"אפליקציות ההיכרויות הגדולות של ימינו מוצפות בכל כך הרבה משתמשים פיקטיביים, בזיופים ובמעשי נוכלות, שאתה כבר לא יודע אם זה פרצוף מזויף או אמיתי. זה נובע מהרצון של האפליקציות האלה לייצר היצע בלתי נגמר, אבל בסופו של דבר זה פוגע באמון המשתמשים", טוען יוסי אוחנה (43), איש עסקים ויזם בתחום הזוגיות, שהשיק החודש אפליקציית היכרויות כחול-לבן בשם "בלינקס", יחד עם גיא גולן (42), איש עסקים ויזם בתחום הבידור והפנאי, ותום חיימוב (33), עורך דין, יזם ואיש עסקים.
איך נולד הרעיון לפתח אפליקציית היכרויות חדשה? "הכול התחיל כשהשותף שלי, גיא גולן, שלח לי כתבה על מישהי שננטשה באמצע הדייט, כשהגבר שברח השאיר אותה עם חשבון של 700 שקלים. היו לכתבה הזאת המון תגובות, מאוד אמוציונליות. התחלנו לחקור וממש צללנו פנימה, ומה שהבנו זה שהשחקנים הגדולים בתחום, כלומר כל האפליקציות המוכרות, מצד אחד הפכו את עצמם לדבר נורמטיבי ומקובל, להבדיל מפעם, כשאנשים היו מתביישים להירשם לאתרי היכרויות, ומצד שני, הם יצרו סביבה ממש לא בטוחה למשתמשים שלהם. הסיפור של נוכל הטינדר הוא התמצית של זה".
3 צפייה בגלריה
יוסי אוחנה
יוסי אוחנה
יוסי אוחנה. "אפליקציות להיכרויות יצרו סביבה שאינה בטוחה"
(קרדיט: סלפי)
אז מה עשיתם? "התחלנו להעמיק ולערוך עוד מחקרים, וגילינו שכשליש מהמשתמשים באפליקציות הם בכלל פיקטיביים! או שזה ממש בוט, או שזה מישהו נשוי שמשקר ומוליך את הנשים שולל, או שזה מישהו או מישהי שמתהדרים בתמונות שלא שלהם. הבנו שאם אנחנו רוצים להקים אפליקציה משלנו, אנחנו צריכים לשנות כמה דברים בעולם הזה.
"הדבר הראשון שהחלטנו עליו הוא שלב האימות, שאנחנו לא מתפשרים עליו. אני יכול לספר לך שיש לנו כרגע יותר אנשים שאנחנו לא מאשרים, מאשר כאלו שאנחנו כן מאשרים. בהרשמה אנחנו דורשים צילום סלפי עם תעודה מזהה. אתה יודע, אנשים היום עושים את זה בטלגרם, אז למה לא כאן? אנחנו גם מתעקשים ששם המשתמש יהיה זהה לשם שמופיע בתעודת הזהות. יותר מזה, אם אנחנו רואים שלתמונת הפרופיל אין קשר לתמונה שבתעודה, אז אנחנו מחזירים את הבקשה למשתמש לשינוי תמונה.
"השלב השני הוא חתימה על הצהרה שאתה באמת פנוי ולא נשוי. זה מפחית משמעותית את הסבירות לפרופילים מזויפים ולהונאות, ובאמת מגביר את האמון של המשתמשים. אין אימות בכזאת רמה באף אפליקציה אחרת היום. בנוסף לזה, יצרנו אפשרות למשוב לאחר כל מאצ'. זה לא משוב שמדרג מישהו או מישהי, אלא שאלות ספציפיות שאמורות לזהות משתמשים שבאופן מגמתי מפרים את הקוד האתי. המטרה היא למנוע התנהגות לא הולמת. היו בעבר מקרים של אלימות מסוכנת במסגרת שימוש באפליקציות, ואנחנו רוצים למנוע את זה".
"השלב השני הוא חתימה על הצהרה שאתה באמת פנוי ולא נשוי. זה מפחית משמעותית את הסבירות לפרופילים מזויפים ולהונאות, ובאמת מגביר את האמון של המשתמשים"
מהו הקוד האתי שהזכרת? "אנחנו מבקשים מהמשתמשים לסמן שהם קראו והסכימו עם מספר כללים, לדוגמה - כבוד ואדיבות: 'על המשתמשים להתייחס זה לזה בכבוד ובאדיבות. שפה מזלזלת, הערות פוגעניות והתנהגות לא מכבדת אינם נסבלים'. עוד סעיף הוא כנות ואותנטיות: 'משתמשים חייבים להיות כנים ואותנטיים בפרופילים שלהם. מצג שווא, שימוש בפרופילים מזויפים והתנהגות מטעה תגרום להסרתך'.
"יש גם את עניין הפרטיות: 'כיבוד פרטיותם של משתמשים אחרים הוא בעל חשיבות עליונה. אסור למשתמשים לשתף מידע אישי ללא הסכמה'. ביטחון אישי: 'מומלץ למשתמשים לתעדף את הבטיחות שלהם ולנהוג בזהירות בעת מפגש עם אנשים חדשים. דיווח על התנהגות חשודה והקפדה על הנחיות הבטיחות חיוניים'. הטרדה: 'הטרדה, מעקב וכל צורה של תשומת לב לא רצויה אסורה בהחלט. על המשתמשים לדווח על כל תקרית בהקדם'. הקוד האתי כולל גם איסור על אפליה ואיסור על ספאם".

