אנשים שנמצאים בזוגיות ארוכת שנים לא פעם מציצים על חבריהם הרווקים ומקנאים בהם על הנגישות, הקלות והמגוון הרחב של בני זוג פוטנציאליים שמחכים להם באפליקציות השונות. טינדר, באמבל ודומיהן נראות להן כמו מגרש משחקים אחד גדול, לונה-פארק של אופציות מיניות וזוגיות כאחת. אך בזמן שהאפליקציות מצטיירות כזוהרות מתמיד עבור אלו שכבר מצאו את שאהבה נפשם, עוד ועוד עדויות חושפות צד חשוך יותר שלהן.
הכירו את הצד האפל של האפליקציות. מומחים מדווחים על קשר ישיר בין שימוש תכוף באפליקציות ההיכרויות לבין נטייה לדיכאון, חרדה חברתית, הערכה עצמית נמוכה, התמכרות ואפילו מחשבות אובדניות.

"המשמעות הייתה שאף אחת לא רוצה אותי"

לירן בן ה-42 הוא גרוש אשר חווה דיכאון מתמשך בעקבות שימוש חסר שליטה באפליקציות הללו. הוא מספר לי שהוא התחיל לשחק איתן זמן קצר אחרי הגירושים, מתוך סקרנות וכדי להפיג מעט את בדידותו, אלא שמהר מאוד הוא איבד שליטה ונכנס לדיכאון. "לא יכולתי להפסיק", הוא מודה. "לא רציתי לצאת מהבית, לא רציתי להיפגש עם אף אחת".
אז מדוע המשכת לשחק עם האפליקציות הללו?
"חוויתי דחייה אחר דחייה כי לא היו לי התאמות, והמשמעות מבחינתי הייתה שאף אחת לא רוצה אותי. אבל אתה ממשיך לשחק באפליקציה כי אתה מקווה שבפעם הבאה כן תהיה התאמה. הבעיה היא שגם כשכבר הייתה לי התאמה, לא רציתי להיפגש כי פחדתי. הדימוי העצמי שלי כבר היה ברצפה".

3 צפייה בגלריה
אפליקציות היכרות
אפליקציות היכרות
אפליקציות היכרויות. לא פעם מובילות את המשתמשים לתחושות נפשיות קשות
(צילום: Shutterstock)

לירן אינו לבד בזה. במחקר אמפירי שפורסם בשנת 2020 בכתב העת Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, נמצא קשר חיובי בין שימוש באפליקציות היכרויות לבין סימפטומים של חרדה חברתית ודיכאון. ככל שהשימוש באפליקציות תכוף יותר, כך הסימפטומים חמורים יותר. עד כדי כך שבקרב גברים הסימפטומים הללו אף הצליחו לנבא סיכוי נמוך יותר ליזום תקשורת עם ההתאמות שלהם.
"חוויתי דחייה אחר דחייה כי לא היו לי התאמות, והמשמעות מבחינתי הייתה שאף אחת לא רוצה אותי"
ליטל בת ה-33 חוותה דבר דומה. "תמיד חשבתי שאני בחורה שנראית טוב ושלא חסר לי כלום, ואכן קיבלתי הרבה התאמות באפליקציות, אבל מה שוות כל ההתאמות האלה כשאף בחור לא יוזם איתך שיחה?! מקסימום קיבלתי הודעת 'היי', ופה זה נגמר. כשהתחלתי לחפור במה זה אומר בעצם, הבנתי שזה אומר שאני לא הרווקה הנחשקת שחשבתי שאני, וזה הוביל אותי לדיכאון.
"חוץ מזה, כשאת כבר מוצאת מישהו שאת ממש רוצה וחושבת שיש כאן סיכוי לאהבה, אז או שהוא מתגלה כשקרן שרחוק אלפי שנות אור מאיך שהציג את עצמו, או שהוא פשוט נעלם לך. כשזה קורה פעם אחר פעם את מרגישה טיפשה ותמימה וכל ההערכה העצמית שהייתה לך מתמוססת. זה נורא".

3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של אישה גולשת בטינדר
אילוסטרציה של אישה גולשת בטינדר
"את מקווה למצוא אהבה ואז נעלמים לך"
(צילום: Shutterstock)

לצערי, דבריה של ליטל מוכרים למדי. בעולמות הדייטינג זה נקרא "רשת דייגים" – שולחים עשרות הודעות בתקווה שמשהו מזה ייתפס, ורק אחר כך בוחרים את הדג המשובח ביותר וזונחים את השאר.

