רוני לארסן (53) מגבעתיים ואיציק מאוטנר (56) מקיבוץ העוגן חגגו לאחרונה שנה לזוגיות האוהבת שלהם. השניים, כמו זוגות רבים אחרים בימינו, הכירו באפליקציית היכרויות. איציק פנה ראשון לרוני, שבהתחלה בחרה להתעלם ולא לענות. חודשיים לאחר מכן, הוא שלח לה הודעה נוספת. "לא הבנתי מה הוא רוצה ממני, אבל החלטתי לענות ולתת לו את מספר הטלפון שלי. רציתי לבדוק איך הוא באמת נראה, כי הרבה פעמים אין קשר בין התמונות לאדם, אז הצעתי לו לעשות שיחת וידיאו. אלא שאז פתחנו מצלמות וראיתי שהוא בהיר, עיניים כחולות וגבוה והוא מצא חן בעיניי מאוד. דיברנו 45 דקות!", היא משחזרת בחיוך.
לאחר מכן, נפגשו השניים בבר שכונתי, כשמהרגע הראשון הם לא יכלו להסתיר את החיוך ואת העובדה ששניהם מאוד מרוצים ממה שהם רואים. הדייט נמשך שלוש וחצי שעות, אך כבר לאחר שעה וחצי, וללא כל התראה מוקדמת, התוודתה רוני בפני איציק על משאלת ליבה יוצאת הדופן. "אמרתי פתאום, איציק, אתה יודע מה אני רוצה? בא לי להוציא את האפליקציה מהנייד שלי, והוא אמר, 'קחי – תוציאי גם את שלי אם את רוצה', ובאמת מחקתי לשנינו את כל האפליקציות שהיו בניידים'".
וואו. זה משהו שהצעת פעם למישהו לעשות? "בחיים לא! במשך כל שנותיי מעולם לא העזתי לבקש דבר כזה, גם כשרציתי. הרעיון בא לי באותה השנייה כי אמרתי לעצמי, יופי, עכשיו הוא יוצא איתך ואחר כך הוא יחזור לאפליקציה ויכיר מישהי אחרת. אני גרושה הרבה שנים ויודעת שדייט ראשון וכוס יין לא מחייבים לכלום, ואחר כך חוזרים הביתה לאפליקציות ויש אפשרות שזה יתפקשש. רק הוא עניין אותי באותו הרגע, ורציתי שנכיר האחד את השנייה באמת, אז זאת הייתה הברקה שבאה לי לראש באותו הרגע".
6 צפייה בגלריה
רוני ואיציק
רוני ואיציק
רוני ואיציק. "ההצעה למחוק את האפליקציה היתה הברקה שעלתה לי בראש באותו הזמן"
(צילום: אלבום פרטי)
איציק, שמחת למחוק את האפליקציה או שעשית את זה רק כדי להרשים? "אם אתה פלרטטן אתה תפלרטט כל היום, ואם אתה בן אדם זוגי שמחפש זוגיות, אז אתה לא תתפזר ותדע להתמקד באחת ולרקום זוגיות, וזה מה שעשיתי".
"אמרתי פתאום, איציק, אתה יודע מה אני רוצה? בא לי להוציא את האפליקציה מהנייד שלי, והוא אמר, 'קחי – תוציאי גם את שלי אם את רוצה', ובאמת מחקתי לשנינו את כל האפליקציות שהיו בניידים"
כל התחלה של קשר זוגי היא מאוד מרגשת ויחד עם זאת, גם מאוד מבלבלת. האם יש לזה עתיד? האם אנחנו מתקדמים לקשר זוגי מחייב? או שאולי הוא או היא רק משתעשעים עד שימצאו מישהו או מישהי מתאימים יותר? לשאלות הללו הצטרפה בשנים האחרונות שאלה נוספת - בהתחשב בכך שקשרים רבים היום נולדים באפליקציות היכרויות, באיזה שלב של הקשר מומלץ להפסיק את השימוש באפליקציות הללו? ומתי – אם בכלל – למחוק אותן מהנייד?

