22 רווקות נרגשות יושבות על מזרנים כחולים במעגל, שהוא יותר כמו ריבוע שנפרס על גבולותיו החיצוניים של אולם הריקודים המפואר של להקת המחול "ורטיגו", בכפר האמנים האקולוגי ורטיגו. במעגל הפנימי, שהוא יותר כמו ריבוע פנימי, מתיישבים להם 22 רווקים נרגשים, כולם צעירים בגילאי 28-42. חלקם חילונים גמורים כמוני, כמה מהם דתל"שים, וכולם כמהים להרגיש שוב את פרפרי ההתאהבות הנדירים בבטן. כל רווק ורווקה שהגורל (או המבנה הארכיטקטוני של החלל) גרם להם להיעצר האחד מול השני, מתבקשים לשוחח, להתרשם ולהכיר.
7 צפייה בגלריה
מכירים אחרת
מכירים אחרת
40 רווקים יצאו לטבע כדי להתנתק מהטלפונים ולנסות למצוא אהבה
(צילום: באדיבות ליבנת "מכירים אחרת")
הקונספט הוא סדנת ספיד-דייט שהתקיימה כחלק מריטריט היכרויות בן יומיים שנקרא "מכירים אחרת". המאמנת הזוגית והאישית, ליבנת אלון לוין, שהנחתה את הסדנה, נתנה לנו בכל פעם הנחיה לנושא שיחה אחר, ואחרי ארבע דקות ביקשה שנחליף את בני הזוג. ההנחיות נעו מ"ספרו על הדייט הכי מוזר שהיה לכם", ועד ל"ספרו על הדבר הכי אמיץ שאי פעם עשיתם". המטרה, כמובן, היא להימנע מ'סמול-טוק' מצ'עמם נוסח, "היי, אני לורי. עורכת ב-ynet וגרה בתל אביב", ולהגיע ישר למהות – אלו ערכים חשובים לי במערכת יחסים, ומה זאת אהבה בעיניי.
בדקות הראשונות, הכול היה מאוד מרגש. בתור טיפוס חברותי, וגם בואו נודה בזה, אישה שגם ככה מראיינת אנשים למחייתה, קלטתי שוואלה, אני ממש טובה בזה. אני יכולה לייצר קרבה עם אדם זר תוך שניות ספורות בלבד, קל לי להסתכל לבחור החדש שיושב מולי עמוק אל תוך העיניים, לשתף אותו בדברים מעניינים שקרו לי, ולהקשיב למוצא פיו. אני אוהבת להכיר אנשים חדשים, אני טובה בלדבר, כיף גדול.
עם התקדמות הסבב, שמתי לב ששיחה מוצלחת ומעוררת מבחינתי, היא שיחה שארבע הדקות שהוקצבו לה מרגישות כמו מנת גורמה שנאכלת בביס. את רוצה עוד מהדבר המדהים שהרגע מילא לך את הפה, ואת אפילו לא מתקרבת לשובע. זה אומר שהחיבור ביני לבין הבחור שיושב מולי כל כך זורם ובהיר ונהיר, עד שלא בא לי שהוא יסתיים, בדיוק כמו עם דייט חלומי ובלתי נשכח. מה? כבר נגמר לנו הזמן? אבל יש לנו עוד כל כך הרבה על מה לדבר!
כך קרה לי עם מ', שכבר שמתי עליו עין הרבה לפני שהתיישב מולי. אני ו-מ' התבקשנו למנות שלושה דברים שאנחנו דומים בהם – מטלה שגרמה לנו להתחיל להסתכל על עצמנו ולחשוב על המשותף ועל המחבר, במקום על המפריד והמבדיל. פשוט להניח בצד את השיפוטיות והביקורתיות שלא פעם צצות כשמכירים מישהו חדש, ולהתרכז נטו בדברים החיוביים. חוויה טובה נוספת קרתה לי גם עם א', שהקשיב בקשב רב לווידוי די אמיץ שסיפרתי לו, ובתגובה אמר לי משהו נורא רגיש, שמאוד שמחתי לשמוע.