"אנשים הפכו למוצרים שקל להחזיר לחנות"

עדי קרסיק קסוטו, פסיכולוגית מומחית לפסיכולוגיה חיובית ופסיכותרפיסטית יונגיאנית, טוענת שלא פחות מ-50 אחוז מהאנשים מראש לא יענו לכם באפליקציה: "יש הרבה אנשים שמשתמשים באפליקציות לצורך 'בוסט' לביטחון העצמי שלהם ותו לא. הם לא באמת מתכוונים לפנות לאנשים אחרים.
"חוץ מזה, קל לשכוח שאין בעיה לכוון למספר רב של בני זוג פוטנציאליים דרך האפליקציה, אבל זה גם אומר שכמות הדחיות תהיה רבה יותר. למעשה, חוויית הדחייה היא כפולה ומכופלת בעולם הווירטואלי, ולמרבה הצער, כאב נפשי ניתן לשחזר ולחוות שוב ושוב רק מעצם ההיזכרות בו".
קותי קראדי בן ה-39, סבור שבמקום לקרב לבבות, אפליקציות ההיכרויות רק מרחיקות אותנו האחד מהשני. "זה לא אנושי", הוא אומר. "האפליקציה הפכה לחנות ואנשים הפכו למוצר על המדף. אתה מחפש את המוצר הכי יפה. ומה קורה כשכבר קנית? אתה עובר בחנות אחרת ורואה מוצר יפה יותר. אז או שתתבאס ותשאיר אותו כברירת מחדל או שתחזיר אותו חזרה לחנות".
"לדעתי", אומר קותי, "אם לא היו אפליקציות אנשים היו יוצאים לחפש אהבה, לא נשארים מתחת לפוך. השיטה הווירטואלית זולה, בנאלית, משעממת וכבר לא מרגשת, אבל בכל זאת היא ממכרת כי אין מעצורים. אתה ממשיך להריץ באצבע את התמונות עד שיש התאמה".
"האפליקציה הפכה לחנות ואנשים הפכו למוצר על המדף. אתה מחפש את המוצר הכי יפה, ומה קורה כשכבר קנית? אתה עובר בחנות אחרת ורואה מוצר יפה יותר"
לדבריו, הבעיה העיקרית היא שזה משליך על שני הצדדים: "אם פעם חשבת שאתה מיוחד, אתה נוחת ומבין שיש עוד מיליונים כמוך, ושהאישיות המיוחדת והייחודית שלך כבר לא כזאת ייחודית. בסוף אתה כבר נרתע מלהתחיל עם נשים כי ברור לך שיש עוד מיליונים כמוך".

דיאטת דייטים

קרסיק קסוטו מציעה דרכי התמודדות שניתן ליישם. "דיאטת דייטים", היא קוראת לזה. "במידה והשימוש באפליקציות השונות פוגע בדימוי העצמי ובהרגשה הכללית שלנו, כדאי לקחת פסק זמן ולחשב מסלול מחדש", היא אומרת. "לעשות דברים שמעלים לנו את הביטחון, להקיף עצמנו באנשים שאוהבים אותנו, ולחזק את מערכת החיסון הנפשית שלנו".

3 צפייה בגלריה
עדי קרסיק קסוטו
עדי קרסיק קסוטו
עדי קרסיק קסוטו. דיאטת דייטים ניסיתם?
(צילום: באדיבות עדי קרסיק קסוטו)

"אפשרות נוספת", אומרת קרסיק קסוטו, "היא להשתמש באפליקציות כדי לחזק את המיומנויות החברתיות שעליהן אנו צריכים לעבוד. מה גם שניתן לייצר פרופיל שלא רק נשען על מראה חיצוני, אלא על אישיות ועל תחביבים והעדפות". היא מקווה שדחייה במקרה הזה תיחווה אחרת מדחייה שהיא על בסיס מראה חיצוני בלבד, ואפילו תעזור לנו לדייק לעצמנו את הפרטנר המתאים.
אני מצטרפת לעצותיה של קרסיק קסוטו, ומבקשת מכם להיות מודעים לרגשות שמתעוררים אצלכם בעת או לאחר השימוש באפליקציות, כדי למנוע התדרדרות במצבכם הנפשי. הקפידו על גישה מדודה יותר המוגבלת בזמן, ונסו לשלב דרכים נוספות להיכרות. אבל יותר מהכול, שמרו על הנפש שלכם.
הפסיקו לחפש את אישורם של אחרים, והפסיקו לנסות לרצות אותם. דחייה היא חלק בלתי נמנע מתהליך מציאת הזוגיות, ולאף אחד מאיתנו אין ברירה אלא ללמוד לנהל אותה נכון.
חברים, שמרו על ראש פתוח, הלך רוח חיובי, וזכרו כי המטרה העיקרית היא למצוא מישהו שיעריך אתכם בדיוק כפי שאתם.
סיון קנטי אביטן היא שדכנית ויועצת זוגיות ודייטינג, מנחת סדנאות למציאת זוגיות, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"