"שלום לך, בת זוג אלמונית. בוודאי תקראי את השורות האלו בזמנך הפנוי או במהלך עוד יום שגרתי. במובנים מסוימים, נראה לי שהשגרה שלנו די דומה: את עובדת או אפילו לומדת משהו שמעניין אותך ושאת אוהבת. אני לא יודע עלייך הרבה, למען האמת, שום דבר. לרגל השנה החדשה החלטתי לחפש אותך".
בגיל 35, כשהוא מצויד במנה יפה של אומץ, החליט רווק השבוע שלנו, אביב מלכה, לנסות את מזלו באוקיינוס הכחול של המטא, ולחפש את אהבת חייו בפייסבוק וגם אצלנו במדור. הוא מתגורר בירושלים ועובד כמדריך מחשבים וכטכנאי סאונד באולפן הקלטות שמפיק ספרים לאוכלוסיית העיוורים בארץ. הוא עצמו עיוור, אך חשוב לו להדגיש שמגבלת הראייה לא מפריעה לו ביום-יום. "אני עושה הכול ומנהל חיים עצמאיים לגמרי. נפגש עם חברים, יוצא לבלות, וגם עושה ספורט מדי פעם".
אני יודעת שזאת שאלה די מוזרה, אבל אתה יכול לספר לי מעט על העיוורון? איך זה להתהלך בעולם בלי לראות?
"נולדתי ככה אז אני לא מכיר משהו אחר. כאדם עיוור אני מסתכל על הפנימיות של האדם שנמצא מולי. היום רוב האנשים מסתכלים על החיצוניות קודם כל ורק אחר כך על האישיות, ואצלי זה הפוך. אפילו כתבתי פעם 'ספוקן וורד' בנושא (שירה מדוברת, ש"א). לרוב אני מרגיש שמתייחסים אליי כאל אדם רגיל, שאומנם יש לו מגבלה אבל הוא עצמאי כמעט לחלוטין. אני חי לבד, הבית שלי לא מונגש, אין בו התאמות מיוחדות".

4 צפייה בגלריה
אביב מלכה
אביב מלכה
אביב מלכה. חי לבד בעצמאות מוחלטת ובבית שאינו מונגש
(צילום: אלבום פרטי)

האם קרה שמישהי סירבה לצאת איתך בגלל שאתה עיוור?
"אני שם את העיוורון שלי על השולחן לפני כל דייט, אני לא מסתיר את זה, גם בפרופילים באתרי ההיכרויות אני כותב שאני עיוור. עד היום יצאתי רק עם נשים רואות. ניסיתי לצאת עם נשים שגם הן לקויות ראייה אבל זה לא הגיע לכדי לדייט.
"בכל זאת, ברור לי שהרבה בנות פסלו אותי בגלל המגבלה שלי. לא אמרו לי ישירות שזה בגלל עניין הראייה, אבל זה כנראה היה חלק מזה והבנתי את זה בין השורות. לפני שלושה שבועות בערך יצאתי עם מישהי, הייתה התכתבות גם אחרי הדייט והיא אמרה שפשוט לא היה קליק. אמרתי לעצמי, בסדר, לפחות היא לא פסלה אותי בגלל העיוורון אלא משום שלא הייתה כימיה. זה כבר משהו אחר לגמרי", הוא מחייך.
"לפני שלושה שבועות יצאתי עם מישהי, והיא אמרה שפשוט לא היה קליק. אמרתי לעצמי - בסדר, לפחות היא לא פסלה אותי בגלל העיוורון, אלא משום שלא הייתה כימיה"
הצד הטכנולוגי של אביב חזק במיוחד. מלבד ההדרכות שהוא עורך לעיוורים וללקויי ראייה על מחשבים וטלפונים חכמים, הוא גם יצר פודקאסט עם חבר טוב. "עשיתי קורס רדיו שכלל שדרנות ועריכה מוזיקלית וגם קורס להפקת פודקאסטים. בתוכנית הגמר הקלטנו פרק עם הסופר ישי שריד ולאחר מכן הוצאנו פרקים שבהם אנחנו מראיינים סופרים וסופרות ישראליים כמו יובל אלבשן, מירה מגן, יהודית רותם, מיכאל שיינפלד, יוכי ברנדס, אמונה אלון, שרה אהרוני ועוד".

4 צפייה בגלריה
אביב מלכה
אביב מלכה
אביב מלכה. הקליט פודקאסט ובו ראיונות עם הסופרים המובילים בישראל
(צילום: אלבום פרטי)

