"הפרופילים שיצרנו נראים ממבט ראשון כמו עוד כרטיסים סטנדרטיים באפליקציית דייטינג, אבל כשנכנסים אליהם מבינים מהר מאוד את הסיפור. קיווינו שדווקא בגלל שזה תוכן שאנשים לא מצפים לראות בפלטפורמה הזאת, נצליח לעורר הפתעה וזעזוע, ולנער אנשים בעולם מהאדישות שלהם", אומרת שיר עופר, סטודנטית לביולוגיה ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, והיזמית של Match_to bring them home, קמפיין למען החזרת החטופות והחטופים שמשתמש בפלטפורמות של אפליקציות היכרויות כדי להגדיל את החשיפה העולמית.

4 צפייה בגלריה
הפרופיל של עדן ירושלמי באפליקציית Hinge
הפרופיל של עדן ירושלמי באפליקציית Hinge
הפרופיל של עדן ירושלמי באפליקציית Hinge
(צילום: שיר עופר)

4 צפייה בגלריה
הפרופיל של אופיר צרפתי באפליקציית Hinge
הפרופיל של אופיר צרפתי באפליקציית Hinge
הפרופיל של אופיר צרפתי באפליקציית Hinge
(צילום: שיר עופר)

4 צפייה בגלריה
הפרופיל של נועה ארגמני באפליקציית Hinge
הפרופיל של נועה ארגמני באפליקציית Hinge
הפרופיל של נועה ארגמני באפליקציית Hinge
(צילום: שיר עופר)

4 צפייה בגלריה
הפרופיל של רוני קריבוי באפליקציית Hinge
הפרופיל של רוני קריבוי באפליקציית Hinge
הפרופיל של רוני קריבוי באפליקציית Hinge
(צילום: שיר עופר)

