כבר יותר מ-80 שנה שחברת וולט דיסני מציגה לראווה את נסיכותיה, בנות טובים וטובות שנקלעו לתרחיש בלתי אפשרי, ממנו יוכלו להיחלץ רק בזכות גבר, נסיך, חתיך שייקלע בדרכן. האם בכך חרטה דיסני על דגלה את גורל הנשים כולן? ומה נעשה עם כמויות הצער והתסכול של הילדות שמתבגרות מול מסך הטלוויזיה, יוצאות אל העולם, פוגשות גברים ומגלות שהחיים הם לא סרט של דיסני?
"מי לא חלמה על נסיך יפה תואר, שיגיע על סוס או שטיח מעופף, וייקח אותה למסע הרפתקאות קסום של פעם בחיים?", שואלת גל, רווקה בת 26, שחווה מקרוב את עולם הדייטינג וגדלה על הסרטים של וולט דיסני. "אין ספק בכלל שלסרטי דיסני יש השפעה עמוקה על ההסתכלות של הדור שלנו על אהבה. גם אם קשה לנו להודות בזה, בכל אחת מאיתנו יש את הרצון הזה 'להינצל'. אנחנו מאמינות שלא משנה עד כמה החיים שלנו נהדרים, משהו לא באמת שלם בלי הנסיך על הסוס על הלבן. חבל שהפנטזיה הזאת כל כך רחוקה מהמציאות".

3 צפייה בגלריה
נסיכה מהאגדות אילוסטרציה
נסיכה מהאגדות אילוסטרציה
דור שלם של נשים שמחכות להינצל
(צילום: Shutterstock)


קיצור תולדות הנסיכות

התהליך האבולוציוני של נסיכות דיסני השתנה, יש האומרים, כמו מן הקוף אל האדם. שלהי שנות השלושים של המאה הקודמת הביאו למסך את הנסיכות הקלאסיות, יש שיגידו "הבעייתיות", נערות צעירות שגורלן לא שפר עליהן, והן נאלצות להתמודד מול סכנות קיומיות, אלא אם גבר חזק וחסון נקרה בדרכן ומציל אותן.
"תעשיית הנסיכות יוצאת הדופן הביאה לילדים את המתכון לחיים מאושרים, ואיתו גם את המסר הכפול: את לא רק רוצה את האביר על הסוס הלבן, את גם חייבת שהוא יושיע אותך"
כך, שלגיה מבשלת, אופה ומנקה לגמדים שלה עד שהנסיך גואל אותה מתרדמת הנצח; צפינו זאת גם בסינדרלה, שנעל הזכוכית הקטנה להחריד שלה מונעת ממנה גורל של ניקיונות הבית. אפילו אצל היפהפייה הנרדמת טעות אחת במהלכה מחט פוגשת אצבע – וכל הממלכה על הרגליים בחיפוש אחר האביר שיושיע.
הסרטים הקלאסיים של דיסני, וביניהם סיפורי הנסיכות המפורסמים, הביאו אותה למעמד עולמי. מחברה קטנה שחוותה משברים בתחילת דרכה בקנזס סיטי, לתאגיד שיושב בקליפורניה ומגלגל מיליונים. כל ילד וילדה בארה"ב ובעולם נחשפו אז וגם היום לתעשיית הנסיכות יוצאת הדופן שהביאה לילדים את המתכון לחיים מאושרים, ואיתו גם את המסר הכפול: את לא רק רוצה את האביר על הסוס הלבן, את גם חייבת שהוא יושיע אותך.
"פגשתי אותך פעם בחלום", אומרת היפהפייה הנרדמת לנסיך, אי-שם ב-1959. נשות הפרברים האמריקנים אחרי מלחמת העולם השנייה חלמו גם הן על החייל שישוב משדה הקרב ויקנה להן בית עם גינה. תוסיפו לזה רדיו בסלון ויש לכם את "האישה המאושרת".

3 צפייה בגלריה
אבק פיות
אבק פיות
"את לא רק רוצה את האביר, את גם חייבת שהוא יושיע אותך"
(צילום: דיסני)

ב-1963 יצא ספרה של בטי פרידן "המסתורין הנשי", שהיווה במובנים רבים את יריית הפתיחה של הגל השני של הפמיניזם בארה"ב. פרידן הפצירה בנשים להפסיק לוותר על הגשמתן האישית, ועודדה אותן לחלום על קריירה משלהן, לרווחת המשפחה והילדים. "מה, לא ייתכן שמישהי אחת תרים את היד ותגיד: אני רוצה משהו נוסף מלבד בעלי, ילדיי וביתי?" כתבה אז במילים שיצאו מתוך כותלי הדף, והפכו למאבק שאת פירותיו אנחנו קוצרות וקוצרים עד היום.
השפעתה של פרידן על השיח והרוחות החדשות שהביאה איתה, עודדו את דיסני לשתף פעולה עם הקו התרבותי החדש, ובין סוף שנות השמונים ועד תחילת האלפיים דברים התחילו להשתנות. בדיסני חתכו חזק שמאלה, כמו שעושים לעיתים בטינדר, והוציאו ליין של נסיכות עצמאיות, חזקות, נשים מצילות. כאלה שמצילות גברים, צבאות, עמים ואומות. הן ורסטיליות ביופיין, וכבר לא מתחנפות לפמיניזם הלבן.
נשים כמו מולאן, בל, מג, נסיכות כמו יסמין ופוקהונטס. נשים שלא דופקות חשבון, שוברות תקרות זכוכית, אך לצד כל ההישגים העצומים שלהן, יש עדיין דבר אחד שחייהן לא שלמים בלעדיו: גבר יפה ומוצלח. או במילים אחרות: את יכולה להפוך עולמות ולהציל את כולם ממוות? קבלי חיזוק חיובי בדמות הגבר שכל אחת הייתה רוצה להביא לאמא.