"שמתי לב ששיחה מוצלחת ומעוררת, היא שיחה שארבע הדקות שהוקצבו לה מרגישות כמו מנת גורמה שנאכלת בביס. את רוצה עוד מהדבר המדהים שהרגע מילא לך את הפה, ואת אפילו לא מתקרבת לשובע"
מנגד, היו בחורים שעל השנייה הראשונה היה ברור שאין ביני לבינם שום התאמה, אפס כימיה, זירו קלוריות של רומנטיקה. השיחה איתם הרגישה מאולצת, מלאכותית, סתמית וחד-גונית, ושנינו חיכינו לסימן ההחלפה של ליבנת, שיגאל אותנו כבר מהשעמום של עצמנו, ויקדם אותנו לעבר הפרטנר הבא. בין לבין, היו גם את "האנרכיסטים", אלו שמראש סירבו לשחק לפי הכללים, התעלמו מנושאי השיחה המצוינים של ליבנת, ודקלמו את אותו סמול-טוק משמים, בנאלי ומחרב דייטים, זה שהופך דייט ראשון לריאיון עבודה ומקטין כל סיכוי לחיבור אמיתי. "בת כמה את?", "מאיפה?", "מה את עושה בחיים?" - 40, תל אביב, עיתונאית, הצילו!
7 צפייה בגלריה
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מתוך ריטריט מכירים אחרת
הייתה גם קבלת שבת מוזיקלית. מתוך ריטריט "מכירים אחרת"
(צילום: באדיבות ליבנת "מכירים אחרת")
מאחר שבכל זאת מדובר ב-22 גברים, ולייצר 22 שיחות זה אפעס, קצת מתיש, עם התקדמות הסבבים, וסליחה מכל הגברים האחרונים שעבדתי איתם וקוראים את זה עכשיו, גופי באופן טבעי פשוט התחיל להתעייף. פיהוקי ענק בלתי פוטוגניים בעליל החלו לברוח החוצה, גם כשממש התאמצתי לחנוק אותם מבפנים (בכל זאת, אישה מנומסת). עיניי נדדו הצידה, ומחשבות על בחורים שכן הייתה לי איתם כימיה, החלו למלא את ראשי.
העייפות המתגברת התחזקה עוד יותר נוכח כוסיות הצ'ייסרים שכל הזמן הוגשו למשתתפים, בשילוב עם קוקטייל אהבה מיוחד, מעשיו ידיהם להתפאר של אורון אלון ודניאלה אדלמן, זוג חמוד שהתאהב בריטריט הקודם של "מכירים אחרת", והגיע כדי לפזר עלינו אבקת פיות אופטימית, ולהוכיח לנו שמציאת אהבה בריטריטים האלה היא בהחלט משימה אפשרית.
7 צפייה בגלריה
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מתוך ריטריט מכירים אחרת
אורון ודניאלה. הכירו בריטריט הקודם והגיעו כדי לספר את הסיפור שלהם ולחלק קוקטייל אהבה
(צילום: אוסף פרטי)
זאת הפעם הראשונה שאני משתתפת בסדנת ספיד-דייט, קונספט היכרויות עתיק ואפילו יהודי! הוגה הספיד-דייט הוא הרב האמריקאי יעקב דיין, שיזם את הפורמט עוד ב-1998, כדי לעזור לרווקים ולרווקות יהודים למצוא לעצמם זיווג. זוכרים את הדייטים האלה שדקה אחרי שהתיישבתם, כבר ידעתם שזה לא "זה"? אז ספיד-דייט עובד בדיוק על הרכיב החמקמק הזה של רושם ראשוני. הוא מאפשר לרווקים להסתכל האחד על השני, ולהרגיש תוך דקות ספורות בלבד אם יש או אין ביניהם כימיה. כלומר, סקרנות ומתח מיני בריא. אלא שכימיה, כידוע, היא רכיב מתעתע, וזוגיות אמיתית צריכה הרבה יותר ממתח מיני.