המטרה, אומרת עופר, היא להפיץ את הסיפורים של החטופים ולהגביר את המודעות לנושא בקרב צעירים מרחבי העולם, בגילי 20 עד 40, שמבלים שעות רבות באפליקציות האלה. "בעזרתם של עשרות מתנדבים אנחנו הופכים את החטופים לפרופילים באפליקציות, ומעלים אותם בערים רבות בעולם, בהן ניו יורק, לונדון, ברלין ופריז, בתקווה שכל פרופיל כזה יגיע לחשיפה של אלפי משתמשים", היא מסבירה. "רצינו להפוך את המספרים ואת הכותרות בחדשות לסיפורים של אנשים שאפשר להזדהות איתם, לייצר את התחושה שהחטופים הם צעירים כמונו, בחור או בחורה שבכל יום אחר יכולתי להכיר באפליקציה".
"רצינו להפוך את המספרים ואת הכותרות בחדשות לסיפורים של אנשים שאפשר להזדהות איתם, לייצר את התחושה שהחטופים הם צעירים כמונו, בחור או בחורה שבכל יום אחר יכולתי להכיר באפליקציה"
איך נולדה היוזמה? "אני נמצאת כרגע בתוכנית לחילופי סטודנטים בוונציה, איטליה. יש כאן דיסוננס עצום בין הכאב, האבל והכעס על המחדל, לבין החיים מסביבי שנמשכים כרגיל. בערך שבוע לתוך המלחמה פגשתי חברה אמריקאית והיא שאלה לשלומי. עניתי שהיה לי שבוע קשה מאוד, והיא הסתכלה עליי במבט מבולבל ושאלה בשיא הכנות, 'מה קרה?'. התחושה הזאת שאשכרה לא היה לה מושג מה קורה, תסכלה אותי ולא עזבה אותי במשך כמה ימים. לא הבנתי איך זה הגיוני שחרב עלינו עולמנו והיא לא שמעה על זה כלום.
"הבנתי שיש בעיה באופן שבו הרשתות החברתיות פועלות. זה שהאינסטגרם שלי מלא בפרסומים על המצב, לא אומר שגם שלה. כולם כל כך מתאמצים לשתף ולהפיץ בכל השפות והרשתות החברתיות, אבל בסוף אנחנו רוב הזמן רואים רק את הפוסטים של המעגלים הקרובים אלינו, ולא מספיק מצליחים להגדיל את המעגל ולחשוף לתוכן שלנו צעירים נוספים מהעולם. ניסיתי להבין מה אנחנו מפספסים, באילו פלטפורמות עוד לא השתמשנו ואיך אני בתור ישראלית שנמצאת בחו"ל יכולה להגדיל את החשיפה לכמה שיותר אנשים.
"אפליקציות היכרויות עונות בדיוק על זה כי הן חושפות את המשתמשים למי שנמצא סביבם. מצאתי חברים מוכשרים שמיד התגייסו לעזור, ואחרי שהתחלנו לגלגל את הרעיון הבנו שבהרבה מהאפליקציות בכלל אין צורך שאני אהיה פיזית בחו"ל, ולמעשה ישראלים בארץ יכולים באותה מידה לפתוח פרופיל, להגדיר לוקיישן במדינה אחרת לבחירתם, ובכך להגדיל את החשיפה לאנשים באותו לוקיישן. בנינו פרופילים לצעירים שנחטפו, אישרנו אותם מול המשפחות ויצאנו לדרך".
"כולם כל כך מתאמצים לשתף ולהפיץ בכל השפות והרשתות החברתיות, אבל בסוף אנחנו רוב הזמן רואים רק את הפוסטים של המעגלים הקרובים אלינו. ניסיתי להבין מה אנחנו מפספסים, באילו פלטפורמות עוד לא השתמשנו ואיך אני בתור ישראלית שנמצאת בחו"ל יכולה להגדיל את החשיפה לכמה שיותר אנשים"
מה היתרון של קמפיין באפליקציית היכרויות על פני רשתות חברתיות? "אחת הבעיות בפלטפורמות הקלאסיות כמו פייסבוק ואינסטגרם היא שצעירים בעולם עוקבים אחרי חברים שלהם או אחרי משפיעני רשת וסלבס מקומיים, שלצערנו רובם לא תומכים בישראל או פשוט לא מתעניינים בנו מספיק בשביל לשתף תכנים רלוונטיים. במקביל, לרוב הישראלים, גם אלו שחיים בחו"ל, יש חשבונות פרטיים ועוקבים ישראלים ויהודים, ולכן גם אם נשתף הרבה פוסטים בכל השפות, עדיין נתקשה להרחיב את המעגל שנחשף לתוכן הזה.
"לעומת זאת, באפליקציות היכרויות המשתמשים נחשפים לפרופילים אחרים על בסיס פרמטרים כמו גיל ומרחק. השימוש בהן מאפשר לנו להגיע לקהל צעיר שלא בהכרח נחשף למידע הזה ברשתות אחרות, שמראות למשתמש תוכן על בסיס אלגוריתם ופוסטים של משתמשים שהוא עוקב אחריהם. השימוש באפליקציות היכרויות בשביל הסברה, לרגע לא בא להחליף את השימוש ברשתות אחרות כמובן. הרעיון הוא להשתלט על ההסברה מכל הכיוונים, שלא משנה איפה תסתכל, אתה תראה את זה. הרגשנו שיש פה נדל"ן מבוזבז ברשת שאפשר להשתמש בו כדי להגדיל את החשיפה לצעירים ברחבי העולם".