"אם היא מוצאת חן בעיניי, אני מוכן למחוק את האפליקציות כבר לאחר הדייט הראשון"

איציק ורוני הן דוגמה קיצונית ששווה לקחת ממנה השראה. להחליט שברגע שהיה לך טוב עם מישהי ונראה לך שהיא מתאימה, אתה מסיר את האפליקציה ומתמסר באמת להיכרות. אביעד אולמן (31), רווק מראשון לציון, לא פוסל את הרעיון. הוא מאמין שהחיבור בינו לבין בת הזוג הפוטנציאלית הוא שמנחה האם ומתי למחוק את האפליקציות. "זה משתנה ותלוי בבחורה ובדינמיקה איתה. יש בחורות שאצא איתן לדייט-שניים ואפילו לשלושה, והאפליקציות עדיין יהיו ברקע. מצד שני, אם אני יוצא עם בחורה שמוצאת חן בעיניי מאוד, אני בהחלט מוכן למחוק את האפליקציות כבר לאחר הדייט הראשון".
זה משהו שכבר עשית? "בהחלט. אני טוטאלי בזוגיות. את יודעת כמה פעמים השבתי את החשבון באפליקציה אחרי דייט אחד בלבד ואז פתחתי מחדש רק אחרי שזה לא צלח? אם אני מרגיש שזאת הבחורה בשבילי, אז אני מאוד טוטאלי ומתנתק מכל הסחות הדעת. זה נתפס לא טוב כשמישהו רואה אותך או את בת הזוג שלך באפליקציה, וכבר קרה לי שנתקלתי בחברה של מתאמן שלי ושלחתי לו צילום מסך. גם אם היא לא נראתה מחוברת ופשוט השאירה את הפרופיל באפליקציה, זה ממש לא נעים.
"פעם יצאתי עם בחורה לדייט שלישי. אספתי אותה והיא נכנסה לרכב בדומייה ולא היתה מוכנה לדבר איתי. מסתבר שחברה שלה ראתה אותי באפליקציה למרות שמחקתי אותה מהפלאפון, כי הפרופיל שלי עדיין הופיע שם. זה כמו חשבון בנק, נשאר פתוח אם לא סוגרים אותו סופית", הוא צוחק.
6 צפייה בגלריה
אביעד אולמן
אביעד אולמן
אביעד אולמן. מישהי סירבה לדבר איתו כי גילתה שהוא עדיין פעיל באפליקציות
(צילום: בוב ברלין)
הומור בצד, אביעד מתאר רובד עמוק יותר להתנהגותו: "אני למוד ניסיון ממערכות יחסים. בגדו בי ושברו לי את הלב ואת הכיס, אז אני עובר מזוגיות לזוגיות, רק מאפס יותר את הכוונות ולא מחפש להתפזר. אני גם לא יכול למקבל. איך אפשר יום אחד לנשק מישהי אחת ולמחרת מישהי אחרת? גם לדבר עם כמה במקביל זה קשה. בטח אנשים חושבים שאני מגזים כי היום למקבל זה כבר לגיטימי. את מבינה באיזה עולם אנחנו חיים? בתרבות שמעודדת עוד עוד ועכשיו.
"אני גם יודע שאם אני אבוא בתלונה לבחורה כי היא לא מחקה את האפליקציה, אני איתפס כלא שפוי. לדעתי, להשאיר את האפליקציות פתוחות זה בריחה, כי ברגע שיהיה ספק קל או ריב אז האדם פשוט ימהר לברוח לאפליקציות בניסיון למצוא משהו טוב יותר, והנה לך ה-FOMO המפורסם. כשמתחילים עבודה חדשה לא משאירים את האופציה לעבודה הקודמת פתוחה, כנ"ל לגבי זוגיות", הוא מסכם בפשטות.
"אם אני אבוא בתלונה לבחורה כי היא לא מחקה את האפליקציה, אני אתפס כלא שפוי. לדעתי, להשאיר את האפליקציות פתוחות זה בריחה. כשמתחילים עבודה חדשה לא משאירים את האופציה לעבודה הקודמת פתוחה, כנ"ל לגבי זוגיות"
"אף פעם לא התחברתי לאפליקציות, אבל בהמלצת ידיד התחלתי גם אני להשתמש בהן אחרי הגירושים עם חששות גדולים", משתפת חני דהן (32), גרושה מרמלה שהכירה את בן זוגה באפליקציית היכרויות מפורסמת. "כל הזמן נתקלתי בפוסטים של אנשים שמיואשים מהשימוש, ומצד שני אין דרך אחרת להכיר היום. אף אחד לא אומר, 'אני אלך ברחוב ואכיר את אהבת חיי' כי זה דור שהולך אחרי העדר. לי אישית היה מאוד קשה העולם של האפליקציות כי אני טוטאלית בזוגיות, והיה לי מוזר לדבר עם כמה גברים בו זמנית, אבל הנה בסוף הכרתי את בן הזוג שלי שם".