3 צפייה בגלריה
אפליקציית בלינקס
אפליקציית בלינקס
שלב האימות בבלינקס
(קרדיט: צילום מסך אפליקציית "בלינקס")

3 צפייה בגלריה
אפליקציית בלינקס
אפליקציית בלינקס
"משוב לאחר התאמה"
(קרדיט: צילום מסך אפליקציית "בלינקס")

השקתם את האפליקציה החודש, בעיצומה של המלחמה. איך המצב בארץ השפיע על התוכניות שלכם? "נכון שאם לא הייתה מלחמה, אז ההשקה שלנו הייתה הרבה יותר צבעונית ושמחה, אבל דווקא חשבנו שהמלחמה יכולה להיות זמן טוב להשיק את האפליקציה כי בייחוד עכשיו אנשים מחפשים חום ואהבה. עשינו השקה שקטה, אבל אחרי המלחמה תהיה השקה גדולה יותר וצבעונית".
איך אתם מצפים להתחרות בטינדר ובאמבל, שתי אפליקציות שנדמה שהפכו לסוג של מונופול בעולם הדייטינג? "כן, אנחנו נכנסים לעולם שיש בו שחקנים גדולים וחזקים. אנחנו גם מבינים שבלינקס לא תגיע למספרים של טינדר, כי אנחנו חייבים לשמור על איכות ועל הגנה. אז אנחנו לא נהיה הכי גדולים ולא טינדר שתיים, אבל אנחנו כן נהיה שחקן בשביל מי שמבין את הסכנות באפליקציות הגדולות, בשביל מי שמחפש משהו אחר".
יש עוד דברים ייחודיים לאפליקציה החדשה? "קודם כל, חשוב לציין שהאפליקציה חינמית לגמרי. מבחינת ייחודיות, יש לנו פיצ'ר שנקרא 'לחצן הלב', זה אימוג'י של לב שאם הוא דלוק, המשתמש מסמן שהוא פנוי לפנייה, ללייק או להודעה. אם נגיד הכרתי מישהי ואני כבר שבועיים-שלושה יוצא איתה, כדי להראות נכונות וכדי שהיא תרגיש יותר בטוחה ותבין את הכוונות שלי, אני מכבה את הלב באפליקציה, ואז זה גורם לנשים אחרות להבין שכרגע אי אפשר לפנות אליי. לעומת זאת, אם אני יוצא עם מישהי והיא רואה שאני עדיין ממשיך להשאיר את הלב דלוק, היא מבינה את הכוונות שלי, וכמובן גם הפוך, הגבר מבין את כוונת האישה.
"עוד דבר שיצרנו זה פיד מלא, עם אפשרות להעלות סטורי או פוסט, כך שלא הכול מבוסס על החזות החיצונית כמו באפליקציות אחרות. בלינקס מתנהלת כמו שילוב בין אפליקציית היכרויות לבין רשת חברתית. פיצ'ר ייחודי נוסף שלנו הוא קבוצות שיחה, שכל משתמש יכול לפתוח על כל נושא שבעולם. למשל, יש אצלנו עכשיו קבוצה של מילואימניקים שנקראת 'אהבה על מדים'. מדברים שם על רווקות במילואים".
"אנחנו לא נהיה הכי גדולים ולא טינדר שתיים, אבל אנחנו כן נהיה שחקן בשביל מי שמבין את הסכנות באפליקציות הגדולות, בשביל מי שמחפש משהו אחר"
כל משתמש יכול להצטרף לכל קבוצה? "המשתמש שפתח את הקבוצה הופך אוטומטית למנהל שלה והוא זה שמחליט מי יכול להיכנס לדיון, למרות שהתכנים שנכתבים בצ'אט חשופים לכל המשתמשים. בחורה שאינה בקבוצה של המילואימנקים יכולה לקרוא את השיח שלהם ולהתרשם מאחד הדוברים ואז לפנות אליו".
אפשר לומר שבשונה מהאפליקציות האחרות, אתם מכוונים ליצירת קשרים משמעותיים יותר דרככם? "לא, אנחנו לאו דווקא מכווני חתונה. מותר פה הכול, העיקר שתהיה כן ואמיתי, ושתשמור על הקוד האתי. אני לא מתערב במה שקורה בין המשתמשים שלנו, אני רק שומר עליהם. תראה, זה גם תלוי גיל, יש את הגיל שאתה מחפש להשתובב ויש את הגיל שאתה צריך משהו אחר ומתפתח מיאוס מההתנהלות באפליקציות. השינו קורה לרוב בסוף שנות העשרים-תחילת השלושים. אצל נשים זה בא לפעמים מוקדם יותר, כי הן נפגעות יותר".
מי קהל היעד שלכם? "כל מי שמחפש/ת אפליקציית היכרויות בטוחה ונטולת זיופים. מבחינת גיל זה 25 צפונה. אנחנו מתחילים את האפליקציה בישראל, ומקווים שבהמשך היא תיפתח גם במקומות אחרים".