בריטריט "מכירים אחרים", אגב, לא הייתה כמעט מיניות. המטרה כאן היא לא למצוא גבר או אישה ללילה וגם לא ללמוד איך לפתות, אלא באמת להכיר אנשים, אבל לעשות את זה אחרת. במציאות שבה מרבית הסינגלים מתמכרים להזזת האצבע באפליקציות ההיכרויות למיניהן, ונופלים לתוך לופ בלתי נגמר של דייטים ראשונים שלא מובילים לשום מקום ובטח שלא לדייט שני, הריטריט הזה מצטרף לעשרות יוזמות אחרות שמבקשות להוציא את הרווקים והרווקות ממכשירי הסמארטפון שלהם, ולעודד אותם לחזור להכיר כמו פעם, דרך יצירת חוויות משותפות.
7 צפייה בגלריה
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מתוך ריטריט מכירים אחרת
חידונים, ספיד דייט, יוגה ותנועה. מתוך ריטריט "מכירים אחרת"
(צילום: באדיבות ליבנת "מכירים אחרת")
בנוסף לסדנת ספיד-דייט, התקיימו גם חידונים נחמדים שדרשו מאיתנו ללמוד כמה שיותר פרטים על בן/ת הזוג שהוצמדו לנו – ובכך לשפר את היכולת שלנו באמת להקשיב לאדם שמולנו; סדנת תנועה במגע, שעזרה לנו לבדוק האם ביכולתנו לייצר סנכרון ללא דיבור עם אנשים אחרים, וסדנאות יוגה ומדיטציה שהזכירו לכולנו שכדי לתת הזדמנות אמיתית לאדם חדש, עלינו לשהות איתו או איתה בכאן ועכשיו, ולהתנתק למספר רגעים מהמציאות רוויית הגירויים שמקיפה את כולנו.
לפני כמה שנים ישבתי בדייט עם בחור שהכרתי באחת האפליקציות, כשלפתע קיבלתי התראה על מאצ' חדש שהרגע התקבל. נבוכה וסמוקה, חיכיתי שהדייט ילך כבר לשירותים, רק כדי שאוכל להציץ ולראות במי מדובר. הבחור מהמאצ' החדש היה הרבה יותר שווה מהבחור שישב מולי בדייט, ואני ממש זוכרת שתהיתי לעצמי, האם אני לא מבזבזת את הזמן על הבחור הלא נכון.
כפי שאתם יכולים ודאי לנחש, אף קשר רומנטי אמיתי לא נבנה עם אף אחד מהבחורים האלה, ללמדכם שהקושי הגדול ביותר של עולם הדייטינג של ימינו הוא הסחות הדעת הלא נגמרות. רעשי הרקע, שליטרלי נשמעים דרך הנוטיפיקציות של הטלפונים שלנו, מכשילים מראש את חיי הדייטינג של הרווק או הרווקה המצויים. לצאת לדייט ולקבל מאצ' חדש זה לחיות בפומו תמידי, וזה בהנחה שבכלל הגעתם לדייט. רוב ההיכרויות היום נותרות על מסך הטלפון שלנו בלבד, כשרווקים ורווקות רבים זוכים לכמה וכמה מאצ'ים בו זמנית, ואיכשהו אמורים להצליח ללהט ביניהם במקביל.
אגב, אם תשאלו את יזמי האפליקציות, לא בטוח שהם בכלל ירצו שתמצאו דרכן אהבה. חוקרת ההתנהגות הדיגיטלית, ד"ר לירז מרגלית, סיפרה לי פעם בראיון שלפני כמה שנים היא הלכה להתראיין אצל אחת מאפליקציות הדייטינג הגדולות. כחוקרת התנהגות צרכנים ברשת, ד"ר מרגלית הייתה משוכנעת שבעלי האפליקציה ישאפו להשתמש בידע הרחב שצברה כדי לייעל את איכות המאצ'ים ולאפשר באמת לרווקים למצוא את השידוך שהכי מתאים להם, אולם בפגישה איתם התברר לה שהם אכן מעוניינים בידע הפסיכולוגי שלה, אבל לא כדי לייעל את ההיכרויות, אלא בעיקר כדי להשאיר את הצרכנים כמה שיותר זמן באפליקציה, כשהם נטולי אהבה ומכורים למרדף התמידי.
