בואו נודה בזה, עולם הדייטינג המודרני הוא מקום די מבאס למצוא בו אהבה. רווקים ורווקות מכלים את שנותיהם היפות בהעברת האצבע ימינה ושמאלה, וקשרים פוטנציאליים רבים לא מגיעים לכדי מימוש, רק בגלל שאנשים רבים מדי בישראל לא יודעים להצטלם, או לקדם את הצ'אט מעבר ל"היי".
ועדיין, אי אפשר להתעלם מכך שאפליקציות ההיכרויות למיניהן הן המקור הזמין ביותר למצוא בו זוגיות בימינו, ואין ספק שלמרות הקשיים והשעות המרובות שמתבזבזות להן, יוצאים מהאפליקציות הללו גם הרבה מאוד סיפורי הצלחה.
יתרון נוסף שהאפליקציות הללו מעניקות הוא סקרים מעניינים ששופכים אור על ההבדלים הדוריים ועל ההעדפות של רווקים ורווקות ב-2023. סקר חדש שפרסמה אפליקציית ההיכרויות 'באמבל' שופך אור כזה על נשים בישראל, ובעיקר על ההבדל בין בנות דור ה-Z לבנות דור ה-X וה-Y.
הסקר, שנערך על ידי חברת טופיקס בהובלת ד"ר לירז מרגלית, נעשה בתחילת חודש מרץ האחרון, באמצעות מחקר איכותני של מראיינת וירטואלית מבוססת בינה מלאכותית. המדגם כלל 556 נשים ישראליות בין הגילים 18 ל-50, שהסכימו להשתתף בסקר.

1 צפייה בגלריה
שתי חברות
שתי חברות
רווקות בישראל. ההבדלים הדוריים משחקים תפקיד בהעדפות רומנטיות
(צילום: Shutterstock)

בין היתר, נמצא כי כמעט 3 מכל 4 נשים בישראל (72%) לא מרגישות לחץ חברתי להתחתן, ו-70% מהן לא מרגישות צורך להתחתן על מנת לבסס את מערכת היחסים שלהן. נתון מעודד נוסף הוא ש-70% מהרווקות בגילי 26-40 אמרו כי הן לא זקוקות לגבר על מנת להרגיש שלמות, והאחוז גדל עוד יותר בקרב נשים צעירות מדור ה-Z.
למרבה הצער, ההישג הפמיניסטי הזה מתבטל כשהן נשאלות על התפקידים החברתיים בדייטים עצמם, מאחר שבכל הנוגע לחיזור, כמעט מחצית (49%) מהנשים עדיין מרגישות צורך "לשחק אותה קשה להשגה" בתחילת הקשר, והאחוז גדל ל-56% בקרב נשים בגילי 40-51.
"70% מהרווקות בגילי 26-40 הודו שהן לא זקוקות לגבר על מנת להרגיש שלמות, והאחוז גדל עוד יותר בקרב נשים צעירות מדור ה-Z"
בנוסף, נשים בישראל עדיין חוששות שישפטו אותן לחומרה. כמעט שני שליש (62%) מהנשים עדיין נמנעות מלעשות את הצעד הראשון, מחשש שהצד השני יחשוב שהן "נלהבות מדי". בכל הנוגע לפתיחות לגבי הרצונות שלהן, 1 מכל 4 (25%) חוששות שהצד השני יחשוב שהן דעתניות או "ישירות מדי", במהלך השלבים הראשונים של ההיכרות.
דווקא מבחינה מינית, בהחלט אפשר לרשום התקדמות כשהרווקות בישראל מציינות שסקס הוא כבר לא טאבו שאסור לדבר עליו, ו-40% מרגישות שחשוב ואף הכרחי לדבר על הרצונות ועל הצרכים המיניים שלהן כבר בשלבים המוקדמים של ההיכרות. יותר מחצי (55%) מהנשים הישראליות בסקר נהנות מסקס מחוץ למערכת היחסים, כשהאחוז עולה בקרב בנות הדור הצעיר יותר (18-25) ואפילו בקרב נשים מעל גיל 50, בעיקר גרושות שיצאו מנישואים ממושכים.

על מה נשים בישראל לא יסכימו לוותר?

מסתבר כי 57% מהנשים בישראל מחשיבות חוסר כבוד וחוסר הערכה בתור הסיבות העיקריות לפסילה רומנטית - נתון הגיוני למדי. אחריהן נמצא חוסר בגרות והתנהגות ילדותית (48%). בנוסף, 40% מהנשים הצהירו כי סגנון חיים שונה יקבע האם להמשיך עם בחור כזה או אחר. גם הקריטריונים הפיזיים שעל פיהם אנו מחפשות ושופטות בני זוג השתנו, כאשר צעירות בישראל מתרחקות מהסטנדרט הקלאסי של הגברים הגבוהים, עם 3 מכל 4 נשים מדור ה-Z שהכריזו כי הן לא יפסלו גבר בגלל הגובה שלו. הללויה!
באשר לשאלה השחוקה, "מי משלם את החשבון בפגישה הראשונה?", מסתבר כי רוב הנשים בישראל (60%) לא חושבות שהגבר חייב לשלם את החשבון, אך רובן כן מחשיבות זאת כמחווה רומנטית המביעה כוונה רצינית לעתיד. מתוך אלו שלא מאמינות כי הגבר חייב לשלם, 54% חושבות כך מפני שהן רוצות לבסס מערכת יחסים מאוזנת ושוויונית עוד מההתחלה, ולהימנע מלשדר מסר שלפיו הן מחפשות גבר שיפרנס אותן.
"למרות שרוב הנשים מציינות שהן שונאות לשחק משחקים, הן עדיין מרגישות שעליהן לעשות זאת בשלבי ההיכרות המוקדמים", הסבירה ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות צרכנים ברשת, שליוותה את המחקר. "משמעות הדבר היא שלעיתים קרובות, נשים מרגישות שאסור להן לתקשר את הרצונות שלהן באופן מלא. עם זאת, יש גם חדשות טובות שמביאות נשים מהדור הצעיר יותר, שמרגישות בטוחות מספיק כדי לדבר באופן ישיר על הדברים שהן מחפשות בקשר וגם בחיי המין שלהן".