הן כמעט תמיד האפליקציות הבינלאומיות והוותיקות כמו טינדר ובאמבל. אבל צוברי לא מפחד מתחרות וגם לא מהמונופולים שכבר התבססו. הוא מאמין שהמוצר שלו בא לעשות מהפכה באופן שבו רווקים ורווקות מכירים זה את זה.
2 צפייה בגלריה
גיא צוברי
גיא צוברי
גיא צוברי. נכנס לשוק ההיכרויות
(צילום: איה צוברי)

"אני חושב שלאפליקציות הגדולות הרבה יותר קשה להתפתח ולהשתנות", אומר צוברי. "אין להן יכולת לשינויים דרמטיים או לשנות פאזה, אבל האמת היא שאני אפילו לא מנסה להתחרות בגדולות, אני מביא גישה אחרת, פחות שטחית. אותנו מעניין מי אתה יותר מאשר מה אתה מחפש.
"החלק הכי ייחודי אצלנו ב'זיפר', בניגוד ליתר האפליקציות, הוא שאצלנו אתה מחויב לצלם עם הטלפון שלך סרטון היכרות. אתה ממש מצלם את עצמך בזמן שאתה באפליקציה, כי אי אפשר להעלות את זה כקובץ. בדרך הזאת אנחנו גם מונעים התחזויות וגם בטוחים שהפרופיל אכן עדכני, ושאתה לא מעלה וידיאו ישן או ערוך שלך. הווידאו הראשוני של ההיכרות הוא בגדר חובה, על מנת להיכנס לאפליקציה.
"למעשה, המערכת שלנו שואלת אותך שאלות, ואתה עונה עליהן בווידאו שאתה מעלה. אנחנו בעצם נותנים לבן אדם במה יותר טובה כדי שהוא יוכל להציג את עצמו, וזה שונה מאפליקציות אחרות שמציגות אותך כאילו שאתה מוצר או חלק מקטלוג".
"המערכת שלנו שואלת אותך שאלות, ואתה עונה עליהן בווידאו שאתה מעלה. אנחנו בעצם נותנים לבן אדם במה יותר טובה כדי שהוא יוכל להציג את עצמו, וזה שונה מאפליקציות אחרות שמציגות אותך כאילו שאתה מוצר או חלק מקטלוג"
למה להתעקש על וידיאו? "יש הבדל גדול בין מצב שבו אתה רק רואה תמונה של מישהו, לבין וידיאו שבו אתה רואה ושומע את האדם, נחשף לצורת הדיבור שלו, לשפה, לאינטונציה ולווייב שהוא או היא משדרים. הקול של האדם משלים לך את התמונה שלו. אחרי ששמעת מישהו מדבר, יהיה לך גם קל יותר בהמשך לשוחח איתו. פעם שדכנים היו מראים ללקוחות שלהם את מי שהם רוצים להכיר להם באמצעות קלטות וידיאו, אז אפליקציית זיפר מחזירה את השיטה הזו עם הטכנולוגיות של היום".
"עוד משהו שהוא ייחודי לנו הוא האפשרות להעלות אצלך בפרופיל גם וידאו של חברים שממליצים עליך. המשתמש צריך לצלם חבר או לבקש ממנו שיצלם את עצמו ממליץ עליו. החברים הם אלה שמכירים אותנו הכי טוב, והם ידעו לפרגן ולתאר אותך מזווית אחרת. המטרה היא לפתוח את המעגל, הרי היכרות היא לא רק אחד על אחד, חשובה גם הסביבה שבה אנשים חיים. כשמישהו מעלה שניים או שלושה חברים מצולמים שממליצים עליו, זה משרה יותר ביטחון על הצד השני, למשל שהאדם הזה אמיתי ואותנטי, וזה גם משדר רצינות בכך שהוא השקיע בבניית הפרופיל שלו".
2 צפייה בגלריה
ממשק זיפר
ממשק זיפר
ממשק זיפר
(צילום: באדיבות אפליקציית זיפר)
מה מאפיין את המשתמשים שלכם? "הגיל הממוצע אצלנו הוא קצת מבוגר יותר מאשר אצל המתחרות, אזור ה-40, פלוס-מינוס. בהמשך אנחנו מתכוונים לקיים מפגשים פתוחים לעזרה בבניית פרופיל משתמש טוב. נרצה לסייע לאנשים לצלם את עצמם ולבנות כרטיס שישרת אותם. חוץ מזה, להבדיל מהאפליקציות האחרות, אצלנו אין משתמשים שהם נשואים, כך שלא קיימת סצנה של בוגדים-בוגדות".

"מגפת הבדידות נובעת מהשפע המדומה"

צוברי, נשוי פלוס שלושה מרמת גן, עוסק ביום-יום שלו בנדל"ן. בעבר היה חלק מחיי הלילה של תל אביב, תחילה כברמן ובהמשך בתור הבעלים של מועדון הלילה "77", ברחוב בן יהודה.
איך מי שחי בזוגיות ארוכה מגיע לעסוק בעולם הדייטינג וההיכרויות? "נחשפתי, גם בתקשורת וגם דרך אנשים שהכרתי, להרבה מקרים ודוגמאות של שקרים ושל פייקים באפליקציות היכרויות, מפרשת 'נוכל הטינדר' ועד לסיפורים אחרים ששמעתי, חלקם צורמים. קראתי גם את הטענות כלפי האפליקציות שהן לא באמת רוצות שאנשים ימצאו זוגיות, כי הן רוצות שימשיכו להשתמש בהן כמה שיותר זמן. גיליתי גם על הכמות העצומה של בוטים באפליקציות האלה.
"הבנתי שיש פתרון לכשלים האלה. החלק הראשון של הפתרון הוא האותנטיות - לוודא שזה באמת הבן אדם, ואת זה אנחנו משיגים בצורה הרבה יותר יעילה דרך סרטוני הוידיאו. החלק השני הוא לעודד דיאלוג בין המשתמשים. ברוב המקרים, אנשים באפליקציות היכרויות לא באמת מדברים זה עם זה. גם כשיש להם מאצ'ים, הם לא מפתחים שיחה, והמטרה שלנו היא לעודד אותם לתקשר האחד עם השני".
"גיליתי שהמגפה של המאה הזו היא מגפת הבדידות ושהיא נובעת מהשפע המדומה. אנשים לא באמת יוצרים קשר ובמקום זה הם מדברים עם עצמם למצלמה, מחכים ללייקים, תגובות ושיתופים"
השתמשת בעצמך באפליקציות היכרויות? "בתקופה שאני הייתי רווק זה לא היה קיים. לפני שנתיים, כשהתחלתי לחקור את הנושא, פתחתי פרופיל בבאמבל ובטינדר, רשמתי שאני נשוי בן 50, וב'ביו' רשמתי שהפרופיל הוא לצרכי מחקר. עם המאצ'ים שהיו לי דיברתי על חוויית השימוש שלהן באפליקציה, כדי להכיר מבפנים את הלך הרוח".
לאלה מסקנות הגעת בעקבות הניסוי שלך? "גיליתי שהמגפה של המאה הזו היא מגפת הבדידות, ושהיא נובעת מהשפע המדומה. אנשים לא באמת יוצרים קשר ובמקום זה הם מדברים עם עצמם למצלמה, מחכים ללייקים, תגובות ושיתופים".
מה הטיפ הכי חשוב בעיניך לשימוש באפליקציית היכרויות? "הטיפ הכי חשוב בעיניי הוא לשוחח, לתקשר ולדבר כמה שיותר. תפתחו את השיח עם המאצ', תיזמו, אל תצפו שהאפליקציה תעשה את העבודה".