7 צפייה בגלריה
זוג בבידוד
זוג בבידוד
תודה שעלית אליי, לדייט בייתי בבידוד
(צילום: Shutterstock)

הימים ימים של קורונה, לחץ ברשתות השיווק מחד ורחובות נטושים מאידך, הנחיות לשמור נגיעה וחשש שבעוד רגע כולנו נהיה בסגר כללי ונצא מהבית רק כדי לקנות נייר טואלט. אנחנו מתבקשים לשמור על שני מטרים של מרחק האחד מהשני, חלקנו עוברים לעבוד מהבית, ישיבות נערכות דרך הסקייפ, ו-"בבידוד?" זה ה"ערה?" החדש. אחרי שרבות ורבים תהו האם גם עולם הדייטים צריך לעבור לפייס-טיים, לרומנטיקה דיגיטלית ולאהבה וירטואלית, יצאתי לברר האם לצאת לדייט או לא לצאת לדייט בתקופה של סגר ומגיפה עולמית, וגם - מה אומרות על כך מאמנות הזוגיות והדייטינג?
אסתר (41), גרושה פלוס שתיים, המשיכה לצאת לדייטים עד הסגר הרשמי שהגיע בתחילת השבוע האחרון. "כל עוד אפשר היה לצאת לים, לפארק הירקון ולשדרות רוטשילד, לא הייתה לי שום בעיה לצאת לדייטים", היא אומרת. "דווקא דייטים לא קונבנציונליים יכולים לדעתי לתת אפשרות גבוהה יותר לפתוח את הלב. אבל ככל שהימים חולפים וההנחיות מחמירות, הפחד מתחיל לחלחל גם אצלי", היא מודה בעצב. "אני מבינה שאני צריכה לקחת אחריות על האוכלוסייה המבוגרת, על ההורים שלי".
אז תמנעי לחלוטין?
"לא. אם יגיע מישהו מעניין לפתחי בהחלט אבדוק את העניין, אבל אני מניחה שלמגע ייקח לי יותר זמן להגיע, ובמחשבה שנייה, זה ממש לא רע. גברים בוודאי ינצלו את המצב כדי לארגן דייט בייתי, אז עכשיו הדייטים גם יהיו מדויקים יותר כי יהיה קל יותר לברור אותם. הכל עניין של קבלת המציאות והסתגלות. מה שבטוח הוא שאין בעיה של נושאי שיחה", היא אומרת משועשעת. "אם אין על מה לדבר, תמיד יש את הקורונה".

7 צפייה בגלריה
אסתר
אסתר
אסתר. "גברים ינצלו את המצב לדייט בייתי"
(צילום: אוסף ביתי)

לתחושתה, גם גברים לא מהססים לצאת לדייטים. "כשגבר רוצה, שום דבר לא יעצור אותו, גם לא קורונה", היא קובעת ומספרת שיצאה לאחרונה עם בחור שהשתעל לכל אורך הדייט. "בחור מקסים ממש, הוא השתעל קלות כמו שקורה להרבה אנשים בחורף. שאלתי את מה שהייתי צריכה לשאול, הבנתי שהוא נבדק ושהכל בסדר וזהו, המשכתי כרגיל. גם לא באנו במגע".
את מרגישה שיש רצון מוגבר בקרבה בתקופה הזו?
"אין שינוי. הרצון לחיבור אמיתי קיים בלי קשר לקורונה".
בת-אל (31), רווקה פלוס אחת, מסרבת לעצור את החיים. "אני מאמינה שמה שצריך לקרות קורה, ולהידבק בקורונה אני יכולה גם בסופרמרקט", היא מכריזה. "החיים ממשיכים, והחיפוש אחר אהבה הוא צורך קיומי. מוזר לי להפסיק לצאת לדייטים בגלל הקורונה, גם רוב הגברים שיצא לי לדבר איתם שידרו עסקים כרגיל".
מה לגבי ההנחיות לשמור על שני מטרים מרחק זה מזה?
"לא ריאלי בכלל, אבל יש לי דייט מחר, וסיכמנו שנשב אצלו בבית עם מסכה וכפפות. בכל מקרה, מגע בדייט ראשון או שני זה מוקדם מדי מבחינתי".