"לצאת לדייט ולקבל מאצ' חדש זה לחיות בפומו תמידי, וזה בהנחה שבכלל הגעתם לדייט. רוב ההיכרויות היום נותרות על מסך הטלפון שלנו"
"מכירים אחרת" ויוזמות היכרויות דומות, מבקשות לעצור אותנו מהלופ של האפליקציות, ולהזכיר לנו שהחוויות שאדם חווה עם הגוף והנפש שלו, חוויות שהופכות אחר כך לזיכרונות טובים ומתוקים, שוות הרבה יותר מהדופמין הרגעי שמשתחרר לנו במוח, בזמן שעוד בחור עשה לנו סווייפ ימינה בטינדר. אבל מה שספציפית מעניין ב"מכירים אחרת", שאותה יזמו בני הזוג ליבנת (34) ואלון לוין (36), הוא שהיוזמה הזאת הוקמה בראש ובראשונה כתגובה לתסכול שמייצרות האפליקציות הללו.

"חשבנו איך אנחנו מחזירים את הרומנטיקה ואת המפגש האנושי"

אלון הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת 'קרייזי-ליין', וליבנת היא HR בחברת היי טק, וגם קואצ'רית לזוגיות ומאמנת אישית וזוגית בשיטת NLP. הם הכירו לפני שש שנים בפסטיבל "מידברן", ונישאו לפני שלוש שנים. הם גרים בקיבוץ נצר סירני ומגדלים תינוק בן כמעט שנתיים. הריטריט שהגעתי אליו הוא הריטריט השביעי שהם מעבירים יחד.
"הכול התחיל לפני שלוש שנים, בסגר הראשון של הקורונה", מספרת ליבנת. "בזמן שכולנו היינו בבתים, לא הפסקתי לקבל טלפונים מחברים רווקים, שסיפרו לי ולאלון עד כמה הם מיואשים מטינדר. זה נגע לנו ללב, ורצינו לחשוב איך מחזירים את הרומנטיקה ואת המפגש האנושי להיכרויות. תמיד אהבתי לחבר בין אנשים ולשדך. יש לי זוג חברים שממש גרמתי להם להעמיק את הקשר, והיום הם נשואים פלוס שני ילדים, וגם אלון תמיד עשה את זה. מאז שאנחנו ביחד, פתאום שני הכוחות האלה ממש התחברו והתמזגו. ממש מהר אל תוך ההיכרות שלנו, אלון הביא את החברים שלו ואני את החברות שלי, והיינו ממש עושים מאצ'ים בין חברים של חברים".
7 צפייה בגלריה
ליבנת ואלון
ליבנת ואלון
ליבנת ואלון. שני חובבי שידוך שהפכו לזוג
(צילום: עידן פוריאן)
אלון: "אני חושב שבטבע שלי ובטבע של ליבנת יש ממש רצון לחבר. זה לא בהכרח היה לשדך בהתחלה, אלא ממש לחבר בין אנשים, והיו לנו כל מיני רעיונות, חלק עבדו יותר, חלק פחות".
ליבנת: "תמיד אהבתי לחבר בין אנשים ולשדך. יש לי זוג חברים שגרמתי להם להעמיק את הקשר, והיום הם נשואים פלוס שני ילדים, וגם אלון תמיד עשה את זה. מאז שאנחנו יחד, פתאום שני הכוחות האלה התחברו והתמזגו"
בוקר אחד, באמצע הסגר, עלה לליבנת ולאלון הרעיון להקים מיזם להיכרויות בדרך אחרת. מהר מאוד הם גיבשו יחד פורמט עם משחקי היכרויות קלילים ומצחיקים, "כשהמטרה הייתה לנסות לעזור לאנשים לקלף את הקליפות ולשבור את הקרח, ובכל מקרה ליהנות ולהכיר אנשים איכותיים".
קצת אחרי ליל הסדר והסגר של 2020, יצא הזוג בפיילוט ראשון שנערך דרך הזום, התוכנה הכי פופולרית בקורונה. המפגש כלל שלושה גברים ושלושה נשים, ולדבריהם, ההצלחה הייתה פנומנאלית. מתוך ששת האנשים שהשתתפו, ארבעה יצאו יחד לדייטים. הזוג הוצף בפניות רבות והשניים החלו לערוך עוד ועוד זומים דומים.