6 צפייה בגלריה
חני דהן
חני דהן
חני דהן. היה לה מוזר לדבר עם כמה אנשים בו זמנית
(צילום: סלפי)
בזמן שלשניים היה רצון הדדי להכיר לעומק, חני משתפת שלקחה להם שנה שלמה למחוק את האפליקציות, ושהם עשו זאת רק כאשר הקשר הבשיל והגיע למקום הזוגי והמחייב. "יכול להיות שזה לקח לנו כי שנה כי כל עוד היינו פעילים באפליקציה, היו עוד אופציות אז פחות רצינו להתמסר. כשמדברים עם מספר בני זוג פוטנציאליים במהלך היום, קשה להגיע להחלטה של בוא נעצור ועכשיו נתמסר רק לקשר שלנו. אין ספק שזה משבש את שיקול הדעת".
ועדיין, ברגע שחני הרגישה שהקשר הפך לרציני, היא מחקה את האפליקציה בלי לחשוב פעמיים. "עם הזמן נפגשנו יותר, דיברנו על עתיד משותף והבנתי שהוא כאן כדי להישאר. בשלב הזה מחקתי את האפליקציה. יום אחד הוא נכנס לאפליקציה וראה שהפרופיל שלי מחוק. הוא שאל מתי מחקתי, ועניתי שבימים האחרונים. בעקבות זאת הוא גם מחק, ויצא מכל אתרי ההיכרויות ומקבוצות הפנויים-פנויות שהוא היה חבר בהן. כן אמרתי לו שזה צריך לבוא ממנו, מרצונו, ושלא יעשה את זה רק כי אני מחקתי", היא מבהירה.
"יום אחד הוא נכנס לאפליקציה וראה שהפרופיל שלי מחוק. הוא שאל מתי מחקתי, ועניתי שבימים האחרונים. בעקבות זאת הוא גם מחק, ויצא מקבוצות הפנויים-פנויות שהוא היה חבר בהן. הבהרתי לו שזה צריך לבוא ממנו, ושלא יעשה את זה רק כי אני מחקתי"
חני מספרת לי שהיא סבורה כי שימוש באפליקציות ההיכרויות בזמן קשר יציב נחשב מבחינתה לבגידה לכל דבר: "יש שלב שעוברים מסתם דייטים לקשר רציני ומחייב, ואז לאפליקציות אין שום מקום בזוגיות הזאת. אני מכירה אנשים שגילו שבני זוגם עוד פעילים באפליקציות, בזמן שאותם בני זוג טענו שהם ראו את הקשר בצורה שונה. בעיניי, זה תירוץ ובגידה, ואי אפשר לסלוח על זה".

"מעדיפה שיגידו לי שזה לא 'זה', מאשר לגלות שהוא עדיין באפליקציה"

נועה עבדו (35) היא רווקה מחולון. כמו חני, גם היא חוותה מצבים שבהם גילתה שהבחור שהיא יוצאת איתו, עדיין מסתובב באפליקציות. היא מתארת הרגשה נוראית שאין שנייה לה: "זה כמו סכין שלוקחים ומסובבים אותה בלב, כי כולנו אוהבים את עצמינו וחושבים שמגיע לנו הכי טוב שיש ופתאום עולים הספקות והפחדים. מה זה אומר עליי שהוא עדיין באפליקציה? האם זה אומר שאני לא מספיק טובה בשבילו כמו שאני חושבת? אני מעדיפה שיגידו לי בצורה ישירה שזה לא 'זה', מאשר לגלות בהפתעה שהוא עדיין באפליקציות".