7 צפייה בגלריה
בת אל
בת אל
בת אל. "סיכמנו שנשב בדייט עם מסכה וכפפות"
(צילום: אוסף ביתי)

לדבריה, בימים אלו כבר לא צריך לשבור את הראש על משפט התחלה, הקורונה הפכה לנושא השיחה המרכזי ולשובר קרח מידי. "הקורונה הפכה לנושא שיחה מרכזי בחיים של כולנו. אני מגששת אם הבחור חרדתי בנושא, ואם כן ממילא לא אמשיך איתו את השיחה".
ואיך המצב משפיע עליך ברמה האישית?
"הלחץ והחרדה הסביבתית גורמים לי להבין עד כמה אני לבד ועד כמה זוגיות חסרה לי. סוף העולם הגיע, ועדיין לא התחתנתי".
יוליה, רווקה בת 26, החליטה שהיא נמנעת לחלוטין מלחפש את הזוגיות המיוחלת, חרף הצורך המתבקש בקרבה. "קשה לקבוע עם אנשים, יש ביטולים ברגע האחרון, מקומות נסגרים, אנשים צריכים לעזור למשפחות או ללכת לסופר, וכמובן שמדאיג להידבק ולהדביק את המשפחה. כאחת שנמצאת בקבוצת סיכון, עם מערכת חיסונית לא טובה, זה די מלחיץ אותי", היא מודה. "גם להסתגר עם בנאדם זר זה לא מזמין. הכי קל ללכת עם מישהו שמכירים, אבל חס וחלילה לא לחזור לאקסים".

"אם היא מתקשרת אליי, עכשיו אני נכנס איתה לבידוד"

עמיחי, מוזיקאי בן 31, מעדיף להסתגר בחדר, לכתוב שירים ולנגן. "בחרתי הלילה להישאר בבית", הוא משתף אותי. "אני לא לוקח סיכונים". כמי שגר בשדרות הוא רגיל לחיים תחת איום, ובכל זאת המחשבה להסתכן בנסיעה ברכבת כדי להגיע לדייט בתל אביב עם בחורה "שאולי הייתה לאחרונה במסיבת תיירים", לא מפתה אותו כלל. "הנגיף טוב למי שלא אוהבים מגע בדייט הראשון, וזה אומר שנשאר לנו לדבר במשך שבועיים. אני מקבל את זה באהבה, זו הזדמנות ליצור קרבה ולנצח את עולם הדייטינג התעשייתי שאנחנו רגילים לשחק בו".

7 צפייה בגלריה
עמיחי
עמיחי
עמיחי. לנצח את עולם הדייטינג התעשייתי
(צילום: אוסף ביתי)
"בימים כאלה הנחמה הכי גדולה היא חיבוק עוטף ממישהי קרובה", הוא אומר. "זה קצת מזכיר את הימים של טילים על שדרות. פתאום יש משהו במבטים של האנשים ברחוב, שבא להם להתחבק. המצב ממש מייצר הזדמנות אצל כולם, הרבה זמן פנוי וצורך בקרבה, כאילו שמסמנים לנו מה באמת חשוב בחיים, כשבפועל אסור לנו לגעת זה בזו ואסור להיפגש. מצד שני, אם מחר במכולת אני מוצא את אהבת חיי, אני מוכן להידבק איתה חד-משמעית. נדבק ביחד ונלך לישון", הוא אומר.
"יש למשל מישהי שאני מייחל למפגש איתה. אם היא מתקשרת אליי, עכשיו אני נכנס איתה לבידוד, או שומר על מרחק של שני מטרים, מה שהיא תחליט", הוא אומר וצוחק. "אבל אם מדובר בהיכרויות קצרות, חסרות תוכן וטעם, עדיף במקרה הזה להישאר לבד, לנגן, לכתוב שירים ולחבק את הלב".

"הרגו לנו את הדייטים"

מלי (42), צלמת רווקה מרמת גן, סבורה שכדאי להימנע מדייטים כרגע. "אני לא מפחדת להידבק. להיפך, יש כמה חתיכים שלא אכפת לי להדבק מהם", היא אומרת ומתפקעת מצחוק. "הבעיה היא שהרגו לנו את הדייטים. לא שקודם המצב היה מזהיר, אבל עכשיו כיוון שסגרו את בתי הקפה ואת מקומות הבילוי זה יהיה אחלה תירוץ לגברים לא להשקיע ולזרום מיד לכיוון הדייט הביתי, ובעיניי זה מלמד על אפס השקעה. פחות מתאים לי להכניס מישהו למרחב הפרטי שלי רק בגלל הקורונה".

