בשנת 2013 הסרט "היא" (Her) בכיכובם של חואקין פיניקס וסקרלט ג'והנסון, עורר הדים ברחבי העולם. גיבור הסרט, תיאודור טוומבלי, עובר תהליך גירושים קשה ומחליט, מתוך בדידותו, לרכוש מערכת הפעלה בעלת בינה מלאכותית, שאמורה להתפתח ולהתאים את עצמה אליו. הוא מפתח קשר עמוק עם הבינה המלאכותית הזאת, שמדברת אליו דרך קולה של סמנתה (סקרלט ג'והנסון), ומתאהב בישות חסרת הגוף.
אם בשנת 2013 הרעיון הזה נראה כמו מדע בדיוני, נדמה כי היום, בשנת 2024, עם הפיכת הבינה המלאכותית לפופולרית יותר ויותר, עבור אנשים רבים האפשרות להתאהב ב-AI כבר לא כל כך מפחידה, אפילו להפך.
1 צפייה בגלריה
משתמשי ChatGPT מציפים את החנות של החברה בחברים וחברות מבוססים בינה מלאכותית
משתמשי ChatGPT מציפים את החנות של החברה בחברים וחברות מבוססים בינה מלאכותית
זוגיות עם בינה מלאכותית? 40% מהגברים אומרים כן
(צילום: Shutterstock)
סקר חדש שערכה בארה"ב חברת ההייטק "נטורל אינטליג'נס", שעוסקת בהשוואות מקוונות, בין היתר של אפליקציות ואתרי היכרויות, חושף את הנתון המדהים הבא: 40% מהרווקים לא פוסלים על הסף את האפשרות לצאת עם בן או בת זוג שהם, ובכן, בינה מלאכותית.
1,001 אמריקאים ואמריקאיות השיבו על הסקר הזה, שמצא ששלושה מתוך עשרה רווקים לגמרי פתוחים לרעיון, ובשילוב עם עוד 11% מהמשיבים שהשיבו "אולי", מסתבר כי 40% מהרווקים בהחלט ישקלו לצאת עם בן/ת זוג שבנויים מבינה מלאכותית, לעומת 53% מהנשאלים שדחו את הרעיון והשיבו "לא" מוחלט.
כשזה מגיע למגדר, ההבדלים דרמטיים. בזמן שרק 18% מהנשים אמרו שהיו יוצאות בוודאות עם בן זוג שהוא בינה מלאכותית, 40% מהגברים, יותר מכפול, השיבו בחיוב. מהצד השני של המטבע, הרבה יותר נשים התנגדו לרעיון באופן מוחלט, עם 63% מהמשיבות לעומת 44% מהגברים.

בלי בגידות ובלי שברונות לב

אבל למה בכלל לצאת עם בן זוג מבינה מלאכותית? המשתתפים בסקר התבקשו להצביע על היתרון הגדול ביותר מבחינתם בהיכרות עם בוט על פני אדם, ומסתבר ש-35% מהמשיבים מרגישים שהזמינות הקבועה של ה-AI היא התכונה הטובה ביותר שלו. זאת הייתה התגובה הפופולרית ביותר הן בקרב גברים (36%) והן בקרב נשים (33%).
כשזה מגיע לחרדות ממערכות יחסים, שרבים ורבות מאיתנו נושאים, 29% מכלל המשיבים טענו שהיתרון הגדול ביותר של שותף מבינה מלאכותית הוא שהוא לא יבגוד בך לעולם. כ-23% מהמשיבים העריכו שבן זוג שנוצר על ידי מחשב לא ישבור את ליבם, ו-21% אמרו שהסיבה הטובה ביותר להיות בזוגיות עם בינה מלאכותית היא שהיא לעולם לא תעזוב אותם.
"29% מכלל המשיבים טענו שהיתרון הגדול ביותר של שותף מבינה מלאכותית הוא שהוא לא יבגוד בך לעולם. כ-23% מהמשיבים העריכו שבן זוג שנוצר על ידי מחשב לא ישבור את ליבם, ו-21% אמרו שהסיבה הטובה ביותר להיות בזוגיות עם בינה מלאכותית היא שהיא לעולם לא תעזוב אותם"
למרות שלא מעט מהמשתתפים בסקר הביעו עניין ברעיון של זוגיות עם בינה מלאכותית, 56% מתוכם הרגישו שיהיה חסר להם קשר רגשי אמיתי בזוגיות מהסוג הזה. הסנטימנט הזה רלוונטי לשני המגדרים, כאשר 53% מהגברים ו-56% מהנשים ציינו זאת בתשובה העיקרית שלהם. לעומת זאת, רק 46% מהמשתתפים הציבו את החוסר בסקס בזוגיות שכזאת כחיסרון המרכזי.
לשאלה "איזה תגובה רגשית הרעיון של בן זוג מבינה מלאכותית מעלה בכם", התגובה הנפוצה ביותר, עם 51% מהנשאלים, היא שהמחשבה על כך "קריפית". נשים נטו להרגיש כך הרבה יותר, עם 62% שהרגישו שמדובר ברעיון "קריפי" או מטריד, לעומת 40% מהגברים. רגשות אחרים שנמנו היו היו שעשוע וסקרנות.
"בני זוג תמיד שואפים שהצרכים שלהם יהיו בעדיפות גבוהה אצל הפרטנרים שלהם, אבל אפילו השותפים המסורים ביותר אינם יכולים להיות בזמינות מלאה", מסבירה קרולין סרור, מנהלת תעשיית הלייף-סטייל ב"נטורל אינטליג'נס". "בהשוואה לשותפים אנושיים, בן זוג מבינה מלאכותית זמין לנו עשרים וארבע-שבע. לכן, בעולם שבו דעתנו מוסחת כל הזמן, אנחנו רואים עד כמה אנשים מחפשים שיתמקדו בהם, ישימו רק עליהם את הפוקוס, והכי חשוב - לא יעזבו אותם ולא ישברו את ליבם".