7 צפייה בגלריה
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מתוך ריטריט מכירים אחרת
"להוציא אנשים מהמסכים". מתוך ריטריט "מכירים אחרת"
(צילום: באדיבות ליבנת "מכירים אחרת")
אבל איך עושים את זה בזום כשאין קשר עיניים? אלון: "אז האמת שגם אותנו זה הפתיע, כי גם השם 'מכירים אחרת' - אז כל הרעיון שלו הוא להוציא אנשים מהמסכים, מתמונות הפרופיל ומהסווייפ ימינה, ולחזור להכיר כמו פעם, אז זה באמת קטע שזה התחיל בזום, אבל העובדה היא שזה עבד".
איך אנשים שמעו עליכם? "הזומים הראשונים היו עם חברים וחברים של חברים, ולאט-לאט זה תפס. התשלום היה סמלי, כי הרעיון לא היה להתפרנס מזה. האני מאמין שלנו באמת, מתוך היותנו אנשים שנמצאים בזוגיות מיטיבה, הוא שאין דבר שאנחנו יכולים לתת לאדם יותר מאשר לעזור לו להכיר את בן או בת הזוג שלו. זה משהו שהוא עבורנו אושר וסיפוק. אני עובד מאוד קשה ביום-יום שלי, והשגרה שלי היא בעיקר סביב אקסלים וכסף, והעשייה הזאת של הריטריטים והמפגשים היא מה שממלא אותי".
אלון: "האני מאמין שלנו הוא שאין דבר שאנחנו יכולים לתת לאדם יותר מאשר לעזור לו להכיר את בן או בת הזוג שלו. זה משהו שהוא עבורנו אושר וסיפוק"
אחרי סיום הסגרים, ליבנת ואלון החליטו שהם מעבירים את המפגשים לברים בתל-אביב. "היינו עושים למשל אירוע קצר ומרוכז של שלוש שעות בבר, שכלל גם סדנאות וגם ספיד-דייט ואז אפטר פארטי, וכשראינו שיצאו משם הרבה זוגות ודייטים, תהינו איך אנחנו מעלים את זה שלב אחד קדימה למשהו יותר עמוק, יותר עוטף, יותר מקרב ויותר חשוף", אומרת ליבנת.
"בגלל שאני ואלון כזוג הולכים להמון פסטיבלים, סדנאות וריטריטים, הגענו יום אחד לריטריט של יוגה ומיינדפולנס עם אסף ליברמן, ואז הגלגלים של אלון, בתור היזם שהוא, התחילו לפעול. הוא אמר לי, 'יואו, יקרה פה משהו ממש חזק אם נשלב את העולמות של היוגה והמיינדפולנס בתוך העולמות של ההיכרויות'. ואז אמרתי, 'יאללה, בוא נדבר עם אסף', ובאמת ניגשנו לאסף בסוף הריטריט, ישבנו יחד לשיחה והוא התלהב".
7 צפייה בגלריה
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מתוך ריטריט מכירים אחרת
מנחי הסדנאות של ריטריט "מכירים אחרת". הובילו יחד כבר שבעה ריטריטים מלאים
(צילום: עידן פוריאן)
"החיבור בין שלושתינו ממש הרמוני וטוב. ביחד חשבנו על תכנים חדשים, דייקנו אותם וחיפשנו מקום פסטורלי בטבע כדי לקיים בו את הריטריט המשותף. עשינו כבר שבעה ריטריטים מאוד מוצלחים יחד. כמובן שהיה לנו חשוב לא להוציא את זה יותר מדי היפי, אלא לפנות לקהל מיינסטרימי. אנשים ישר שומעים יוגה ובטוחים שזה היפי, אז לא. הקהל שלנו מאוד מיינסטרים".
יש לכם סיפורי הצלחה? זוגות שהתחתנו? אלון: "כן, בטח, יש המון זוגות שהכירו אצלנו ולאחרונה גם כאלה שהתחתנו. יש כבר שלוש חתונות ועד שתיים בדרך. האמונה שלנו היא שאין הרבה דברים שאפשר לתת לאדם, שיהיו לו לערך, יותר מזיווג עם בן/ת הזוג שלו. זאת זכות אדירה עבורנו לעסוק בעולם ההיכרויות, ולעזור לרווקים ולרווקות להכיר".