7 צפייה בגלריה
מלי
מלי
מלי. הרגו לנו את הדייטים
(צילום: אוסף ביתי)

בינתיים מלי מציעה להסתכל על הצד הטוב של הקורונה. "דווקא לקחת את הזמן הזה כדי לעשות הפסקה מדייטים יכול להביא לדברים טובים אחרים", היא אומרת. "אני חושבת שהקורונה באה ללמד אותנו לעצור ולהתבונן על מה שחשוב, למשל על הגבולות שלנו. האם בגלל המצב אני אוותר על העקרונות שלי וכן אתפשר על דייט בייתי? במקרה שלי התשובה שלילית, לא קשה לי לבד ואני מתכוונת לנצל את הזמן הזה לספורט, לעבודה ולמנוחה".
"בנוסף זו הזדמנות לדבר ולהכיר, בלי הלחץ לצאת מהר מי לדייט", היא אומרת. "לפעמים אנשים מחפשים את הדייט, מישהו שימלא להם את הערב במקום את הבן אדם, ואז יוצא שהם מתקדמים מהר מאוד לבאה בתור. אם זה מתאים זה יכול לחכות עוד קצת. הכל מלמעלה. מה שצריך לקרות קורה".
אלי (40), גרוש פלוס אחד, מגשים את החזון של מלי: "במצב רגיל, בדרך-כלל היינו מתקשקשים טיפה בכתב, מדברים עשר דקות בטלפון ומיד הייתי מציע לה להיפגש. היום מסובך יותר טכנית להיפגש ולכן ההיכרות הראשונית הופכת למעמיקה יותר", הוא אומר. "אני גם חושב שתקופה כזאת מאפשרת ללמוד המון על הצד השני, על איך הוא מתנהג בלחץ ובמצבים לא שגרתיים", הוא אומר.
רגע לפני העוצר הכללי, הוא עוד הספיק לצאת לדייט עם מישהי שמאוד נלחצה מהמצב: "היא ממש התנהגה בהיסטריה", הוא נזכר. "פחדה לשתות מהכוסות, הגיעה עם חבילה של מגבונים וג'ל לחיטוי, ואמרה לי במפורש שאם אני רוצה לגעת בה אני חייב חיטוי. כמובן שלא נגעתי בה".

דייט בפיג'מה מול הסקייפ

דיאנה רז, מאמנת NLP לזוגיות, טוענת שבימים אלו אנשים מתחלקים לשניים - אלו שמסרבים לסכן את עצמם ואלו שמסרבים לעצור את חייהם. "יש מי שאומרים שהם לא מוכנים לסכן עצמם ולכן אין שום סיכוי שבתקופה הזו הם יצאו לדייטים", היא אומרת. "מנגד, יש שיטענו שעם כל הכבוד לקורונה, הם לא עוצרים את החיים ובטח שלא את הדייטים שלהם".

7 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
דיאנה רז. אל תשבו בחיבוק ידיים ונצלו את הזמן לעבודה פנימית
(צילום: שרון לוין)

"אפשר להבין אותם", היא מוסיפה. "הקפאה מכניסה לשאננות, קצת כמו עם שנת חורף, ומאוד קשה לצאת מזה אחרי כן. לכן גם מי שבוחר להקפיא, אני מציעה לא לשבת בחיבוק ידיים ולנצל את הזמן לעבודה פנימית. זה זמן נהדר לשינויים. אני גם ממליצה להתייחס לשלושת הדייטים הראשונים כאל תקופת מבחן", אומרת רז. "לפרוש אותם על פני השבועיים הקרובים, ולקיים אותם בשיחת וידיאו במחשב. כדאי למקם את המצלמה כך שיהיה אפשר לראות את החלק העליון של הגוף, ולהבין את שפת הגוף".
"היתרון, מעבר למשיכת הזמן ומניעת המגע, הוא שיש התמקדות בשיחה עצמה ונטרול של רעשי רקע שקיימים בעולם הדייטינג בשגרה, כמו לאן נצא ומי ישלם את החשבון", היא אומרת בחיוך. "המטרה בדייטים היא להכיר ולבדוק התאמה, והמטרה הזו לעיתים מתפספסת. במובן הזה הקורונה באה לטובתנו כי כשהכל שקט וסגור, אפשר לחזור ולהכיר בפשטות. גם שמירה של מרחק והימנעות ממגע פיזי מאפשרים להעמיק את ההיכרות הרגשית ולהחזיר את תקופת החיזור של פעם".
לפני שנתבקשנו שלא לצאת מהבתים למרחב הציבורי, גם דייט בפארק או בחוף הים, תוך שמירת מגבלות המרחק, היה אופציה טובה, לדידה של רז שהסבירה שככל שנהיה יותר יצירתיים, הדייטים יהיו יותר מוצלחים. אלא שעם השינוי בהנחיות, אין ברירה אלא להישאר במרחב הווירטואלי לעת עתה, גם אם נגיע לדייט רביעי בפייס-טיים.
מה לגבי מי שבוחר בדייט ביתי?
"דייטים ביתיים פסולים בעיניי", היא פוסקת. "דייט בייתי מונע את הסקרנות ולא משאיר טעם של עוד. לטעמי, אם נשהה קצת את המגע הפיזי, יהיה אפשר לגלות יותר על הצד השני".