בשלב הראשון הפרויקט מתמקד בחמישה צעירים שבילו במסיבה ברעים ונחטפו ממנה על ידי מחבלי חמאס הארורים: עדן ירושלמי, בת 24 משכונת כפר שלם בתל אביב, עבדה עד לרגע החטיפה כמלצרית בבית הקפה "הנרייטה", שבצפון העיר. במסיבה של "נובה" היא עבדה כברמנית. לאחר שברחה והסתתרה, היא נחטפה, ככל הנראה בשעה 11:00 בבוקר.
נועה ארגמני, בת 26 מבאר שבע, היא סטודנטית ללימודי הנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון. נועה נחטפה עם בן זוגה, אור אבינתן, בן 30 מתל אביב. סרטון חטיפתם, שבו היא מורכבת על אופנוע כשהיא מתחננת על חייה, הופץ על ידי חמאס וכיכב מיד בכותרות העיתונים ברחבי העולם.
ענבר היימן, בת 27 מחיפה, היא אמנית גרפיטי שחותמת על עבודותיה בשם "פינק", וסטודנטית בלימודי תקשורת חזותית במרכז האקדמי "ויצו". היא התנדבה בתור "הלפרית" במתחם הבטוח במסיבה. ענבר הסתתרה עם חברותיה מתחת לבמת המסיבה, עד שנתפסה והובלה לעזה.
רון (רוני) קריבוי, בן 25 מכרמיאל, עבד בצוות ההגברה של המסיבה. הוא הסתתר במשך שעות בבור עד שהתגלה. חבריו מספרים שאהב לבלות בפסטיבלים בארץ ובעולם, לצאת למסיבות ולשמוע מוזיקה. אופיר צרפתי מקרית אתא חגג במסיבה את יום הולדתו ה-27. בימים רגילים הוא סטודנט להנדסת חשמל באוניברסיטת אריאל. אופיר נפצע קשה בהתקפה, בטרם נחטף.
עופר מבהירה שכל חמשת הפרופילים הללו פורסמו באישור המשפחות. "בתחילת הדרך הצגנו להם את הרעיון ודוגמה לפרופיל כללי. אחרי שקיבלנו אישור ראשוני, בנינו את הפרופיל הרלוונטי והעברנו להם גם אותו לאישור נוסף, ועדכנו שוב כשהתחלנו להעלות את הפרופילים לאפליקציה".
יש לך היכרות אישית עם חלק מהחטופים? "לא, אבל אחותי מכירה את ענבר הימן, ככה הגעתי למשפחה שלה וזה הפרופיל הראשון שהתחלנו איתו".
אילו תגובות קיבלתם ממשתמשים שנחשפו לקמפיין? "הייתה תגובה שקיבלנו על הפרופיל של עדן ירושלמי שהעלינו במנהטן. מישהו כתב לנו I hope Eden is safe and alive, וזה הרגיש כאילו שהוא כבר חצי מכיר אותה. זאת לא עוד כותרת בחדשות, זה לא 'הישראלים שנחטפו', זאת בחורה בגילו שהוא יודע את השם שלה והסיפור שלה ואיך היא נראית. זה משהו שהרבה יותר קל להזדהות איתו, וזה בדיוק מה שניסינו להעביר. התמונה האחרונה בכל פרופיל היא קולאז' של כל החטופים. מישהי הגיבה לנו על הפרופיל של אופיר צרפתי שהעלינו בברלין, שאחד החברים שלה נמצא בתמונה הזאת, ושבינתיים כבר הספיקו להודיע לה שהוא נרצח".
נורא. יש לכם כוונה להרחיב את המיזם? "כן. כרגע אנחנו מנסים לרתום למיזם עוד מתנדבים שיפתחו פרופילים ברחבי העולם, ובמקביל אנחנו עובדים על למצוא פתרון טכנולוגי שיאפשר לנו להעלות בצורה יעילה כמות גדולה יותר של פרופילים. כרגע המיזם פעיל באפליקציית ההיכרויות Hinge, ובהמשך ייתכן שנרחיב את המיזם גם לאפליקציות היכרויות נוספות כמו טינדר ובאמבל. אנחנו מקווים גם לגייס כסף כדי להעלות חשבונות בתשלום, כדי להגדיל עוד יותר את החשיפה שלהם".
למה בחרתם להתחיל דווקא באפליקציית Hinge? "זו אפליקציה עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם והיא מתאימה במיוחד למטרות הפרויקט, מכיוון שגם בחשבונות חינמיים ניתן להגדיר מיקום שלא מבוסס על המיקום הנוכחי, וגם כי היא יותר מוכוונת להכנסת קטעי טקסט וסרטוני וידיאו בפרופיל, בנוסף לתמונות".
איך אפשר להתנדב לקמפיין? "פתחנו לאחרונה עמוד אינסטגרם למיזם - match_bringhome. אנחנו מעלים לשם חומרים שערכנו על בסיס הפרופילים של החטופים, ומנסים להפיץ את זה ככה גם בארץ. אפשר ליצור איתנו קשר באמצעות העמוד".