2 צפייה בגלריה
זוג משועמם בדייט
זוג משועמם בדייט
זוג משועמם בדייט
(צילום: Shutterstock)

בשבוע הבא יצוין יום הוולנטיין, והרווקים שבינינו בוודאי נרגשים לקראתו כמעט כפי שהם נרגשים לקראת קציצת ציפורני רגליהם. כי על אף שכולנו יודעים שבין ולנטיין לאהבה אין דבר, וכי מדובר בחג מסחרי לתועלתן של החברות העוטפות מוצריהן ושירותיהן באריזת אהבה ומוכרות אותם במחיר מופקע, הוא עדיין מצליח להשפיע עלינו, ועל פי מחקר חדש שפורסם זה עתה – לא מדובר על השפעה מיטיבה.
המחקר התבסס על נתונים שנאספו באמצעות סקר מקוון במהלך דצמבר וינואר האחרונים, ונערך עבור אפליקציית ההיכרויות Plenty of Fish. כאלפיים אמריקאים שגילם נע מ-18 ועד למעלה מ-70 קבעו כי נמאס להם מוולנטיין וכי יש לבטל את החג. ואם להיות יותר ספציפיים, אז 80% מכלל הרווקים והרווקות שהשתתפו בסקר הכריזו כי אינם נרגשים לקראת ולנטיין, 20% מהם הביעו משאלה שיום הוולנטיין יבוטל לאלתר, ובנוסף לכך, מרבית הנשים (52%) טענו שאינן מוכנות לצאת לדייט ראשון ב-14 לפברואר.
הסיבה לתחושת המיאוס מהוולנטיין היא שמדובר בחג שמפעיל את הלחצים הגדולים ביותר על רווקים, כך לפי 43% מהנשאלים, ולא קשה להבין למה. לאחר הכל, העלאת האהבה על נס כדבר נשגב שיש לחגוג אותו (ורצוי כמה שיותר מוגזם וראוותני), מדגישה לא רק את קיומה אלא גם - או בעיקר - את חסרונה. מה גם שהנשאלים אינם רק רווקים, אלא כאלה שמשתמשים באתרי היכרויות. כלומר שאינם מרוצים מן הסטטוס שלהם ומעוניינים לשנותו. 43% מהנשאלים אמרו שהם חשים בוולנטיין לחץ להיות במערכת יחסים, 42% חשו לחץ לצאת לדייט, ו-36% חשו לחץ להראות לאחרים שיש להם בן או בת זוג לוולנטיין.
מכיוון שכך, מנסים רווקים רבים לשפר את סיכוייהם באפליקציות היכרויות לפני החג. 37% אמרו שהם עונים להודעות רבות יותר, 36% עדכנו את תמונת הפרופיל ו-29% יזמו פניות רבות יותר באפליקציה לפני החג. אך גם אלו שהצליחו למצוא דייט לוולנטיין אינם מלקקים דבש, שכן 51% מהרווקים מרגישים לחץ להיות רומנטיים, ו-37% חשים את הלחץ להשקיע סכומי כסף גדולים מכפי שרצו על מתנות.

2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

רווקים צעירים סובלים יותר

הסובלים העיקריים מהלחץ שמביא איתו ולנטיין על פי הממצאים, הם בני הדור הצעיר. 60% מבני דור ה-Z חשים את הלחץ, וכן 52% מבני דור ה-Y. ומסתבר שיש גם יתרונות ברווקות מאוחרת, כי הלחץ הולך ופוחת ככל שעולה גיל הרווק. באופן לא מפתיע, נמצא שהלחצים החזקים ביותר מגיעים ממקורות חיצוניים: הגורמים המלחיצים ביותר היו ציפיות חברתיות (58%), פרסום בלתי פוסק של ולנטיין על ידי חברות מסחריות (57%), וה'הייפ' ברשתות החברתיות (48%).
כתגובה לתחושת המיאוס והלחץ הגובר מהוולנטיין, פחות ופחות רווקים מעוניינים לבלות את החג עם שותף רומנטי. רק 23% מהרווקים, ובתוכם כמעט שליש מבני דור ה-Y, היו מעדיפים לבלות את החג כצמד. 12% נוספים אומנם היו מעוניינים לבלות גם הם כצמד (או כשלישיה או רביעייה), אך כל עוד השותף שלהם אינו הולך על שניים. במילים אחרות, הם מעדיפים לבלות את החג עם חיית המחמד.
מרבית הרווקים, עם זאת, מעדיפים בילוי עם האדם האהוב עליהם ביותר בעולם כולו: עם עצמם. 58% מהם מאמינים שעדיף להתמקד בעצמנו ביום האהבה מאשר לצאת לדייט, ומעל שליש אמרו שהם מעדיפים לבלות את החג לגמרי לבד. אלו המבקשים שלא להישאר בגפם באותו ערב מהווים 17% מהנחקרים, ובתוכם כמעט רבע מדור ה-Z. לאחר הכל, בילוי עם חברים הוא דרך לא רעה להפחית את הלחץ.
למחקר הנוכחי קדם מחקר מסוף 2019 שבדק את מידת הלחץ שחשים רווקים מעצם השימוש באפליקציות היכרויות. כך, למשל, נמצא שהם חשים לחץ להיות מעניינים (41% מהנחקרים), דברנים (16%) ומהנים (12%) בדייט הראשון. מרביתם (62%) מודים שהלחץ הוא עד כדי כך גדול שהם לוקחים הפסקות יזומות מחיפוש הזוגיות מעת לעת. "מחקרנו מראה שלא זאת בלבד שרווקים מייחלים לסיטואציות היכרויות פחות מלחיצות, אלא שנמאס להם מציפיות לא ריאליות שהחברה והמדיה החברתית מעמידות בפניהם – במיוחד בתקופת הוולנטיין", מסכם את שני המחקרים סטפן הרבליאס, מנהל השיווק שיזם אותם.
ומהן התוכניות שלכם לוולנטיין?