"חיות בציפייה לשלמות, ואז הכול מתפוצץ לנו בפנים"

עומר, רווקה בת 22 שמתגוררת בדרום הארץ, מספרת: "גם אני מקווה למצוא את הגבר 'המושלם' כי על זה גדלתי, למרות שאני יודעת שזה לא המצב. הסרטים לימדו אותנו שזה הגבר שאני צריכה לצפות לו, וזה חבל, אבל דפוס כזה של שנים קשה לשנות".
"דיסני מוכרת לנו אגדה, ואז נשים שואלות את עצמן: למה אני לא יכולה למצוא אהבה ממבט ראשון כמו שראיתי באגדות?"
גם מעיין, רווקה בת 32 ממרכז הארץ, מזדהה עם הדברים: "מהניסיון שלי במערכות יחסים, והיו לא מעט כאלו, אנחנו חיות בציפייה לשלמות, ואז במשבר הכי קטן – הכול מתפוצץ בפנים ומערכות היחסים נגמרות. כל זה מתחיל בילדות, מסרטי דיסני, שם הכול נגמר ב'ואז הם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה'. הנסיך נותן נשיקה, והופ – הכול מושלם. אין יותר בעיות במערכת היחסים".
אחת הנשים שהתארחו בפודקאסט "אבק פיות", פודקאסט דיסני בהגשתי, היא ניצן לונברג, דוקטורנטית לסוציולוגיה בסקוטלנד, אשר חוקרת יחסים אינטימיים ואהבה רומנטית. לדבריה, "דיסני מוכרת לנו אגדה, ואז נשים שואלות את עצמן: למה אני לא יכולה למצוא אהבה ממבט ראשון כמו שראיתי באגדות? הבעיה היא שבסוף האידיאל הזה עלול לעכב רווקים ורווקות במציאת האהבה שהם כמהים אליה".

3 צפייה בגלריה
ניצן לונברג
ניצן לונברג
ניצן לונברג. "נשים לא מבינות למה הן לא מתאהבות ממבט ראשון"
(צילום: עידית נרקיס כ"ץ)

אז איך בכל זאת מתמודדות עם חוסר ההלימה בין מה שרואות על המסך לבין הריל-לייף? "אין ספק שבוקס המציאות שמגיע אלינו בגיל כזה או אחר הוא קשה לעיכול, אפילו טראומטי", מודה גל. "בתור ילדת דיסני אני יכולה להעיד שההסתכלות שלי על זוגיות השתנתה מן הקצה אל הקצה לאורך השנים. האופטימיות והפנטזיות שבניתי לעצמי בראש לא תמיד היו בהלימה עם המציאות, ומצאתי את עצמי מתאכזבת פעם אחר פעם, עד שהחלטתי לשנות את קו המחשבה שלי והתחלתי לקבל את המציאות כמו שהיא".
מה זה אומר?
"הבנתי שאין לי מה לחכות לשום נסיך, ובסופו של דבר רק אני אציל את עצמי. הפאסיביות שמאפיינת בדרך כלל את דמות הנסיכה בסרטי דיסני היא נחלת העבר, וכיום נשים הרבה יותר עצמאיות, פעלתניות ויכולות לדאוג לעצמן. אני שמחה לראות שבשנים האחרונות בדיסני יוצאים מהתבנית הזו, ומציגים לעולם נסיכות שדואגות לעצמן ולא מסתמכות על אף גבר שיציל אותן".
האם הדור הבא יסגל לעצמו דפוסים חדשים לעולם הדייטים והזוגיות, ועד כמה הם יהיו חופפים לנסיכות החדשות כגון אלזה, מואנה או מירבל? עוד מוקדם לדעת. מה שכן אנחנו יודעים הוא שגם הפעם בחברת וולט דיסני ערים לביקורת ולשינויי המאה ה-21, ומתאימים את עצמם לתכנים של "העולם החדש", עולם שמפרק עצמו מדיכוטומיות חברתיות ומגדריות, ומאפשר לנו להיות פלואידים יותר, חופשיים יותר ומאושרים מאי פעם.
לעוד סיפורים על נסיכות דיסני ומאחורי הקלעים של חברת האנימציה הגדולה בעולם, פודקאסט "אבק פיות" להאזנה עכשיו באתר ynet ובאפליקציות הפודקאסטים.