"חכו עם הדייט הבייתי"

אלינה בלחין, מלווה ומאמנת ליצירת זוגיות, מסבירה שחיפוש זוגיות לכשעצמו זה לא דבר קל, וכרוך בהתמודדות עם סיטואציות לא נעימות, ועם תחושות כמו חרדה ומבוכה, כך שכעת, תחת איום הקורונה, האתגר כפול ומכופל. "יש מי שנוכח האתגר הכפול יעדיף לשים לרגע בצד את האהבה והרומנטיקה ולהימנע מדייטינג. מאידך, יש מי שבתקופה הזו של יציאה מהשגרה וכניסה למצב חירום כאוטי, דווקא מבקשים את הקרבה", מסבירה בלחין.
"אנחנו שומעים כל הזמן את המילה 'בידוד'. שולחים אותנו להתרחק, ודווקא פה נוצרת כמיהה להתקרב. לא מפתיע שגורמים מוסרים על עלייה בנוכחות באתרי היכרויות בימים אלה. בנוסף, לאנשים יש יותר זמן, כיוון שהם לא עובדים או עובדים מהבית. אפשר לנצל את המצב כדי להתכתב יותר, לסנן ואפילו לעבוד על הפרופיל שלנו באתר". עוד מציינת בלחין כי המשבר יוצר תחושת שייכות, ונושא שיחה קל שיכול לעזור לשבור את הקרח. אחרי הכל, הקורונה עוזרת לנו להרגיש שכולנו באותה סירה.

7 צפייה בגלריה
אלינה בלחין
אלינה בלחין
אלינה בלחין. כולנו באותה סירה
(צילום: אוסף משפחתי)

בדומה לרז, גם בלחין לא ממליצה למהר לצאת מהעולם הווירטואלי, ומציעה לעבור לשיחות וידיאו בשלב ראשון, ובכל מקרה להימנע מדייט בייתי שמלבד העובדה שאינו עומד בהנחיות, גם מקדים בעיניה את האינטימיות, גם אם לא מגיעים למגע מיני. "להכניס אדם למרחב הביתי זו פעולה מאוד אינטימית ומוקדמת לדייט ראשון ושני. בנוסף, בבית המגננות יורדות, אנחנו מתקרבים מדי, ומאבדים את היכולת לבחון מהצד דברים שהיינו רוצים לבחון אצל הצד השני", היא מסבירה. "בשורה התחתונה, כל אחד צריך לבחון מהם הגבולות שלו, ומה מתאים לו בסיטואציה. אם למישהי לא נוח להיפגש תחת איום הקורונה, והצד השני מנסה לשכנע אותה אחרת, זו דרך טובה לזיהוי התנהגות מניפולטיבית ולהימנע ממפגש. בסופו של דבר, זו צריכה להיות החלטה אישית. זה בסדר גמור גם לעצור", היא מדגישה. "זוגיות לא מחפשים בכוח".
כנרת טל, מטפלת זוגית ומשפחתית, מציעה לנהל בימים אלו רומן שאומנם יהיה וירטואלי, אך לא פחות אמיתי וקרוב מקשר פיזי. "נכנסנו לתקופה שבה לא ניתן אפילו לצאת לפארק עם בקבוק קורונה", היא אומרת משועשעת. "בכל זאת, אני ממליצה לא להסתפק בהתכתבויות ובשיחות טלפון, ולדאוג לראות האחד את השנייה בשיחת וידיאו, אחרת עלולה להיווצר פנטזיה שלא ניתן יהיה לגשר עליה במציאות", היא מסבירה.
"בזכות המצב אפשר לצאת מהתבנית של דייטים רגילים: דייט ראשון נשיקה ודייט שלישי במיטה. כשהאלטרנטיבה היא לדבר במרחק של שני מטרים האחד מהשנייה, עדיף כבר להיות בשיחת סקייפ. תקבעו שעה, תביאי לך יין, תיצרי אווירה נעימה, ותנהלי שיחה עם הצד השני", היא מציעה. "צריך לזכור שמגע במפגשים ראשוניים זו דרך לברוח מאינטימיות ולא ליצור אותה. עכשיו, כשאין דרך להיפגש ולגעת, גם אין אפשרות לברוח מאינטימיות, ולכן האירוע הזה הוא הזדמנות לאינטימיות, לקרבה ולייצר חיבור שהוא אמיתי. בנוסף, דווקא בתקופות כאלה, כשאנשים נמצאים בחרדה ובחשש, הם יכולים יותר לחשוף את הבטן הרכה וליצור פוטנציאל אותנטי יותר להיכרות. אחרי הכל, העולם לא נעצר. אנחנו רק מקבלים הזדמנות למשהו חדש. אותו מחשב שהרחיק אותנו מהקרובים אלינו ואפילו מעצמנו יכול לעזור לנו גם להתקרב".