מהמם. מסקרן אותי לדעת איך אתה מתנהל באפליקציות.
"אני פעיל בעיקר באוקיי-קיופיד וב-Lovely, אבל אפליקציות הן עולם מנוכר לדעתי, למרות שזה מה שהולך היום. אני משתמש בקורא מסך, שזאת תוכנה שמדברת. אני קורא את הפרופיל ובמקום להחליק ימינה או שמאלה כפי שאדם רואה עושה, אני לוחץ על כפתור שמחליף את ההחלקות. למשל, לחיצה על הפס משמעותה 'שמאלה' ולחיצה על הלייק משמעותה 'ימינה'. כך אני יכול לכתוב הודעה. אני עובד עם מסך מגע, הטלפון מקריא את מה שיש מתחת לאצבע שלי. אני גם מקליד יחסית מהר".
מעניין. מה זאת אהבה מבחינתך?
"הקשבה, הדדיות, חום, מגע - וגם שתיקות לפעמים".
כמה זמן אתה רווק?
״אני כבר לא סופר. מערכת היחסים האחרונה הרצינית שלי הייתה לפני שלוש שנים והיא נמשכה בערך חודשיים-שלושה. זה נגמר כי היא הייתה חולה בפיברומיאלגיה, דבר שהשפיע על היחסים שלנו עד שהיא נפרדה ממני. אומנם נשבר לי הלב אבל למדתי לצאת מהסיטואציות האלה ולא להתאכזב יותר מדי. היום אני כבר לא מתבאס אם אחרי דייט אחד הן כותבות לי למחרת שהן לא רוצות להמשיך להיפגש. כשאני מקבל 'לא' זה לא".

4 צפייה בגלריה
אביב מלכה
אביב מלכה
אביב מלכה. יש לו חוש טכני ואהבה גדולה למוזיקה
(צילום: אלבום פרטי)

מה הבנת על עצמך במערכות יחסים?
"הבנתי שכאדם עם מגבלה קשה לי יותר למצוא זוגיות, כי לא כל אחת תרצה לצאת עם מישהו שיש לו מגבלה, לא משנה אם זה עיוורון, נכות או כל מגבלה אחרת".
עצוב. מהו המרכיב הכי חשוב בעיניך במערכת יחסים?
"אמון וכנות".
מה מעליב אותך?
"כשמשקרים לי".
אילו תכונות אתה מחפש באישה שתהיה איתך ולמה?
"זאת קלישאה אבל אני מחפש מישהי שתקבל אותי למרות המגבלה שלי ותסתכל על האדם שבפנים. אין לי רשימת מכולת של מה שאני מחפש בבחורה".
חתונה - ברבנות, אזרחית או מוותר?
"כמובן שברבנות".
פוליטיקה – האם היא אישיו?
"בכלל לא".
עישון?
"אני לא מעשן ורצוי שגם היא לא תעשן. סיגריות מפריעות לי באופן כללי".
טווח גילים שאתה מחפש?
"38-27".
גרושה עם ילדים או גרושה בכלל, זה משהו שיכול לבוא בחשבון?
"כן".
תאר לי את הדייט המושלם מבחינתך.
"ישיבה על חוף הים עם כוסות יין ביד ושיחה זורמת על הכול, לא חשוב על איזה נושא".

4 צפייה בגלריה
אביב מלכה
אביב מלכה
אביב מלכה. מוזמנות להתחיל איתו בפייסבוק
(צילום: אלבום פרטי)

מה אתה עושה בזמנך הפנוי?
"יוצא להופעות, בתי קפה ומסעדות. אני תולעת ספרים ומאוד אוהב מוזיקה".
על איזה תחביב לא תוותר בחיים, גם לא בשביל בת הזוג שלך?
"אין לי תחביב כזה. את כולם ארצה לחלוק עם בת הזוג שלי".
מהו המקום האהוב עליך ולמה?
"הים. הוא נותן לי תחושת שלווה ורוגע. לשבת על החוף ולרגע לשכוח את צרות היום-יום שלנו".
מתי בכית בפעם האחרונה ולמה?
"כשבת הזוג הראשונה שלי נפרדה ממני. הייתי אז בן 23. מאז למדתי שאין צורך ושלא כדאי לבכות על דברים כאלה. אפשר להתאכזב, להיפגע אבל לא לבכות. זה מיותר".
מהי הסדרה האחרונה שעשית לה בינג'?
"מנאייכ".
איזו מוזיקה אתה שומע?
"בעיקר ישראלית של פעם. אריק איינשטיין, שלום חנוך, שלמה ארצי, משינה, היהודים. בשנים האחרונות מקשיב גם לאריטה פרנקלין ולאיווה קסידי".
ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך.
"הייתי אלוף בשייט סירות מפרש כשהייתי בן 11".
איך חברים שלך היו מתארים אותך?
"אחד שיודע מה הוא רוצה מעצמו, שאפתן, נלחם על המטרות שהוא מציב לעצמו, חבר נאמן. מוכן לעזור בכל דבר".
מה אתה עושה בימי שישי בערב?
"בשישי בערב אני עם המשפחה, עושים קידוש ובמהלך הארוחה מדברים על כל נושא שעולה. מדי פעם אני נשאר לשבת בירושלים עם חברים, ואז אנחנו יוצאים לשתות משהו בפאב או סתם נשארים בבית, מדברים, צופים יחד בסדרה או בסרט עם פיצוחים וקצת אלכוהול בשביל האווירה הטובה".
איזה כיף. אז איפה אפשר להתחיל איתך?
"בפייסבוק".
איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?
״במקום עבודה שאני אוהב ושעושה לי טוב, נשוי ואבא לילדים".