6 צפייה בגלריה
נועה עבדו
נועה עבדו
נועה עבדו. מעדיפה לדעת לפני שזה לא "זה", מאשר לגלות שהוא פעיל באפליקציה
(צילום: סלפי)
לדבריה, בעבר יצאה עם בחור ואחרי חודשיים הם ישבו ביחד ופתאום הוא קיבל נוטיפיקציה מאחת האפליקציות. כשביקשה הבהרות, הוא הראה לה שהוא בסך הכול כתב לבחורה שהוא כבר יוצא עם מישהי. נועה לא התרצתה מהתשובה. "לא פלא שאני רווקה כי אנשים הם מוזרים והעולם הזה מוזר. אם אתה יוצא עם מישהי, אז למה בכלל אתה נכנס לאפליקציה ומה הסיבה שאתה ממשיך לנהל שיחות עם נשים אחרות?! לדעתי אנשים שומרים לעצמם אופציות על אש קטנה במקום להתמסר. אני חושבת שבדיעבד, הייתי צריכה לקום וללכת כבר באותו הרגע, כי בחורה שמכבדת את עצמה לא תישאר שם אפילו דקה. לכן בפעם השנייה שזה קרה לי, מיד סיימתי את הקשר".
מה היה שם? "יצאנו כבר שלושה חודשים ופתאום הוא קיבל הודעה מהאפליקציה. הוא טען שהוא לא נכנס אליה בכלל, אבל אני הרגשתי שזאת בגידה לכל דבר. למה שזה יהיה לך על הטלפון אם אין בזה שימוש? אם אתה ישן איתי בלילה ומספר שאתה מחויב לי, אבל בין לבין משוטט באפליקציות, אז אין לנו מה לעשות ביחד. באותו הרגע הקשר נגמר, כי לא יכולתי לבטוח בו יותר. אנשים שבאמת רוצים זוגיות ימהרו למחוק את האפליקציות, לברוח מהן ולא להשתמש בהן יותר בחיים. חוסר רצון לשחרר אותן מעיד על רצון להמשיך לחפש, כשאין באמת הבדל בין לחפש בחורות בחוץ או מאחורי המסך".
האם זה מקובל בעינייך לבקש מהבחור להסיר את האפליקציה? "אני חושבת שבדרך כלל זה קורה באופן טבעי, וכשיש חשש מדברים על זה. היו הרבה גברים שעל דעת עצמם העלו את הנושא, בדרך כלל אחרי חודש. הם סיפרו לי שהם כבר לא באפליקציות ולא מדברים עם אחרות כדי לוודא שזה הדדי. לפעמים אנשים מפחדים שהצד השני לא רציני כמוהם, אז הם משאירים לעצמם את האופציות פתוחות. זה סוג של מגננה כי אנחנו לא יודעים מה יוליד יום. עד שאתה לא מרגיש רצינות אמיתית מהצד השני, אין סיבה למחוק את האפליקציה, כי כנראה שגם הוא עדיין שם".

"אם זיהיתם פוטנציאל, שווה להסיר את האפליקציה בדייט השני"

"חשוב להבין שכאשר מתרכזים בהמון אפשרויות, לא באמת סופגים כלום וכך נוצרות השוואות מיותרות ותחושה מוטעית שאולי יש בחוץ משהו שהוא יותר מדויק ונכון", אומרת קטי נאור, יועצת זוגית ובעלת הפודקאסט, "חשבתי שיש לנו מאץ'". "אם עוד לא באמת הצלחנו להכיר את מי שנמצא מולנו ולהבין האם הוא יכול להתאים לנו, אז הפעולה של החיפוש באפליקציה מגיעה מוקדם מדי, כי למעשה כבר המשכנו הלאה לדבר הבא. לכן חשוב להגדיר באיזה שלב עוצרים את ההתעסקות בשפע המדומה, כשמומלץ ללכת עם האינטואיציה ואפילו להגדיר מראש תקופת זמן שבמהלכה אנחנו מנסות להכיר, ללא הסחות דעת והשוואות מיותרות. אם יש פוטנציאל שזוהה, כדאי לשחרר את האפליקציות כבר בדייט השני, ולהעמיק מחשבה בהיכרות הקיימת".
6 צפייה בגלריה
קטי נאור
קטי נאור
קטי נאור. לא לפחד לשחרר את האפליקציות בדייט השני
(צילום: מיטל אזולאי)
בניגוד לעצתה של נאור, ר' (39) מגבעתיים, שביקש להישאר בעילום שם, לא מרגיש צורך למחוק את האפליקציות בתחילת הקשר וגם לא במהלכו, ומשווה את האפליקציה לכלל הפיתויים הקיימים בעולמנו. "מה זה משנה אם אני אמחק את כל האפליקציות ומחר אצא לבר ואראה בחורה יפה ואתחיל איתה? זה שטויות", הוא אומר. "מי שלא בנוי למונוגמיה או למחויבות, לא יצליח למנוע מעצמו לפזול או לבגוד, גם אם יוציאו לו את העיניים ויכרתו לו את הידיים".
אז אתה פשוט לא מוחק? "לא מוחק. היו בחורות שעשו לי סצנות כי הן ראו שיש לי אפליקציות בפלאפון וזה נגמר מהר מאוד. מבחינתי, זה מעיד על חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמון וזה רחוק אלפי שנות אור מהדרך שבה אני מעוניין לנהל מערכת יחסים".
"היו בחורות שעשו לי סצנות כי הן ראו שיש לי אפליקציות בפלאפון וזה נגמר מהר מאוד. מבחינתי, זה מעיד על חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמון וזה רחוק אלפי שנות אור מהדרך שבה אני מעוניין לנהל מערכת יחסים"
האם אתה ממקבל גם? "לפעמים. לדעתי, אם אנחנו לא בזוגיות אז אני לא צריך לתת דין וחשבון עם מי אני מדבר או נפגש. יש נשים שייפגעו מעצם הידיעה ויחושו חוסר ביטחון, למרות שזה בכלל לא קשור אליהן או מעיד עליהן דבר. זה שלי לגמרי וזה נובע מהרצון לא לבזבז זמן מיותר ולזכות לראות את ההורים שלי בחתונה שלי ובשמחות של הילדים שלי, בעזרת השם".
לא הבנתי איך זה מסתדר עם מקבול. "עומדת לנגד עיניי מטרה והיא משפחה וילדים, אז אני ממקבל. אני יכול לצאת עם שתיים וגם שלוש במכה, אבל אחרי תקופה מאוד קצרה אני כבר אבין לאן הרוח נושבת ואז אבחר באחת שהכי מתאימה לי, אם בכלל תהיה כזאת. רק בגלל שיצאתי עם מישהי לדייט או שניים והיה לנו נחמד, זה לא אומר שנחייה יחדיו עד עצם היום הזה. אני מסוגל לעשות את ההפרדה כאשר אני פועל עם הראש, לפני שאני מרשה לעצמי להיפתח ולהרגיש. זוגיות זאת עסקה לכל דבר וצריך לפעול מהשכל ולא מהלב".
6 צפייה בגלריה
אופק אורבינו
אופק אורבינו
אופק אורבינו. נסו תקופת מבחן של שלושה חודשים
(צילום: דיאנה לטר)
גם אופק אורבינו, מאמן דייטינג, מאמין שיש לקבל החלטות רציונליות ולאו דווקא רגשיות בתחילת הקשר הזוגי, ולכן הוא מציע תקופת מבחן של עד שלושה חודשים לקבלת החלטה מגובשת על השימוש באפליקציות: "בתחילת הזוגיות יש תקופה שנקראת NRE - 'אנרגיית הקשר החדש'. בתקופה הזאת אנו חווים את שיא הרגשות ומתעלמים מהפגמים, מה שאומר שאנו מקבלים החלטות ממקום רגשי ולאו דווקא רציונלי. יכול להיות שנרצה להתחייב אבל ההחלטה לאו דווקא תהיה מדויקת לנו לטווח הרחוק.
"לכן, במידה ונכיר מישהו שמוצא חן בעינינו ועונה על הקריטריונים שהצבנו לבן הזוג הפוטנציאלי, שווה לפתוח תקופת מבחן של שלושה חודשים בערך, כאשר במהלכם נמעיט את האפשרויות להכיר ונשאיר אותן ברובד יחסית ידידותי. זאת כדי לשמור על תודעת שפע ולהימנע מתחושת נזקקות לקשר. כך נוכל לבחון את הקשר ממקום אובייקטיבי ולא נצרך".
כמו רון, גם הוא סבור שאין חשיבות למחיקת האפליקציה: "אם אתה לא אקטיבי אז זה לא רלוונטי אם האפליקציה קיימת, כי אם אין שימוש אז אין לכך משמעות. מי שייכנס לאפליקציות וימשיך לחפש ויקפוץ מבחורה לבחורה, אז כנראה שהוא מלכתחילה לא מחפש זוגיות. בכל מקרה, אני סבור כי אסור להיכנס לזוגיות ממקום של פחד שבן הזוג ימצא מישהו אחר. זה צריך להיות מבחירה ומרצון אמיתי".